Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juni 2019, 15:22   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat je ras of geloof of cultuur superieur zou zijn, is helemaal niet gevaarlijk. Ik denk zelfs dat zoiets je gelukkig maakt en liefdadig.

Maar als er in het geloof of in de cultuur een boodschap binnen geraakt, dat je je medemens moet onderwerpen tot zelfs afmaken, dat is zeer gevaarlijk.
?? Een soort liefdadigheid dan in het genre van de Paters van Scheut.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juni 2019 om 15:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:39   #62
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke soort argumentatie kan bij u "het concept geloof" aanvaardbaar maken?
Geen zou ik zelf zo denken want als er goede argumenten zouden zijn zou ik onmiddellijk geloven.

[edit]
Ik zal mss nog iets meer zeggen, als ik jong was < 10 jaar, geloofde ik ook. Het zijn juist argumenten die mij het pad van het geloof doen verlaten heeft.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 17 juni 2019 om 15:53.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:57   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Je kan er ook van uitgaan niet in een strijd om te overleven verwikkeld te zijn. Ergens komt me die houding zo primitief over. Alsof het slechts van belang is dát je leeft en niet hoe je leeft.
Omdat dat het "fundamenteel programma" is van het leven, he. En niet om een of andere mysterieuze reden, maar doodgewoon omdat, alvorens de vraag "hoe je leeft" ook maar enig belang kan hebben, je in de eerste plaats moet leven. En dat kan maar als je overleeft. Als je niet overleeft, heeft de vraag "hoe je leeft" geen zin. Die is dus ondergeschikt aan "overleven". En overleven komt erop neer ervoor te zorgen dat je bij die weinigen bent die overleven, en niet bij de gigantische massa geproduceerd en "mislukt" leven, die nu precies de inhoud is van "survival of the fittest".

Maw, de filosofie "dat ik overleef heeft geen belang, zolang ik maar goed leef", is zelf geen "behouden grootheid" in de evolutie.

Let wel, je kan die aanhangen. Maar dan weet je dat het maar een kort tijdje gaat duren, en die visie niet duurzaam is. En weet je wat ? Ik hang die eigenlijk aan. Maar weet dat het niet kan duren. Dus moet er niet gezeverd worden over "klimaat" en "de jeugd" en ditte en datte, want het kader "we moeten voornamelijk goed leven, en ons niet aantrekken van te overleven" is een kader dat automatisch snel zal uitsterven.

Als dusdanig kan dat enkel maar de gangbare filosofie zijn van een heel, heel tijdelijke maatschappij die beslist heeft om aan haar principes, haar leden en haar bestaan op korte tijd een einde laten te komen.

De "laten we goed leven, en ons niet aantrekken om te overleven" is de maatschappelijke versie van "après nous le déluge", en ik kan mij daar goed in vinden. Maar ik weet dat het niet die maatschappij is die ergens zal "geraken".

Citaat:
Maar zelfs al zie je het leven als een strijd met als doel te 'winnen' ten koste van degene die je evengoed als 'je naaste' zou kunnen zien, of als een spiegel van jezelf, dan nog kan je je hoogstens 'superieur' noemen nadat je gewonnen hebt.
Absoluut. Maar je kan er moeilijk van uit gaan dat je zelfs niet gaat proberen te winnen, dus moet je ervan uitgaan dat je gaat winnen, ook al is dat in werkelijkheid niet zo, want anders heb je al verloren. Tenzij je verkiest om te verliezen, en het er nog even goed van neemt, natuurlijk - wat in de grond mijn houding is, maar daar kan je geen "toekomst" op bouwen, want je hebt net beslist dat je die opgeeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 16:01   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Geen zou ik zelf zo denken want als er goede argumenten zouden zijn zou ik onmiddellijk geloven.

[edit]
Ik zal mss nog iets meer zeggen, als ik jong was < 10 jaar, geloofde ik ook. Het zijn juist argumenten die mij het pad van het geloof doen verlaten heeft.
Welke argumenten leidden bij u tot ongeloof?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 16:13   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke soort argumentatie kan bij u "het concept geloof" aanvaardbaar maken?
Geen enkel, bij definitie. Want van zodra er een valabel argument is, is het bij definitie geen geloof meer.

Een geloof bestaat er immers in van geen valabel argument te hebben voor een zekere positie. Het is de geïncarneerde irrationaliteit.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 16:18   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Geen enkel, bij definitie. Want van zodra er een valabel argument is, is het bij definitie geen geloof meer.

Een geloof bestaat er immers in van geen valabel argument te hebben voor een zekere positie. Het is de geïncarneerde irrationaliteit.
Uw bericht bulkt van de premissen. U verklaart niet op welk element uw uitspraak is gebaseerd als zou "geloof erin bestaan geen valabel argument te hebben een voor een zekere positie". En binnen die premissen staat het op zijn beurt met onbewezen zaken. Hier: wat is een "valabel argument"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 16:23   #67
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke argumenten leidden bij u tot ongeloof?
Dit is een zeer goede vraag.

Wel, ik denk niet dat iemand die argumenten aangebracht heeft maar dat ik gaandeweg zaken zag die niet strookten met de bijbelverhalen.

We leerden bijvoorbeeld over de oermensen en hoe ze gaandeweg van jagers evolueerden naar landbouwers. Ik vond dit een beetje in conflict met het Adam/Eva verhaal.

We kwamen te weten dat er dinosauriërs waren maar dergelijke zaken werden niet in de bijbel vermeld.

Hoe meer ik leerde over de natuur, de omvang van het heelal enz... hoe minder plausibel de verhalen in de bijbel werden.

Tijdens de lessen godsdienst werden alle deze zaken gewoon genegeerd en bleef men ons maar opsolferen met die bijbelverhalen, die ik trouwens wel zeer leuk vond, maar dan eerder als fictie.

Dus ja, gaandeweg leert men meer en meer en alle indicatoren wijzen in de richting dat het bijbelverhaal eigenlijk een fabeltje is, dan moet men zijn conclusies trekken natuurlijk.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 16:31   #68
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Heren & dames , de wereld is nog maar 6000 jaar oud:
www.6000years.org
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 17:06   #69
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Heren & dames , de wereld is nog maar 6000 jaar oud:
www.6000years.org
Ze lijken dit écht te menen.
In de Bijbel is er ook sprake van reuzen. En kijk, ze hebben er eentje gevonden :
https://www.youtube.com/watch?v=jbDC_UJe9iw


Laatst gewijzigd door Aton : 17 juni 2019 om 17:09.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 17:10   #70
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ze lijken dit écht te menen.
In de Bijbel is er ook sprake van reuzen. En kijk, ze hebben er eentje gevonden :
https://www.youtube.com/watch?v=jbDC_UJe9iw

Ook interessant voor HO, er staat een verklaring in voor UFO's.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 17:12   #71
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ze lijken dit écht te menen.
Reken maar van yes , echt koekeloere kierewiet zijn zulke
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 17:14   #72
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ook interessant voor HO, er staat een verklaring in voor UFO's.
Als je fotoshopt, doe het dan goed.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 18:34   #73
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ook interessant voor HO, er staat een verklaring in voor UFO's.


Off topic.


Of ufo's al dan niet bestaan, is al lang geen punt meer. Noch bij heel wat wetenschappers, noch bij militaire piloten, noch bij burgerlijke piloten, noch bij gewone en alledaagse mensen.

Of zoals Coen Vermeeren het eenvoudig stelde in zijn boek: 'Ufo's bestaan gewoon'.


Maar hierover ga ik niet verder uitweiden. Dat is een discussie voor een andere draad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 juni 2019 om 18:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 18:47   #74
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Reken maar van yes , echt koekeloere kierewiet zijn zulke
Onvervalste bedriegers. Niemand kan zo idioot zijn en nog bekwaam om zulke een website te bouwen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 21:31   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, een immens verschil. Ik ben als mens en net als ieder mens onvolmaakt, en bijgevolg zeker niet superieur in relatie tot anderen.
Pastoorspraat.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 21:37   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
?? Een soort liefdadigheid dan in het genre van de Paters van Scheut.
Daar snap ik de kloten van.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 05:53   #77
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lopen uw opvattingen gelijk met die waar de Poolse samenleving zich op ordent?

Indien niet, welk oordeel velt u dan over die opvattingen waarop de Poolse samenleving op steunt?
Woont u in Polen?
Dat gedraai en gekronkel...wie denkt omwille van religie superieur in zijn opvattingen te zijn, en democratie als middel ziet om dit op te leggen aan de samenleving, is wel degelijk een gevaar voor anderen die deze opvattingen niet delen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 07:46   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Woont u in Polen?
Dat gedraai en gekronkel...wie denkt omwille van religie superieur in zijn opvattingen te zijn, en democratie als middel ziet om dit op te leggen aan de samenleving, is wel degelijk een gevaar voor anderen die deze opvattingen niet delen.
Neem gerust de tijd om te lezen wat ik schrijf. Geen sprake van "ik ben superieur", geen sprake van "opleggen". U zit blijkbaar opgescheept met waanideeën die u beletten een helder zicht te krijgen op wat mensen denken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, als mensen denken dat ze superieur zijn. Personen. Dat leidt tot problemen. Ik had het echter over de waarde van opvattingen, een stelling die trouwens ook de uwe is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, een immens verschil. Ik ben als mens en net als ieder mens onvolmaakt, en bijgevolg zeker niet superieur in relatie tot anderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar is begrijpend lezen net iets te moeilijk... Er staat immers "anderen overtuigen". Niet: "opleggen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 10:43   #79
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Off topic.


Of ufo's al dan niet bestaan, is al lang geen punt meer. Noch bij heel wat wetenschappers, noch bij militaire piloten, noch bij burgerlijke piloten, noch bij gewone en alledaagse mensen.

Of zoals Coen Vermeeren het eenvoudig stelde in zijn boek: 'Ufo's bestaan gewoon'.


Maar hierover ga ik niet verder uitweiden. Dat is een discussie voor een andere draad.
Off topic, dit weet ik nog niet zozeer. Het gaat hier wel over een bijgeloof nietwaar?

Dat dit bijgeloof bij een breed publiek aanwezig is doet toch de wenkbrauwen fronzen, niet?

En Coen Vermeeren, werd die niet buitengegooid vanwege zijn publieke optredens? En terecht zou ik zo zeggen, er is geen plaats in de wetenschap voor dergelijke individuen.

Och ja, het zal wel weer een complot zijn. Het bijgeloof is zeer zeer sterk bij sommige mensen. Daar kunnen argumenten inderdaad niet tegen op.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 12:42   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw bericht bulkt van de premissen. U verklaart niet op welk element uw uitspraak is gebaseerd als zou "geloof erin bestaan geen valabel argument te hebben een voor een zekere positie".
De definitie van geloof, he. Als men tot een overtuiging komt, omdat het rationeel beargumenteerd kan worden, en men hierbij best wil aannemen dat als er een rationeel argument langskomt dat het vorige ondermijnt, men dan natuurlijk van positie verandert, dan is het geen geloof he. Dan is het een geinformeerd standpunt, een wetenschappelijke stelling.

Om dus een geloof te zijn, MAG er geen rationeel argument voor zijn. Zoniet is het een wetenschappelijke stelling.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be