Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2020, 10:56   #21
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.469
Standaard

We vlogen ooit met Martinair naar Jamaïca. Op het vliegtuig moest er een document in het Nederlands of Engels ingevuld worden, er zaten ook Franstalige Belgen aan boord. De hostesses aan boord, allen Nederlandse dames, kon het verdommen of de Franstaligen het begrepen of niet. Ik hoor het ze nog zeggen, iets in het genre van "nauw jo, het is in Engels en Nederlands, meer talen hebben we niet" 'k Heb hen dan maar het document helpen invullen. Ook in Oostenrijk maar dan van Duits naar Frans. Franstaligen en een andere taal buiten Frans....geen goeie combinatie.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 12:19   #22
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Of is het iets anders?

In ieder geval een hele discussie op facebook met duizenden reacties. Het lezen van die reacties kan misschien een beter beeld geven op de publieke opinie rond racisme en Vlamingen.

https://www.facebook.com/16163473651...9519088788781/

Zie RTBF Facebook pagina van 20 augustus voor de reacties. Het lukt me niet er een rechtstreekse link naar te geven.
Er zijn onnozelaars overal en het is totaal belachelijk te zeggen dat "Vlaanderen racistisch is". Dit is helemaal niet het geval. Natuurlijk zijn er racisten in Vlaanderen net als er racisten in Wallonië en Brussel zijn. MAAR veralgemen is totaal belachelijk.

De reacties zijn trouwens een mix van onnozelaars en anderen die relativeren. Als Franstalig heb ik persoonlijk nooit problemen in Vlaanderen gehad. In zo'n omstandigheden spreek ik ook Nederlands.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 12:28   #23
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat is dat met die Vlaamse nazi's dat ze met tegenzin iemand in het Frans willen bedienen in Vlaanderen. Zelfs als die persoon Nederlands spreekt moet die toch in het Frans aangesproken kunnen worden door Vlamingen in Vlaanderen. Waarom leren ze andere Frans op school? Wat hebben ze toch tegen Walen? Het zijn precies allemaal racisten en ordinaire boerkes toch?
Die persoon kwam uit Frankrijk en "plots" heeft de handelaar Frans gesproken. De handelaar heeft dan hatelijke woorden over de Walen gehad.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 12:39   #24
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het is een video.

De reacties zijn leerzaam mijns inziens over hoeveel onbegrip er eigenlijk is binnen België tussen Noord en Zuid. Interessanter om te weten wat de gemiddelde Franstalige denkt dan die paar die hier rond hangen. Welkom zijn ze wat mij betreft. Daar niet van.
De reacties zijn te verschillend van mens tot mens om iets te kunnen samenvatten.
U hebt "onnozelaars" die zeggen dat "Vlaanderen racist, xenofoob, anti-vreemdelingen is" en u hebt de anderen die relativeren en die weigeren te veralgemenen. Welkom zijn ze zowiezo.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 12:45   #25
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Everytime zou zeggen: "Sacré bleu. Er moeten nog meer Franstaligen naar Vlaanderen komen."
Inderdaad. En als het sommige Vlamingen niet bevalt, niet erg. Het zou MAAR hun probleem zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 12:57   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Dat zijn zaken die dagelijks gebeuren langs beide kanten van de taalgrens , alleen heeft deze een kleurtje en weet ze het mooi in te kaderen, volledig filmpje graag.

Voor deze dame Bestaat een heel mooi Nederlands woord "Aandachtshoer".
Had ze er Nederlands gesproken, was er niets gebeurd en hadden we niet zo'n video..................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 13:28   #27
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad. En als het sommige Vlamingen niet bevalt, niet erg. Het zou MAAR hun probleem zijn.
Kleine autocorrectie: de uitroep is 'sacreblue' en het is een ouderwetse uitroep. En ondanks mijn matige Frans ben ik zeker dat ik als winkelier het beter had aangepakt bij deze dame en ze zou met haar gepaneerde kip naar buiten gaan. Gewoon een basis aan respect hebben voor mensen is genoeg. Ze spreekt ook zeer gearticuleerd Frans. Ik versta haar compleet. Met handen en voeten zou zelfs een mix tussen Nederlands en Frans haar geholpen hebben.

Het was een ruzie om niks, enkel chagrijnige mensen. Taalcomplexen links laten liggen en als handelaar talen leren lijkt me een beter idee. Gewoon een zekere openheid tonen is al genoeg als je het mij vraag.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 augustus 2020 om 13:38.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 14:16   #28
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Misschien moet ik het zien als een ouderdomsverschijnsel maar weer maar eens val ik in herhaling als ik schrijf dat ik géén FB, géén Twitter, géén Instagram en nog andere gebruik.

Bovenstaande was volledig gratis.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 26 augustus 2020 om 14:17.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 14:44   #29
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht


Kleine autocorrectie: de uitroep is 'sacreblue' en het is een ouderwetse uitroep. En ondanks mijn matige Frans ben ik zeker dat ik als winkelier het beter had aangepakt bij deze dame en ze zou met haar gepaneerde kip naar buiten gaan. Gewoon een basis aan respect hebben voor mensen is genoeg. Ze spreekt ook zeer gearticuleerd Frans. Ik versta haar compleet. Met handen en voeten zou zelfs een mix tussen Nederlands en Frans haar geholpen hebben.

Het was een ruzie om niks, enkel chagrijnige mensen. Taalcomplexen links laten liggen en als handelaar talen leren lijkt me een beter idee. Gewoon een zekere openheid tonen is al genoeg als je het mij vraag.
Inderdaad! Een ruzie om niks.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 17:28   #30
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Everytime in de loopgraven tijdens een talenkwestie. Er zijn nog zekerheden in het leven

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 26 augustus 2020 om 17:28.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2020, 06:53   #31
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

In Vlaanderen spreekt men Vlaams (Nederlands). Simpel. Als die Franstalige trut dat weigert dan mag ze ophoepelen. En kan ze geen Nederlands kan dan moet ze zich eerst maar excuseren.

Waarom moet een Vlaming altijd Frans kunnen en tegen een Waal Frans spreken. Waarom kan een Waal geen moeite doen om een Nederlands te spreken?

Ik geef die uitbater 100% gelijk hoe hij handelde. Ik zou identiek hetzelfde doen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2020, 10:27   #32
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
In Vlaanderen spreekt men Vlaams (Nederlands). Simpel. Als die Franstalige trut dat weigert dan mag ze ophoepelen. En kan ze geen Nederlands kan dan moet ze zich eerst maar excuseren.

Waarom moet een Vlaming altijd Frans kunnen en tegen een Waal Frans spreken. Waarom kan een Waal geen moeite doen om een Nederlands te spreken?

Ik geef die uitbater 100% gelijk hoe hij handelde. Ik zou identiek hetzelfde doen.
De Waal wordt door zijn Waalse overheid en media zelfs aangeleerd dat hij stom zou zijn om Nederlands te leren, want Nederlands wordt buiten la Belgique maar door een klein 20miljoen mensen gesproken en in la Belgique door de meerderheid van de bevolking, maar daarvoor kunnen we van hen, franstaligen toch niet verwachten en zeker niet eisen, dat ze wat meer burgerzin zouden bezitten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2020, 10:37   #33
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Begrijp nu toch eens, over heel de wereld zijn er maar een zestien miljoen mensen die Nederlands spreken... Hoe durven de Vlamingen nu vragen dat de franstaligen Nederlands zouden spreken; eens buiten la Belgique komen ze er toch nergens mee...
Als je dan vraagt of we maar het Deens, het Zweeds, het Slovaaks.... ook allemaal moeten afschaffen, want daar zijn nog minder mensen die die talen spreken komen ze af; maar ik heb het over het Nederlands, als ze al niet Vlaams zeggen...
Maar ze houden van la Belgique beweren ze er dan nog bij...
25 miljoen.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 06:14   #34
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
De Waal wordt door zijn Waalse overheid en media zelfs aangeleerd dat hij stom zou zijn om Nederlands te leren, want Nederlands wordt buiten la Belgique maar door een klein 20miljoen mensen gesproken en in la Belgique door de meerderheid van de bevolking, maar daarvoor kunnen we van hen, franstaligen toch niet verwachten en zeker niet eisen, dat ze wat meer burgerzin zouden bezitten...
Dan moeten ze ook niet verwachten dat ze in Vlaanderen worden verder geholpen. Ik ben perfect drietalig (Nederlands, Frans en Engels). En het Spaans begint ook al -dankzij taalcursussen- beter en beter te gaan. Maar ik vertik hier in Vlaanderen een woord Frans tegen een Waal te spreken. Ik heb dat NOOIT gedaan en zal dat ook nooit doen. In Spanje lukt het heel goed met Engels. En ik PROBEER al zoveel mogelijk in het Spaans te doen. Kwestie van respect naar de bevolking daar te hebben. Maar een Waal kent het woord respect niet.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 11:35   #35
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Die persoon kwam uit Frankrijk en "plots" heeft de handelaar Frans gesproken. De handelaar heeft dan hatelijke woorden over de Walen gehad.
Als Vlaming ben je hatelijke woorden van Franstaligen natuurlijk gewoon, dagdagelijks werkelijkheid allen daar fanatieke Francofielen ontkent.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 11:35   #36
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Die persoon kwam uit Frankrijk en "plots" heeft de handelaar Frans gesproken. De handelaar heeft dan hatelijke woorden over de Walen gehad.
Als Vlaming ben je hatelijke woorden van Franstaligen natuurlijk gewoon, dagdagelijks werkelijkheid alleen door fanatieke Francofielen ontkent.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 30 augustus 2020 om 11:35.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 12:00   #37
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Uiteraard merken meer en meer Walen dat er meer en meer Vlamingen het kotsbeu zijn om financieel uitgemolken te worden. Logisch dat men in de horeca zaakvoerders tegen komt die extreem rechts zijn (geworden) door al die Belgische toestanden van het zevende knoopsgat. Altijd maar afdragen, afdragen en afdragen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be