Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart ° 1978, gecoöpteerd senator door Open VLD (Vivant)

 
 
Discussietools
Oud 19 maart 2007, 08:11   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Directe democratie?

Wat vindt Nele Lijnen van directe democratie, zijnde:
  • bindend referendum op volksinitiatief
  • bindend referendum van rechtswege
  • petitierecht
  • volksvergaderingen
  • afzettingsprocedures
Ziet u het ook zitten om vertegenwoordigers van de andere machten dan de wetgevende macht te laten verkiezen, zijnde de uitvoerende (bv. premiersverkiezing) en de rechterlijk (bv. rechters)? Wat vindt u van getrapte verkiezingen, zoals de coöptatie van senatoren (stoute vraag he?) ?

(jaja, ik weet dat u Vivanter bent, maar partijstandpunt hoeft dus niet meteen uw standpunt te zijn, en daarenboven is Vivant enorm verkalmd op dat punt sinds de opslokking door VLD).
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 20 maart 2007, 21:03   #2
Nele Lijnen
 
 
Nele Lijnen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2007
Berichten: 16
Standaard

Uiteraard ben ook ik als rasechte Vivanter een grote voorstander van directe democratie. Referenda in het algemeen, burgerwetsvoorstellen, petitie-recht, België is volgens mij toe aan nieuwe politieke cultuur: politiek moet vertrouwen hebben in haar burgers en ze kan dat signaal geven via directe democratie.

"In 1920 werd opnieuw een nieuwe categorie senatoren ingevoerd, de gecoöpteerde senatoren. De bedoeling was om meer kwaliteit in de Senaat te brengen, mensen met verdienste in de samenleving die een positieve inhoudelijke bijdrag zouden hebben in de totstandkoming van de wetten." (bron: wikipedia)
Vanuit dat uitgangspunt kan ik absoluut achter het prinicipe coöptatie staan, je kan het bekijken als een eerste stap naar burgerdemocratie.

Ik verwijs hier ook graag naar een opiniestuk dat ik schreef nav mijn ervaring na 1 jaar senatorschap:

.... "<EM>Naast de veel gehoorde optie om van de senaat het forum van overleg tussen de gemeenschappen te maken, wil ik mij sterk maken om een vernieuwende direct democratische dimensie te geven aan de senaat. Naast de wetgevende en parlementaire kamer van volksvertegenwoordigers, zie ik een bestaansrecht voor de senaat als de ‘kamer van volksraadpleging’. Als senator ben je bij wet een vertegenwoordiger van het volk, terwijl ik graag zou zien dat het volk zichzelf kan vertegenwoordigen in het halfrond.
Nele Lijnen is offline  
Oud 21 maart 2007, 13:39   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nele Lijnen Bekijk bericht
Uiteraard ben ook ik als rasechte Vivanter een grote voorstander van directe democratie. Referenda in het algemeen, burgerwetsvoorstellen, petitie-recht, België is volgens mij toe aan nieuwe politieke cultuur: politiek moet vertrouwen hebben in haar burgers en ze kan dat signaal geven via directe democratie.

"In 1920 werd opnieuw een nieuwe categorie senatoren ingevoerd, de gecoöpteerde senatoren. De bedoeling was om meer kwaliteit in de Senaat te brengen, mensen met verdienste in de samenleving die een positieve inhoudelijke bijdrag zouden hebben in de totstandkoming van de wetten." (bron: wikipedia)
Vanuit dat uitgangspunt kan ik absoluut achter het prinicipe coöptatie staan, je kan het bekijken als een eerste stap naar burgerdemocratie.
Burgerdemocratie veronderstelt dat de burgers het beleid uitmaken of de beslissingen nemen. Coöptatie staat daar haaks op. Ruiken we hier een beetje opportunisme of gaat het werkelijk om uw overtuiging? In dat laatste geval: hoe motiveert u dat vanuit het democratische principe dat alle macht uitgaat van het volk?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 21 maart 2007, 15:26   #4
Ralex
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Burgerdemocratie veronderstelt dat de burgers het beleid uitmaken of de beslissingen nemen. Coöptatie staat daar haaks op. Ruiken we hier een beetje opportunisme of gaat het werkelijk om uw overtuiging? In dat laatste geval: hoe motiveert u dat vanuit het democratische principe dat alle macht uitgaat van het volk?
Tantist, akkoord met jou. Representatieve democratie as such is al een afkooksel van echte directe democratie. Combineer dit met de macht die enkelingen via het coöptatie systeem krijgen om partijgenoten/vrienden in het parlement te heffen, en je treedt alle democratische regels met voeten.
Ralex is offline  
Oud 21 maart 2007, 16:02   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ralex Bekijk bericht
Tantist, akkoord met jou. Representatieve democratie as such is al een afkooksel van echte directe democratie. Combineer dit met de macht die enkelingen via het coöptatie systeem krijgen om partijgenoten/vrienden in het parlement te heffen, en je treedt alle democratische regels met voeten.
Ik vind het daarom des te erger dat een partij die democratie boven alles stelt, via coöptatie in die senaat moet komen. Een houding van "tja, wij zijn hier ook niet gelukkig mee" zou imho beter zijn dan dit totaal tegen de geest van de eigen principes in zich verantwoorden.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 24 maart 2007, 10:39   #6
Helena
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 16
Standaard

Wie ook effectief de actie voor directe democratie wil steunen kan terrecht op http://www.artikel33.be
Helena is offline  
Oud 24 maart 2007, 10:43   #7
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helena Bekijk bericht
Wie ook effectief de actie voor directe democratie wil steunen kan terrecht op http://www.artikel33.be
Al lang getekend. Sommige mensen geven écht om directe democratie...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 1 april 2007, 09:41   #8
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nele Lijnen Bekijk bericht
.... "<EM>Naast de veel gehoorde optie om van de senaat het forum van overleg tussen de gemeenschappen te maken, wil ik mij sterk maken om een vernieuwende direct democratische dimensie te geven aan de senaat.
Wat een bevreemdende uitspraak.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 1 april 2007, 13:21   #9
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nele Lijnen Bekijk bericht
Uiteraard ben ook ik als rasechte Vivanter een grote voorstander van directe democratie. Referenda in het algemeen, burgerwetsvoorstellen, petitie-recht, België is volgens mij toe aan nieuwe politieke cultuur: politiek moet vertrouwen hebben in haar burgers en ze kan dat signaal geven via directe democratie.

"In 1920 werd opnieuw een nieuwe categorie senatoren ingevoerd, de gecoöpteerde senatoren. De bedoeling was om meer kwaliteit in de Senaat te brengen, mensen met verdienste in de samenleving die een positieve inhoudelijke bijdrag zouden hebben in de totstandkoming van de wetten." (bron: wikipedia)
Vanuit dat uitgangspunt kan ik absoluut achter het prinicipe coöptatie staan, je kan het bekijken als een eerste stap naar burgerdemocratie.
Het principe van coöptatie betekent dat partijcenakels het recht krijgen om mensen die niét het vertrouwen van de kiezer krijgen, alsnog een zitje te geven.

Particratie noemen we zoiets, dacht ik.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 1 april 2007, 13:25   #10
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Men zou ook verdienstelijke burgers, die geen lid zijn van een politieke partij kunnen coöpteren in de Senaat. een Senaat bv. die geen wetgevend werk zou verrichten, maar uitsluitend de deugdelijkheid van de wetsvoorstellen toetst.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 1 april 2007, 18:56   #11
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Het principe van coöptatie betekent dat partijcenakels het recht krijgen om mensen die niét het vertrouwen van de kiezer krijgen, alsnog een zitje te geven.

Particratie noemen we zoiets, dacht ik.
Ik denk niet dat het omwille van die negatieve stelling is dat de zetel is toegekend.
Nadat alle mogelijkheden voor kleine en startende partijen om overheidssubsidie te krijgen vakkundig zijn afgestopt door VLD, CD&V en Groen! hebben we op die manier nog enige eigen inkomsten gekregen en een kleine erkenning voor ons werk en de resultaten. Dat ze beschaamd zouden zijn van die machtsgreep is teveel gezegd natuurlijk, we kunnen enkel zeggen dat we bij een evenredige zetelverdeling (zoals in Nederland bv) al van bij de eerste verkiezingen een verkozene zouden gehad hebben en dus partijsubsidie.
Men kan voor of tegen partijsubsidie door de overheid zijn, maar als men alle partijfinanciering verbiedt behalve door personen en dan een kiesdrempel oplegd van 5% dan is voor de meeste themapartijen de zaak wel beslist.
Een partijsubsidie op basis van een fictieve evenredige zetelverdeling zoals ook sommigen uit de politiek sociale wetenschappen voorstellen zou al terug enig leven in de brouwerij kunnen brengen maar eerlijk gezegd zie ik dat niet snel gebeuren.


Paul
__________________
Paul Nollen is offline  
Oud 1 april 2007, 20:11   #12
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik denk niet dat het omwille van die negatieve stelling is dat de zetel is toegekend.
Nadat alle mogelijkheden voor kleine en startende partijen om overheidssubsidie te krijgen vakkundig zijn afgestopt door VLD, CD&V en Groen! hebben we op die manier nog enige eigen inkomsten gekregen en een kleine erkenning voor ons werk en de resultaten. Dat ze beschaamd zouden zijn van die machtsgreep is teveel gezegd natuurlijk, we kunnen enkel zeggen dat we bij een evenredige zetelverdeling (zoals in Nederland bv) al van bij de eerste verkiezingen een verkozene zouden gehad hebben en dus partijsubsidie.
Men kan voor of tegen partijsubsidie door de overheid zijn, maar als men alle partijfinanciering verbiedt behalve door personen en dan een kiesdrempel oplegd van 5% dan is voor de meeste themapartijen de zaak wel beslist.
Een partijsubsidie op basis van een fictieve evenredige zetelverdeling zoals ook sommigen uit de politiek sociale wetenschappen voorstellen zou al terug enig leven in de brouwerij kunnen brengen maar eerlijk gezegd zie ik dat niet snel gebeuren.


Paul
Ik kan me best voorstellen dat die zetel voor Vivant een geweldige zaak is, en dat heb ik ook niet ontkend; maar verzoenbaar met directe democratie vind ik dat echt niet - laat staan dat ik het als een "eerste stap naar burgerdemocratie" zou durven bestempelen, zoals Nele deed...
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 2 april 2007, 05:19   #13
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik kan me best voorstellen dat die zetel voor Vivant een geweldige zaak is, en dat heb ik ook niet ontkend; maar verzoenbaar met directe democratie vind ik dat echt niet - laat staan dat ik het als een "eerste stap naar burgerdemocratie" zou durven bestempelen, zoals Nele deed...
Dat is hoe Nele het ziet natuurlijk. Iedereen ziet die cooptatie vanuit zijn eigen standpunt.
Als zij in de senaat een strijdpunt maakt van burgerdemocratie dan is haar aanstelling een eerste stap.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be