Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Bart Vandersteene (CAP) - 12 tot 18 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart Vandersteene (CAP) - 12 tot 18 maart Bart Vandersteene is zowel actief binnen het CAP als binnen de LSP. Als vaandeldrager van beide linkse bewegingen komt hij op voor de minderheden in onze maatschappij.

 
 
Discussietools
Oud 11 maart 2007, 19:44   #1
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard Linkspartei

Welke lessen trekt de CAP uit de Linkspartei voor Belgie, zowel positief als negatief.
Pluche is offline  
Oud 11 maart 2007, 20:26   #2
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

En de Nederlandse SP?
De Garde is offline  
Oud 11 maart 2007, 22:19   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
En de Nederlandse SP?
Dat lijkt me ook eerder het te volgen voorbeeld, maar ja...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 12 maart 2007, 07:45   #4
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
En de Nederlandse SP?
De Linkspartei is in 1 of 2 deelstaten van Oost-Duitsland aan de macht en de LSP steunt de WASG die vindt dat de linkspartei teveel toegevingen heeft gedaan, vandaar mijn vraag, welke lessen trekt LSP/CAP uit de Linkspartei?
Pluche is offline  
Oud 12 maart 2007, 10:10   #5
Bart Vandersteene
 
 
Bart Vandersteene's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Berichten: 28
Standaard Linkspartei

Tja,

Een heel interessante discussie, die voor diegenen die niet volledig op de hoogte zijn van de situatie in Duitsland misschien niet makkelijk te volgen is.
De grote gebeurtenis op politiek vlak is niet zozeer de creatie van de Linkspartei, maar wel die van de WASG. Deze werd geboren uit de strijdbeweging tegen de Agenda 2010 van Schröder. Snel groeide ze uit tot een partij met 12 000 leden en werd dè nieuwe ontwikkeling op politiek vlak. Helaas is de leiding van de partij zich heel snel gaan richten op de electoralisme en deelname aan de macht, zijn ze een proces van fusie aangegaan met de PDS, oud-stalinistische partij, die in Oost Duitsland nog een sociale basis vertegenwoordigd, maar in de praktijk een neoliberale partij is geworden. In 2 deelstaten in Oost Duitsland nemen ze deel aan de macht en zijn ze mede verantwoordelijk voor een verschrikkelijke afbraak van voorzieningen en welvaart. Een tempo van afbraak die we ons in België niet kunnen inbeelden.

Om kort te zijn, velen binnen de WASG zijn niet akkoord om met die PDS te fusioneren, wat niet zou uitsluiten om binnen bepaalde delen van de Duitsland wel samen te werken, zelfs electoraal, met de PDS. Terecht hebben vele WASG afdelingen gevraagd dat er voorwaarden zouden worden gesteld aan de PDS voor een fusie, nl. afzien van deelname aan een neoliberaal beleid.

Voor de fusie heeft plaatsgevonden is de aantrekkingskracht van de WASG al volledig verdwenen. Ondanks het feit dat ze met de kiesalliantie ik dacht 13 parlementsleden hebben gehaald is hun ledenaantal van 12 000 naar 8000 achteruit gegaan. Het aantrekkelijke, nl. de idee van een nieuwe linkse strijdpartij is voorbij en heeft plaatsgeruimd voor een misschien grotere, maar in eerste instantie machtspartij met een linkse rhetoriek.

Als conclusie denk ik persoonlijk, is dus duidelijk een persoonlijk standpunt hé, dat de belangrijste les uit deze ervaring is dat verantwoordelijkheid opnemen voor een beleid van sociale afbraak in gelijk welke omstandigheden moet uitgesloten worden. Diegenen die daar meer over willen lezen kan ik gerust verwijzen naar interessante artikels, zowel in het Nederlands als het Duits.
Bart Vandersteene is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be