Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april "De gewone Vlaamse jongen, die van zero tot hero uitgroeit. Hij gaat er prat op dat hij fouten maakt en uit die fouten wil hij dan ook leren. Voor de een is hij een platte populist voor de andere herstelt hij het geloof in de politiek en dan vooral i

 
 
Discussietools
Oud 31 maart 2004, 19:36   #21
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels! (Animo!)
Das al iets moeilijker dan kritiek geven hé, oplossingen proberen aanreiken. probeer maar
Kritiek geven is idd simpel. Gegronde kritiek geven en weten waarover je spreekt is al wat moeilijker. Oplossingen aanbrengen is idd het moeilijkste, zeker als je moet opboksen tegen mensen die er wel een ideologische visie op nahouden, maar die geen flauw benul hebben over wat ze nu eigenlijk bezig zijn.

Wil je een oplossing, hier is er eentje: sluit Doel1&2 en vervang ze door een nieuwe en meer krachtige reactor. Doe iets gelijkaardig in Tihange en onderzoek of extra bekkens zoals Coo nog mogelijk zijn om echte piekvragen op te vangen. Stimuleer tegelijk nucleair onderzoek ipv zulk onderzoek te gaan demoniseren en België met een georganiseerde nucleaire braindrain op te zadelen. Staar je niet blind op dat kernafval en kijk eens naar wat internationaal onderzoek dat zich puur met die problematiek bezig houdt...
Je energievoorziening is in dat geval zo goed als helemaal verzekerd, en die oh zo schadelijke CO2-uitstoot vanuit de energie-sector ben je al kwijt...

Misschien een iets te optimistische schetsing van een oplossing, maar ze lijkt me realistischer dan hetgeen er nu op tafel ligt. Windmolens zijn gewoonweg niet in staat een kerncentrale te vervangen als energieleverancier, al was het maar omdat hun productie niet stuurbaar is. Zonnecellen zullen die hoge rendementen die Groen! al voor waarheid aannam niet zo dadelijk bereiken (als ze er ooit al aan geraken, 23% rendement is echt wel het maximum voor Si-zonnecellen en die gevallen zijn onbetaalbaar...). Waterenergie heeft te weinig potentieel in België en biomassa is een mooi fetisch maar ik zie het nog geen volwaardige centrale vervangen. WKK is voor zover ik me nog herinner hetzelfde bedje ziek...
Sfax is offline  
Oud 31 maart 2004, 22:14   #22
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Doel & Tihange kunnen nog tot na 2025 mee.
Waarom nieuwe centrales bouwen als de oude nog voldoen ?

Geen grootscheeps windmolenpark, tenzij beperkt om de stand van de technologie te testen. Dus eerder lokale windmolens op 't land.

Klassieke centrales op fossiele brandstof afbouwen en vervangen door gespreide kleinschalige alternatieven met nieuwe bestaande en nog te testen technologie. (aardwarmte, ...) Bedoeling van nieuwe technologie is know how te kunnen verkopen.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 31 maart 2004, 22:24   #23
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Doel & Tihange kunnen nog tot na 2025 mee.
Waarom nieuwe centrales bouwen als de oude nog voldoen ?
True, maar Doel 1&2 zijn intussen wel de ouwe bomma's onder de reactoren (situatie in Tihange ken ik zelf niet). Die dingen worden continue onderhouden dus daar ligt het niet aan. Idee was meer om ze te vervangen door een meer performante reactor die meer kan produceren (kun je gelijk nog enkele extra fossiele centrales sluiten zonder de energievoorziening in het gedrang te brengen...).
Sfax is offline  
Oud 31 maart 2004, 23:52   #24
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Doel & Tihange kunnen nog tot na 2025 mee.
Waarom nieuwe centrales bouwen als de oude nog voldoen ?
True, maar Doel 1&2 zijn intussen wel de ouwe bomma's onder de reactoren (situatie in Tihange ken ik zelf niet). Die dingen worden continue onderhouden dus daar ligt het niet aan. Idee was meer om ze te vervangen door een meer performante reactor die meer kan produceren (kun je gelijk nog enkele extra fossiele centrales sluiten zonder de energievoorziening in het gedrang te brengen...).
Elke kerncentrale moet onderhouden en gedurig gecontroleerd worden. Oud of nieuw, en zeker de grotere types !

Bouwen van nieuwe centrales heeft zo zijn kostprijs. Als U er extra gaat bouwen gewoon omdat U de oude vroegtijdig sluit, dan verhoogt die kostprijs. Dit landje heeft spijtig genoeg geen centjes teveel.

Gesloten kerncentrales zijn een boel radioactief materiaal. Daar zou ik liever nog wat mee wachten.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 1 april 2004, 07:13   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels! (Animo!)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Zo'n pijp vullen met een laag beton, het verglaasde spul erin en de gaatjes opvullen met syliconen om alles goed waterdicht en vast te maken, en we spreken er nie meer over, ...
Propere mens bent u, ook een ongelofelijke (struisvogel)kijk op de groene toekomst. Ik hoop dat uw kleinkinderen binnen een jaar of 50 niet toevallig een stukje bouwgrond kopen met zo wat verglaasd spul in de grond.

Ik hoop dat die van u nie in een parkske moeten spelen waar het roet en de dioxines uit de plaatselijke olie en gas gestookte centrales op hun koppeke gaan krijgen, en geen bladgroenten moeten gaan eten die vol zitten met allerlei smeerlapperij die uit de lucht gevallen is.

De groene toekomst is Nucleaire Energie Niels er is geen ander alternatief, geef mij een alternatief dat even proper is en dus ook evenveel rendement geeft en ik wil direct met u klappen maar ge gaat wreed lang moeten zoeken vrees ik en niks vinden.

Zonnepanelen, windmolens, getijdeenergie, warmte pompen, Kosten allemaal teveel t.o.v. hun rendement, en Biogas, ...

Of het methaan nu uit compost komt of vanop een paar honderd meter diep, dat maakt niks uit, uiteindelijk komt het als roet en dioxine in de atmosfeer.
Herr Flick is offline  
Oud 1 april 2004, 10:51   #26
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Elke kerncentrale moet onderhouden en gedurig gecontroleerd worden. Oud of nieuw, en zeker de grotere types !

Bouwen van nieuwe centrales heeft zo zijn kostprijs. Als U er extra gaat bouwen gewoon omdat U de oude vroegtijdig sluit, dan verhoogt die kostprijs. Dit landje heeft spijtig genoeg geen centjes teveel.

Gesloten kerncentrales zijn een boel radioactief materiaal. Daar zou ik liever nog wat mee wachten.
Ho maar, ff wat nuance aanbrengen. Doel1&2 zijn de oudste reactoren van België en die komen inderdaad stilletjes tegen hun vooropgestelde leeftijd. Dat ze nog wel langer meegaan ook weet ik ook wel (daar dienen die onderhouds en revisiebeurten immers voor), maar het gros van de mensen pint zich wel vast op die vaste leeftijd.
Komt daarbij dat er intussen wel performantere reactorversies dan Doel1&2 betaan. Vervang ze door een steviger type en je hebt dadelijk weer wat meer marge om enkele fossiel gestookte centrales af te danken.

Nu zoals ik eerder zei, het was maar een ruw idee, en ik besef ook wel dat het iets te idealistisch werd voorgesteld, maar het lijkt me op zich nog steeds beter dan overal windmolens neer te planten.
Sfax is offline  
Oud 2 april 2004, 09:46   #27
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Elke kerncentrale moet onderhouden en gedurig gecontroleerd worden. Oud of nieuw, en zeker de grotere types !

Bouwen van nieuwe centrales heeft zo zijn kostprijs. Als U er extra gaat bouwen gewoon omdat U de oude vroegtijdig sluit, dan verhoogt die kostprijs. Dit landje heeft spijtig genoeg geen centjes teveel.

Gesloten kerncentrales zijn een boel radioactief materiaal. Daar zou ik liever nog wat mee wachten.
Ho maar, ff wat nuance aanbrengen. Doel1&2 zijn de oudste reactoren van België en die komen inderdaad stilletjes tegen hun vooropgestelde leeftijd. Dat ze nog wel langer meegaan ook weet ik ook wel (daar dienen die onderhouds en revisiebeurten immers voor), maar het gros van de mensen pint zich wel vast op die vaste leeftijd.
Komt daarbij dat er intussen wel performantere reactorversies dan Doel1&2 betaan. Vervang ze door een steviger type en je hebt dadelijk weer wat meer marge om enkele fossiel gestookte centrales af te danken.

Nu zoals ik eerder zei, het was maar een ruw idee, en ik besef ook wel dat het iets te idealistisch werd voorgesteld, maar het lijkt me op zich nog steeds beter dan overal windmolens neer te planten.
Wel, als je daar nu zou van maken:
"Bouw een nieuwe kerncentrale om in de eerste plaats de vervuilende centrales op fossiele brandstof te sluiten en al dan niet ook Doel 1 & 2 (sluiting na 2015 wel te verstaan!)"
Dan denk ik dat we daarmee een consensus zouden bereiken.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 2 april 2004, 10:09   #28
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Wel, als je daar nu zou van maken:
"Bouw een nieuwe kerncentrale om in de eerste plaats de vervuilende centrales op fossiele brandstof te sluiten en al dan niet ook Doel 1 & 2 (sluiting na 2015 wel te verstaan!)"
Dan denk ik dat we daarmee een consensus zouden bereiken.

Daar kan ik me gerust in vinden (nu the ones that are in charge nog...)
Sfax is offline  
Oud 3 april 2004, 10:32   #29
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Wel, als je daar nu zou van maken:
"Bouw een nieuwe kerncentrale om in de eerste plaats de vervuilende centrales op fossiele brandstof te sluiten en al dan niet ook Doel 1 & 2 (sluiting na 2015 wel te verstaan!)"
Dan denk ik dat we daarmee een consensus zouden bereiken.

Daar kan ik me gerust in vinden (nu the ones that are in charge nog...)
Deze ook nog wat promoten, dan staat het vlak onder zijn neus.

Mijnheer Steve Stevaert , uw commentaar graag ?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be