Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april "De gewone Vlaamse jongen, die van zero tot hero uitgroeit. Hij gaat er prat op dat hij fouten maakt en uit die fouten wil hij dan ook leren. Voor de een is hij een platte populist voor de andere herstelt hij het geloof in de politiek en dan vooral i

 
 
Discussietools
Oud 4 april 2004, 13:44   #41
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Ik ben al drie jaar KSA-leider, vier jaar lid van de Lierse jeugdraad, twee jaar lid van de Agendacommissie, één jaar lid van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO)...

Als je werken beschouwt als geld verdienen, heb ik mezelf inderdaad aardig in de zak gezet want ik heb er nooit geld voor ontvangen.
Ik heb echter verantwoordelijkheid genomen, dossiers bestudeerd, voorstellen uitgewerkt, geleerd te luisteren naar verschillende meningen...

Ik heb meer ervaring met besturen dan de gemiddelde Vlaming, geloof me maar. Dat is uiteraard geen uiting van minachting voor die gemiddelde Vlaming, maar een vaststelling. Ik heb daar gewoon veel van mijn vrije tijd ingestoken en heb zo het klappen van de zweep geleerd...
Uw CV kan dan wel vol staan met veschillende zetels in allerlei raadjes, dan weet ik nog niet wat je verwezelijkt hebt!
Het is niet waar ge zit, maar wat ge gedaan hebt, dat belangrijk is.

Werkervaring blijft voor mij primeren. Dat is bij vacatures voor minder belangrijke jobs ook zo.
Maar in de politiek kan alles blijkbaar. Endan vragen wij ons af waarom het geloof in de politiek afbrokkelt...
Aah, werkervaring primeert dus? Ik dacht altijd dat politiek draaide om dat soort "raadjes", waar je het vak leerde, maar daar hebt u een andere visie op zo te zien.

Iemand die twee jaar de rekken heeft gevuld bij Delhaize zou dus een betere parlementair zijn dan ik? Goed om te weten.
zorroaster is offline  
Oud 4 april 2004, 16:06   #42
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Wat heeft die opmerking daar nu weer mee te maken, alsof je enkel in de politiek diplomatisch hoeft te zijn.. Ongelooflijk Chill, but ...
Diezelfde vraag stelde ik mij bij uw overbodige vergelijking..

In de politiek zouden ze dat moeten verplichten!
Mij krijg je dat niet verplicht. Ik wil ook alleen mezelf vertegenwoordigen.
Alles hangt af van de positie die je wil verwerven...


Citaat:
Ik zit helemaal niet op mijn paard; ik heb engelengeduld..beroepsmisvorming.. (en niet vanuit de politiek!)
Spijtig dat je eerste post iets anders toonde...
Het Skill Effect is offline  
Oud 4 april 2004, 16:09   #43
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Aah, werkervaring primeert dus? Ik dacht altijd dat politiek draaide om dat soort "raadjes", waar je het vak leerde, maar daar hebt u een andere visie op zo te zien.

Iemand die twee jaar de rekken heeft gevuld bij Delhaize zou dus een betere parlementair zijn dan ik? Goed om te weten.
Dus een minister van onderwijs bijvoorbeeld moet nooit in het onderwijs hebben gestaan...
Klinklare onzin!

en wat die rekkenvuller bij delhaize betreft, die heeft tenminste niet de pretentie beter te zijn dan een ander. Gij pretendeert u wel beter als die rekkenvuller.

Hij weet wel wat werken is, moet zien rond te komen met z'n loontje, heeft werkervaring (wat trouwens meer betekend dat enkel vaardigheden die met de concrete functie te maken hebben),...

Ge zou dat inderdaad goed moeten weten!
Het Skill Effect is offline  
Oud 4 april 2004, 17:05   #44
Sufragette
Schepen
 
Sufragette's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Gent en Mechelen
Berichten: 497
Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Wat heeft die opmerking daar nu weer mee te maken, alsof je enkel in de politiek diplomatisch hoeft te zijn.. Ongelooflijk Chill, but ...
Diezelfde vraag stelde ik mij bij uw overbodige vergelijking..

In de politiek zouden ze dat moeten verplichten!
Mij krijg je dat niet verplicht. Ik wil ook alleen mezelf vertegenwoordigen.
Alles hangt af van de positie die je wil verwerven...


Citaat:
Ik zit helemaal niet op mijn paard; ik heb engelengeduld..beroepsmisvorming.. (en niet vanuit de politiek!)
Spijtig dat je eerste post iets anders toonde...
Mijn eerste post is een weergave van de situatie, niet meer en niet minder. Wat jij daar als interpretatie aanhangt, is jouw verantwoordelijkheid..
__________________
[font=Palatino Linotype]l'étranger, c'est mon ami[/font]
Sufragette is offline  
Oud 4 april 2004, 17:11   #45
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert

Politieke partijen in een goed werkende democratie zorgen ervoor dat de meest bekwame wettenmakers en regeerders verkozen worden. Partijen, zoals SPA, die het parlement volsteken met BV's, pubers en andere onbenullen, zijn populistisch bezig, hebben geen respect voor de democratie, en zijn een gevaar voor de maatschappij.
Ik ben achttien. Noemt u mij bijgevolg onbekwaam, onwetend en ongeschikt?
Neen. Bekwaamheid (in dit geval tot besturen of het maken/schrijven van wetten) moet men zoveel mogelijk los zien van leeftijd. Iemand die beroept op "ervaring" zonder concreet argumenten te geven heeft m.i. ongelijk. Ook het argument "eerst bewijzen dat ge het kunt voor ge de job krijgt" gaat niet op.

Anderzijds is het wel zo dat ge door de jaren "skills" bij kunt krijgen: door studie, door te leren, door het eens te doen/proberen, enz. Het is dus uiterst onwaarschijnlijk dat iemand van 18 jaar, hoe talentvol ook, de "skills" heeft nodig om in een parlement of regering te zetelen. Langzaam opbouwen dus, en u zeker niet te vroeg "verbranden".
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline  
Oud 4 april 2004, 17:13   #46
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Aah, werkervaring primeert dus? Ik dacht altijd dat politiek draaide om dat soort "raadjes", waar je het vak leerde, maar daar hebt u een andere visie op zo te zien.

Iemand die twee jaar de rekken heeft gevuld bij Delhaize zou dus een betere parlementair zijn dan ik? Goed om te weten.
Dus een minister van onderwijs bijvoorbeeld moet nooit in het onderwijs hebben gestaan...
Klinklare onzin!

en wat die rekkenvuller bij delhaize betreft, die heeft tenminste niet de pretentie beter te zijn dan een ander. Gij pretendeert u wel beter als die rekkenvuller.

Hij weet wel wat werken is, moet zien rond te komen met z'n loontje, heeft werkervaring (wat trouwens meer betekend dat enkel vaardigheden die met de concrete functie te maken hebben),...

Ge zou dat inderdaad goed moeten weten!
Sic: Ik heb zelf een maand rekken staan vullen in de Spar, het zou dus nogal dwaas zijn me beter te voelen dan de mensen die zo'n zware en afstompende job voltijds doen.
Ik zeg alleen dat ik meer ervaring heb met beleid en bestuur heb dan hem (allemaal opgedaan in "raadjes" ) , en bijgevolg dus een beter parlementair zou zijn dan hem. Ik denk dat die rekkenvuller geen probleem zou hebben met dat toe te geven.

En omschrijf het nu eens wat duidelijker: Wat is dan die "werkervaring" waar u zo bij zweert? Waarom kan je die alleen opdoen in bezoldigde beroepen en niet in "raadjes"?
zorroaster is offline  
Oud 4 april 2004, 20:35   #47
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

U voelt u dus toch beter dan die rekkenvuller, aangezien gij zijn job gemakkelijk aankunt, maar hij of zij de jouwe niet.

Wees gewoon eerlijk!

Werkervaring en levenservaring bedoel ik.
Heb jij al je eigen loon verdient, een eigen lening aangegaan voor een huis, sociale zekerheid en belastingen betaald, een gezin onderhouden, ...?

Daar weet die rekkenvuller meer van dan een pas tevoorschijngekomen raadjeszitter.
Het Skill Effect is offline  
Oud 5 april 2004, 00:50   #48
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
U voelt u dus toch beter dan die rekkenvuller, aangezien gij zijn job gemakkelijk aankunt, maar hij of zij de jouwe niet.

Wees gewoon eerlijk!

Werkervaring en levenservaring bedoel ik.
Heb jij al je eigen loon verdient, een eigen lening aangegaan voor een huis, sociale zekerheid en belastingen betaald, een gezin onderhouden, ...?

Daar weet die rekkenvuller meer van dan een pas tevoorschijngekomen raadjeszitter.
Nogmaals, ik voel mij NIET beter dan een rekkenvuller. Ik heb respect voor wat die mensen doen voor zo'n karige pree, dat heb ik geleerd uit een erg lange maand als jobstudent in de Spar.
Ik zeg alleen dat ik meer ervaring heb met bestuur en beleid dan de modale rekkenvuller, omdat ik me daar veel meer mee heb beziggehouden dan hij. Is dat zo'n misdaad om dat vast te stellen?

En nee, ik heb nog geen gezin gesticht. Wél heb ik buitenlandse kampen voor meer dan 100 kinderen georganiseerd, jarenlang verantwoordelijkheid genomen voor andermans kinderen én ja, zelfs een lening voor een huis mee gefinancierd. Niet mijn huis, maar dat van mijn jeugdbeweging.
Het loopt daarbuiten vòl mensen van boven de 30 die nog nooit met zulke verantwoordelijkheden geconfronteerd zijn als ik. Maar u blijft me vastpinnen op dat getalletje 18, alsof het een gezagsargument is...
zorroaster is offline  
Oud 5 april 2004, 10:14   #49
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Nogmaals, ik voel mij NIET beter dan een rekkenvuller. Ik heb respect voor wat die mensen doen voor zo'n karige pree, dat heb ik geleerd uit een erg lange maand als jobstudent in de Spar.
Ik zeg alleen dat ik meer ervaring heb met bestuur en beleid dan de modale rekkenvuller, omdat ik me daar veel meer mee heb beziggehouden dan hij. Is dat zo'n misdaad om dat vast te stellen?

En nee, ik heb nog geen gezin gesticht. Wél heb ik buitenlandse kampen voor meer dan 100 kinderen georganiseerd, jarenlang verantwoordelijkheid genomen voor andermans kinderen én ja, zelfs een lening voor een huis mee gefinancierd. Niet mijn huis, maar dat van mijn jeugdbeweging.
Het loopt daarbuiten vòl mensen van boven de 30 die nog nooit met zulke verantwoordelijkheden geconfronteerd zijn als ik. Maar u blijft me vastpinnen op dat getalletje 18, alsof het een gezagsargument is...
In een jeugdbeweging...
Is dat je grote beleidsverwezenlijking?
En de jongere-afdeling van uw partijke zeker.
Allemaal wel leuk en misschien zelfs leerrijk, maar belange geen referentie voor het Vlaams parlement!

Waarom zou die rekkenvuller dat niet kunnen wat jij kan?
Weet gij wat die man in zijn vrije tijd met besturen te maken heeft???
Het enige wat ik hier in jouw boutade te horen krijg is een stuk pretentie hoor!

Het gaat mij niet zozeer om het cijferke, maar om uw grote haast om uw ambitie te laten voorgaan op een gezonde vorm van groei!

Zelfs al zijt ge dertig en hebt ge geen politieke groei doorlopen, dan moet je naar mijn mening ook van onderaan beginnen.


Nogmmals tot ge het doorhebt: Durf op een gezond ritme te groeien en mischien stem ikdan wél op u, maar niet als ge uw ambitie hoger stelt dan uw persoonlijke groei!
Het Skill Effect is offline  
Oud 5 april 2004, 10:32   #50
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Nogmaals, ik voel mij NIET beter dan een rekkenvuller. Ik heb respect voor wat die mensen doen voor zo'n karige pree, dat heb ik geleerd uit een erg lange maand als jobstudent in de Spar.
Ik zeg alleen dat ik meer ervaring heb met bestuur en beleid dan de modale rekkenvuller, omdat ik me daar veel meer mee heb beziggehouden dan hij. Is dat zo'n misdaad om dat vast te stellen?

En nee, ik heb nog geen gezin gesticht. Wél heb ik buitenlandse kampen voor meer dan 100 kinderen georganiseerd, jarenlang verantwoordelijkheid genomen voor andermans kinderen én ja, zelfs een lening voor een huis mee gefinancierd. Niet mijn huis, maar dat van mijn jeugdbeweging.
Het loopt daarbuiten vòl mensen van boven de 30 die nog nooit met zulke verantwoordelijkheden geconfronteerd zijn als ik. Maar u blijft me vastpinnen op dat getalletje 18, alsof het een gezagsargument is...

Waarom zou die rekkenvuller dat niet kunnen wat jij kan?
Weet gij wat die man in zijn vrije tijd met besturen te maken heeft???
Het enige wat ik hier in jouw boutade te horen krijg is een stuk pretentie hoor!
De MODALE rekenvuller had ik geschreven. Je bent duidelijk van slechte wil om dat te begrijpen heb ik de indruk.
zorroaster is offline  
Oud 5 april 2004, 10:34   #51
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Nogmaals, ik voel mij NIET beter dan een rekkenvuller. Ik heb respect voor wat die mensen doen voor zo'n karige pree, dat heb ik geleerd uit een erg lange maand als jobstudent in de Spar.
Ik zeg alleen dat ik meer ervaring heb met bestuur en beleid dan de modale rekkenvuller, omdat ik me daar veel meer mee heb beziggehouden dan hij. Is dat zo'n misdaad om dat vast te stellen?

En nee, ik heb nog geen gezin gesticht. Wél heb ik buitenlandse kampen voor meer dan 100 kinderen georganiseerd, jarenlang verantwoordelijkheid genomen voor andermans kinderen én ja, zelfs een lening voor een huis mee gefinancierd. Niet mijn huis, maar dat van mijn jeugdbeweging.
Het loopt daarbuiten vòl mensen van boven de 30 die nog nooit met zulke verantwoordelijkheden geconfronteerd zijn als ik. Maar u blijft me vastpinnen op dat getalletje 18, alsof het een gezagsargument is...
In een jeugdbeweging...
Is dat je grote beleidsverwezenlijking?
En de jongere-afdeling van uw partijke zeker.
Allemaal wel leuk en misschien zelfs leerrijk, maar belange geen referentie voor het Vlaams parlement!
Waarom is ervaring in een jeugdbeweging minder waardevol dan soortgelijke ervaring in een bezoldigd beroep?
zorroaster is offline  
Oud 5 april 2004, 10:35   #52
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Van slechte wil ben ik altijd geweest!

Ik wil het jou ook niet te makkelijk maken hé!

Helaas vergeet je het belangrijkste van heel mijn uiteenzetting te quoten, nl:

Citaat:
Durf op een gezond ritme te groeien en mischien stem ikdan wél op u, maar niet als ge uw ambitie hoger stelt dan uw persoonlijke groei!
Het Skill Effect is offline  
Oud 5 april 2004, 12:52   #53
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Van slechte wil ben ik altijd geweest!

Ik wil het jou ook niet te makkelijk maken hé!

Helaas vergeet je het belangrijkste van heel mijn uiteenzetting te quoten, nl:

Citaat:
Durf op een gezond ritme te groeien en mischien stem ikdan wél op u, maar niet als ge uw ambitie hoger stelt dan uw persoonlijke groei!
Daar ben ik het mee eens. Mensen als Anissa Temsamani of Van den Bossche zijn onbekwaam omdat ze te snel omhoog gekatapulteerd werden, dat ziet iedereen. Ik heb al vaak herhaald dat posten waar ervaring voor vereist is, ook moeten gaan naar mensen die die ervaring hebben.

Toch is het niet slecht dat jongeren op de lijsten staan, al was het maar om de boodschap van hun partij concreet te vertalen naar hun leeftijdsgenoten. Een verkiezingslijst moet een doorsnede zijn van de samenleving, om de identificatie met het kiespubliek te maximaliseren. Uiteraard moet dat op een natuurlijke manier gebeuren en niet door ritsen of quota's...
zorroaster is offline  
Oud 5 april 2004, 14:56   #54
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Daar ben ik het mee eens. Mensen als Anissa Temsamani of Van den Bossche zijn onbekwaam omdat ze te snel omhoog gekatapulteerd werden, dat ziet iedereen. Ik heb al vaak herhaald dat posten waar ervaring voor vereist is, ook moeten gaan naar mensen die die ervaring hebben.

Toch is het niet slecht dat jongeren op de lijsten staan, al was het maar om de boodschap van hun partij concreet te vertalen naar hun leeftijdsgenoten. Een verkiezingslijst moet een doorsnede zijn van de samenleving, om de identificatie met het kiespubliek te maximaliseren. Uiteraard moet dat op een natuurlijke manier gebeuren en niet door ritsen of quota's...
Op zich stoort me die leeftijd niet zozeer, maar wel (het gebrek aan) ervaring. Dit geldt inderdaad net zo goed voor de Freya's en de Anissa's!

Een verkiezingslijst moet inderdaad een afspiegeling zijn van de samenleving, maar iemand halverwege de twintig kan net zo goed jongeren vertegenwoordigen lijkt me als een zestiger de negetigjarigen kan vertegenwoordigen.
Zou een migrant trouwens voor jou ook afgespiegeld mogen worden in dat parlement. Ik weet dat deze discussie hier niet meteen over gaat, maar je moet weten hoe je de lijn doortrekt.

Bij jongeren heb je het probleem van ervaring, bij ouderen heb je het probleem van verstarring.

Het is daarom dat ik zal stemmen op iemand die aan de ene kant een gemiddelde leeftijd heft en aan de andere kant zijn of haar tijd heeft genomen om stapsgewijs door te groeien.

Wie weet kom jij daar in de toekomst ook voor in aanmerking.
Het Skill Effect is offline  
Oud 5 april 2004, 22:41   #55
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Citaat:
Sam Van de Putte (Animo Aalst) en Sophie Van der Stallen (Sint Niklaas) zijn samen kandidaat op de sp.a lijst voor het Vlaamse parlement op 13 juni.
Beste Steve,

Zou je niet van een kandidaat voor het Vlaams parlement verwachten dat hij of zij op z'n minst werkervaring heeft?

Bij vacatures voor veel minder hooggeplaatste jobs is dit al lang standaard dezerdagen!

De opgejaagde werklozen ondervinden aan deze vereiste heel wat pijn en leed!
De jongerenwerkloosheid in ons land krijg je hiermee toch niet opgelost.

Om met een vraag te eindigen:

Hoe motiveert u deze invulling van plaatsen op uw partijlijst?
[size=7]Schreeuw om aandacht! [/size]




_____________________________
Het Skill Effect is offline  
Oud 5 april 2004, 23:31   #56
Maus
Banneling
 
 
Maus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2003
Locatie: Nijlen / Mechelen
Berichten: 766
Standaard

Doe geen moeite, Chili con carne. Steve (of was het Robert?) zijn week zit erop (twas eigenlijk meer een 5-dagenweek, maar kom). Die gaan we hier niet vaak meer terugzien .
Maus is offline  
Oud 22 mei 2004, 02:58   #57
il maestro
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Locatie: Gent
Berichten: 15
Standaard

Laat me toch enkele dingen opmerken over de inhoud van deze discussie.

1. De jonge kandidaten waarover sprake bezetten onverkiesbare plaatsen op de sp.a-spiritlijst. Het is bijgevolg buiten de kwestie om te doen alsof ze bijna in het parlement of zelfs in een regering zitten. De kandidatuur van deze mensen is dan ook meer een signaal dan een poging om het parlement te overspoelen met politiek onervaren mensen.

2. In een democratie is het de bedoeling om de stemmen van het hele volk te vertegenwoordigen. Het is waar dat om een bepaalde groep te vertegenwoordigen je niet noodzakelijkerwijs tot die groep moet behoren. Het is evenwel onmiskenbaar zo dat mensen die er wel toe behoren meer voeling hebben met de noden ervan. Heden worden de belangen van de jongeren nogal vaak over het hoofd gezien of gewoon niet vertegenwoordigd in het parlement. Het is dus nog niet zo slecht, mijns inziens, om jonge mensen op de lijst te zetten die de aandacht hierop kunnen vestigen.
Het past bovendien in een partijstrategie om verschillende lagen van de bevolking aan te spreken om voor die partij te stemmen.

3. "Het Skill effect" heeft blijkbaar alleen vertrouwen in mensen van middelbare leeftijd die "werkervaring" hebben, wat die werkervaring dan ook moge zijn. In een van zijn of haar eerdere berichten wordt ook gezegd dat politieke ervaring nodig is om in het parlement te zetelen. Dit is in feite een bijzondere uitspraak, aangezien men die ervaring juist opdoet in het parlement. Stellen dat men eerst in de gemeentepolitiek zou moeten gaan, houdt in dat je het parlementaire werk op de gemeenteraad leert. Beide zijn echter grondig van elkaar verschillend, niet alleen qua werkwijze maar ook in het soort van te behandelen dossiers. Het is niet omdat je in de gemeenteraad hebt gezeteld dat je plots ervaring hebt opgedaan voor het parlementaire werk.

Verder is het ook merkwaardig dat enkel iemand die "werkervaring" heeft de noden in de samenleving zou kunnen herkennen en de nodige voorstellen zou kunnen lanceren. Ik zie veel meer een verband tussen politieke bekwaamheid en een wil tot engagement met daaraan verbonden verwezelijkingen (die niet noodzakelijk op professioneel gebied moeten liggen). Iemand die zich vrijwillig engageert in een of meerdere 'raden', heeft waarschijnlijk meer nuttige ervaring opgedaan dan iemand die al 10 jaar lang gedwee en zonder meer zijn plicht vervult als - ik zeg zomaar wat - onderhoudstechnieker (zonder ik neerkijk op dit of enig ander beroep!). Denk maar aan het verwerven van vergadertechnieken, het formuleren van voorstellen, het leren sluiten van compromissen en het nemen van verantwoordelijkheden (hoe klein ook). Die ervaring is dus niet leeftijdsgebonden en al evenmin recht evenredig met het aantal jaren werkervaring. Ze is natuurlijk geen garantie voor politiek talent, maar ook een briljante carriere als advocaat is dag niet.

mvg,
il maestro
il maestro is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be