Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april "De gewone Vlaamse jongen, die van zero tot hero uitgroeit. Hij gaat er prat op dat hij fouten maakt en uit die fouten wil hij dan ook leren. Voor de een is hij een platte populist voor de andere herstelt hij het geloof in de politiek en dan vooral i

 
 
Discussietools
Oud 1 april 2004, 12:49   #1
Tarek Agliatelli
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 99
Standaard

Lieve Steve, lieve mensen,

ik ben er zeker van dat Steve Stevaert er niets zou op tegen hebben om eens voor iedereen met een rijbewijs tabula rasa te houden, en die allemaal terug in te trekken, tenzij ze in de laatste 6 maanden behaald zijn.

Iedereen die nog wil rijden kan dan opnieuw een examen afleggen teneinde haar/zijn rijbewijs opnieuw te verdienen. Op die manier kan men niemand verwijten dat zij/hij een rijbewijs gekregen heeft, omdat ze voor een bepaalde datum geboren zijn. Bovendien is het verkeersreglement in de laatste pakweg 20 jaar ferm aangepast.

Side-effects op korte termijn:

- veel minder verkeer op de baan, want nog slechts enkelen (ik niet) hebben een rijbewijs
- veel minder werk voor de verkeerspolitie (rijbewijs vervallen ? auto aan de kant) en daardoor:
- extra werk voor taxi's
- indrukwekkende jump in het gebruik van het openbaar vervoer
- werk voor auto-instructeurs
- werk voor examencentra
- werk voor de drukkerijen
- werk voor de pasfoto-industrie
- veel belangrijker nog: veiliger verkeer

Indien er dan nog een jaarlijkse opfrissingscursus annex examen bijkomt, kwestie van up-to-date te blijven, dan zie ik ook + effecten op langere termijn.

Wat denk je Steve, gaan we ervoor, voor die verkeersveiligheid ? De zon schijnt, wanneer beginnen we ?
Tarek Agliatelli is offline  
Oud 1 april 2004, 13:33   #2
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tarek Agliatelli
Lieve Steve, lieve mensen,

ik ben er zeker van dat Steve Stevaert er niets zou op tegen hebben om eens voor iedereen met een rijbewijs tabula rasa te houden, en die allemaal terug in te trekken, tenzij ze in de laatste 6 maanden behaald zijn.

Iedereen die nog wil rijden kan dan opnieuw een examen afleggen teneinde haar/zijn rijbewijs opnieuw te verdienen. Op die manier kan men niemand verwijten dat zij/hij een rijbewijs gekregen heeft, omdat ze voor een bepaalde datum geboren zijn. Bovendien is het verkeersreglement in de laatste pakweg 20 jaar ferm aangepast.

Side-effects op korte termijn:

- veel minder verkeer op de baan, want nog slechts enkelen (ik niet) hebben een rijbewijs
- veel minder werk voor de verkeerspolitie (rijbewijs vervallen ? auto aan de kant) en daardoor:
- extra werk voor taxi's
- indrukwekkende jump in het gebruik van het openbaar vervoer
- werk voor auto-instructeurs
- werk voor examencentra
- werk voor de drukkerijen
- werk voor de pasfoto-industrie
- veel belangrijker nog: veiliger verkeer

Indien er dan nog een jaarlijkse opfrissingscursus annex examen bijkomt, kwestie van up-to-date te blijven, dan zie ik ook + effecten op langere termijn.

Wat denk je Steve, gaan we ervoor, voor die verkeersveiligheid ? De zon schijnt, wanneer beginnen we ?
Als de examens gratis zijn geen probleem!
Spijtig genoeg is niets gratis (volgens Steve wel maar ik heb gezond verstand )

Ik vind wel dat de examens wat moeilijker mogen zijn, ik ken personen die toch hun rijbewijs halen terwijl ze niet kunnen rijden :o

Nu we toch met absurde ideeën komen...
Waarom niet overal 30km/u (ook autosnelweg) ik verzeker u dat men minstens 50% minder verkeersdoden heeft

Of mss nog beter de auto verbieden
BruFFy is offline  
Oud 1 april 2004, 13:41   #3
Tarek Agliatelli
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 99
Standaard

Lieve BruFFy,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BruFFy
Nu we toch met absurde ideeën komen...
...
Of mss nog beter de auto verbieden :idea:

Het spijt me dat je dit een absurd idee vindt, want ik was even in een goede bui.
Maar toch, auto verbieden vind ik niet zo een goed idee. Tenzij je ervan maakt: alle auto's behalve de VW LUPO, dan ben ik helemaal gewonnen voor je idee
Tarek Agliatelli is offline  
Oud 1 april 2004, 14:02   #4
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tarek Agliatelli
Lieve BruFFy,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BruFFy
Nu we toch met absurde ideeën komen...
...
Of mss nog beter de auto verbieden

Het spijt me dat je dit een absurd idee vindt, want ik was even in een goede bui.
Maar toch, auto verbieden vind ik niet zo een goed idee. Tenzij je ervan maakt: alle auto's behalve de VW LUPO, dan ben ik helemaal gewonnen voor je idee
Kan je met de VW Lupo geen ongevalen maken? :o

Ik wil je wel gelijk geven dat er na een bepaalde tijd (niet elk jaar bv alle 20j) men opnieuw een examen zou moeten afleggen.
BruFFy is offline  
Oud 1 april 2004, 14:08   #5
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

dus Tarek , voor jou is alles goed behalve als het jezelf nadeel berokkent , want jij rijdt naar veronderstelling met die VW Lupo


rijbewijzen intrekken... voel u aan uw bol man
de economische chaos de eerste maanden zou enorm zijn...
Xnorf is offline  
Oud 1 april 2004, 14:13   #6
kwelduvel
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tarek Agliatelli
Lieve Steve, lieve mensen,

ik ben er zeker van dat Steve Stevaert er niets zou op tegen hebben om eens voor iedereen met een rijbewijs tabula rasa te houden, en die allemaal terug in te trekken, tenzij ze in de laatste 6 maanden behaald zijn.

Iedereen die nog wil rijden kan dan opnieuw een examen afleggen teneinde haar/zijn rijbewijs opnieuw te verdienen. Op die manier kan men niemand verwijten dat zij/hij een rijbewijs gekregen heeft, omdat ze voor een bepaalde datum geboren zijn. Bovendien is het verkeersreglement in de laatste pakweg 20 jaar ferm aangepast.

Side-effects op korte termijn:

- veel minder verkeer op de baan, want nog slechts enkelen (ik niet) hebben een rijbewijs
- veel minder werk voor de verkeerspolitie (rijbewijs vervallen ? auto aan de kant) en daardoor:
- extra werk voor taxi's
- indrukwekkende jump in het gebruik van het openbaar vervoer
- werk voor auto-instructeurs
- werk voor examencentra
- werk voor de drukkerijen
- werk voor de pasfoto-industrie
- veel belangrijker nog: veiliger verkeer

Indien er dan nog een jaarlijkse opfrissingscursus annex examen bijkomt, kwestie van up-to-date te blijven, dan zie ik ook + effecten op langere termijn.

Wat denk je Steve, gaan we ervoor, voor die verkeersveiligheid ? De zon schijnt, wanneer beginnen we ?
Inderdaad, de mensen die nu een rij-examen moeten doen betalen zich te pletter, terwijl je vroeger gewoon een paar verkeersborden moest kunnen herkennen. Goed voorstel!!
kwelduvel is offline  
Oud 1 april 2004, 14:18   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Ik durf u garanderen dat er zelfs met een snelheidslimiet van 30 per uur nog doden gaan vallen.

Mensen gaan meer risico's nemen, "ha die rijd toch traag,...)

Herr Flick is offline  
Oud 1 april 2004, 14:33   #8
cyrus_v2000
Burger
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Berichten: 108
Standaard

Vooral 100% serieus nemen deze post
Maffe pasta
__________________
Dico Tibi Verum, Libertas Optima Rerum: Nunquam Servili Sub Nexu Vivito, Fili

cyrus_v2000 is offline  
Oud 1 april 2004, 14:34   #9
Tarek Agliatelli
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 99
Standaard

Lieve Xnorf,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xnorf
dus Tarek , voor jou is alles goed behalve als het jezelf nadeel berokkent , want jij rijdt naar veronderstelling met die VW Lupo

rijbewijzen intrekken... voel u aan uw bol man
de economische chaos de eerste maanden zou enorm zijn...
</cynical>
Iets zegt me dat Steve Stevaert dit zeker niet zou willen (jaarlijkse examens)

<default>

Uiteraard vind ik alles goed dat mezelf geen nadeel berokkent op directe of indirecte wijze. Jij niet ? Bij welke SM-club ben je de hoofd-masochist dan ?

Trouwens: rijbewijzen intrekken en economische chaos: op te lossen door een overgangsmaatregel in te voeren, zoals bij de EBA bijvoorbeeld: tegen begin 2005 moet iedereen het opnieuw afgelegd hebben, tijd genoeg toch ? Bovendien: zij die nu geen job hebben, kunnen al beginnen. Dat geeft hen een enorme voorsprong op de rest, die nu geen tijd heeft
daarvoor...


PS: ivm die Lupo: neen, ik rijd er niet mee, maar gezien Minister FVDB (female) het in al haar wijsheid gezien heeft, vind ik dat we haar best volgen. Elk idee dat van haar kwam, is zeer doordacht geweest, dus waarom zou het dit keer een uitzondering zijn ?
Tarek Agliatelli is offline  
Oud 1 april 2004, 14:35   #10
Verhofstadthater
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tarek Agliatelli
Lieve Steve, lieve mensen,

ik ben er zeker van dat Steve Stevaert er niets zou op tegen hebben om eens voor iedereen met een rijbewijs tabula rasa te houden, en die allemaal terug in te trekken, tenzij ze in de laatste 6 maanden behaald zijn.

Iedereen die nog wil rijden kan dan opnieuw een examen afleggen teneinde haar/zijn rijbewijs opnieuw te verdienen. Op die manier kan men niemand verwijten dat zij/hij een rijbewijs gekregen heeft, omdat ze voor een bepaalde datum geboren zijn. Bovendien is het verkeersreglement in de laatste pakweg 20 jaar ferm aangepast.

Side-effects op korte termijn:

- veel minder verkeer op de baan, want nog slechts enkelen (ik niet) hebben een rijbewijs
- veel minder werk voor de verkeerspolitie (rijbewijs vervallen ? auto aan de kant) en daardoor:
- extra werk voor taxi's
- indrukwekkende jump in het gebruik van het openbaar vervoer
- werk voor auto-instructeurs
- werk voor examencentra
- werk voor de drukkerijen
- werk voor de pasfoto-industrie
- veel belangrijker nog: veiliger verkeer

Indien er dan nog een jaarlijkse opfrissingscursus annex examen bijkomt, kwestie van up-to-date te blijven, dan zie ik ook + effecten op langere termijn.

Wat denk je Steve, gaan we ervoor, voor die verkeersveiligheid ? De zon schijnt, wanneer beginnen we ?
En de bedrijfswereld in 't slop. Ach komaan, zitten jullie allemaal aan een overdosis Prozac?
Toch zijn niet alle gerealiseerde maatregelen op dit vlak onzin. Bv: het inleveren van rijbewijs voor een gratis trein- en busabonnement vind ik een schitterend idee, dat meer promotie moet krijgen.
Verhofstadthater is offline  
Oud 1 april 2004, 14:42   #11
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

ik zou mijn nummerplaat nooit inruilen voor een busabonnement... busritten duren gewoon veel te lang over lange afstanden.

@Tarek :
a) <sarcasm>je tags kloppen niet </sarcasm>

b) ik ben geen masochist , maar het leek erop alsof je eigenaar van een lupo was

c) wanneer heb jij zelf je rijbewijs gehaald? binnen de 6 maanden zeker?

d) 2005... LOL
hoe ga jij zovele vlamingen voor 2005 de kans geven om een nieuw rijbewijs te halen?

als men al tot 2007 nodig heeft om wa flikken van binnen naar buiten te krijgen....
Xnorf is offline  
Oud 1 april 2004, 16:07   #12
Tarek Agliatelli
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 99
Standaard

Lieve Verhofstadthater
["quote="Verhofstadthater"]En de bedrijfswereld in 't slop. Ach komaan, zitten jullie allemaal aan een overdosis Prozac?
Toch zijn niet alle gerealiseerde maatregelen op dit vlak onzin. Bv: het inleveren van rijbewijs voor een gratis trein- en busabonnement vind ik een schitterend idee, dat meer promotie moet krijgen.[/quote]

Over Prozac kan ik niet meepraten, ik hou het bij Wodka, Poolse indien mogelijk.
Maar het inleveren van een rijbewijs voor gratis etc... => komt niet van mij in elk geval, en ik dacht dat het de nummerplaat was, niet het rijbewijs.

Maar nu even <serieus>
Indien je iedereen haar/zijn recht op rijbewijs even laat bevestigen (bij piloten is dit toch ook zo ?), wat zou het negatieve effect hiervan dan zijn ?
- dat er mensen zijn die hun rijbewijs niet zouden kunnen behouden omdat ze het eigenlijk niet verdienen, i.e. omdat ze niet in staat zijn om zich autogewijs op de baan te begeven, en dus een gevaar voor de anderen betekenen ?
- dat de kans groter is dat de bestaande wetgeving zou gerespecteerd worden (middenstrookrijders, foutparkeersters/-ders, ...) ?
</serieus>

<default>

Je hebt gelijk, ik trek mijn suggestie in, het is een slecht idee om de mensen op kosten te jagen (tenzij het gratis zou kunnen uiteraard, proberen zoveel je wil, en alles betaald met een rijbewijshaal-check van de overheid).
Tarek Agliatelli is offline  
Oud 1 april 2004, 16:35   #13
Verhofstadthater
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.879
Standaard

Het kan ook de nummerplaat zijn. In elk geval vind ik het geen slechte maatregel. Als het goed is, mag het ook gezegd worden.
Om nog eens terug te komen op je voorstel. Ik weet niet uit het hoofd in welk jaar het rijbewijs werd ingevoerd, maar ik denk dat je vooral de oudere klasse hiermee zou treffen. Een beetje een asociale maatregel (hoewel ik zelf geen senioor ben), want het zou me sterk verbazen indien deze bevolkingsgroep relatief meer verantwoordelijk is voor het aantal ongevallen.
Wat je wel kan doen is mensen oproepen en aanmoedigen om het eens opnieuw te proberen zonder er consequenties aan te verbinden.
Verhofstadthater is offline  
Oud 1 april 2004, 16:55   #14
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater
Om nog eens terug te komen op je voorstel. Ik weet niet uit het hoofd in welk jaar het rijbewijs werd ingevoerd, maar ik denk dat je vooral de oudere klasse hiermee zou treffen. Een beetje een asociale maatregel (hoewel ik zelf geen senioor ben), want het zou me sterk verbazen indien deze bevolkingsgroep relatief meer verantwoordelijk is voor het aantal ongevallen.
euh is in mijn ogen geen asociale maatregel :o
enkel een veiligheidsmaatregel, het is een risicogroep, oudere mensen reageren in't algemeen veel trager
BruFFy is offline  
Oud 1 april 2004, 16:58   #15
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Ik zou toch ook een onderscheid willen maken tss theorie en praktijk

Ik ben: voor praktijk examens om de 10 jaar
voor theorie examens om de 20 jaar
BruFFy is offline  
Oud 1 april 2004, 17:16   #16
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Rijexamen
- Na elke 3 overtredingen of 1 zware
- Bij elk veroorzaken van zwaar ongeval
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 1 april 2004, 17:25   #17
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Rijexamen
- Na elke 3 overtredingen of 1 zware
- Bij elk veroorzaken van zwaar ongeval
euh 3 overtredingen? dus 3x55km/u rijexamen aan u been?
Mss als ze de verkeersregels wat 'menselijker' maken
BruFFy is offline  
Oud 1 april 2004, 17:36   #18
Tarek Agliatelli
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 99
Standaard

Lieve Verhofstadhhater,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater
Ik weet niet uit het hoofd in welk jaar het rijbewijs werd ingevoerd, maar ik denk dat je vooral de oudere klasse hiermee zou treffen. Een beetje een asociale maatregel (hoewel ik zelf geen senioor ben), want het zou me sterk verbazen indien deze bevolkingsgroep relatief meer verantwoordelijk is voor het aantal ongevallen.
Wat je wel kan doen is mensen oproepen en aanmoedigen om het eens opnieuw te proberen zonder er consequenties aan te verbinden.
Rijbewijs verplicht: ik weet het ook niet, maar het was in elk geval gedaan op het einde van de jaren 197x, en misschien iets vroeger.

Goed idee om het aan de mensen over te laten. Dat is altijd al een succes geweest in België, onze burgerzin is zeer groot.
BTW: een tijdje geleden (het moet komkommertijd geweest zijn) dacht ik dat TerZake eens een reporter op pad gestuurd heeft om het eens over te doen. Ik denk niet dat hij goed gestudeerd had. Het effect van dit vrijblijvende experiment is zeker nog lang blijven nazinderen, en hij is prompt terug het verkeersreglement ingedoken. Zonder overdrijven heeft het zeker tot de volgende dag geduurd, misschien zelfs langer, als hij nog een nachtje gaan stappen is
Tarek Agliatelli is offline  
Oud 1 april 2004, 19:05   #19
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BruFFy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Rijexamen
- Na elke 3 overtredingen of 1 zware
- Bij elk veroorzaken van zwaar ongeval
euh 3 overtredingen? dus 3x55km/u rijexamen aan u been?
Mss als ze de verkeersregels wat 'menselijker' maken
Je hebt blijkbaar niet gesnapt dat je dat met de nodige korrels (nee, geen korrels maar containers) zout moet nemen!

Als ze de mensen willen pesten kunnen ze het. 3 overtredingen, dat is inderdaad absurd !
Als ze daarmee een beleid willen voeren dan heeft dat nooit het gewenste effect.

Wat betreft de snelheidsbeperkingen en de invloed op ongevallen. De ongevallen zijn quasi altijd te wijten aan diegenen die snelheidsbeperking aan hun laars lappen !
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 2 april 2004, 09:33   #20
Steve Stevaert
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 20
Standaard

We moeten de mensen niet onnodig pesten door voor iedereen een nieuw examen uit te schrijven.
Bovendien is de beste evaluatie van iemands rijgedrag de praktijk. Door de controle op de wegen en de nodige bestraffingen waar nodig, worden de mensen eigenlijk dagdagelijks beoordeeld. Het beste examen is de dagdagelijkse praktijk. Als iemand de regels niet volgt, dan wordt die daar ook op gewezen.
Steve Stevaert is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be