Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2020, 21:16   #541
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat ik zeg: je moet ze niet indoctrineren voor wat betreft godsdienst. Niet pro of niet anti.
Een mening vormen over godsdienst staat niet gelijk aan indoctrineren. Integendeel. Het kan geen kwaad om kinderen te leren nadenken alvorens een mening te vormen. Indoctrinatie is net het tegenovergestelde. Bewust zaken weglaten uit het onderwijs kan men ook als indoctrinatie zien. Zoals bv het bewust weglaten vd evolutietheorie omdat dit bv kwetsend zou zijn voor bepaalde groepen. Onderwijs is niet waardenvrij.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 21:29   #542
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Een mening vormen over godsdienst staat niet gelijk aan indoctrineren. Integendeel. Het kan geen kwaad om kinderen te leren nadenken alvorens een mening te vormen. Indoctrinatie is net het tegenovergestelde. Bewust zaken weglaten uit het onderwijs kan men ook als indoctrinatie zien. Zoals bv het bewust weglaten vd evolutietheorie omdat dit bv kwetsend zou zijn voor bepaalde groepen. Onderwijs is niet waardenvrij.
Waar spreek ik dat tegen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 21:38   #543
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Waar spreek ik dat tegen?
Jij wil niet dat er over godsdienst wordt gesproken. Zowel ten goed als ten kwade. Of las ik dat verkeerd?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 21:41   #544
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Jij wil niet dat er over godsdienst wordt gesproken. Zowel ten goed als ten kwade. Of las ik dat verkeerd?
Ja, je las dat verkeerd. Ik ben tegen indoctrinatie, niet tegen objectieve, geschiedkundige beschrijving van religies.

Edit: in het officiële onderwijs uiteraard. Daarbuiten doet iedereen wat hij leuk vindt.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 30 oktober 2020 om 21:42.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 23:06   #545
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, je las dat verkeerd. Ik ben tegen indoctrinatie, niet tegen objectieve, geschiedkundige beschrijving van religies.

...
Ik denk dat zoiets zéér moeilijk is.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 23:30   #546
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, je las dat verkeerd. Ik ben tegen indoctrinatie, niet tegen objectieve, geschiedkundige beschrijving van religies.

Edit: in het officiële onderwijs uiteraard. Daarbuiten doet iedereen wat hij leuk vindt.
De indoctrinatie in de moskee kan dus volgens u....

Ok ,dat is dan genoteerd...

Laatst gewijzigd door Svennies : 30 oktober 2020 om 23:31.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 23:47   #547
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik denk dat zoiets zéér moeilijk is.
Alleen wiskunde is "objectief".
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 00:10   #548
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De indoctrinatie in de moskee kan dus volgens u....

Ok ,dat is dan genoteerd...
Ga jij vrijheid van godsdienst aanklagen?

Cool bro!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 00:21   #549
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ga jij vrijheid van godsdienst aanklagen?

Cool bro!
Er is vrijheid van godsdienst zolang die niet botst met de wet.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 00:37   #550
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ga jij vrijheid van godsdienst aanklagen?

Cool bro!
Waarom niet. Waarom gewoon niet afschaffen. Nog beter.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 31 oktober 2020 om 00:45.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 00:52   #551
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ga jij vrijheid van godsdienst aanklagen?

Cool bro!
Godsdienst is willekeur. Dus vrijheid van willekeur.
Drink de kool-aid.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 01:27   #552
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Structurele oplossing (= apartheid, deportaties) daar pas ik voor.
Rustig, rustig, kleine Hitler.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 02:40   #553
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, je las dat verkeerd. Ik ben tegen indoctrinatie, niet tegen objectieve, geschiedkundige beschrijving van religies.

Edit: in het officiële onderwijs uiteraard. Daarbuiten doet iedereen wat hij leuk vindt.
Ook als sommige vredelievende volgelingen van de koppensnellende profeet zijn voorbeeld willen volgen en 't "leuk vinden" om 70-jarige omaatjes te gaan onthoofden?

Nee, daar pas ik dan weer voor.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 04:29   #554
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dit gezegd zijnde ben ik ook geen voorstander van de lessen godsdienst. Zeker niet in de lagere school. Persoonlijk herinner ik mij een dolgedraaide fanatica als godsdienstlerares die er vrij bedenkelijke onderwijsmethoden op nahield. Vandaag de dag zou ze wsl niet aan de bak komen maar in de jaren '70 ging dat nog.
Ik ging gedeeltelijk bij de paters op internaat en naar school, niet dolgedraaid maar om de 2 dagen naar de mis.
We wisten toen van niet beter als kind maar we zijn "niet kinds gebleven".
Wat ik wel weet is dat ze ons vertelden dat we onze naaste moesten beminnen zoals ons zelf.
We weten wel beter ondertussen, maar geweld of haat is ons zeker "nooit" gepredikt.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 04:50   #555
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De indoctrinatie in de moskee kan dus volgens u....

Ok ,dat is dan genoteerd...
In hun land doen ze wat ze goed vinden maar wij rijden hier ondertussen met een auto niet meer op een ezel.
Het plezier van de auto hadden ze vlug door maar vinden ons ezels.
Gedeeltelijk terecht, die sleepten ook alles aan voor hen.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 07:35   #556
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Maar in een school, dus met kinderen, heersen andere normen. Tekeningen van iemand met zijn klokkenspel bloot zijn niet echt het didactisch materiaal waar scholen trots op zijn, en dat is iets waar de betreffende leerkracht toch echt wel had moeten blijven bij stilstaan.
Het is inderdaad juist dat de normale behandeling voor zulke lessen een onthoofding is. Een goede moslim heeft een aanklacht gedaan, de rechtbank op tinternet had een uitspraak gedaan, het vonnis werd uitgevoerd, het lijk werd openbaar blootgesteld.

De mensen weten waaraan zich te houden, de wet zal gerespecteerd worden.

Dat was dan ook de bedoeling: de Sharia is effectief van kracht in Frankrijk en in Europa.

En dan zijn er mensen zoals jij die inderdaad zeggen dat mensen zich maar aan de Wet moeten houden he. Het juichen voor de machtsmonopolist.

Het is zo dat er in Frankrijk een speciaal concept is van Laicité, dat geperverteerd werd door moslims de laatste 20 jaar. Het concept van Laicité is eigenlijk het ONDERGESCHIKT MAKEN van elke godsdienst aan het openbare. Godsdienst is iets dat enkel prive mag. Normaal gezien mag in Frankrijk openbaar GEEN opzichtig religieus symbool aanwezig zijn. Voor historische werken is er een tolerantie, maar het is bijvoorbeeld verboden om een groot kruisbeeld op een rond punt te zetten of zo. Natuurlijk maakt men uitzonderingen voor historische kerken en zo, maar men mag niet aan "bekeringsdrang" doen in het openbaar.

Dat is de laatste 20 jaar omgevormd tot een andere visie, gepropageerd door moslim organisaties en knuffelaars, die dat hebben omgebogen naar 'WEDERZIJDS RELIGIEUS RESPECT'. Maar dat is NIET wat het Franse concept van Laicité is, en Macron heeft eindelijk zijn licht opgestoken en wil het originele concept in ere herstellen: godsdienst enkel in de prive sfeer, en totaal gebannen uit het publieke domein.

Terwijl men nu al 20 jaar op onofficiele wijze vertelt dat het "respect voor elkaars godsdienst" zou willen zeggen. Nee. Dat is het niet.

En dat is wat die leraar verondersteld is te onderwijzen, in zijn deel van zijn vak "burgerzin". Maar hij is een van de weinigen die dat stuk van het programma durft geven.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 12:13   #557
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Waarom niet. Waarom gewoon niet afschaffen. Nog beter.
Uiteraard.
Als overgangsregel zou je nog kunnen overwegen om het in de privé sfeer toe te laten, een beetje zoals sex beoefenen op de openbare weg verboden is.

Maar in essentie mag die godsdienstcircus voor mij gewoon afgeschaft worden.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 12:17   #558
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is inderdaad juist dat de normale behandeling voor zulke lessen een onthoofding is. Een goede moslim heeft een aanklacht gedaan, de rechtbank op tinternet had een uitspraak gedaan, het vonnis werd uitgevoerd, het lijk werd openbaar blootgesteld.

De mensen weten waaraan zich te houden, de wet zal gerespecteerd worden.

Dat was dan ook de bedoeling: de Sharia is effectief van kracht in Frankrijk en in Europa.

En dan zijn er mensen zoals jij die inderdaad zeggen dat mensen zich maar aan de Wet moeten houden he. Het juichen voor de machtsmonopolist.

Het is zo dat er in Frankrijk een speciaal concept is van Laicité, dat geperverteerd werd door moslims de laatste 20 jaar. Het concept van Laicité is eigenlijk het ONDERGESCHIKT MAKEN van elke godsdienst aan het openbare. Godsdienst is iets dat enkel prive mag. Normaal gezien mag in Frankrijk openbaar GEEN opzichtig religieus symbool aanwezig zijn. Voor historische werken is er een tolerantie, maar het is bijvoorbeeld verboden om een groot kruisbeeld op een rond punt te zetten of zo. Natuurlijk maakt men uitzonderingen voor historische kerken en zo, maar men mag niet aan "bekeringsdrang" doen in het openbaar.

Dat is de laatste 20 jaar omgevormd tot een andere visie, gepropageerd door moslim organisaties en knuffelaars, die dat hebben omgebogen naar 'WEDERZIJDS RELIGIEUS RESPECT'. Maar dat is NIET wat het Franse concept van Laicité is, en Macron heeft eindelijk zijn licht opgestoken en wil het originele concept in ere herstellen: godsdienst enkel in de prive sfeer, en totaal gebannen uit het publieke domein.

Terwijl men nu al 20 jaar op onofficiele wijze vertelt dat het "respect voor elkaars godsdienst" zou willen zeggen. Nee. Dat is het niet.

En dat is wat die leraar verondersteld is te onderwijzen, in zijn deel van zijn vak "burgerzin". Maar hij is een van de weinigen die dat stuk van het programma durft geven.
Interessant. Wist ik niet.
Als Macron zijn been stijf houdt is het zelfs een reden om naar Frankrijk te verhuizen.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 12:57   #559
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Uiteraard.
Als overgangsregel zou je nog kunnen overwegen om het in de privé sfeer toe te laten, een beetje zoals sex beoefenen op de openbare weg verboden is.

Maar in essentie mag die godsdienstcircus voor mij gewoon afgeschaft worden.
Ik vind godsdienst ook irrationeel en potentieel gevaarlijk. Ik heb wel twijfels over het verbieden ervan. Ik bekijk godsdienst als zoiets als alcohol, drugs of prostitutie. Je kan het verbieden maar verdwijnen zal het nooit. Dan gaat het ondergronds en heb je er helemaal geen vat meer op.

Daarom beter toelaten en in de kijker laten zodat je er een beter zicht op hebt en eventueel kunt bijsturen waar nodig.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 13:02   #560
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ga jij vrijheid van godsdienst aanklagen?

Cool bro!
Vrijheid van godsdienst waar die de vrijheid van anderen in de weg staat, inderdaad...
Het is niet omdat moslims de profeet niet mogen afbeelden dat men het recht heeft om dat ook aan anderen mensen te verbieden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be