Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2007, 23:19   #101
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ga je sewwes 'economie' als term ook gewoon bestempelen als nutteloos? Als ik het goed heb bijgehouden bestempelde je volgende zaken an sich al nutteloos en nietszeggend:

- prijselasticiteiten
- reële wisselkoers
- macro economie
Och, 't is iets genuanceerder.
Ze zijn gewoon niet echt noodzakelijk voor een goed begrip van economie.

(En je mag de term 'reële' laten vallen bij die wisselkoers, hoor. Ik noem niets 'reëel', waar een overheid mee heeft zitten sleutelen.)

En macro-economie. Tjah, wat bén je daarmee? De gehele economie steunt op het principe dat individuen handelen. Je kan natuurlijk wat globale 'tendensen' waarnemen, maar een ergonometrische analyse daarvan is volstrekt zinloos.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 23:21   #102
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als zelfstandige geef ik ook een soort van krediet, nou ja...er is een betalingstermijn van 30 dagen die meermaals zonder schroom overschreden wordt door mijn "klanten".
Moet ik dat dan afschaffen?
Moet ik de mensen "screenen" voor een paar euro's?

Ik ga er van uit dat de mensen wel betalen. Dus ik geef dat.
Af en toe is er iemand die niet betaald. Is dat dan mijn fout? ja!
Trouwens vaak genoeg zijn het wel kapitaalkrachtige bedrijven of mensen die er met de natte vinger in die termijnen betalen hoor. 6 maand wachten op mijn geld is heus geen uitzondering.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 23:31   #103
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik ben voor het verbieden van consumptief krediet. Je leeft immers op geld wat niet van jou is, en waar je niets voor terug krijgt (geen investering). Ook schadelijk voor de economie trouwens...
Ah, liberaal. We gaan mensen zaken verbieden?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 00:10   #104
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Och, 't is iets genuanceerder.
Ze zijn gewoon niet echt noodzakelijk voor een goed begrip van economie.
Daar zijn die 3 termen nu wel noodzakelijk voor

Citaat:
(En je mag de term 'reële' laten vallen bij die wisselkoers, hoor. Ik noem niets 'reëel', waar een overheid mee heeft zitten sleutelen.)
Dat was om het verschil aan te duiden met de nominale wisselkoers.

Citaat:
En macro-economie. Tjah, wat bén je daarmee? De gehele economie steunt op het principe dat individuen handelen. Je kan natuurlijk wat globale 'tendensen' waarnemen, maar een ergonometrische analyse daarvan is volstrekt zinloos.
Je kan het economisch model van een land analyseren, je kan de economiëen onderling vergelijken, je kan de effecten nagaan van verhoogde overheidsbestedingen, je kan de invloed van taksen bekijken op de consumptie, ...

Nu ja, als je die dingen irreëel vindt, dan zal er wel niet veel aan zijn ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 00:12   #105
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik ben voor het verbieden van consumptief krediet. Je leeft immers op geld wat niet van jou is, en waar je niets voor terug krijgt (geen investering). Ook schadelijk voor de economie trouwens...
Dit slaat werkelijk nergens op, beste liberalist.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 00:13   #106
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als zelfstandige geef ik ook een soort van krediet, nou ja...er is een betalingstermijn van 30 dagen die meermaals zonder schroom overschreden wordt door mijn "klanten".
Moet ik dat dan afschaffen?
Moet ik de mensen "screenen" voor een paar euro's?
Als het om een paar euro's gaat heeft het niet veel zin.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 08:12   #107
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ah, liberaal. We gaan mensen zaken verbieden?
tien jaar geleden kon men enkel kredieten bekomen die 1/3 van het gezamelijke netto inkomen bedroegen samen met de huishuur of hypotheek.
Deze regel is echter nooit een wet geweest, maar een richtlijn binnen het bankwezen zelf.
Nu word er helemaal geen rekening meer gehouden met deze richtlijn, want de meeste mensen betalen al meer huur of hypotheek dan 1/3 van hun gezamelijk inkomen.

En zoals ik reeds meerdere malen heb aangebracht zijn niet alleen de liberalen hiervoor verantwoordelijk, maar ook de sossen, want zij waren het die een opengrenzenbeleid wilde, dit terwijl België al overbevolkt was in 1990 en toen reeds had moeten aanvang maken aan het exporteren van kennis en werkkrachten naar de ontwikkelingsgebieden, om daar kennis en welstand te brengen en zo de bevolkingsexplosie in de ontwikkelingslanden halt toe te roepen en de wereldoverbevolking te stoppen.
Want of jullie het nu willen aanvaarden of niet, dat verandert het niet, maar de problemen hier zijn een direct gevolg van de wereldoverbevolking veroorzaakt in de ontwikkelingslanden door de onverstandinge ontwikkelingshulp die nu gegeven word
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 10:05   #108
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ah, liberaal. We gaan mensen zaken verbieden?
Dus jij wilt dat men geld kan uitgeven, dat er niet is?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 10:22   #109
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dus jij wilt dat men geld kan uitgeven, dat er niet is?
Idd armen creëren,maar voor de Liberalen is dat hun eigen schuld hé
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 10:39   #110
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dus jij wilt dat men geld kan uitgeven, dat er niet is?
Krediet =/= geld dat er niet is.
Krediet = kán geld worden dat er niet is.

Leg mij eens het verschil uit tussen 'lenen' en 'krediet'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 10:42   #111
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Daar zijn die 3 termen nu wel noodzakelijk voor
Ja, dat denk jij idd vanuit jouw opleiding.


Citaat:
Je kan het economisch model van een land analyseren, je kan de economiëen onderling vergelijken, je kan de effecten nagaan van verhoogde overheidsbestedingen, je kan de invloed van taksen bekijken op de consumptie, ...

Nu ja, als je die dingen irreëel vindt, dan zal er wel niet veel aan zijn ...
Ja, en 'hoe' ga je dat doen? Gebruik maken van het BNP? Dat nauwelijks iets relevant kan vertellen? De Fishercurve, dat al helemaal een fantasietje is? Philipscurve, dat feitelijke onzin is?

Enfin, het kan hoor. Maar je dient te vertrekken vanuit het individu. Niet van 'boven' daar eens 'over' kijken. Dat zegt immers nauwelijks iets.

De essentie van economie zijn theorieën en de waarheid daarachter. Hoe goed de VS het ook doet, het feit dat ze zichzelf zo beschermen, zorgt ervoor dat ze armer worden. Daar gaat geen enkele studie van de macro-economie van de VS iets aan veranderen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:05   #112
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Och, 't is iets genuanceerder.
Ze zijn gewoon niet echt noodzakelijk voor een goed begrip van economie.

(En je mag de term 'reële' laten vallen bij die wisselkoers, hoor. Ik noem niets 'reëel', waar een overheid mee heeft zitten sleutelen.)

En macro-economie. Tjah, wat bén je daarmee? De gehele economie steunt op het principe dat individuen handelen. Je kan natuurlijk wat globale 'tendensen' waarnemen, maar een ergonometrische analyse daarvan is volstrekt zinloos.

Dit wordt hilarisch!
Als twee economisten bijeenkomen dan ontstaan al ras drie "verklaringen" van de zaken waarover ze discuteren.
Zet daar een filosoof bij dan blijkt dat beiden niet in staat zijn één gebenedijd woord van de andere te snappen en ontstaat een vorm van Babbelonië waar je enkel mee kan lachen.
Econometrie vervangen door ergonomie is maar een klein bier, in deze discussie waar de blinde de dove iets gaat "aantonen"...

Citaat:
De essentie van economie zijn theorieën en de waarheid daarachter. Hoe goed de VS het ook doet, het feit dat ze zichzelf zo beschermen, zorgt ervoor dat ze armer worden. Daar gaat geen enkele studie van de macro-economie van de VS iets aan veranderen.
Economie is een wetenschap. De hypothesen die deze wetenschap poneert dienen te worden gefalcifieerd of niet door het gebruik van daadwerkelijke waarnemeningen. Het gaat niet op om te stellen dat economie een filosofisch spelletje is dat enkel filosofische theorieën poneert.
Jij poneert een economische hypothese: "het feit dat ze zich beschermen (protectionisme E.E.F) zorgt ervoor dat ze armer worden".
Dat is een mooie hypothese. Ze is ooit aangevallen op de Klein Zavel te Brussel, in het bankgebouw dat nu de nummer 5 draagt en behoort tot het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel, en dan nog door Karl Marx, in een lezing voor vertegenwoordigers van het patronaat én de vakverenigingen.
Hier zijn al tonnen boeken over geschreven, en er bestaat daar een karrevracht aan cijfers over.
Om zomaar uit de losse pols hier eventjes een "filosofisch" antwoord op te geven is moedig. Het is echter niet verstandig...

Laatst gewijzigd door ericferemans : 27 november 2007 om 12:17.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:14   #113
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
De betutteling in België kent geen grenzen. Volwassen mensen worden steeds meer als kleuters behandeld.
Nog een geluk dat er kredieten bestaan. Toen mijn wasmachine het vorig jaar begaf was ik héél blij met de mogelijkheid om een wasmachine op krediet te kopen. Anders had ik elke dag naar het wassalon mogen wandelen wat me veel tijd en veel geld gekost zou hebben.
Maar debbie toch, gij zijt op uw hoofd gevallen zeker, zomaar op uzelf en zonder toelating van de Hogere Instanties beslissingen nemen over uw eigen leven?!
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:14   #114
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Dit wordt hilarisch!
Als twee economisten bijeenkomen dan ontstaan al ras drie "verklaringen" van de zaken waarover ze discuteren.
Zet daar een filosoof bij dan blijkt dat beiden niet in staat zijn één gebenedijd woord van de andere te snappen en ontstaat een vorm van Babbelonië waar je enkel mee kan lachen.
Econometrie vervangen door ergonomie is maar een klein bier, in deze discussie waar de blinde de dove iets gaat "aantonen"...
Neen, Fere, dat jij er al helemaal niets van kent, dat weten we.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:16   #115
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik ben voor het verbieden van consumptief krediet. Je leeft immers op geld wat niet van jou is, en waar je niets voor terug krijgt (geen investering). Ook schadelijk voor de economie trouwens...

Volledig juist, en om die reden moeten ook leningen voor auto's en huizen verboden worden natuurlijk.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:27   #116
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Neen, Fere, dat jij er al helemaal niets van kent, dat weten we.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De essentie van economie zijn theorieën en de waarheid daarachter. Hoe goed de VS het ook doet, het feit dat ze zichzelf zo beschermen, zorgt ervoor dat ze armer worden. Daar gaat geen enkele studie van de macro-economie van de VS iets aan veranderen.
Citaat:
Karl Marx
De beraadslagingen in de Landdag van het Rijnland over houtdiefstal en verkaveling van de grondeigendom, de officiële polemiek die de heer Von Schaper, destijds eerste president van de provincie Rijnland, opende met de ‘Rheinische Zeitung’ over de situatie van de boeren langs de Moezel, tenslotte de debatten over vrijhandel en protectionisme vormden voor mij de eerste aanleidingen mij bezig te houden met economische vraagstukken

Voorwoord tot de Bijdrage tot de politieke economie januari 1859
Je volgt precies de carrière van een zekere Marx. Maar je loopt een beetje achter, schat

Laatst gewijzigd door ericferemans : 27 november 2007 om 12:31.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:28   #117
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
De betutteling in België kent geen grenzen. Volwassen mensen worden steeds meer als kleuters behandeld.
Nog een geluk dat er kredieten bestaan. Toen mijn wasmachine het vorig jaar begaf was ik héél blij met de mogelijkheid om een wasmachine op krediet te kopen. Anders had ik elke dag naar het wassalon mogen wandelen wat me veel tijd en veel geld gekost zou hebben.
Denk nu niet dat krediet gratis is, en geen geld kost.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:30   #118
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Denk nu niet dat krediet gratis is, en geen geld kost.
Denk nu niet dat krediet slecht is omdat het geld kost...
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:32   #119
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Volledig juist, en om die reden moeten ook leningen voor auto's en huizen verboden worden natuurlijk.
Huizen is een investering, die in 99% van de gevallen geld opbrengt (temeer daar de intrestvoeten op hypotheekleningen niet zo hoog zijn, en men meestal via zijn belastingen nog een flink stuk kan rekupereren). Maar veel mensen zouden beter geen lening nemen voor een auto, en nog een tijdje blijven gebruik maken van de fiets, brommer, het openbaar vervoer...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 12:33   #120
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Denk nu niet dat krediet slecht is omdat het geld kost...
Nu, intrestvoeten van meer dan 15% kan ik toch niet meer normaal noemen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be