Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2013, 15:00   #1
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard Meulenberg en de vreemdelingenkwekerij...

http://www.vlaamsparlement.be/Proteu...id=Handelingen Plenaire Vergadering van 16 oktober 2013

Citaat:
Actuele vraag van de heer Filip Dewinter tot de heer Geert Bourgeois, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, over de resultaten van het door de Vlaamse overheid gesubsidieerde inburgeringsbeleid in Houthalen-Helchteren, naar aanleiding van de recente rellen in de wijk Meulenberg

De heer Filip Dewinter:

Voorzitter, minister, de voorbije week werden we geconfronteerd met de multiculturele samenleving in de praktijk: zware incidenten in de wijk Meulenberg in Houthalen-Helchteren, een typische concentratiewijk waarbij de vraag is wie er inburgert in welke gemeenschap.

De feiten zijn gekend, ik zal ze niet allemaal herhalen want dat heeft weinig zin. Ik stel alleen vast, samen met heel veel Vlamingen en ook samen met de politievakbond en anderen, dat de vele middelen en inspanningen omtrent integratie in dergelijke wijken blijkbaar heel erg weinig resultaat hebben. Dat er inspanningen gedaan worden, dat bewijzen de feiten. Er is straathoekwerk, er zijn gemeenschapswachten in de betrokken wijk, er zijn zeven jeugdwelzijnswerkers, er zijn twee schoolopbouwwerkers, er is een buurthuis, er is een jaarlijkse subsidie van 159.542 euro voor Houthalen-Helchteren in het kader van de lokale integratiesubsidies enzovoort enzovoort.

Zoals meestal het geval is, is veel niet genoeg: men struikelt er over de straathoekwerkers en de maatschappelijke welzijnswerkers, maar dat leidt niet tot een beter samenleven, wel integendeel.

Ik stel vast dat ook het Vrij Syndicaat van het Openbaar Ambt (VSOA) daaromtrent toch wel wat opmerkingen heeft. Ik citeer uit de persmededeling van de politievakbond: “Het is duidelijk dat men dit soort van criminele jongeren niet zal kunnen overtuigen door middel van straathoekwerk, gemeenschapswachten, buurthuizen en jeugdwelzijnswerkers. Het beleid is op alle vlakken de laatste jaren incompetent geweest.” Dit zegt het VSOA. Ik citeer verder: “Het is aan het geitenwollensokkenbeleid te danken dat Meulenberg een no-gozone is geworden waar de criminelen het voor het zeggen hebben.”

Minister, mijn vraag aan u ligt voor de hand: meent u zelf ook niet dat het integratie- en inburgeringsbeleid in dit soort van wijken – Meulenberg is maar een van de vele concentratiewijken waar dit soort feiten zich met herhaling voordoen – compleet mislukt is? Wat is uw antwoord voor de toekomst wat dit soort wijken betreft?
Minister Geert Bourgeois:

Collega, laat me beginnen met het geweld dat daar heeft plaatsgevonden, ten strengste te veroordelen. Geweld tegen politie en het bedreigen van de media moet keihard worden aangepakt. Dit kan niet getolereerd worden. U zult begrijpen, collega, dat zonder veiligheid in die wijk je geen integratiebeleid kunt voeren. Dat is een conditio sine qua non.

Ik wil mijn medeleven betuigen aan de politie-inspecteur en aan zijn familie. Ik hoop vurig dat hij herstelt.


Ik heb gisteren de bouwmeester gecontacteerd. Er worden wereldwijd verbanden gezocht tussen ruimtelijke planning, publieke ruimte, architectuur en integratie. Mijn mening is dat deze wijk leidt tot segregatie. Ik sta daar niet alleen in. Ik verwijs naar wat sociaal pedagoog Aerts vandaag in De Morgen zegt. Hij noemt het een reservaat. Ik zou het woord niet in de mond hebben genomen. Er moet worden gekeken of die architecturale aanpak, of die publieke ruimte niet contraproductief is.

De bouwmeester heeft me gisteren zijn eerste bevindingen gemaild. Hij heeft gezegd dat hij mijn eerste analyse deelt, dat dit een huisvesting van lage kwaliteit is, geen creatie van een buurt. We moeten inzetten op verfijning van de publieke ruimte en die een meer groen karakter geven zoals in echte citéwijken. Hij zegt dat we een sterke geïntegreerde visie nodig hebben die maatschappelijke winsten kan omzetten in een gefaseerde ruimtelijke aanpak. Hij ziet veel potentie, en dat is een positief signaal.
De heer Filip Dewinter:

Minister, ik sta versteld van uw originaliteit. Uw invalshoek is er vandaag niet een van sociale achteruitstelling, gebrek aan kansen in het onderwijs, racistische werkgevers enzovoort. Vandaag is het de schuld van de architectuur. Ik geef toe: dat hadden we nog niet gehad. Het is de schuld van de architectuur van de betrokken wijk dat het daar, om uw woorden te gebruiken, een reservaat is geworden. Zou het niet kunnen dat het de schuld is van de massa-immigratie? Zou het niet kunnen dat het de schuld is van de multicultuur die niet werkt? Zou het niet kunnen dat het de schuld is van het feit dat we blijven knuffelen en krullenbollen aaien in plaats van op te treden wanneer er opgetreden moet worden, niet alleen politioneel of via de openbare ordehandhaving maar ook wat het inburgeringsbeleid betreft? Dit zijn immers concentratiewijken geworden waar onze bevolking zich misschien nog mag inburgeren als ze als niet weggepest wordt maar waar het omgekeerde nooit gebeurt. De conclusie is simpel, minister, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. (Applaus bij het Vlaams Belang)
...
De heer Matthias Diependaele:

Minister, ik sluit me aan bij uw antwoord en in het bijzonder bij het feit dat het geweld zelf hard moet worden aangepakt. Dat is de verantwoordelijkheid van die jongeren zelf. Zij moeten daarop aangesproken worden. Justitie en politie moeten daar keihard tegen optreden, want dit kunnen we niet aanvaarden.

In het verleden, tijdens de jaren tachtig, zijn er maatregelen genomen die gezorgd hebben voor die segregatie. Die maatregelen waren fout en moeten nu worden omgekeerd. Die getto’s, niet alleen in Houthalen-Helchteren maar ook in onze grootsteden, moeten absoluut worden tegengegaan.

De minister, na tussenkomst van Dhr. Sintobin:
Mijnheer Sintobin, uw reductionistische simpliciteit, die laat ik aan u over. Uw grote voorman zal er straks nog een ferme populistische schep bovenop doen, maar dat interesseert ons helemaal niet. (Rumoer bij het Vlaams Belang)
De heer Filip Dewinter:

Minister, het komt erop neer dat men politiecombi’s stukslaat, dat men een politieagent halfdood het ziekenhuis in slaat, de media bedreigt met nepwapens, om er uiteindelijk voor te zorgen dat de hele wijk zal worden hertekend, dat er nog meer inspanningen zullen gebeuren in de richting van het pamperen enzovoort. Neen, het is niet zo dat inburgering pas in de praktijk kan worden gebracht als de veiligheid wordt gegarandeerd. Er moet eerst inburgering zijn om de veiligheid te kunnen garanderen: dat is de fout die u maakt.

Ik hoor bepaalde leden ook zeggen dat het de schuld is van de kansarmoede onder die allochtonen. Wat een belediging van de kansarmen in dit land! Wat een onderschatting van het probleem van de kansarmoede in ons land! Zijn er problemen met Vlaamse kansarmen die regelmatig politiecombi’s stukslaan, politieagenten het ziekenhuis in slaan en dergelijke meer? Ik dacht het niet! Het probleem situeert zich altijd bij dezelfde groep: of ze nu kansarm zijn of niet heeft daar in de praktijk niets mee te maken! (Applaus bij het Vlaams Belang)
896368
Inderdaad, "het interesseert ons helemaal niet" dat onze steden vollopen met kanslozen, kansarmen, profiteurs, leeghangers, luiaards, leugenaars, gevaarlijke opgefokte idioten en lastpakken die denken dat onze maatschappij er is om ze op hun wenken te bedienen...
Ze staan erbij en kijken ernaar, en ondergaan wat ze op hun bakkes krijgen. En het is nog onze fout ook!
We zouden nog heel wat opmerkingen kunnen toevoegen die al honderd keer werden naar voor gebracht maar..."het interesseert ons niet"!
Laat onze maatschappij maar naar de verdoemenis gaan, en we moeten er ons absoluut niet tegen verzetten! Dat is racisme.

Oh ja... Omdat het ook over Dewinter en zijn VB gaat zullen sommigen het niet eens moeten lezen nietwaar? De hypocrieten op zijn smalst...

Laatst gewijzigd door andev : 18 oktober 2013 om 15:02.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 20:44   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
http://www.vlaamsparlement.be/Proteu...id=Handelingen Plenaire Vergadering van 16 oktober 2013


Inderdaad, "het interesseert ons helemaal niet" dat onze steden vollopen met kanslozen, kansarmen, profiteurs, leeghangers, luiaards, leugenaars, gevaarlijke opgefokte idioten en lastpakken die denken dat onze maatschappij er is om ze op hun wenken te bedienen...
Ze staan erbij en kijken ernaar, en ondergaan wat ze op hun bakkes krijgen. En het is nog onze fout ook!
We zouden nog heel wat opmerkingen kunnen toevoegen die al honderd keer werden naar voor gebracht maar..."het interesseert ons niet"!
Laat onze maatschappij maar naar de verdoemenis gaan, en we moeten er ons absoluut niet tegen verzetten! Dat is racisme.

Oh ja... Omdat het ook over Dewinter en zijn VB gaat zullen sommigen het niet eens moeten lezen nietwaar? De hypocrieten op zijn smalst...
Dewinter slaat de nagel op de kop !

De schuld van de architectuur ........ waar haalt Bourgeois het vandaan.

Laatst gewijzigd door daiwa : 18 oktober 2013 om 20:45.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 21:52   #3
Charlie don't Surf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 februari 2012
Berichten: 3.404
Standaard

Meulenberg Uit Terzake 2008

Laatst gewijzigd door Charlie don't Surf : 18 oktober 2013 om 21:54.
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 22:06   #4
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie don't Surf Bekijk bericht
Meulenberg Uit Terzake 2008
Heh, zielig, we zijn verdomme 5 jaar verder...
__________________
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2013, 22:11   #5
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.178
Standaard

bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 08:39   #6
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
http://www.vlaamsparlement.be/Proteu...id=Handelingen Plenaire Vergadering van 16 oktober 2013
Met Geert Bourgeois die zo'n belachelijkheden vertelt is het niet moeilijk dat de N-VA stemmen verliest. Ze moeten niet komen klagen dat iedereen weer overloopt naar het VB.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 15:12   #7
Nar
Burgemeester
 
Nar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 512
Standaard

Laten we er een grote betoging houden, uitdagen en de boel schoon vegen met het forum en de mensen die reageren bij HLN en andere kranten!!
__________________
Hij die de arme berooft, leent den Here J.J.
Mundus vult decipi, ergo decipiatur. BDW
Nar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 16:25   #8
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Lol, die link werkt niet meer voor mij...Teveel negatieve reacties op die site, zeker? Overbelaste servers? Haha, wat een mop...

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 19 oktober 2013 om 16:25.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be