Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2008, 15:26   #1
Stijne
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 juni 2008
Berichten: 2
Standaard Verfransing is een maatschappelijk probleem

Ik woon pal aan de grens van Oost-Vlaanderen met Vlaams-Brabant (Affligem/Denderleeuw) en merk dat ook hier een nieuwe verfransing bezig is.

Zelf heb ik 9 maanden in Tsjechie gewoond, en eerlijk gezegd duurt het gemiddeld, met wat goede wil en max een paar uur zelfstudie, geen maand voor je goeiedag kan zeggen, in de winkel de bedragen kan verstaan, een brood aub kan bestellen en je buren nog een prettige dag wensen... En dit lukte de meeste, including fransen, ook al is Tsjechisch noch een wereldtaal noch een makkelijke taal !

Enkel, waarom lukt dit niet met met de meerderheid van franstalige belgen die in voor 95 percent nederlandstalige gemeente komen wonen (op 25 km van brussel)? Ik heb het hier wel over wonen, want ze zijn onze buren.

Ok als je naar de kust gaat, ok als een vlaming naar de ardennen trekt... Dat heet toerisme, ik hoef ook ook geen grondige kennis van het Nepalees te kennen als ik er 3 weken ga rondtrekken.

Maar dit fenomeen van de franstalige pionier begrijp ik eerlijk gezegd niet. Dit zijn toch ook mensen die 8 jaar Nederlands op school (brussel) hebben gehad zoals wij frans? Dit zijn toch mensen met een beetje politieke kennis van Belgie (gewesten en gemeenschappen etc)?

En eerlijk gezegd maakt dit mij ongerust. Kent er iemand uit de brede rand van brussel voorbeelden van franstaligen die zich geintegreerd hebben? En zo ja, waarom en hoe ze zich integreerden? Wat werkt het best: de wortel of de stok? Of heerst er een totale apathie en respectloosheid?


Stijne
Stijne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 22:53   #2
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stijne Bekijk bericht
Ik woon pal aan de grens van Oost-Vlaanderen met Vlaams-Brabant (Affligem/Denderleeuw) en merk dat ook hier een nieuwe verfransing bezig is.

Zelf heb ik 9 maanden in Tsjechie gewoond, en eerlijk gezegd duurt het gemiddeld, met wat goede wil en max een paar uur zelfstudie, geen maand voor je goeiedag kan zeggen, in de winkel de bedragen kan verstaan, een brood aub kan bestellen en je buren nog een prettige dag wensen... En dit lukte de meeste, including fransen, ook al is Tsjechisch noch een wereldtaal noch een makkelijke taal !

Enkel, waarom lukt dit niet met met de meerderheid van franstalige belgen die in voor 95 percent nederlandstalige gemeente komen wonen (op 25 km van brussel)? Ik heb het hier wel over wonen, want ze zijn onze buren.

Ok als je naar de kust gaat, ok als een vlaming naar de ardennen trekt... Dat heet toerisme, ik hoef ook ook geen grondige kennis van het Nepalees te kennen als ik er 3 weken ga rondtrekken.

Maar dit fenomeen van de franstalige pionier begrijp ik eerlijk gezegd niet. Dit zijn toch ook mensen die 8 jaar Nederlands op school (brussel) hebben gehad zoals wij frans? Dit zijn toch mensen met een beetje politieke kennis van Belgie (gewesten en gemeenschappen etc)?

En eerlijk gezegd maakt dit mij ongerust. Kent er iemand uit de brede rand van brussel voorbeelden van franstaligen die zich geintegreerd hebben? En zo ja, waarom en hoe ze zich integreerden? Wat werkt het best: de wortel of de stok? Of heerst er een totale apathie en respectloosheid?


Stijne
Dat heeft een Vlaming enkel aan zichzelf te danken. In Vlaanderen moet men gewoonweg Nederlands (Vlaams dus) praten en de "anderstaligen" zich laten aanpassen maar wat doen wij, Vlamingen als ze ons in een andere taal aanspreken? ..... juist .....
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 22:58   #3
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

frans is toch de wereldtaal?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:00   #4
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

als er nog eens ne franstalige de weg vraagt aan mij ga ik zeggen dat ik geen frans spreek.
in 't nederlands hé.

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:01   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Mensen die een andere taal spreken zijn een fundamenteel probleem.
Zie mij respect hebben voor zo'n stelling!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:10   #6
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
frans is toch de wereldtaal?
Ze mogen er fier op zijn ... wereldtalen zijn enkel maar getuigenissen van eeuwenlange overheersingen. Trouwens ... ook het Nederlands is meer verspreid dan men zou denken.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:11   #7
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
als er nog eens ne franstalige de weg vraagt aan mij ga ik zeggen dat ik geen frans spreek.
in 't nederlands hé.

Ge kunt misschien doen alsof ge zelf ne toerist zijt .... "I know nothing ..."
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:25   #8
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Het wordt inderdaad dringend tijd om die franstaligen duidelijk te maken dat ze hier niet in het meest noordelijke departement van Frankrijk zitten, maar in Vlaanderen, het meest zuidelijke land(sdeel) van de Nederlanden.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:29   #9
Pukkel
Vreemdeling
 
Pukkel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2008
Berichten: 35
Standaard

Moeten we ze dan mee naar de taalles sturen met nieuw aangekomen migranten ?
Pukkel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:32   #10
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pukkel Bekijk bericht
Moeten we ze dan mee naar de taalles sturen met nieuw aangekomen migranten ?
Al bij stilgestaan dat een Franstalige ook een migrant is ....
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 11:19   #11
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

het is een kwestie van onwil , onkunde en laksheid

wie geeft er snel toe door frans tegen hen te spreken ? de handelaars want voor hen is geld het enige wat telt
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 13:47   #12
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stijne Bekijk bericht
Ik woon pal aan de grens van Oost-Vlaanderen met Vlaams-Brabant (Affligem/Denderleeuw) en merk dat ook hier een nieuwe verfransing bezig is.

Zelf heb ik 9 maanden in Tsjechie gewoond, en eerlijk gezegd duurt het gemiddeld, met wat goede wil en max een paar uur zelfstudie, geen maand voor je goeiedag kan zeggen, in de winkel de bedragen kan verstaan, een brood aub kan bestellen en je buren nog een prettige dag wensen... En dit lukte de meeste, including fransen, ook al is Tsjechisch noch een wereldtaal noch een makkelijke taal !

Enkel, waarom lukt dit niet met met de meerderheid van franstalige belgen die in voor 95 percent nederlandstalige gemeente komen wonen (op 25 km van brussel)? Ik heb het hier wel over wonen, want ze zijn onze buren.

Ok als je naar de kust gaat, ok als een vlaming naar de ardennen trekt... Dat heet toerisme, ik hoef ook ook geen grondige kennis van het Nepalees te kennen als ik er 3 weken ga rondtrekken.

Maar dit fenomeen van de franstalige pionier begrijp ik eerlijk gezegd niet. Dit zijn toch ook mensen die 8 jaar Nederlands op school (brussel) hebben gehad zoals wij frans? Dit zijn toch mensen met een beetje politieke kennis van Belgie (gewesten en gemeenschappen etc)?

En eerlijk gezegd maakt dit mij ongerust. Kent er iemand uit de brede rand van brussel voorbeelden van franstaligen die zich geintegreerd hebben? En zo ja, waarom en hoe ze zich integreerden? Wat werkt het best: de wortel of de stok? Of heerst er een totale apathie en respectloosheid?


Stijne
Ik dacht van niet.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 22:34   #13
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Bwa, mij stoort dat niet dat ze mij in het frans aanspreken als ik in vlaanderen ben. als vlaming ben je dat toch gewoon dat je je moet aanpassen omdat niemand nederlands spreekt
Goe voor uw frans/engels bij te schaven.
Enfin, ik vind mensen zeveraars als ze mensen niet willen aanspreken als ze geen nederlands spreken in hun eigen cote.
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 08:55   #14
Lepel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 mei 2008
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Bwa, mij stoort dat niet dat ze mij in het frans aanspreken als ik in vlaanderen ben. als vlaming ben je dat toch gewoon dat je je moet aanpassen omdat niemand nederlands spreekt
Goe voor uw frans/engels bij te schaven.
Enfin, ik vind mensen zeveraars als ze mensen niet willen aanspreken als ze geen nederlands spreken in hun eigen cote.
Zo was ik ook mezelf aanpassen maar dat doe ik al even niet meer hoor, zo krijg ik regelmatig telefoon uit het brusselse in't frans en ik vertik nog in het frans te antwoorden, hetzelfde voor mailverkeer engels of nederlands maar als ik een franse krijg is het een nederlandstalig antwoord.
Lepel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 17:22   #15
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lepel Bekijk bericht
Zo was ik ook mezelf aanpassen maar dat doe ik al even niet meer hoor, zo krijg ik regelmatig telefoon uit het brusselse in't frans en ik vertik nog in het frans te antwoorden, hetzelfde voor mailverkeer engels of nederlands maar als ik een franse krijg is het een nederlandstalig antwoord.
ah nee, da doe ik niet. Ik pas mij aan, omdat ik dan men talen wat train. Dat andere hun talen niet willen bijtraine, is hun probleem. Mijn talen worden er alleen maar beter van, en zo ook mijn waarde op de arbeidsmarkt/sociaal leven
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 10:01   #16
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stijne Bekijk bericht
En eerlijk gezegd maakt dit mij ongerust. Kent er iemand uit de brede rand van brussel voorbeelden van franstaligen die zich geintegreerd hebben? En zo ja, waarom en hoe ze zich integreerden? Wat werkt het best: de wortel of de stok? Of heerst er een totale apathie en respectloosheid?
Ik ken er voldoende en mijn moeder is er een ideaal voorbeeld van. Ze zal altijd mensen aanspreken in het Nederlands indien mogelijk.
Wat ik soms opmerk is dat bepaalde mensen weinig begrip hebben voor het spreken van Frans. Wanneer zij vraagt om trager of duidelijker te spreken weigeren ze dit te doen.

Waarom doet ze dit? Omdat ze er dagelijks mee geconfronteerd wordt tiens...
Hoe? Gewoonweg door te kijken naar programmas met nederlandstalige ondertiteling, simpele conversaties te houden met mensen, mij vragen te stellen over woorden die ze niet begrijpt, enz.

De wereld is niet zo zwart wit als mensen het zien. Er gaat veel aandacht uit naar franstaligen die zich niet aanpassen, terwijl een heel groot deel wel interesse vertoont voor het Nederlands. Maargoed, da zal wel niet stroken met het stereotype zekers?

Laatst gewijzigd door captain jack : 10 juni 2008 om 10:05.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 10:13   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Bwa, mij stoort dat niet dat ze mij in het frans aanspreken als ik in vlaanderen ben. als vlaming ben je dat toch gewoon dat je je moet aanpassen omdat niemand nederlands spreekt
Goe voor uw frans/engels bij te schaven.
Enfin, ik vind mensen zeveraars als ze mensen niet willen aanspreken als ze geen nederlands spreken in hun eigen cote.
Sommigen zijn blijkbaar zelfs nog fier op hun slavenmentaliteit.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 11:58   #18
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Sommigen zien het helpen van anderen als iets onbegrijpbaars.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 12:00   #19
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Sommigen zien het helpen van anderen als iets onbegrijpbaars.
²
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 12:05   #20
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Franstaligen willen gewoon geen Nederlands leren. Er zijn uitzonderingen, maar de meesten zijn zo overtuigd van hun 'grote' taal dat ze neerzien op het Nederlands.

De partner van mijn moeder is het beste voorbeeld. Die kerel (Fransman) verblijft al bijna 40 jaar in Vlaanderen maar spreekt nog steeds geen fatsoenlijk Nederlands. Mijn vrouw is ondertussen een 5-tal hier en spreekt behoorlijk Nederlands. Ze heeft Nederlands gevolgd aan een CVO en heeft het hoogste niveau bereikt (niveau 4). Die Fransman heeft nog nooit maar één les Nederlands gevolgd, hoewel de mogelijkheden ook voor hem aanwezig zijn.

Natuurlijk is die idioot woedend wanneer ik tegen hem geen Frans wil praten. Toen zijn zuster op bezoek was sprak ik keurig Frans met zijn zuster (Parisienne), maar ook dan weigerde ik tegen hem Frans te spreken. Hij klaagt dan natuurlijk dat ik koppig ben, maar wat is dan de onwil om Nederlands te leren gedurende 40 jaar.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be