Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2010, 16:52   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc V Bekijk bericht
2. Lintbebouwing is het rechtstreeks gevolg van de vroegere ruimtelijke regelgeving en de al even grote blunder die enkel bouwen toeliet aan een “uitgeruste weg”. (wet van 29 maart 1962)
Als de gemeenschap democratisch beslist dat haar histrorische blunders moeten worden rechtgetrokken, kan ze met respect voor het eigendomsrecht de ongewenste huizen opkopen en afbreken.
Vroeger was er geen regelgeving. Gemeenten bepaalden autonoom of ze een bouwaanvraag op deze of die plaats goedkeurden. In landelijke gemeenten hebben we zo een enorme verspreide bewoning gekregen. Boer X verkocht daar een stuk grond en er werd een huis opgezet. Familielid Y van de burgemeester had een stukje bos en dus gaf men de toelating om een huis op dat terrein te bouwen. Enz. De woningen zijn talrijk en heel gemakkelijk aan te wijzen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 17:02   #62
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Lelystad en Almere blijf ik toch indrukwekkend vinden. Sorry, maar of je het lelijk vind of niet: een dichtbevolkte regio als de onze kan best een goede ruimtelijke ordening gebruiken. Jammer dat sommige Belgicainen ook de verschillen ten nadele van ons prijzen als het ons maar van Nederland onderscheidt.
Is Almere niet verkozen tot lelijkste gemeente van Nederland, door Nederlanders?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 17:21   #63
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Is Almere niet verkozen tot lelijkste gemeente van Nederland, door Nederlanders?
Inderdaad.



De gemeente is ook vanuit het niets gebouwd in de 20ste eeuw.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 november 2010 om 17:26.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 18:32   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Lelystad en Almere blijf ik toch indrukwekkend vinden. Sorry, maar of je het lelijk vind of niet: een dichtbevolkte regio als de onze kan best een goede ruimtelijke ordening gebruiken. Jammer dat sommige Belgicainen ook de verschillen ten nadele van ons prijzen als het ons maar van Nederland onderscheidt.
Ik heb altijd een zwak gehad voor Dronten. Ondertussen ben ik er al talloze malen geweest en heel de inrichting ademt een sfeer uit van gerieflijkheid en veiligheid. Zowat overal gescheiden fietspaden. Winkels netjes bij elkaar, mooi gestructureerde woonwijken (de nieuwste woonwijk is echt wel een pareltje met mooie huizen), industriezone die vlot en goed bereikbaar is. Kortom, een gemeente op mensenmaat waar je je kinderen met een gerust hart de weg op kan sturen. En errond de bijna eindeloze polders. Schitterend gewoon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 18:42   #65
Marc V
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 november 2010
Berichten: 15
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vroeger was er geen regelgeving. Gemeenten bepaalden autonoom of ze een bouwaanvraag op deze of die plaats goedkeurden. In landelijke gemeenten hebben we zo een enorme verspreide bewoning gekregen. Boer X verkocht daar een stuk grond en er werd een huis opgezet. Familielid Y van de burgemeester had een stukje bos en dus gaf men de toelating om een huis op dat terrein te bouwen. Enz. De woningen zijn talrijk en heel gemakkelijk aan te wijzen.
De Stedenbouw is in België ingevoerd tijdens de oorlog door de Duitse bezetter. Na de bevrijding is zij door de communistische minister van openbare werken Jean Borremans (1946) verder uitgewerkt.

zie o.m. : http://inflandersfields.eu/2009/09/d...-urbanist.html . . . http://www.flwi.ugent.be/btng-rbhc/p...%20465-510.pdf

Onder meer omdat die regelgeving in de praktijk wegens de grote woningnood niet uitvoerbaar was (en veel te fascistisch en communistisch geïnspireerd) werd die tussen 1950 en 1962 door verstandige ambtenaren niet al te nauw nauwgezet toegepast.

De wet houdende organisatie van de ruimtelijke ordening en van de stedebouw. van 29 maart 1962; heeft die lacunes willen invullen en voerde onder meer in dat enkel aan een voldoende uitgeruste weg mocht worden gebouwd.

Art. 50,3” van de wet op de stadswegenis luidt : ,,De vergunning kan ook worden geweigerd voor het bouwen op een stuk grond, gelegen aan een weg, die, gelet op de plaatselijke toestand, onvoldoende is uitgerust.” http://docs.vlaamsparlement.be/docs/...990/va-01-.pdf (blz 3)
.
.
Marc V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 18:52   #66
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb altijd een zwak gehad voor Dronten. Ondertussen ben ik er al talloze malen geweest en heel de inrichting ademt een sfeer uit van gerieflijkheid en veiligheid. Zowat overal gescheiden fietspaden. Winkels netjes bij elkaar, mooi gestructureerde woonwijken (de nieuwste woonwijk is echt wel een pareltje met mooie huizen), industriezone die vlot en goed bereikbaar is. Kortom, een gemeente op mensenmaat waar je je kinderen met een gerust hart de weg op kan sturen. En errond de bijna eindeloze polders. Schitterend gewoon.
Ik ben er nooit geweest, maar als ik de foto's bekijk op internet over Dronte, dan lijkt het me toch niet zo'n vrolijk stadje. Typisch nieuw-Nederlands saai stadje uit de grond gestampt in de jaren '50 met een koude architectuur. Maar misschien is de sfeer er goed.

http://www.google.be/images?hl=nl&q=...og&sa=N&tab=wi

Laatst gewijzigd door system : 7 november 2010 om 18:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 18:54   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc V Bekijk bericht
De Stedenbouw is in België ingevoerd tijdens de oorlog door de Duitse bezetter. Na de bevrijding is zij door de communistische minister van openbare werken Jean Borremans (1946) verder uitgewerkt.

zie o.m. : http://inflandersfields.eu/2009/09/d...-urbanist.html . . . http://www.flwi.ugent.be/btng-rbhc/p...%20465-510.pdf

Onder meer omdat die regelgeving in de praktijk wegens de grote woningnood niet uitvoerbaar was (en veel te fascistisch en communistisch geïnspireerd) werd die tussen 1950 en 1962 door verstandige ambtenaren niet al te nauw nauwgezet toegepast.

De wet houdende organisatie van de ruimtelijke ordening en van de stedebouw. van 29 maart 1962; heeft die lacunes willen invullen en voerde onder meer in dat enkel aan een voldoende uitgeruste weg mocht worden gebouwd.

Art. 50,3” van de wet op de stadswegenis luidt : ,,De vergunning kan ook worden geweigerd voor het bouwen op een stuk grond, gelegen aan een weg, die, gelet op de plaatselijke toestand, onvoldoende is uitgerust.” http://docs.vlaamsparlement.be/docs/...990/va-01-.pdf (blz 3)
.
.
In de praktijk was deze wetgeving weinig tot niet dwingend, waardoor gemeenten met graagte allerlei zaken inwilligden (artikel 50.3 is een voorbeeld hoe het wel was: "... kan geweigerd worden..." Lees goed: "kan"). Dat was ook nog de tijd dat politiek dienstbetoon in België de normaalste zaak van de wereld was. De gevolgen kennen we: een lintbebouwing die de leefbaarheid sterk heeft aangetast met tegelijkertijd een verspreide bebouwing die handenvol geld kost aan het uitbouwen van de nutsvoorzieningen en die mensen noodgedwongen naar de wagen doet grijpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 18:59   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben er nooit geweest, maar als ik de foto's bekijk op internet over Dronte, dan lijkt het me toch niet zo'n vrolijk stadje. Typisch nieuw-Nederlands saai stadje uit de grond gestampt in de jaren '50 met een koude architectuur. Maar misschien is de sfeer er goed.
Saai? Tja, wat is saai in die context? Er staan inderdaad een mooie, historische monumenten. Dat kan ook moeilijk, daar dit een geplande stad is, gebouwd op grond die recent op de zee werd veroverd. Alleen is de leefbaarheid heel groot in Dronten. Wil je wat dan ook kopen, dan kun je terecht in het winkelcentrum. In de onmiddellijk buurt liggen alle warenhuizen. Heel gerieflijk en enorm tijdbesparend. Woonwijken zijn er zo uitgewerkt dat het er enorm veilig is voor kinderen. Tegelijkertijd zijn de afstanden zo dat je eigenlijk alles met de fiets kan doen. En dat wordt nog versterkt doordat er een fietspadnetwerk is uitgewerkt waar wij onze hoed voor omhoog moeten doen.

En tenslotte, sfeer wordt in de eerste plaats door de mensen bepaald. Als je echter de voorwaarden creëert om een hoge mate van leefbaarheid mogelijk te maken, werkt dat nu eenmaal geruststellend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 19:01   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
... in de jaren '50 met een koude architectuur.
Dronten kent een verscheidenheid aan architectuur, omdat er sedert de jaren vijftig onafgebroken werd gebouwd. Op dit eigenste ogenblik wordt er weer gewerkt aan de uitbreiding door een nieuwe woonwijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 19:02   #70
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Saai? Tja, wat is saai in die context? Er staan inderdaad een mooie, historische monumenten. Dat kan ook moeilijk, daar dit een geplande stad is, gebouwd op grond die recent op de zee werd veroverd. Alleen is de leefbaarheid heel groot in Dronten. Wil je wat dan ook kopen, dan kun je terecht in het winkelcentrum. In de onmiddellijk buurt liggen alle warenhuizen. Heel gerieflijk en enorm tijdbesparend. Woonwijken zijn er zo uitgewerkt dat het er enorm veilig is voor kinderen. Tegelijkertijd zijn de afstanden zo dat je eigenlijk alles met de fiets kan doen. En dat wordt nog versterkt doordat er een fietspadnetwerk is uitgewerkt waar wij onze hoed voor omhoog moeten doen.

En tenslotte, sfeer wordt in de eerste plaats door de mensen bepaald. Als je echter de voorwaarden creëert om een hoge mate van leefbaarheid mogelijk te maken, werkt dat nu eenmaal geruststellend.
Ja, dat zal wel, maar ik heb nu eenmaal een hekel aan de bouwstijl in Nederland. En dat orderlijk en gepland gedoe allemaal met weer geplande winkelcentra zoals bijvoorbeeld in Heerlen. Ik vind dat maar niets. Maar goed, 'de gustibus non...'

Laatst gewijzigd door system : 7 november 2010 om 19:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 19:02   #71
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Naar mijn mening heeft een menselijk brein tijd nodig om met moderniteit om te gaan. Zo ook met ordelijk geplande steden. Het dwingt de mens als het ware om de fantasiegrenzen nog verder te verleggen en in grotere lijnen te denken. Vergelijk met de toename aan papzakkerij nu we internet hebben, daarom is internet nog niet slecht; de mens moet er nog mee leren omgaan.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 november 2010 om 19:10.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 19:07   #72
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dronten kent een verscheidenheid aan architectuur, omdat er sedert de jaren vijftig onafgebroken werd gebouwd. Op dit eigenste ogenblik wordt er weer gewerkt aan de uitbreiding door een nieuwe woonwijk.
Als dat spel pas ontstaan is in de jaren 50 vrees ik dat het niet veel voorstelt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 19:19   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, dat zal wel, maar ik heb nu eenmaal een hekel aan de bouwstijl in Nederland. En dat orderlijk en gepland gedoe allemaal met weer geplande winkelcentra zoals bijvoorbeeld in Heerlen. Ik vind dat maar niets. Maar goed, 'de gustibus non...'
Inderdaad, ik vind dat heel handig. Hier in onze buurt moeten we soms kilometers afrijden om dit en dat te halen, omdat bepaalde winkelketens nu eenmaal ver van elkaar liggen. De een aan de ringlaan, de ander aan de expresweg, enz. Het is aldus ook tijdrovend. In Dronten ligt alles netjes bij elkaar. Gemakkelijker en handiger kan echt niet zijn.

In Dronten vind je een mengelmoes van bouwstijlen. Ik denk dat je om de een of andere reden altijd maar blijft stilstaan bij de typische Vinexwijken van weleer. Zo bouwt men echter al lang niet meer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 20:34   #74
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Inderdaad.



De gemeente is ook vanuit het niets gebouwd in de 20ste eeuw.
Ik vind het wel iets hebben. Het enigste wat onbreekt is collectieve boerderijen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 20:58   #75
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.501
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vind het wel iets hebben. Het enigste wat onbreekt is collectieve boerderijen.


Dat, en een Volkskeuken
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:01   #76
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Ik wist wel dat ik de heren communisten ervoor warm kon maken.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:14   #77
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.501
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik wist wel dat ik de heren communisten ervoor warm kon maken.


Ik ben altijd al diep - op sommige plaatsen tot 7 meter onder de zeespiegel - onder de indruk geweest van Nederland i.h.a. en van Flevoland in het bijzonder.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:39   #78
Marc V
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 november 2010
Berichten: 15
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik wist wel dat ik de heren communisten ervoor warm kon maken.

Even wat door de Kalenderweg wandelen in Almere met Google-maps:



Wat hebben die planologen dat toch gezellig bedacht !
.
.
Marc V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 22:34   #79
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
lees je eigen post #21 in deze draad en leer.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
De perfecte contra-indicatie...
En waar staat het nu?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 22:45   #80
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc V Bekijk bericht
1. Volledig akkoord dat provincies nog wat te groot zijn. Anderen vinden ze dan weer te klein.
Wie zijn die "anderen"?

Citaat:
Maar provincies bestaan nu eenmaal en hebben democratische structuren.
Dat zijn geen argumenten.

Citaat:
2. Lintbebouwing is het rechtstreeks gevolg van de vroegere ruimtelijke regelgeving en de al even grote blunder die enkel bouwen toeliet aan een “uitgeruste weg”. (wet van 29 maart 1962)
Als de gemeenschap democratisch beslist dat haar histrorische blunders moeten worden rechtgetrokken, kan ze met respect voor het eigendomsrecht de ongewenste huizen opkopen en afbreken.
Dat is politiek niet haalbaar en zeker geen respect voor het eigendomsrecht. Die lintbebouwing zijn littekens die voor eeuwen zichtbaar zullen zijn. En volgens mij het gevolg van een gebrek aan ruimtelijke planning die u zo hekelt.

Citaat:
3. De kunstmatige schaarste aan bouwgrond gecreëerd in het RSV verhelpt juist helemaal niets aan al die historische blunders van het stedenbouwkundig wanbeleid. Het Vlaams Ruimtelijk Beleid gaat helemaal NIET om onze ruimte beter te ordenen, maar om het onze bouwlustige gezinnen en starters uit te buiten, en aand de intransparante intercommunales megawinsten te bezorgen op de gronden die ze van landbouwers ontfutselen.
Dat zegt u, maar ik zie dat niet hoor. Ik betwijfel of in de doelstellingen staat dat het de bedoeling is om gezinnen uit te buiten. Nogmaals: dat is wat u er van maakt. Op wat die beweringen steunen? Ik heb geen idee.

Citaat:
Ik blijf erbij dat de kunstmatige bouwgrondschaarste en veel te hoge bouwgrondprijzen jonge gezinnen en starters veroordeelt tot schuldslavernij aan banken. Dit is niet alleen moreel misdadig, maar brengt zware schade toe aan Vlaanderen’s economie en welvaart.
U kent aan feiten die u niet kan aantonen een moreel belang toe. Hoe hoog denkt u dat ik dat belang inschat op basis van wat u geschreven heeft?

Ja, de grondprijs is duur. Wat zeldzaam is, is duur maar in uw systeem van vrijheid blijheid heb je misschien geen lintbebouwing maar dan enkel en alleen omdat alles volgebouwd is. Ik ben blij dat men een beetje begint orde in de ruimtelijke chaos te brengen al vrees ik dat de effecten pas op lange duur te zien zijn.

Die zogezegde economische schade waar u over spreekt, kunt u die overigens kwantificeren?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be