Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2021, 08:42   #181
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Toch trap je er steeds weer in en mijn nieuwe Bijbel lees je niet.
Hij kan niet eens deftig lezen in zijn moedertaal
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 08:55   #182
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Mattheus 24:6-14
En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.
Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.
En dan zullen er velen geergerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten.
En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.
En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.
Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:33   #183
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Idem dito. Puur tijdverlies aan iemand die schreeuwt om aandacht.


Edwin Johnson op het einde van zijn boek, Antiqua Mater, geeft een theorie over het ontstaan van het ‘christendom’ waarbij hij wijst op het belang van de gnosis. Iets waar u vroeger ook al op alludeerde.

“Combining as far as we can the representation of Lucian (1) with what was known of the mixed religious life of Syrian Palestine , it appears to us that he has his eye upon that form of Christianity wich was earlier then the orthodox Christianity of Justin en the Fathers, a Hellenic, Gnostic, Gentile Christianity in wich there was little but the mere name Christus to remind of the current beliefs of Judaism. Originating amidst the heathen and Jews, the new doctrine contemned the faith of both and aimed at the establishment of a new Mystery. It spread trough Samaria and Galilee, the Decapolis, to the coast of Tyre and Sidon; and at the time of Lucian, Antioch was the great cenre of its propagandist activity, whence it had spread trough Asia Minor. So bold an innovation must have been accompanied met many extravagances and with a boundless enthusiasm, wich sufficiently explains the strictures of Lucian. It is, we must believe, gnostic apostleship the he had in view in his discription- that apostleship wich was to be dignified with the name Paul, and from wich that of Simon Magus was finally dissociated.”

(Edwin Johnson, Antiqua Mater, blz. 259-260)


______________________

(1) Lucianus van Samosata (125 - 180) die de christenen van zijn tijd op de korrel nam en ons het een en het ander weet te vertellen over hen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2021 om 12:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:42   #184
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Edwin Johnson op het einde van zijn boek, Antiqua Mater, geeft een theorie over het ontstaan van het ‘christendom’ waarbij hij wijst van het belang van de gnosis. Iets waarop u vroeger ook al op alludeerde.

“Combining as far as we can the representation of Lucian (1) with what was known of the mixed religious life of Syrian Palestine , it appears to us that he has his eye upon that form of Christianity wich was earlier then the orthodox Christianity of Justin en the Fathers, a Hellenic, Gnostic, Gentile Christianity in wich there was little but the mere name Christus to remind of the current beliefs of Judaism. Originating amidst the heathen and Jews, the new doctrine contemned the faith of both and aimed at the establishment of a new Mystery. It spread trough Samaria and Galilee, the Decapolis, to the coast of Tyre and Sidon; and at the time of Lucian, Antioch was the great cenre of its propagandist activity, whence it had spread trough Asia Minor. So bold an innovation must have been accompanied met many extravagances and with a boundless enthusiasm, wich sufficiently explains the strictures of Lucian. It is, we must believe, gnostic apostleship the he had in view in his discription- that apostleship wich was to be dignified with the name Paul, and from wich that of Simon Magus was finally dissociated.”

(Edwin Johnson, Antiqua Mater, blz. 259-260)


______________________

(1) Lucianus van Samosata (125 - 180) die de christenen van zijn tijd op de korrel nam en ons het een en het ander weet te vertellen over hen.
Is me bekend. Het evangelie volgens Marcus kan de aanleiding geweest zijn voor het ontwikkelen van een mysteriecultus voor de joden uit de diaspora.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:53   #185
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Kolossenzen 2:8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 17:11   #186
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Is me bekend. Het evangelie volgens Marcus kan de aanleiding geweest zijn voor het ontwikkelen van een mysteriecultus voor de joden uit de diaspora.

Uit het onderzoek van Edwin Johnson blijkt ook dat de term 'christiani' of 'christianoi' meerdere connotaties had in de tijd van Lucianus van Samosata .Het kon betekenen dat het mensen waren die één god aanbaden, of mensen die zich overgaven aan bijgeloof, of mensen die zich afzetten tegen de 'officiële' godsdienst, dat het mensen waren die onrust stookten, of een nieuw 'mysterie' hadden ontworpen, enz. Zelden wordt het woordje' christiani' in de teksten in één adem vermeld met de term 'christus' . En zeker niet met de 'joodse' Christus. De naam van de joodse 'Jezus' wordt zo goed als nooit vermeld. Zo spreekt Lucianus over Jezus als 'een gekruisigde sofist'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2021 om 17:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 20:13   #187
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uit het onderzoek van Edwin Johnson blijkt ook dat de term 'christiani' of 'christianoi' meerdere connotaties had in de tijd van Lucianus van Samosata .Het kon betekenen dat het mensen waren die één god aanbaden, of mensen die zich overgaven aan bijgeloof, of mensen die zich afzetten tegen de 'officiële' godsdienst, dat het mensen waren die onrust stookten, of een nieuw 'mysterie' hadden ontworpen, enz. Zelden wordt het woordje' christiani' in de teksten in één adem vermeld met de term 'christus' . En zeker niet met de 'joodse' Christus. De naam van de joodse 'Jezus' wordt zo goed als nooit vermeld. Zo spreekt Lucianus over Jezus als 'een gekruisigde sofist'.
Er zullen er nog meer zijn van dat slag. Zit ook al dik over datum en te ver van zijn bed.

Laatst gewijzigd door Aton : 15 september 2021 om 20:13.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 20:47   #188
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Er zullen er nog meer zijn van dat slag. Zit ook al dik over datum en te ver van zijn bed.
Edwin Johnson was historicus en professor aan de universiteit van Londen. Hij was zeer goed onderlegd in de geschiedenis van het vroege christendom. Hetgeen hij poneert onderbouwt hij goed. Volgens hem is er geen echt bewijs van de historiciteit van Jezus. Jezus is volgens hem een mythe.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2021 om 20:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 21:11   #189
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Edwin Johnson was historicus en professor aan de universiteit van Londen. Hij was zeer goed onderlegd in de geschiedenis van het vroege christendom. Hetgeen hij poneert onderbouwt hij goed. Volgens hem is er geen echt bewijs van de historiciteit van Jezus. Jezus is volgens hem een mythe.
Volgens andere professors weer niet. Bedoel je deze ? : https://en.wikipedia.org/wiki/Edwin_Johnson_(historian) Dat kun je niet menen..
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 21:25   #190
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Volgens andere professors weer niet. Bedoel je deze ? : https://en.wikipedia.org/wiki/Edwin_Johnson_(historian) Dat kun je niet menen..
Daar wachtte ik dus op. Pijnlijk lang geduurd wel . Maar eindelijk: DELIVERANCE.
ik dacht; gaat die Aton er nu nog iets van zeggen of niet?
Eindelijk, mijn ei is gelegd.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 21:32   #191
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Volgens andere professors weer niet. Bedoel je deze ? : https://en.wikipedia.org/wiki/Edwin_Johnson_(historian) Dat kun je niet menen..
De Edwin Johnson die de Antiqua Mater schreef. Lees het boek en u zult zien dat hij allesbehalve kletspraat vertelt. Ook al werd het boek gepubliceerd in 1887. Zeer degelijk boek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2021 om 21:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 06:36   #192
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Edwin Johnson die de Antiqua Mater schreef. Lees het boek en u zult zien dat hij allesbehalve kletspraat vertelt. Ook al werd het boek gepubliceerd in 1887. Zeer degelijk boek.
Ondertussen is er al heel wat meer aan het licht gekomen en nieuwe inzichten. Ik ga ervan uit dat je weet wat ik bedoel.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 07:01   #193
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ondertussen is er al heel wat meer aan het licht gekomen en nieuwe inzichten. Ik ga ervan uit dat je weet wat ik bedoel.

Dat klopt. Maar ook veel van wat Johnson poneerde, blijft overeind. Zelfs relatief recente en zeer goed onderbouwde boeken hebben twijfels over het bestaan van Jezus. Zoals dit lijvig boek hieronder uit 2014. Een must voor diegenen die zich aan deze hele geschiedenis interesseert .

Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 07:21   #194
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Wanneer google uw discussie voert en uw mening verandert op basis wat google uitdraait, zou ik toch eens aan introspectie doen: "waar sta ik voor?"
Sommige weten het blijkbaar niet meer.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 08:00   #195
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Wanneer google uw discussie voert en uw mening verandert op basis wat google uitdraait, zou ik toch eens aan introspectie doen: "waar sta ik voor?"
Sommige weten het blijkbaar niet meer.
Ik wil u een laatste keer antwoorden omdat u een relevante vraag stelt.

Welnu, niet iedereen is verhangen zoals u aan een godsdienst. Noch is er een nood aan een godsdienst bij heel wat mensen. Of verwachten zij een leven te hebben na de dood, laat staan een beloning in een later leven. Voor ettelijke mensen is dit allemaal volstrekt irrelevant. Na de dood zullen we wel zien wat er is , en als er niets is, dan zien we het so wie so niet.

Ondertussen leven we hier en nu , en moet de leidraad zijn : alle levende wezens (dus ook de dieren en de natuur ) correct te behandelen.

Mensen die een godsdienst belijden zijn overigens er op uit beloond te worden voor hun gedrag in een hiernamaals. Ik heb die menselijke-maar vrij egocentrische- behoefte niet. Ik hoef geen beloning voor correct gedrag.

Wat nu het onderwerp betreft: het gaat hier om waarheidsvinding voor wat betreft het ontstaan van het christendom. Zo maar klakkeloos het verhaal aanvaarden dat ons eeuwen werd voorgekauwd is niet meer aan mij besteed. Dat geldt ook voor het onvoorwaardelijk geloof dat Jezus een historisch personage is geweest. Het kan, maar absoluut zeker is dit niet.

En dat was het dan .
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 08:05   #196
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wil u een laatste keer antwoorden omdat u een relevante vraag stelt.

Welnu, niet iedereen is verhangen zoals u aan een godsdienst. Noch is er een nood aan een godsdienst bij heel wat mensen. Of verwachten zij een leven te hebben na de dood, laat staan een beloning in een later leven. Voor ettelijke mensen is dit allemaal volstrekt irrelevant. Na de dood zullen we wel zien wat er is , en als er niets is, dan zien we het so wie so niet.

Ondertussen leven we hier en nu , en moet de leidraad zijn : alle levende wezens (dus ook de dieren en de natuur ) correct te behandelen.

Mensen die een godsdienst belijden zijn overigens er op uit beloond te worden voor hun gedrag in een hiernamaals. Ik heb die menselijke-maar vrij egocentrische- behoefte niet. Ik hoef geen beloning voor correct gedrag.

Wat nu het onderwerp betreft: het gaat hier om waarheidsvinding voor wat betreft het ontstaan van het christendom. Zo maar klakkeloos het verhaal aanvaarden dat ons eeuwen werd voorgekauwd is niet meer aan mij besteed. Dat geldt ook voor het onvoorwaardelijk geloof dat Jezus een historisch personage is geweest. Het kan, maar absoluut zeker is dit niet.

En dat was het dan .
Je antwoordt niet, je wijst naar anderen zonder te zeggen waar JIJ fundamenteel in geaard bent.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 09:22   #197
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Zondaar Christus.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 09:23   #198
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Mensen die een godsdienst belijden zijn overigens er op uit beloond te worden voor hun gedrag in een hiernamaals. Ik heb die menselijke-maar vrij egocentrische- behoefte niet. Ik hoef geen beloning voor correct gedrag.
En als je voor je baas werkt, behoef je dan ook geen salaris?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 09:24   #199
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat klopt. Maar ook veel van wat Johnson poneerde, blijft overeind. Zelfs relatief recente en zeer goed onderbouwde boeken hebben twijfels over het bestaan van Jezus. Zoals dit lijvig boek hieronder uit 2014. Een must voor diegenen die zich aan deze hele geschiedenis interesseert .

Lees daarom mijn nieuwe Bijbel, die zoveel beter is en ook met de zekerheid dat ik werkelijk besta.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2021, 09:30   #200
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
En als je voor je baas werkt, behoef je dan ook geen salaris?
Wanneer u een kind redt van de verdrinkingsdood, dan hoeft u toch geen beloning? U deed gewoon wat u moest doen.

Wanneer ik echter zou werken voor een baas, dan verhuur ik mijn arbeid voor uitbetaling van een loon. En dan verwacht ik een loon.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be