Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juni 2010, 16:16   #1
rikus
Lokaal Raadslid
 
rikus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2008
Locatie: Kraggenburg
Berichten: 345
Standaard "God rechtvaardigt niet de nette kerkmens"

"God rechtvaardigt niet de nette kerkmens"
Arjan Baan


Klik hier om de video te bekijken

In de praktijk heeft hij er "dagelijks" mee te maken; mensen die geen geloofszekerheid hebben en die vaak zelfs verwachten naar de hel te gaan. Arjan Baan, evangelist bij stichting Heart Cry: "Als je mij vraagt hoe het komt dat mensen worstelen met geloofszekerheid dan zijn er verschillende redenen voor. In de Reformatorische gezindte leren veel mensen dat God de nette kerkmens rechtvaardigt. Je moet er dan eerst wat netter bij gaan lopen, meer gebrokenheid hebben - wat meer tranen - en dan pas kan je weten dat je een kind van God bent. 'Nee' zegt de Bijbel. God rechtvaardigt de goddeloze om niet. Als je dat gaat zien, dan zie je dat je niet aan allerlei kenmerken hoeft te voldoen. Je mag bij Hem komen zoals je bent."

In heel veel kerken wordt de rechtvaardiging ook geleerd als eindstation. "Aan het eind van de zaak zijn er dan nog mensen die worden gerechtvaardigd. 'Nee' zegt Luther, het nieuwe leven begint met de rechtvaardiging." Deze zienswijze heeft met "onevenwichtige prediking" te maken. Arjan: "Ik heb gezonde voeding nodig. Als ik elke dag patat eet krijg ik overgewicht en dan gaat het niet goed. Ik heb gezond Bijbelonderwijs nodig om tot geloofszekerheid te komen. Dat is een gevoelig punt, maar ik denk dat de prediking te maken heeft met geloofszekerheid."

J.C. Ryle geeft aan dat ook een onvoldoende verlangen naar geestelijke groei ervoor zorgt dat mensen geen zekerheid van hun geloof hebben. "Dat is een antwoord op de geestelijke gearriveerdheid - dat men denkt dat alles 'allright' is omdat ze een kind van God zijn en er vanuit gaat dat ze in de luie stoel naar de hemel gaan. Maar als er geen verlangen is om Christus niet dieper te kennen dan komen we niet tot zekerheid van het geloof."

Een ander belangrijk punt is dat mensen een slordige levenswandel hebben. Dit draagt er toe bij dat mensen geen geloofszekerheid hebben, stelt Arjan Baan. "Kijk maar naar de eerste drie brieven van Johannes. Daar zie je heel duidelijk dat het geloof uiteindelijk zichtbaar wordt in onze levenswandel; we gaan bijvoorbeeld rechtvaardig leven, er is een verlangen naar heiligmaking. Maar als we niet bereid zijn om te breken met van zonden waar we al jaren mee worstelen, en we blijven een halfslachtig christenleven leiden, komen we niet tot zekerheid van geloof." Hij vervolgt: "God zij gedankt voor wat we mogen zien in de levens van honderden individuen die wel tot zekerheid van het geloof komen."



Klik hier om de video te bekijken
__________________
Anders zijn is ook gewoon

rikus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 08:40   #2
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Helemaal mee eens.

Lucas 18
De gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar

9 Hij sprak ook met het oog op sommigen, die van zichzelf vertrouwden, dat zij rechtvaardig waren en al de anderen verachtten, deze gelijkenis:
10 Twee mensen gingen op naar de tempel om te bidden; de één was een Farizeeër, de ander een tollenaar.
11 De Farizeeër stond en bad dit bij zichzelf: O God, ik dank U, dat ik niet zó ben als de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, echtbrekers, of ook als deze tollenaar;
12 ik vast tweemaal per week, ik geef tienden van al mijn inkomsten.
13 De tollenaar stond van verre en wilde zelfs zijn ogen niet opheffen naar de hemel, maar hij sloeg zich op de borst en zeide: O God, wees mij, zondaar, genadig!
14 Ik zeg u: Deze keerde, in tegenstelling met de ander, gerechtvaardigd naar huis terug. Want een ieder, die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden, doch wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.

Ook de rijke jongeling sluit hierop aan:

18 En een hooggeplaatst man vroeg Hem en zeide: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
19 Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.
20 Gij kent de geboden: Gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, eer uw vader en moeder. 21 Hij zeide: Dat alles heb ik van jongs af in acht genomen.
22 Toen Jezus dat hoorde, zeide Hij tot hem: Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij.
23 Toen hij dat hoorde, werd hij diep bedroefd, want hij was zeer rijk.
24 En Jezus zag hem aan en zeide: Hoe moeilijk kunnen zij, die geld hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan.
25 Want het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat.
26 En die dit hoorden, zeiden tot Hem: Maar wie kan dan behouden worden? 27 Hij zeide tot hen: Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 09:54   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
24 En Jezus zag hem aan en zeide: Hoe moeilijk kunnen zij, die geld hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan.
25 Want het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat.
26 En die dit hoorden, zeiden tot Hem: Maar wie kan dan behouden worden? 27 Hij zeide tot hen: Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.
U hoeft dus van God geen logica, redelijkheid of rechtvaardigheid te verwachten?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 11:53   #4
rikus
Lokaal Raadslid
 
rikus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2008
Locatie: Kraggenburg
Berichten: 345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U hoeft dus van God geen logica, redelijkheid of rechtvaardigheid te verwachten?
daad, hij zal nu de mensheid verdelgen door vuur, zijn eerste poging ze te verzuipen was niet barbaars genoeg.
__________________
Anders zijn is ook gewoon

rikus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 12:19   #5
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikus Bekijk bericht
daad, hij zal nu de mensheid verdelgen door vuur, zijn eerste poging ze te verzuipen was niet barbaars genoeg.
Noah was getipt ...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 13:18   #6
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U hoeft dus van God geen logica, redelijkheid of rechtvaardigheid te verwachten?
zolang je nog in de ouwe Bijbel gelooft.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 15:30   #7
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
zolang je nog in de ouwe Bijbel gelooft.
En ook niet als je gelooft in de nieuwe bijbel van Harriechristus. Hij is nog steeds de enige die in zijn beeld van god gelooft.

Laatst gewijzigd door Piero : 3 juli 2010 om 15:30.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 15:30   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
zolang je nog in de ouwe Bijbel gelooft.
En ook niet als je gelooft in de nieuwe bijbel van Harriechristus. Hij is nog steeds de enige die in zijn beeld van god gelooft.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 15:34   #9
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

De beste manier om geen geloofsonzekerheid te hebben is niet te geloven.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 15:36   #10
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
En ook niet als je gelooft in de nieuwe bijbel van Harriechristus. Hij is nog steeds de enige die in zijn beeld van god gelooft.
De enige? Vroeg of laat zullen er wel anderen zijn die hem geloven, onderschat de menselijke dwaasheid niet.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 20:27   #11
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.561
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
De enige? Vroeg of laat zullen er wel anderen zijn die hem geloven, onderschat de menselijke dwaasheid niet.
Die onderschat ik niet. Maar de leer van Harriechristus is te moeilijk voor dwazen en te kinderachtig voor de wijzen. Dus dat wordt niks.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 21:38   #12
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U hoeft dus van God geen logica, redelijkheid of rechtvaardigheid te verwachten?
Die staat daar toch boven:
http://dwindlinginunbelief.blogspot....lete-list.html
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be