Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Gelooft u in het leven na de dood ?
Ja , ik geloof in het leven na de dood !! 10 26,32%
Neen , ik geloof niet in het leven na de dood !! 28 73,68%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 augustus 2004, 12:37   #21
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

En kunt u ons tonen op welke grond uw vermoeden dan gestoeld is? Of verwart u 'vermoeden' met 'hoop'? U hoopt dat er een leven na de dood is?

Ik hoop dat er geen leven na de dood is.
Eeuwig leven lijkt mij een bijzonder gruwelijke marteling. Een nachtmerrie waaraan geen einde komt. Het leven is maar waardevol omdat het eindig is, een 'eindeloos' leven verliest vlug alle waarde en zou onvermijdelijk transformeren in een nachtmerrie waaruit geen ontwaken meer mogelijk is...


Daarnaast behoeft spiritualiteit natuurlijk helemaal geen goden of leven na de dood.


__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2004, 13:09   #22
Starlight
Burgemeester
 
Starlight's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2004
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 559
Standaard

Voor mij persoonlijk is het niet 'hopen'. Heb ik het dan in mijn vorig antwoord niet duidelijk genoeg gemaakt dat ik het 'vermoed'?
Ik hoop natuurlijk dat ik gelijk heb, zoals je ook op andere vlakken kunt hopen. Maar da's dan weer iet anders.
Op welke grond ik dat vermoed? Dat is nogal persoonlijk. En nogmaals, ik verkondig niks. Ik spreek gewoon voor mezelf.
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 11:44   #23
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Even logisch nadenken over leven na de dood:

- Als je sterft begin je na een tijdje te stinken, en uiteindelijk verrot je helemaal. Met wat (on)geluk mummificeer je, maar je celstructuur is naar de vaantjes, vergeet "terugkomen".

- Je karakter, dus wie je bent, speelt zich volledig af in je hersenen. Bewijzen hiervan zijn de typische familietrekjes die mensen soms hebben, en het feit dat mensen die een hersentrauma of ziekte gehad hebben, soms compleet van karakter kunnen veranderen. Naast genetische factoren zijn er ook de cultuur, de opvoeding en andere beinvloedingsfactoren.

Dus, de hersenen verdwijnen volledig na de dood, en daarmee al je herinneringen, je angsten en je dromen. Alles wat je maakt tot wie je bent wordt door de natuur gerecycleerd.

Welk deel van je lichaam dacht jij te kunnen laten reincarneren of naar een hiernamaals te laten vertrekken? Sommigen geloven dat het bewustzijn eigenlijk een soort van bovennatuurlijke geest is die ze ook de ziel noemen. Het is die ziel die dan het lichaam verlaat. Dat kan dus niets te maken hebben met de hersenen, dus ook niet met wie je bent en wat je doet.

Met andere woorden, als een ziel nu de pech heeft om in het lichaam van een misdadiger te zitten, gaat het naar de hel zonder daar ooit zelf iets aan te kunnen doen, want de beslissing van die persoon om iets uit te spoken dat niet mag ligt in de hersenen.
__________________
Tis nepis potentis negro te!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 11:47   #24
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Vlaamsebelg... wat met het bewustzijn?
Kan dat wel verdwijnen?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 12:03   #25
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Vlaamsebelg... wat met het bewustzijn?
Kan dat wel verdwijnen?
Dat zit toch ook in de hersenen? Mijn punt is net dat alles verdwijnt. En wat is jouw definitie van bewustzijn? Als dat het besef van het eigen ik is, dan is dat toch puur verstandelijk?
__________________
Tis nepis potentis negro te!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 12:06   #26
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Misschien zjn onze hersens een soort ontvanger van bewustzijn. Ons "individueel" bewustzijn "verplaatst" zich buiten tijd en ruimte. Dat is geen SF of sprookjes, maar daar zijn wetenschappelijke aanwijzingen voor. Quantum-gedoe... ik ken er de juiste woorden niet voor maar ik heb er wel een beeld van.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 15:25   #27
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Misschien zjn onze hersens een soort ontvanger van bewustzijn. Ons "individueel" bewustzijn "verplaatst" zich buiten tijd en ruimte. Dat is geen SF of sprookjes, maar daar zijn wetenschappelijke aanwijzingen voor. Quantum-gedoe... ik ken er de juiste woorden niet voor maar ik heb er wel een beeld van.
zever-gedoe als je 't mij vraagt.
de mens is louter materie. ook het bewustzijn is materie.
de wetenschap leert ons dat het bewustzijn stopt wanneer de materiële configuratie van de hersenen, het organisme dat het bewustzijn voorbrengt, verstoord wordt (door bijvoorbeeld een blok beton van 120 kg op uw kop te laten vallen).
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 16:01   #28
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

120 kg, dat zal wel meer stoppen dan alleen het bewustzijn.

Het is heel simpel, mensen die behoefte hebben aan een hiernamaals hebben er ook een. Ik heb er echt geen, ik word depressief bij de gedachte alleen al. Bij reincarnatie moet je telkens opnieuw geboren worden tot je uiteindelijk moegetergd goed genoeg bent geworden om naar het paradijs te vertrekken.
En in dat paradijs (mensen die niet in reincarnatie geloven gaan daar direkt naar toe) zit je dan voor eeuwig!!! EEUWIG!!!!
En aangezien je lichaam hier blijft, zit je daar als zelfmoordterrorist met een hele harem waar je niks mee kan aanvangen. Dus die 50 maagden BLIJVEN maagd.

Laat voor mij alles maar zwart worden, en alles is voorbij.
__________________
Tis nepis potentis negro te!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 16:52   #29
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Hola. Gij hebt daar wel een héél simpele kijk op.
Echt "ver" kunde ni denken zeker? Ik denk dat veel mensen voor zo'n dingen te rationeel zijn.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 07:35   #30
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Da's nu de tweede keer dat je mij een simpel boereke noemt, als ik fout zit leg het dan eens uit?

Mijn visie op mensen die in een hiernamaals geloven is net dat ze niet echt ver *durven* denken, omdat ze *willen* dat er een is. (Ik ben zelf een vurig gelovige christen geweest, ik weet echt wel waarover ik praat hoor)
__________________
Tis nepis potentis negro te!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 07:39   #31
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Van een hiernamaals zulde weinig merken. Het is gewoon een bewustzijn dat verdergaat. Ge vliegt niet door tunnelkes en al. Ge onthoud hoogstwaarschijnlijk niks uit vorige levens...
Het is niet zo spectaculair als een amerikaanse kutfilm.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 09:22   #32
Starlight
Burgemeester
 
Starlight's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2004
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 559
Standaard

Inderdaad, er bestaan veel clichés over sterven en het leven na de dood.
Nu, in die clichés zit er wel mss een vorm van waarheid.
Mensen zomaar bestempelen omdat ze niet denken als jij, VB, vind ik bekrompen.
Dat ze niet verder durven denken, zou ik niet direct zeggen.
Waarschijnlijk denk je dat wat er niet is, niet bestaat. Maar er zijn juist mensen die wel verder denken dan dat. Simpel voorbeeld: radiogolven. Ze zijn er wel, massaal zelfs, maar je ziet ze niet. Bestaan ze dan niet?
Dat je lichaam vergaat, het stoffelijke, is een feit. Maar is er niet een ander lichaam dat verder gaat?
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 09:33   #33
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Radiogolven kan je op z'n minst meten. En ik ben niet bekrompen, ik reageerde maar op de insinuatie dat ik niet "ver" genoeg denk, wat dat ook mag betekenen.

Het feit is, we zien of merken niets van een "ander" level tijdens dit leven, dus is het zinloos te discussieren over wat dat dan wel mag zijn. Niemand weet het, niemand kent de voorwaarden om er te geraken (hemel, hel, reincarnatie, ...). Elke overtuiging (ook die van mij) is niet meer dan speculatie.
__________________
Tis nepis potentis negro te!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 09:46   #34
Starlight
Burgemeester
 
Starlight's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2004
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 559
Standaard

Aha, die insinuatie, dat had ik niet gelezen. Ok dan, je bent niet bekrompen.
Het is waar dat we moeten speculeren. Wat er precies 'is' of 'niet is', dat weten we dan wel als we sterven, hè.
Ik vind het moeilijk om dat hier zomaar te schrijven omdat mensen hier rap een oordeel over elkaar vellen maar ik merk in dit leven wel zaken op dat er meer is. Vandaar dat ik dus een vermoeden heb, dat er meer is dan dat we kunnen zien.
Maar, what the f.ck uiteindelijk, we zijn nú hier en we moeten er het beste van maken, hè.
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 10:03   #35
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starlight
Aha, die insinuatie, dat had ik niet gelezen. Ok dan, je bent niet bekrompen.
Het is waar dat we moeten speculeren. Wat er precies 'is' of 'niet is', dat weten we dan wel als we sterven, hè.
Ik vind het moeilijk om dat hier zomaar te schrijven omdat mensen hier rap een oordeel over elkaar vellen maar ik merk in dit leven wel zaken op dat er meer is. Vandaar dat ik dus een vermoeden heb, dat er meer is dan dat we kunnen zien.
Maar, what the f.ck uiteindelijk, we zijn nú hier en we moeten er het beste van maken, hè.
"het gaat het zijnde in zijn zijn om zijn eigen zijn."

- Heidegger.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:35   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Wedergeboorte lijkt mij het meest logische.
Biologische reïncarnatie dus, ... ?

Ge sterft, Ge rot, uit uw lijf komen er maden die vlieg worden, die opgegeten worden, of uit de uit u ontstane meststoffen kan gras, bomen groeien, enz...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:38   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sprot
Mijn grootvader heeft mij 20 jaar geleden beloofd dat, als er 'iets' was hij het mij ging komen melden ... ik wacht nog altijd ...
Trouwens, al die andere creaties van god, ..; gaan die ook naar de hemel ? de miertjes, de kreeftjes, de bacteriën, de virussen, de leeuwen, enz ...
Ik kan mij niet indenken dat de god die zoveel miljarden creaturen heeft geschapen alleen maar die halfbehaarde aap in zijn paradijs toelaat ....
Vwoilla dat denk ik nu ook, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:43   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starlight
Ik zou het niet belachelijk noemen.
Veel hangt af van hoe je het 'leven' ziet, de betekenis die je er aan geeft.
Er zijn mensen die geloven in het leven tot de dood. De dood is de 'point final'.
Er zijn mensen die geloven dat de dood een overgang is, en het 'leven' gewoon doorgaat in een andere dimensie. Noem het 2e leven of noem het gewoon een doorgang.
Wie heeft er gelijk? Dat zullen we pas weten als we...
Maar persoonlijk kan je natuurlijk een vermoeden hebben, een aanvoelen.

En mijn vermoeden is dat het wel verder gaat. Echt bewijs heb ik niet maar ik heb al enkele mooie en minder mooie zaken mogen meemaken dat mijn vermoeden alleen maar versterkt. Ik voel me niet geroepen mensen te gaan overtuigen. Ze moeten het zelf uitmaken.
Komt dat vermoeden niet eerder voort uit de angst die je hebt voor het feit dat er niks zou zijn, ...

uiteindelijk zijn we nie meer dan wat koolstof en water dat door een ongelofelijk toeval leeft, en door een nog veel ongelofelijker toeval kan nadenken, en door al dat gedenk uiteindelijk op de vraag is gekomen, :

Wat gebeurd er als we dood zijn, ... het kan toch niet dat wij als zo hoogstaande levensvormen (in al onze ijdelheid) zomaar doodvallen, wegrotten en hop gedaan, ...

Dus hebben we maar wat verzonnen, Ha er is den hemel, en toen kwam er nog ne veel grotere slimmerik af (eenen met een slecht karakter zoals ikik... ) waarom da hier nie wa misbruiken om iedereen wa kalm en braaf te houden... ha er bestaat ook een Hel, voor de ongelovigen en voor de slechterikken...

Vwoilla meer moete daar nie achter zoeken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 10:42   #39
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Misschien zjn onze hersens een soort ontvanger van bewustzijn. Ons "individueel" bewustzijn "verplaatst" zich buiten tijd en ruimte. Dat is geen SF of sprookjes, maar daar zijn wetenschappelijke aanwijzingen voor. Quantum-gedoe... ik ken er de juiste woorden niet voor maar ik heb er wel een beeld van.
heb daar ook ooit iets van gehoord, maar ik denk dat, moest het zo zijn, we er totaal niks van zouden merken. "Opgaan" in een ander geheel of zoiets. Soit, mij niet gelaten. Ik neem aan dat ik voor mijn geboorte eveneens deel uitmaakte van dat geheel. Het zal dus allemaal wel meevallen zeker?

Enfin, in dat paradijs van Lincoln hoeven ze me echt niet te stoppen! Ben niet bi of lesbisch aangelegd, dus met die 72 maagden kan ik toch niks aanvangen. Alcoholvrije wijn of bier vind ik vreselijk, dus daar eeuwig van moeten zuipen is een waar schrikbeeld! Er lopen inderaad ook knapen rond (voor de liefhebbers waarschijnlijk: Raf? interesse?) maar als volwassen vrouw zie ik dat evenmin zitten. Van een Denzel Washington die me daar ter beschikking zou staan heb ik nog niets gelezen of gehoord....
Lincolns paradijs is dus voor mij geen favoriete bestemming.

Dan hebben we het christelijke paradijs, met rijstpap en gouden lepeltjes. Ik lùst geen rijstpap! Bovendien is het slecht voor mijn lijn, dus wat kan ik daar gaan doen? gouden lepeltjes vind ik bovendien geeneens mooi.

Het andere idee dat je constant in een soort van orgastische extase voor eeuwig zou ronddwalen lijkt me ook niet te pruimen! De sleur komt er sowieso in en als je dat dan voor eeuwig moet ondergaan vrees ik dat ik een zenuwinzinking zou krijgen!

Nee, laat me maar gewoon tot stof en as wederkeren, het zal wel welletjes zijn geweest. Mijn genen heb ik doorgegeven, dus mijn taak zal zijn volbracht! AMEN
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2004 om 10:44.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 12:22   #40
Starlight
Burgemeester
 
Starlight's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2004
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 559
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Van een Denzel Washington die me daar ter beschikking zou staan heb ik nog niets gelezen of gehoord....
Voor mij mag er wel een Vin Diesel wachten.
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be