Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2006, 20:47   #1
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard De BUB heeft best goede ideeën

Als Nederlander kan één ding me op dit forum niet ontgaan zijn. Het aantal Vlaams nationalisten dat dit forum rijk is en het negatieve sentiment dat t.o.v. BUB'ers heerst. Maar in wezen heeft de BUB best moedige, en op efficientie gerichte plannen.
  • Zo doet de BUB niet mee aan dat seperatistische gedrang in Vlaanderen dat geheel veroorzaakt wordt door angst voor Franstalige overheersing. Uit geschiedenis blijkt namelijk dat nationalisme veroorzaakt wordt door drie factoren: Armoede, angst en onderdrukking. Als u mijn handtekening bekijkt, zult u zien dat ik ook tegenstander ben van angst-gemotiveerde politiek. Zeker gezien dat er na het ontstaan van België nog helemaal geen sprake was van een ''Vlaanderen''.
  • De BUB wil het onlogische en geldverslindende federalisme aanpakken dat een gigantische bron van bureaucratie is, en ook nog eens hartstikke onnodig is. Als je kiest voor federalisme, doe het dan goed, en voer de gewesten weer in.
  • De BUB wil een België met een eerlijkere besluitvorming, en is er dus meer voor de Vlamingen dan een VLD'er of een CD&V'er.
  • De BUB wil laten zien dat een effectieve samenwerking tussen verwante Franstaligen en Nederlandstaligen goed mogelijk is.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de BUB in alles steun, ik ben zelf voorstander van een Heel-Nederland. Maar wat ik wel vind is dat ze goede ideeën hebben en dus op zich wel iets meer respect moeten hebben. Mijn bedoeling van dit topic is een discussie te starten over de plannen van de BUB, en de mogelijke gevolgen voor België en Vlaanderen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 20:55   #2
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als Nederlander kan één ding me op dit forum niet ontgaan zijn. Het aantal Vlaams nationalisten dat dit forum rijk is en het negatieve sentiment dat t.o.v. BUB'ers heerst. Maar in wezen heeft de BUB best moedige, en op efficientie gerichte plannen.
  • Zo doet de BUB niet mee aan dat seperatistische gedrang in Vlaanderen dat geheel veroorzaakt wordt door angst voor Franstalige overheersing. Uit geschiedenis blijkt namelijk dat nationalisme veroorzaakt wordt door drie factoren: Armoede, angst en onderdrukking. Als u mijn handtekening bekijkt, zult u zien dat ik ook tegenstander ben van angst-gemotiveerde politiek. Zeker gezien dat er na het ontstaan van België nog helemaal geen sprake was van een ''Vlaanderen''.
  • De BUB wil het onlogische en geldverslindende federalisme aanpakken dat een gigantische bron van bureaucratie is, en ook nog eens hartstikke onnodig is. Als je kiest voor federalisme, doe het dan goed, en voer de gewesten weer in.
  • De BUB wil een België met een eerlijkere besluitvorming, en is er dus meer voor de Vlamingen dan een VLD'er of een CD&V'er.
  • De BUB wil laten zien dat een effectieve samenwerking tussen verwante Franstaligen en Nederlandstaligen goed mogelijk is.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de BUB in alles steun, ik ben zelf voorstander van een Heel-Nederland. Maar wat ik wel vind is dat ze goede ideeën hebben en dus op zich wel iets meer respect moeten hebben. Mijn bedoeling van dit topic is een discussie te starten over de plannen van de BUB, en de mogelijke gevolgen voor België en Vlaanderen.
Dit kan ik helemaal begrijpen, zelf vind ik de ideeen van de BUB ook niet verwerpelijk. Ik heb echter wel problemen met hun manier van discussieren hier en ik heb daardoor nul vertrouwen in die partij.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 20:58   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als Nederlander kan één ding me op dit forum niet ontgaan zijn. Het aantal Vlaams nationalisten dat dit forum rijk is en het negatieve sentiment dat t.o.v. BUB'ers heerst. Maar in wezen heeft de BUB best moedige, en op efficientie gerichte plannen.
  • Zo doet de BUB niet mee aan dat seperatistische gedrang in Vlaanderen dat geheel veroorzaakt wordt door angst voor Franstalige overheersing. Uit geschiedenis blijkt namelijk dat nationalisme veroorzaakt wordt door drie factoren: Armoede, angst en onderdrukking. Als u mijn handtekening bekijkt, zult u zien dat ik ook tegenstander ben van angst-gemotiveerde politiek. Zeker gezien dat er na het ontstaan van België nog helemaal geen sprake was van een ''Vlaanderen''.
  • De BUB wil het onlogische en geldverslindende federalisme aanpakken dat een gigantische bron van bureaucratie is, en ook nog eens hartstikke onnodig is. Als je kiest voor federalisme, doe het dan goed, en voer de gewesten weer in.
  • De BUB wil een België met een eerlijkere besluitvorming, en is er dus meer voor de Vlamingen dan een VLD'er of een CD&V'er.
  • De BUB wil laten zien dat een effectieve samenwerking tussen verwante Franstaligen en Nederlandstaligen goed mogelijk is.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de BUB in alles steun, ik ben zelf voorstander van een Heel-Nederland. Maar wat ik wel vind is dat ze goede ideeën hebben en dus op zich wel iets meer respect moeten hebben. Mijn bedoeling van dit topic is een discussie te starten over de plannen van de BUB, en de mogelijke gevolgen voor België en Vlaanderen.
De BUB is in de eerste plaats een reactionaire, Fransdolle partij. Het feit dat haar leden in communautaire geschillen altijd de kant van de Franstaligen zullen kiezen (wat op dit forum hier in het verleden al ten overvloede bewezen is en ook valt op te maken aan de toorn van haar persberichten), zegt genoeg over haar ware aard. Als buitenlander is het blijkbaar niet altijd even makkelijk om dit juist in te schatten, wat uit jouw betoog hier duidelijk blijkt.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 17 december 2006 om 20:59.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 20:59   #4
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dit kan ik helemaal begrijpen, zelf vind ik de ideeen van de BUB ook niet verwerpelijk. Ik heb echter wel problemen met hun manier van discussieren hier en ik heb daardoor nul vertrouwen in die partij.
Ja, meestal clashen de BUB'ers en de nationalisten en dan wordt het eigenlijk een one-liner discussie. Ik tracht hier een inhoudgerichte discussie te starten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:03   #5
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als Nederlander kan één ding me op dit forum niet ontgaan zijn. Het aantal Vlaams nationalisten dat dit forum rijk is en het negatieve sentiment dat t.o.v. BUB'ers heerst. Maar in wezen heeft de BUB best moedige, en op efficientie gerichte plannen.
  • Zo doet de BUB niet mee aan dat seperatistische gedrang in Vlaanderen dat geheel veroorzaakt wordt door angst voor Franstalige overheersing. Uit geschiedenis blijkt namelijk dat nationalisme veroorzaakt wordt door drie factoren: Armoede, angst en onderdrukking. Als u mijn handtekening bekijkt, zult u zien dat ik ook tegenstander ben van angst-gemotiveerde politiek. Zeker gezien dat er na het ontstaan van België nog helemaal geen sprake was van een ''Vlaanderen''.
  • De BUB wil het onlogische en geldverslindende federalisme aanpakken dat een gigantische bron van bureaucratie is, en ook nog eens hartstikke onnodig is. Als je kiest voor federalisme, doe het dan goed, en voer de gewesten weer in.
  • De BUB wil een België met een eerlijkere besluitvorming, en is er dus meer voor de Vlamingen dan een VLD'er of een CD&V'er.
  • De BUB wil laten zien dat een effectieve samenwerking tussen verwante Franstaligen en Nederlandstaligen goed mogelijk is.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de BUB in alles steun, ik ben zelf voorstander van een Heel-Nederland. Maar wat ik wel vind is dat ze goede ideeën hebben en dus op zich wel iets meer respect moeten hebben. Mijn bedoeling van dit topic is een discussie te starten over de plannen van de BUB, en de mogelijke gevolgen voor België en Vlaanderen.
Buiten het eerste punt zijn het juist dezelfde punten waar het Vlaams belang voor ijvert dus zoveel speciaal is daar echt niet aan hoor! Nederlandse onwetendheid!
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 17 december 2006 om 21:03.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:06   #6
Chilles
Partijlid
 
Chilles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 260
Standaard

Bij een splitsing is het geldverslindende federalisme óók weg - net zoals alle communautaire problemen.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:10   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Buiten het eerste punt zijn het juist dezelfde punten waar het Vlaams belang voor ijvert dus zoveel speciaal is daar echt niet aan hoor! Nederlandse onwetendheid!
En het vierde punt natuurlijk. Waar ik bang voor ben is dat als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dit gebeurd op basis van angst, en het een bekrompen, isolationistisch, een met oerconservatief cultuurbehoud, en racistisch beleid zal voeren. Kijk naar het verleden en aanschouw hoeveel onschuldige mensen in de naam van ''eigen volk eerst'' om het leven zijn gekomen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 17 december 2006 om 21:12.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:12   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
En het vierde punt natuurlijk. Waar ik bang voor ben is dat als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dit gebeurd op basis van angst, en het een bekrompen, isolationistisch, cultuur-gericht racistisch beleid zal voeren. Kijk naar het verleden en aanschouw hoeveel onschuldige mensen in de naam van ''eigen volk eerst'' om het leven zijn gekomen.
En hier ga je weer in de fout, getuige onderstaande:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het verschil met Joegoslavië is dat de tegenstelling tussen Vlamingen en Walen in 176 jaar nooit uitgedraaid is op onderlinge haat. Zelfs de collaboratie gedurende de Tweede Wereldoorlog - laat ons wel wezen, één van de donkere bladzijden in haar bestaan - was eerder gericht tegen België dan tegen Wallonië. Gezien er hier dus geen enkele traditie bestaat om geweld te gebruiken, schat ik dit scenario dan ook niet hoog in. Een compleet verschil met Joegoslavië, waar de strijd zich wél tegen de buurvolkeren richtte en er bovendien in deze kwestie al voor het einde van het communisme een traditie bestond. Denk maar aan de Kroatische Ustachastaat van tijdens WO II en het leven van vele duizenden Serviërs die deze op haar geweten heeft.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:12   #9
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
En het vierde punt natuurlijk. Waar ik bang voor ben is dat als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dit gebeurd op basis van angst, en het een bekrompen, isolationistisch, cultuur-gericht racistisch beleid zal voeren. Kijk naar het verleden en aanschouw hoeveel onschuldige mensen in de naam van ''eigen volk eerst'' om het leven zijn gekomen.
Nee dat is niet waar, misschien net omdat we appart zullen zijn dat het zal lukken want op het moment lukt het niet!
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 17 december 2006 om 21:23.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:13   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Nee dat is niet waar, misschien net omdat we appart zullen zijn dat er eens moment lukt het niet!
Mag ik misschien een vertalig? Ik begrijp dit Vlaams niet.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 17 december 2006 om 21:14.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:19   #11
Chilles
Partijlid
 
Chilles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 260
Standaard

Beperk je dan tot de dingen waar je wél verstand van hebt, Liberalist_NL. Nederlandse politiek ofzo.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:20   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Beperk je dan tot de dingen waar je wél verstand van hebt, Liberalist_NL. Nederlandse politiek ofzo.
Bedankt voor dit voorproefje van de toekomstige Vlaamse gastvrijheid.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 17 december 2006 om 21:20.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:23   #13
Chilles
Partijlid
 
Chilles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 260
Standaard

Nu doet u weer aan veralgemeniseren. Tut tut, dat mag niet hoor.

Verder wil ik wel even kwijt dat Vlaanderen wel degelijk zijn banden met Nederland moet verbeteren. Ik kom vaak genoeg in Nederland, en ik ben er ook erg graag. Maar het is lichtelijk irritant als iemand de les spelt die hij zelf niet geheel kent.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:24   #14
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Mag ik misschien een vertalig? Ik begrijp dit Vlaams niet.
Is al verbeterd maar ik denk inderdaad ok dat je beter met andere dingen gaat bezighouden en je niet moet komen moeien zeker als je niets te vertellen hebt!
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 17 december 2006 om 21:24.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:25   #15
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Met frikandellenpraat kom je niet ver hoor, Liberalist_NL.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 december 2006 om 21:25.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:28   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Nu doet u weer aan veralgemeniseren. Tut tut, dat mag niet hoor.

Verder wil ik wel even kwijt dat Vlaanderen wel degelijk zijn banden met Nederland moet verbeteren. Ik kom vaak genoeg in Nederland, en ik ben er ook erg graag. Maar het is lichtelijk irritant als iemand de les spelt die hij zelf niet geheel kent.
Ik kom best regelmatig in Vlaanderen en ik vind het net Nederland. En ik weet best hoe het zit met de geschiedenis en de huidige situatie om er een oordeel over te vellen. Zeker omdat alle Vlamingen die ik ken lang niet allemaal BUB'ers zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:28   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Met frikandellenpraat kom je niet ver hoor, Liberalist_NL.
Hey, op dit woord heb ik een copyright zitten hoor!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:30   #18
Chilles
Partijlid
 
Chilles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 260
Standaard

Vlaanderen en Nederland hebben inderdaad op vele vlakken gelijkenissen, maar ze verschillen ook. Zo scoort het Vlaamse onderwijs beter dan het Nederlandse, meer is het Nederlandse wegennet weer beter. In plaats van elkaar de hele tijd op die verschillen te wijzen, zouden we beter elkaar helpen.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:31   #19
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Vlaanderen en Nederland hebben inderdaad op vele vlakken gelijkenissen, maar ze verschillen ook. Zo scoort het Vlaamse onderwijs beter dan het Nederlandse, meer is het Nederlandse wegennet weer beter. In plaats van elkaar de hele tijd op die verschillen te wijzen, zouden we beter elkaar helpen.
Mee eens, daarom ben ik ook Heel-Nederlander. Ik voel me niet alleen verbonden met Vlamingen, maar ook met Walen. Dat komt waarschijnlijk omdat ik er familie heb, en behalve de taal de verschillen niet echt groot vind.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 17 december 2006 om 21:32.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:32   #20
Chilles
Partijlid
 
Chilles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 260
Standaard

Gelijkenissen tussen Wallonië en Nederland zijn veel moeilijker te trekken. Taal en cultuur alvast niet. Wat eigenlijk wel? Wat geeft jou het gevoel verbonden te zijn met Wallonië?
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be