Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2014, 07:58   #1
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard Mijnheer Jansens verklaart de Staatsschuld

Mijnheer Jansens verklaart de Staatsschuld

Waar heeft de Staat eigenlijk schulden? Ik kan het u vertellen: bij de bank. De Staat doet zoals wij: hij gaat naar de bank. Twee derden van zijn schuld zijn bij kredietinstellingen. Ook komisch nietwaar: eerst schenkt de Staat banken geld, om het daar dan weer zeer duur te gaan lenen? Ik zeg niet dat ik het snap - maar in mijn oren klinkt dat als een ongunstig gedoe. Maar de Staat leent het geld niet alleen bij de banken, maar ook bij ons, zijn burgers. Staatsleningen - kent u dat?

Leen ik de Staat geld, dan is de staat mijn schuldenaar. Staatsleningen zijn populair. En waarom zijn ze populair? Omdat ze zo zéker zijn. En waarom zijn ze zo zeker? Omdat de Staat een goede schuldenaar is. En waarom is dat zo? Omdat hij goede borgen heeft. En wie zijn die borgen? Wij weeral: de belastingbetalers. En dat is ook weeral komisch: wanneer ik dan Staatsaandelen koop, ben ik schuldeiser van de Staat en sta ik tegelijkertijd borg voor mijn schuldenaar?... Raar spelleke hé?

Laatst gewijzigd door tandem : 22 november 2014 om 08:00.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 09:02   #2
Stoute Jos
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 595
Standaard

Tot de zaak ontploft zoals in Griekenland.
Dan is er paniek.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 12:14   #3
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Tot de zaak ontploft zoals in Griekenland.
Dan is er paniek.
De bank schept geld 'uit lucht' op het moment dat de lening afgesloten wordt, door een getal in te schrijven in zijn boekhouding. Op die lening eist zij samengestelde rente, dat is: rente op rente, waarvoor zij dus geen geld schept. Die samengestelde rente stijgt exponentieel, dwz tot de zoveelste macht als er jaren moeten afbetaald worden.

Vermits die exponentiële stijging onmogelijk vanuit de reële economie - die lineair stijgt of zelfs soms stagneert - kan vergoed worden, moet die rente afgelost worden met nieuwe leningen, waarop weer samengestelde rente betaald moet worden. Dit sneeuwbaleffect is de oorzaak van de wereldwijde gigantische schuldenberg.

Een overbekend voorbeeld, om dit te verduidelijken, is "De Jozef-penning":
In het jaar 1, moest Jozef de geboorte van Jezus wettelijk laten registreren met het betalen van een gouden muntje. Omdat hij zo arm was als een luis, moest hij dat gouden muntje lenen bij de bank waarop hij 5% rente diende te betalen.

Nu - ge gaat het niet geloven, maar het is wiskundig perfect waar! - als er, twee duizend jaar lang, niets is terug betaald, is, volgens het exponentiële systeem van de samengestelde rente, het verschuldigde bedrag aan rente opgelopen tot (duizel, duizel!) 216 miljard bollen - die zo groot als de aarde zijn - puur goud!!!

Zelf bij een rente van 2%, komt het bedrag nog overeen met 85 miljoen ton goud - de totale hoeveelheid goud op aarde is, ruw geschat, 46.000 ton!
Het is duidelijk dat het 'samengestelde rente'-systeem volkomen absurd is! Het heeft niets, maar dan ook niets uit te staan met de reële economie, i.e., wat werkelijk geproduceerd wordt aan goederen en diensten.

Wie heeft zo iets dwaas bedacht? Een sluwe elite bankiers en commerçanten, als middel om zeer snel, zeer grote winsten te maken! Op korte termijn werkt dat, maar op lange termijn spat dat uit elkaar, omdat dat totaal onrealistisch en onzinnig is. Maar dit systeem is gesanctioneerd door de wetgeving!!!. We doen het dus onszelf aan!

http://www.seniorennet.be/forum/view...270049#4270049

Laatst gewijzigd door tandem : 22 november 2014 om 12:14.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be