Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2006, 09:49   #41
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Wow, moslims moeten de koran dus toch niet tot de letter volgen... de grote moslimkenners van het forum zijn fout ofzo?

Goed om te horen dat het voorval zich trouwens 15 jaar geleden afspeelde.

Maar nu even serieus. Studies. Geen exemplarische bewijsvoering. Over de huidige situatie.
15 jaar geleden???? U leest blijkbaar enkel wat u goed uitkomt. Het voorval met teleac was idd 15 jaar geleden, maar het interview is net iets verser dan dat.

nl.

In de voorbije maanden waren er in Frankrijk, België en Nederland betogingen van moslimmeisjes en vrouwen die opkomen voor het recht om de hoofddoek te mogen dragen. Ze zeggen dat dit hun eigen keuze is. Klopt dit?
Nahed Selim: Ik betwijfel sterk of dit hun eigen keuze is. Ik weet dat in heel wat families de hoofddoek wordt opgedrongen aan de dochters vanaf acht of negen jaar. Ik kan mij niet indenken dat een kind met zo een hoofddoek wil rondlopen. Kinderen willen maar één ding en dat is hetzelfde zijn als andere kinderen. Dat ze met die hoofddoek moeten afwijken van anderen vinden ze helemaal niet prettig. Meisjes die zo’n hoofddoek van jongsaf aan moeten dragen zijn er op hun zestiende zo aan gewend dat het een onderdeel van henzelf is geworden. Dat noem ik echter geen vrije keuze maar een opgelegde gewoonte.
Wat is dan de betekenis van die hoofddoek?
Nahed Selim: De hoofddoek is eigenlijk een onderdeel van een heel pakket van orthodox islamitische zeden die uitgaan van de minderwaardigheid van de vrouw tegenover de man. Dat de vrouw totaal gehoorzaam moet zijn aan haar vader, haar broers en later aan haar man. Dat haar enige taak bestaat in de voortplanting en het verder zetten van de familienaam. De hoofddoek heeft als bijproduct ook een hele cultuur teweeg gebracht. Namelijk de cultuur dat men in de moslimwereld alleen respect heeft voor vrouwen die zich zoveel mogelijk bedekken. En dat respect wordt afgemeten aan de mate waarin de vrouw zich daaraan onderwerpt. Dat betekent dat vrouwen die zich daar niet aan houden, of ze nu gelovig zijn of niet, geen respect verdienen. Dat betekent dat men vrouwen die schaars gekleed lopen mag lastig vallen, zoals zo vaak gebeurt. Gans deze cultuur heeft geleid tot drama’s zoals beschreven in het boek Ontsnapt uit de hel van Samira Bellil die het slachtoffer werd van groepsverkrachtingen. Hoe kunnen we in het West Europa van de 21ste eeuw leven met ganse steden en wijken waar op die manier gedacht wordt?
Tijdens een lezing over ‘Rotterdam, vrouwvriendelijke stad’ stelde je dat ‘als vrouwen aan de macht waren de wereld een stuk veiliger zou zijn, want vrouwen zijn aanzienlijk minder gewelddadig dan mannen’. Meen je dat echt?
Nahed Selim: Daar ben ik van overtuigd. Kijk naar alle geweldplegingen, mishandelingen en verkrachtingen. Kijk naar al dat georganiseerd geweld zoals terrorisme en oorlog. De aanstokers en daders zijn bijna steeds mannen. Waarom doen mannen dat? Is het een aangeboren drift of een kwestie van opvoeding? Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat om hier iets aan te veranderen het goed zou zijn dat meer vrouwen deelnemen aan het beleid zodat ze mee vorm kunnen geven aan onze samenleving.
Een andere uitspraak is dat de grootste problemen van de grote steden niet alleen de criminaliteit en het geweld op straat zijn, maar vooral het verborgen geweld binnenshuis. Is dat zo, ook hier in Nederland?
Nahed Selim: Ja. Als tolk kom ik vaak in contact met migranten die aan de de rand van de samenleving staan. Het is afschrikwekkend hoeveel geweld daar voorkomt. Vrouwen worden geslagen en ook kinderen zijn vaak het slachtoffer van huiselijk geweld. Er zijn natuurlijk ook autochtonen die hun vrouw slaan maar daar is het eerder een uitzondering. Bij veel Marokkaanse en Turkse gezinnen is het de regel. Ik weet goed wat ik zeg want ik zie die vrouwen in opvangcentra en blijf-van-mijn-lijf huizen waar ze na mishandeling in het gezin naar toe vluchten. Ik denk dat er een volledige omslag moet komen in het denken van de doorsnee migranten.
Mag een moslim zijn vrouw slaan?
Nahed Selim: Volgens vers 4:34 van de koran wel. Die zegt: ‘Maar zij van wie jullie opstandigheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in bed en slaat haar’. Elke vrouw die zichzelf en de koran serieus neemt, moet zich bij het lezen hiervan verraden voelen. Juist daarom zeg ik dat we ons niet letterlijk aan die teksten moeten houden. Misschien was het 14 eeuwen geleden ‘normaal’ dat vrouwen geslagen werden maar nu kunnen we dat niet meer accepteren. Hetzelfde met de slavernij. Dat was toen ook heel gewoon maar is niet meer van deze tijd.


duidelijk!

En 't is niet omdat de vrouwen een minder letterlijke interpretatie vd Koran vragen(kan je ze ongelijk geven), dat dit ook zal gebeuren. Het is en blijft een mannenkultuur met perverse gevolgen voor vele vrouwen.

Ik begrijp gewoon niet dat je dit kunt blijven verdedigen. Ik dacht dat links altijd opkwam voor de zwakkeren ....maar met de intrede van de Islam in onze maatschappij is dit blijkbaar verdwenen. Het is blijkbaar PC om dit te blijven tolereren.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 10:02   #42
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
duidelijk!

En 't is niet omdat de vrouwen een minder letterlijke interpretatie vd Koran vragen(kan je ze ongelijk geven), dat dit ook zal gebeuren. Het is en blijft een mannenkultuur met perverse gevolgen voor vele vrouwen.

Ik begrijp gewoon niet dat je dit kunt blijven verdedigen. Ik dacht dat links altijd opkwam voor de zwakkeren ....maar met de intrede van de Islam in onze maatschappij is dit blijkbaar verdwenen. Het is blijkbaar PC om dit te blijven tolereren.
Denk je nu echt dat ik geen voorstander ben van emancipatie?

Alleen heb ik genoeg vertrouwen in het proces om niet tot fascistische maatregelen te moeten hervallen...
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 10:31   #43
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Denk je nu echt dat ik geen voorstander ben van emancipatie?

Alleen heb ik genoeg vertrouwen in het proces om niet tot fascistische maatregelen te moeten hervallen...
Ik vrees dat uw vertrouwen onterecht is....aangezien de emancipatie van vrouwen in de thuislanden sneller gaat. Men zit daar in een evolutie terwijl men hier gevangen zit ih denken van +-40jaar geleden.


En ik vraag me af wat er fascistisch is aan het verbieden van alle hoofddeksels in scholen en openbare gebouwen en het keihard aanpakken van geweld tegen vrouwen.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 10:56   #44
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Ik vrees dat uw vertrouwen onterecht is....aangezien de emancipatie van vrouwen in de thuislanden sneller gaat. Men zit daar in een evolutie terwijl men hier gevangen zit ih denken van +-40jaar geleden.
Het komt wel goed... en ik betwijfel dat de emancipatie van die vrouwen hier in het Westen trager gaat dan bv de emancipatie van vrouwen in het thuisland op het platteland ofzo. Emancipatie kan ook binnen eenzelfde land een ongelijk verloop kennen.

Citaat:
En ik vraag me af wat er fascistisch is aan het verbieden van alle hoofddeksels in scholen en openbare gebouwen en het keihard aanpakken van geweld tegen vrouwen.
Het eerste is in mijn ogen een schending van de vrijheid van godsdienst.

Het tweede ben ik uiteraard ook een sterke voorstander van... Onckelinkx heeft daar trouwens ook al sterke maatregelen in getroffen. Maar aangezien ze alle soorten van mishandeling binnen het gezin viseerde en niet enkel deze door moslims is het wss niet goed voor je?
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 13:49   #45
zorlac
Parlementsvoorzitter
 
zorlac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Het komt wel goed... en ik betwijfel dat de emancipatie van die vrouwen hier in het Westen trager gaat dan bv de emancipatie van vrouwen in het thuisland op het platteland ofzo. Emancipatie kan ook binnen eenzelfde land een ongelijk verloop kennen.



Het eerste is in mijn ogen een schending van de vrijheid van godsdienst.

Het tweede ben ik uiteraard ook een sterke voorstander van... Onckelinkx heeft daar trouwens ook al sterke maatregelen in getroffen. Maar aangezien ze alle soorten van mishandeling binnen het gezin viseerde en niet enkel deze door moslims is het wss niet goed voor je?

1. Mss moet er over het al dan niet toenemend gebruik vd hoofdoek in westerse landen eens een onderzoek gebeuren. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit wederom het etiket van 'rasistich & onnodig' opgeplakt zal krijgen....Net als het rapport Van San(onderzoek naar de link criminaliteit-etnie)

2.Dit is geen beperking van de godsdiensvrijheid omdat het volgens mij geen vereiste is in de Koran.
Het is opgedrongen door de mannen in die cultuur en zodoende gaat PC vlaanderen hand in hand met die radicale gedachte.
Trouwens met een verbod geeft men vrouwen/meisjes ook de kans die (ongewenste)sluier ff af te werpen.....Door tegen een verbod te strijden ontneemt u hen zelfs die mogelijkheid.


3.Dus volgens u: als je tegen allochtoon(huishoudelijk) geweld bent...vind je autochtoon geweld acceptabel.
U maakt deze veronderstelling beangstigend snel vind ik.

Laatst gewijzigd door zorlac : 28 mei 2006 om 13:49.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be