Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 mei 2006, 21:53   #1
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard December 2004: Vlaming is vooral verdoken racist

Ben hier bezig me wa research voor boned.be en ik kom dit parelke tegen, zeg in mijn eigen, laten we't mer in de groep gooien

Citaat:
Vlaming is vooral verdoken racist

Zeven op de tien Vlamingen vindt migranten een verrijking voor onze cultuur, maar zestig procent vertikt het om zijn droomhuis in een migrantenbuurt te kopen. Dat is een van de opmerkelijkste resultaten van de grote verdraagzaamheidenquête van het VTM-magazine Telefacts. De opmerkelijkste conclusie is dat oudere mensen onverdraagzamer zijn dan jongere en dat de provincie Vlaams-Brabant de kroon spant.
Vlaanderen is niet onverdraagzaam. Dat blijkt uit een enquête bij duizend Vlamingen die onderzoeksbureau INRA hield bij duizend Vlamingen in opdracht van Telefacts. Opmerkelijk is dat zeventig procent van de ondervraagden migranten een verrijking voor onze cultuur vindt. Toch vindt de meerderheid dat ze te weinig moeite doen om zich te integreren en maar liefst 97 procent meent dat ze Nederlands moeten leren. ,,Dit bewijst andermaal dat de Vlaming geen racist is'', zegt Filip Dewinter van Vlaams Belang. ,,De uitslag is voor mij geen verrassing, Vlamingen zijn wel degelijk een volk dat openstaat voor vreemdelingen. Ze willen dat hun tolerantie door de migranten beantwoord wordt door onze taal te leren en zich aan te passen aan onze normen en waarden. Migranten mogen onze verdraagzaamheid niet te zeer op de proef stellen, dat bewijst volgens mij de uitslag van deze enquête.''

Eén van de opmerkelijkste resultaten van de enquête was het antwoord op de vraag of vreemdelingen te weinig moeite doen om zich te integreren. Maar liefst 62 procent van de ondervraagden vindt van wel. In Vlaams-Brabant is 74 procent van de ondervraagden het daarmee eens. In de provincie Antwerpen, waar de partij Vlaams Belang nochtans de grootste aanhang heeft, is dat 59 procent. ,,We willen uit deze enquête geen grote conclusies trekken. Vlaanderen is over het algemeen niet onverdraagzaam. Er is wel een duidelijke opdeling tussen een conservatief en een progressief kamp. Ouderen ergeren zich overduidelijk meer aan migranten, hetzelfde geldt voor de lagere sociale klassen'', zeggen de onderzoekers. ,,Dit resultaat doorprikt het idee dat de Antwerpenaren onverdraagzaam zijn'', reageert Filip Dewinter. ,,Ik wil evenmin grote conclusies aan dit onderzoek verbinden. Vraag me niet waarom de Vlaams-Brabanders vinden dat migranten in hun provincie te weinig moeite doen om zich aan te passen. Ik zou het hoegenaamd niet weten.''

Hallucinante reacties

Mick Bruysteghem, reporter voor Telefacts , nam de proef op de som en sprokkelde met de verborgen camera heel andere resultaten. Hij stuurde een Marokkaans koppel dat hier geboren is en perfect Nederlands spreekt op huizenjacht. Meteen daarna ging een Vlaams koppel langs. ,,We kozen lukraak vier huurwoningen uit en lieten beide koppels telkens een optie nemen op de woonst. De reacties waren soms hallucinant'', zegt hij. ,,Zo zegt een vrouw tegen het migrantenkoppel dat ze geen beslissing mag nemen zonder vooraf haar zoon in het buitenland te contacteren. Aan het Vlaamse koppel vertelt ze nadien dat migranten niet welkom zijn omdat ze het appartement wellicht met acht families en gesluierd zouden bewonen. Een andere huisbaas vreesde voor het slachten van schapen in de woonkamer. Er is wel degelijk sprake van racisme in Vlaanderen, alleen zit het diep verborgen. Hij liet ook een migrant die een goede opleiding genoot schriftelijk solliciteren, telkens zonder resultaat. Een Vlaming met minder referenties werd telkens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.''
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2006, 22:56   #2
Acid
Schepen
 
Acid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2004
Berichten: 458
Standaard

Wat heeft dit in godsnaam met de schietpartij in Antwerpen te maken?
Acid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2006, 23:15   #3
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Acid Bekijk bericht
Wat heeft dit in godsnaam met de schietpartij in Antwerpen te maken?
Rechtstreeks? Nougabollen, maar het gaat wel over racisme & de verrijking van de multicultuur.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2006, 23:22   #4
Acid
Schepen
 
Acid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2004
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Rechtstreeks? Nougabollen, maar het gaat wel over racisme & de verrijking van de multicultuur.
Zoals je zegt, nougabollen. Er zijn subfora genoeg op politics.be die relevanter zijn. Best even verplaatsen, die handel.
__________________
Voor een vrij en onafhankelijk Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Acid : 29 mei 2006 om 23:28.
Acid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2006, 23:25   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ben hier bezig me wa research voor boned.be en ik kom dit parelke tegen, zeg in mijn eigen, laten we't mer in de groep gooien
Citaat:
Mick Bruysteghem, reporter voor Telefacts , nam de proef op de som en sprokkelde met de verborgen camera heel andere resultaten. Hij stuurde een Marokkaans koppel dat hier geboren is en perfect Nederlands spreekt op huizenjacht. Meteen daarna ging een Vlaams koppel langs. ,,We kozen lukraak vier huurwoningen uit en lieten beide koppels telkens een optie nemen op de woonst. De reacties waren soms hallucinant'', zegt hij. ,,Zo zegt een vrouw tegen het migrantenkoppel dat ze geen beslissing mag nemen zonder vooraf haar zoon in het buitenland te contacteren. Aan het Vlaamse koppel vertelt ze nadien dat migranten niet welkom zijn [SIZE="4"]omdat[/SIZE] ze het appartement wellicht met acht families en gesluierd zouden bewonen. Een andere huisbaas vreesde voor het slachten van schapen in de woonkamer. Er is wel degelijk sprake van racisme in Vlaanderen, alleen zit het diep verborgen. Hij liet ook een migrant die een goede opleiding genoot schriftelijk solliciteren, telkens zonder resultaat. Een Vlaming met minder referenties werd telkens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.''
Dat lijkt mij helemaal geen racisme, wel op praktische overwegingen, voor een deel gebaseerd op vooroordelen.
Ze beweert dus helemaal niet dat migranten niet welkom zijn omdat ze een andere kleur hebben maar om praktische redenen. Onderverhuren, slachten van dieren binnenshuis enz.
Mogelijks had ze reeds slechte ervaringen of gewoon vooroordelen.
Misschien wilde ze ook wel niet verhuren aan mannen in motorpak of met lang haar.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2006, 23:32   #6
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat lijkt mij helemaal geen racisme, wel op praktische overwegingen, voor een deel gebaseerd op vooroordelen.
Ze beweert dus helemaal niet dat migranten niet welkom zijn omdat ze een andere kleur hebben maar om praktische redenen. Onderverhuren, slachten van dieren binnenshuis enz.
Mogelijks had ze reeds slechte ervaringen of gewoon vooroordelen.
Misschien wilde ze ook wel niet verhuren aan mannen in motorpak of met lang haar.
Tegenwoordig telt dat allemaal als racisme
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2006, 23:41   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Tegenwoordig telt dat allemaal als racisme
Ik heb ook die indruk.
Zou ik ook verplicht zijn te verhuren aan een skinhead, of zou dat geen racisme zijn ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 00:31   #8
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

reporter voor Telefacts, diep verborgen racisme.

Racisme is een merk geworden en als product placement zeer gegeerd want het lokt altijd kijkers.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 00:38   #9
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Ik denk dat er veel racisme is. In Vlaanderen, in Wallonië, in Nederland, in Duitsland, in Italië, in Zuid-Afrika, in China, ...wereldwijd.
Dat is de realiteit. Volgens mij.
Voor de rest is racisme voor mij een woord. Een fetisj-woord waarmee marxistische collectivisten in West-Europa al veertig jaar lang elke andere mening verrot trachten te knuppelen. Een tot op de draad versleten woord.
__________________
One World, One Dream, One Everything

Laatst gewijzigd door Stratcat : 30 mei 2006 om 00:39.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 13:18   #10
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Tegenwoordig telt dat allemaal als racisme
jullie doen allemaal veel te moeilijk.Als ik een huis heb, en dat verhuren wil, wil ik het recht hebben om dat te verhuren aan wie mij aanstaat, of het niet te verhuren aan wie mij niet aanstaat.Bruin vel of geen bruin vel...
Als ge nu een onnozele regering hebt, die zulks verbiedt, op straffe van boetes of weet ik veel, gevangenisstraf bvb., die u wilt verplichten om aan allerlei ruig volk te verhuren, dat u wantrouwen inboezemt voor één of andere reden, wat doe je dan?
Wel, als er zo een mensen bij u bellen, om uw huizekke te huren, dan ga je daar tegen liegen, uit schrik om bestraft te worden, als je hen éénvoudig zegt, dat ze "niet de stijl van het huis zijn".Wat heeft dat nu met racisme te maken? Dat is gewoon persoonlijk smaak.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 13:22   #11
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Voor de rest is racisme voor mij een woord. Een fetisj-woord waarmee marxistische collectivisten in West-Europa al veertig jaar lang elke andere mening verrot trachten te knuppelen. Een tot op de draad versleten woord.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 13:23   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Ik denk dat er veel racisme is. In Vlaanderen, in Wallonië, in Nederland, in Duitsland, in Italië, in Zuid-Afrika, in China, ...wereldwijd.
Dat is de realiteit. Volgens mij.
Voor de rest is racisme voor mij een woord. Een fetisj-woord waarmee marxistische collectivisten in West-Europa al veertig jaar lang elke andere mening verrot trachten te knuppelen. Een tot op de draad versleten woord.
Racisme bestaat niet tot je het zelf ondervindt....

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 30 mei 2006 om 13:23.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 13:44   #13
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Om besluiten te trekken moet men dezelfde proefnemingen in andere landen ook doen, natuurlijk.
Uiteraard ook meerdere proeven.

Maar die zienswijze / manier van werken zal misschien boven het petje gaan van redacteuren / (onderzoeks !! )reporters.

Of, wat veel voorkomt bij amateurkes...
Besluiten trekken die men graag trekt, op selectieve gegevens.

De laatste jaren is het "mode"de Vlaming racist te benoemen.

Voor Vorst en Waal.
Jaja.

Laatst gewijzigd door Don Quichote : 30 mei 2006 om 13:46.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be