Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2016, 13:27   #61
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Racisme als vrijheid van meningsuiting staat niet in de strafwet zover ik weet. Anders zou het onmogelijk zijn om wetenschappelijke publicaties te doen omtrent vergelijkende studies tussen rassen. Net zoals je ook mannen en vrouwen mag vergelijken en een waardeoordeel publiceren, mag je dat ook doen met rassen. Je mag echter niemand discrimineren op basis van racisme of op basis van seksisme.

Zo ook mag je zeggen wat je wil over mensen die een bepaalde godsdienst aanhangen. Je mag wel niet mensen discrimineren of anders behandelen op basis van die religie.

Maar uiteraard getuigt het niet altijd van intelligentie of goede smaak om mensen te gaan stigmatiseren. Langs de andere kant is het ook dom om te gaan veronderstellen dat politiediensten niet gaan keuren en controleren op bepaalde profielen wat op zich dus eigenlijk wel strafbaar is.

Ook met xenofobie heb ik persoonlijk geen probleem. Het is logisch dat je schrik hebt en/of een bepaalde, instinctieve reactie hebt tov nieuwe ervaringen. Echter na verloop moeten die zich wel normaliseren omdat het 'nieuwe' eraf is. Aan de andere kant snap ik wel dat het voor de persoon waarop je reageert, het bepaald geen lachertje moet zijn. Wat doe je met trauma's? Bvb die vrouwen die betast zijn geweest in Keulen? Ik kan mij voorstellen dat hun mogelijke xenofobie afkomstig zou kunnen zijn door negatieve ervaringen... Allemaal niet zo eenvoudig en zwart/wit als vele mensen denken imho.
De boer lust niet wat hij niet kent. Ik ben een boer.
Goede post overigens.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2016, 19:05   #62
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Racisme als vrijheid van meningsuiting staat niet in de strafwet zover ik weet. Anders zou het onmogelijk zijn om wetenschappelijke publicaties te doen omtrent vergelijkende studies tussen rassen. Net zoals je ook mannen en vrouwen mag vergelijken en een waardeoordeel publiceren, mag je dat ook doen met rassen. Je mag echter niemand discrimineren op basis van racisme of op basis van seksisme.
Maar is dat nu niet exact wat religie doet? Discrimineren op basis van seks en ras. De pot verwijt de ketel en enkel "ons" wordt iets verweten.
Draai die rollen eens om. Het mes snijdt aan twee kanten.

Citaat:
Zo ook mag je zeggen wat je wil over mensen die een bepaalde godsdienst aanhangen. Je mag wel niet mensen discrimineren of anders behandelen op basis van die religie.
Andersom wel.
Citaat:
Maar uiteraard getuigt het niet altijd van intelligentie of goede smaak om mensen te gaan stigmatiseren. Langs de andere kant is het ook dom om te gaan veronderstellen dat politiediensten niet gaan keuren en controleren op bepaalde profielen wat op zich dus eigenlijk wel strafbaar is.
Dankzij internet kunnen ze veel in kaart brengen. Maar het speelt zich ook in de underground af. Ik denk dat wij voor een serieuze situatie staan en daarbij ons eigen centraal dienen te stellen.

Citaat:
Ook met xenofobie heb ik persoonlijk geen probleem. Het is logisch dat je schrik hebt en/of een bepaalde, instinctieve reactie hebt tov nieuwe ervaringen. Echter na verloop moeten die zich wel normaliseren omdat het 'nieuwe' eraf is. Aan de andere kant snap ik wel dat het voor de persoon waarop je reageert, het bepaald geen lachertje moet zijn. Wat doe je met trauma's? Bvb die vrouwen die betast zijn geweest in Keulen? Ik kan mij voorstellen dat hun mogelijke xenofobie afkomstig zou kunnen zijn door negatieve ervaringen... Allemaal niet zo eenvoudig en zwart/wit als vele mensen denken imho.
Iedereen die over de lange termijn denkt ziet waar dit heen gaat.
Het nieuwe is er af en we weten waar we voor staan.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be