Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: TikTok verbieden. Een goed idee ?
Ja. 13 86,67%
Neen. 1 6,67%
Geen idee. 1 6,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2023, 19:08   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard Vlaamse overheid blokkeert toegang tot TikTok op computers en smartphones personeel

Vlaamse overheid blokkeert toegang tot TikTok op computers en smartphones van personeel

Naam: TikTok.jpg
Bekeken: 176
Grootte: 36,2 KB

De Vlaamse overheid blokkeert onmiddellijk de toegang tot TikTok op de computers en smartphones van het personeel van de overheid. Dat heeft Digitaal Vlaanderen, het digitaliseringsagentschap van de Vlaamse overheid, beslist op basis van veiligheidsadviezen. Vlaamse overheidsdiensten die zelf hun IT beheren krijgen het advies om dezelfde maatregelen te nemen "en hun medewerkers op te roepen de app te verwijderen".

Bron: VRT NWS

Om veiligheidsredenen, zo te lezen.
Is dat niet een beetje overroepen. Wat heeft het personeel te verbergen ?
Geen idee.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 9 maart 2023 om 19:14.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 21:21   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vlaamse overheid blokkeert toegang tot TikTok op computers en smartphones van personeel

Bijlage 117645

De Vlaamse overheid blokkeert onmiddellijk de toegang tot TikTok op de computers en smartphones van het personeel van de overheid. Dat heeft Digitaal Vlaanderen, het digitaliseringsagentschap van de Vlaamse overheid, beslist op basis van veiligheidsadviezen. Vlaamse overheidsdiensten die zelf hun IT beheren krijgen het advies om dezelfde maatregelen te nemen "en hun medewerkers op te roepen de app te verwijderen".

Bron: VRT NWS

Om veiligheidsredenen, zo te lezen.
Is dat niet een beetje overroepen. Wat heeft het personeel te verbergen ?
Geen idee.
Zo'n app kan door je databestanden zoeken, screenshots nemen, je microfoon en camera aanzetten. Als je die foon gebruikt voor je werk is er dus een veiligheidsrisico.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 21:53   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zo'n app kan door je databestanden zoeken, screenshots nemen, je microfoon en camera aanzetten. Als je die foon gebruikt voor je werk is er dus een veiligheidsrisico.
Zou kunnen. Ik weet het niet.
Is het dan niet aan de gebruiker om daarover te oordelen. Ik begrijp niet waarom een overheid daarover beslist, tenzij het overheidspersoneel zich onverantwoord zou gedragen.
Kijk, bij mij is er een aversie tegenover collectieve maatregelen (straffen).
Iemand met minstens twee hersencellen kan je infomeren, waarschuwen .. Daarom hoef je een app niet per se te verbieden.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 22:02   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Het is een veiligheidsrisico en het is geen essentiele applicatie voor op het werk.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 9 maart 2023 om 22:02.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 22:16   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is een veiligheidsrisico en het is geen essentiele applicatie voor op het werk.
Ga je mij nu vertellen dat op een smartphone enkel app's voor het werk mogen worden geïnstalleerd ?
Dat zogezegd veiligheidsrisico, daar gaat het om. TikTok als een soort spionage app. Het moet toch volstaan om die app en alle randservices uit te schakelen, als het moet.
Ik voel een gebrek aan verantwoordelijkheidszin bij de gebruikers. Het is toch te zot voor woorden dat je bij overheidspersoneel een app moet verbieden.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 22:17   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ga je mij nu vertellen dat op een smartphone enkel app's voor het werk mogen worden geïnstalleerd ?
Dat zogezegd veiligheidsrisico, daar gaat het om. TikTok als een soort spionage app. Het moet toch volstaan om die app en alle randservices uit te schakelen, als het moet.
Ik voel een gebrek aan verantwoordelijkheidszin bij de gebruikers. Het is toch te zot voor woorden dat je bij overheidspersoneel een app moet verbieden.
Smartphone van het werk waarschijnlijk.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 11:48   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Om veiligheidsredenen, zo te lezen.
Is dat niet een beetje overroepen. Wat heeft het personeel te verbergen ?
Geen idee.
Het spreekt uiteraard vanzelf dat het hier niet gaat om de prive apparaten van mensen die ook voor de overheid werken, maar over apparatuur/netwerk toegang van de overheid zelf. Dat lijkt mij logisch, dat de firewall tiktok blokkeert. En normaal gezien installeer je toch niet gelijk wat op een smartphone van uw werk he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 11:49   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Smartphone van het werk waarschijnlijk.
Uiteraard he, er is geen enkele legale manier om een werknemer te verbieden iets te installeren op zijn prive apparatuur he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 12:46   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het spreekt uiteraard vanzelf dat het hier niet gaat om de prive apparaten van mensen die ook voor de overheid werken, maar over apparatuur/netwerk toegang van de overheid zelf. Dat lijkt mij logisch, dat de firewall tiktok blokkeert. En normaal gezien installeer je toch niet gelijk wat op een smartphone van uw werk he.
Akkoord.
Dan is de vraag wat het verschil is tussen uw persoonlijke telefoon en een van het werk als het om veiligheid gaat.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 12:56   #10
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.030
Standaard

HEEFT EEN AMBTENAAR daar uberhaupt tijd voor
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 17:05   #11
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Akkoord.
Dan is de vraag wat het verschil is tussen uw persoonlijke telefoon en een van het werk als het om veiligheid gaat.
Op de telefoon van uw werk kan je aan je mails, op je persoonlijke telefoon niet. Zo moeilijk is dat toch allemaal niet?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 19:11   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

De regeringen van de toekomstige landen waren de federale regering alweer voor.

Uit DS on line (zie naar snelnieuws)



Citaat:
Er komt een verbod op Tiktok op de diensttoestellen van de federale overheid. Het verbod geldt alvast voor zes maanden. Dat maakte premier De Croo zonet bekend.

Op basis van een analyse door de Staatsveiligheid (VSSE) en een advies van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB), heeft de Nationale Veiligheidsraad vandaag een tijdelijk verbod ingesteld op de installatie van de Tiktok-applicatie op diensttoestellen van het federale overheidspersoneel.

Dat verbod hing al een paar dagen in de lucht. Ook Vlaanderen en Wallonië legden een verbod op, net zoals verschillende buitenlandse overheden. Woensdag had minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) al duidelijk gemaakt dat hij voorstander was van zo’n federale ban.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 08:40   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.876
Standaard

Er mag op de smartphone die ik in mijn werkplaats heb liggen(en die vooral dient op fotos van dingen te maken en in dossier te zetten) en op mijn computer in mijn hoekje NIKS geinstalleerd worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de IT afdeling....Dat is verbatim in het arbeidsreglement voorzien.

(dat is tegenwoordig een uitdaging gezien blijkbaar zowel Microsoft,HP,Samsung en Google blijkbaar overal doorheen mogen komen om U te prompten deze of gene update te installeren.....ongelofelijk eigenlijk dat toeleveranciers zo invasief MOGEN zijn op bedrijfssystemen)


Maar ik wijk af....
"sociale media" activiteiten tijdens de werkuren,op bedrijfsmiddelen?

We krijgen een idee van de NUTTELOOSHEID van menig van ons "werkvolk"...

Ik kan niet stemmen omdat het ,luidens zowat alle arbeidsreglementen,eigenlijk al lang verboden is ...er is iets misgelopen bij menig IT departement wiens taak het zou moeten zijn uitgereikte apparatuur te strippen van alles wat onnodig is,en als havikken in de gaten te houden(dat kan zelfs softwaremarig),en zeker bij overheden .

Laatst gewijzigd door kelt : 11 maart 2023 om 08:46.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 12:43   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Akkoord.
Dan is de vraag wat het verschil is tussen uw persoonlijke telefoon en een van het werk als het om veiligheid gaat.
Ik zou denken dat uw persoonlijke telefoon niet dezelfde netwerk privileges heeft bij uw werkgever als de apparaten van de werkgever. Meestal zijn persoonlijke apparaten toch op het "visitor" netwerk aangesloten, niet op het intranet zou ik hopen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2023 om 12:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 14:36   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou denken dat uw persoonlijke telefoon niet dezelfde netwerk privileges heeft bij uw werkgever als de apparaten van de werkgever. Meestal zijn persoonlijke apparaten toch op het "visitor" netwerk aangesloten, niet op het intranet zou ik hopen.
Dat begrijp ik. App's en sites kunnen op niveau intranet worden geblokkeerd.
Maar lees dit eens:

Minister van Defensie Ludivine Dedonder verwijdert TikTok-account (voorlopig) niet: "Ze heeft aparte TikTok-gsm"

Ludivine Dedonder (PS) verwijdert haar TikTok-account niet, ondanks dat het overheidspersoneel op Vlaams en federaal niveau dat wel moeten doen op hun werktelefoons- en computers. Haar woordvoerder meldt dat ze een aparte gsm heeft waar énkel TikTok opstaat en geen enkele andere app, en ook geen contacten staan. Het kabinet van Dedonder houdt wel in de gaten wat andere regeringsleden besluiten rond de app.


Bron: VRT NWS

En dat voor iemand met een voorbeeldfunctie.
Waarom dan heisa over een privételefoon met enkel TikTok.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 21:27   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat begrijp ik. App's en sites kunnen op niveau intranet worden geblokkeerd.
Maar lees dit eens:

Minister van Defensie Ludivine Dedonder verwijdert TikTok-account (voorlopig) niet: "Ze heeft aparte TikTok-gsm"

Ludivine Dedonder (PS) verwijdert haar TikTok-account niet, ondanks dat het overheidspersoneel op Vlaams en federaal niveau dat wel moeten doen op hun werktelefoons- en computers. Haar woordvoerder meldt dat ze een aparte gsm heeft waar énkel TikTok opstaat en geen enkele andere app, en ook geen contacten staan. Het kabinet van Dedonder houdt wel in de gaten wat andere regeringsleden besluiten rond de app.


Bron: VRT NWS

En dat voor iemand met een voorbeeldfunctie.
Waarom dan heisa over een privételefoon met enkel TikTok.
Ludivinneke doet zotte filmkes op tik tok

Straks heeft ze nog een derde telefoon met only fans op

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2023 om 21:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2023, 13:01   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ludivinneke doet zotte filmkes op tik tok
'k Heb ze nog niet gezien. Is het de moeite ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2023, 13:27   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
'k Heb ze nog niet gezien. Is het de moeite ?
Geen idee, maar waar zou ze anders haar tiktok telefoontje voor nodig hebben ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2023, 15:35   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Geen idee, maar waar zou ze anders haar tiktok telefoontje voor nodig hebben ?
Weet ik veel.
Feit is dat de militairen geen TikTok op hun telefoon mogen hebben. Die militairen hebben geen werktelefoon.
De minister heeft een apart TikTok telefoon. Geloofwaardigheid klinkt anders.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2023, 19:44   #20
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou denken dat uw persoonlijke telefoon niet dezelfde netwerk privileges heeft bij uw werkgever als de apparaten van de werkgever. Meestal zijn persoonlijke apparaten toch op het "visitor" netwerk aangesloten, niet op het intranet zou ik hopen.
Niet overal.
Bij ons is dat een mix van eigen en van bedrijfs gsm's. (omdat sinds een tijd iedereen MOET aanloggen via Microsoft Authenticator en niet iedereen een gsm van het bedrijf heeft). Dom systeem...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be