Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2008, 07:10   #1
Astrid Essed
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 76
Standaard Brief aan directeur Zwols zwembad tav discriminatoire maatregel

Geachte Redactie en lezers van Politics.be,

Wellicht hebt u recentelijk vernomen, dat het in de hoofstad van de Nederlandse provincie Overijssel, Zwolle, in een zwembad, het ´´Hanzebad´´ aan moslima´s met de zogenaamde ´´bourkini´s´´, is verboden, te zwemmen tijdens de reguliere zwemuren
Als ´´commentaar´´ hierop stelde de directeur, de heer H Meyer, dat ´´andere bezoekers er aanstoot aan zouden nemen´´ en dat ´´Zwolle nog niet rijp is voor de boerkini´´
Verder zouden de betreffende moslima´s kunnen zwemmen tijdens de zogenaamde ´´openingsuren voor allochtonen´´, die door hem werden vergeleken met ´´openingsuren voor naaktzwemmers of lijders aan Parkinson´´

Aangezien ik deze maatregel beschouw als een ernstige vorm van discriminatie, heb ik de heer Meyer onderstaande brief doen toekomen, die u onder P/S kunt aantreffen, alsmede een van de persberichten tav dit ´´verbod´´

Wanneer u zich geroepen mocht voelen, eveneens per mail te protesteren, zie mailadres

[email protected]

Voor het geval iemand behoefte heeft, een brief te schrijven, het adres is:
Hanzebad
Hanzelaan 300
8017 JJ Zwolle

Tel: 038 4650563
Fax: 038 4656024

Bij voorbaat vriendelijk bedankt voor de door u genomen moeite
Ondersteunende reacties uit Belgie zijn niet alleen zeer welkom, maar tonen ook aan, dat dergelijke racistische praktijken ook over de grenzen van Nederland bekend zijn

Wel is het positief nieuws, dat het College van Burgemeesters en Wethouders van deze beslissing heeft gedistancieerd

Zie ook

http://www.nu.nl/news/1451421/10/%27...kunnen%27.html

Onder P/S dus mijn brief aan de directeur, de heer H Meyer (önder A), met geheel onderin de RTL teletekstberichtgeving dienaangaande (onder B)

Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam

P/S

A Brief aan de heer H Meyer, directeur Hanzebad, Zwolle



Aan de heer H Meyer, Directeur Hanzebad, Zwolle




''Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.''

Artikel 1, Nederlandse Grondwet


Geachte heer Meyer,

Bij dezen wil ik graag uw aandacht vragen voor het volgende:

Ik heb met aan verontwaardiging grenzende verbazing kennisgenomen van het door uw instelling, zwembad Hanzebad, afgekondigde zwemverbod voor moslima's met de zogenaamde ''bourkini's'' [islamitische bedekkende zwemkleding], tijdens de reguliere zwemuren

Dienaangaande citeer ik de in de RTL teletekstberichtgeving door u gedane uitlatingen

''Andere bezoekers nemen er aanstoot aan
Zwolle is nog niet rijp voor de boerkini

''We hebben speciale openingsuren voor allochtonen, mensen met Parkinson of naaktzwemmers.
Iedereen mag bij ons komen zwemmen, maar niet tijdens de reguliere openingstijden''

Mag ik u erop wijzen, dat u zich met een dergelijk verbod schuldig maakt aan discriminatie op grond van religie

Uiteraard zult u op de hoogte zijn van artikel 1, Nederlandse Grondwet, dat iedere vorm van discriminatie, o.a. op grond van religie, verbiedt

Dit impliceert, dat moslima's met bedekkende zwemkleding, op grond van religieuze voorschriften, hetzelfde recht hebben te zwemmen tijdens de reguliere openingstijden als mensen, die zich hetzij in een zwempak, hetzij in een bikini zijn gekleed, in het zwembad bevinden
Ook geldt dat recht uiteraard tav andere religieuze groepen met zwemkleding op grond van religieuze voorschriften


Dat u daarenboven uw verbod legitimeert met het kennelijk onder een aantal zwembezoekers aanwezige gebrek aan respect voor de religieuze uitingen van hun medemensen is stuitend, aangezien u hiermee een impliciet signaal afgeeft, dat discriminatie maatschappelijk aanvaardbaar is

Verder stoor ik mij er in hoge mate aan, dat u niet alleen over ''speciale openingstijden voor allochtonen'' schijnt te beschikken, hetgeen mij een impliciete vorm van apartheid toeschijnt, maar bovendien ''allochtonen'' onder een noemer lijkt te brengen als ''naaktzwemmers'' en ''lijders aan Parkinson''

Met alle respect:

Naaktzemmers en lijders van Parkinson zijn een deelcategorie onder de noemer ''mensen'' in het algemeen, terwijl onder ''mensen in het algemeen'', zowel allochtonen als autochtonen ressorteren

Ik vind het uiterst betreurenswaardig, dat het kennnelijk nodig is, u hierop te moeten wijzen


Meneer Meyer, wij leven in een tijd van sinds 11-9-2001 sterk toegenomen racisme en vreemdelingenhaat, met name gericht tegen moslims als groepering

Het is dan ook uw taak als de directeur van een openbare instelling als een zwembad, weerstand te bieden aan xenofobe cq discriminerende standpunten van andere zwembezoekers en een duidelijk signaal uit te zenden, dat iedereen, ongeacht religieuze overtuiging, kleding of afkomst, welkom is tijdens uw reguliere openingstijden

Nogmaals, in een zich democratische rechtsstaat noemend land als Nederland is discriminatie door hetzij individuen, instellingen of politici, ten enenmale onacceptabel

Ik behoef u niet te herinneren aan de contemporaine geschiedenis, nu langer dan 60 jaar geleden om u eraan te herinneren, waartoe onverdraagzaamheid, discriminatie en uitsluiting van anderen op grond van afkomst, ras of religie, kan leiden

Ik vertrouw erop, dat u alsnog uw beslissing zult herzien en de reguliere openingstijden van het zwembad weer beschikbaar zult stellen voor iedereen ongeacht ras, afkomst of religie

Onder P/S treft u het betreffende RTL teletekstbericht aan

Zoals u kunt zien doe ik deze brief eveneens toekomen aan het Anti Discriminatiebureau Zwolle
Eveneens heb ik een copie van deze brief doen toekomen aan het Landelijk Bureau Racismebestrijding

Tenslotte stel ik u er nog van op de hoogte, dat ik u eveneens een schriftelijke reactie, per brief, zal doen toekomen

Vriendelijke groeten
Astrid Essed

B RTL berichtgeving tav het ´´zwemverbod´´ tijdens de reguliere zwemuren±

RTL 23-2, bericht 115 [RTL nummer dd zaterdag 23-2]
Boerkini verboden in zwembad Zwolle:

Het Hanzebad in Zwolle verbiedt het zwemmen in een boerkini tijdens de reguliere openingstijden
Afgelopen week is een moslima in een boerkini het bad uitgestuurd

Volgens directeur Hans Meyer zorgt de lichaamsbedekkende badkleding ervoor, dat andere zwemmers wegblijven
''Andere bezoekers nemen er aanstoot aan
Zwolle is nog niet rijp voor de boerkini

''We hebben speciale openingsuren voor allochtonen, mensen met Parkinson of naaktzwemmers.
Iedereen mag bij ons komen zwemmen, maar niet tijdens de reguliere openingstijden'' zo zegt hij

Einde RTL teletekstberichtgeving
Astrid Essed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 07:17   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Etc...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 07:36   #3
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Etc...
Wat een gezaag , die lulkoek van Astrid hé, Bhairav?
Ik denk dat ik maar eens een brief naar die zwembad-directeur zal schrijven: hij is niet streng genoeg. Die religieuze freaks zouden gewoon niet binnen mogen, zelfs op "speciale uren". Dat ze in de Noordzee gaan zwemmen, voor mijn part tot als ze in Marokko drijven...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 07:41   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Die domme principes altijd.
Dat perceptie-gedoe en dat niet beter weten altijd. Niks anders dan hypocrisie. Wat stoort een bukini nu? Is gewoon belachelijk maar verder? Niks toch?
Stoer doen tegen de islam, zoals Tobback zegt, en da zeg ik ni omda ik ook ne rooie zou zijn.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 07:50   #5
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Die domme principes altijd.
Dat perceptie-gedoe en dat niet beter weten altijd. Niks anders dan hypocrisie. Wat stoort een bukini nu? Is gewoon belachelijk maar verder? Niks toch?Stoer doen tegen de islam, zoals Tobback zegt, en da zeg ik ni omda ik ook ne rooie zou zijn.
Eén der aangenaamste dingen in het zwembad zijn de mooie halfnaakte meisjes & vrouwen die daar rondlopen/zwemmen. En die griezels, in spook verkleed, komen daar het spel wat verbrodden?!! Dat ze in hun oasis, in de verre woestijn, hun boerinnen-kini gaan uitproberen, die islam-kwezels.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 07:53   #6
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Eén der aangenaamste dingen in het zwembad zijn de mooie halfnaakte meisjes & vrouwen die daar rondlopen/zwemmen. En die griezels, in spook verkleed, komen daar het spel wat verbrodden?!! Dat ze in hun oasis, in de verre woestijn, hun boerinnen-kini gaan uitproberen, die islam-kwezels.
Belachelijk. Alsof die schoon wijven nu ineens ook als een zwemmend tapijt erbij gaan lopen. Het contrast zou trouwens leuker moeten zijn.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 10:02   #7
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Zwembad is voor iedereen.

Verbod op burkini's? ONZIN! Zover ben ik het eens met Astrid.

Zwemuurtjes voor allochtonen? Moet kunnen, net zoals voor babyzwemmen, naaktzwemmen, parkinson, competitietraining, duikclub etc.

Toch belangrijk detail: moslima's hebben evenveel recht op een apart uurtje als een duikclub. Het verschil is NIHIL. Om dat te ontkennen zal Astrid toch wat argumenten moeten aanbrengen...
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:22   #8
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat stoort een bukini nu? Is gewoon belachelijk maar verder? Niks toch?
Er zijn bepaalde regels, zoals bij elk zwembad. Ik kan toch ook moeilijk verwachten dat ik met al m'n kleren aan daar ineens in het zwembad mag plonzen terwijl iedereen er op zijn gemak aan het zwemmen is. Dan moet ik ook niet gaan janken a.d.h.v. lange brieven (zoals Astrid hierboven) dat ik een slachtoffer ben van discriminatie.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:23   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er zijn bepaalde regels, zoals bij elk zwembad. Ik kan toch ook moeilijk verwachten dat ik met al m'n kleren aan daar ineens in het zwembad mag plonzen terwijl iedereen er op zijn gemak aan het zwemmen is. Dan moet ik ook niet gaan janken a.d.h.v. lange brieven (zoals Astrid hierboven) dat ik een slachtoffer ben van discriminatie.
maar met een zwempak mag je wel zwemmen?
wat is het grote verschil dan?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:30   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.826
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
zogenaamde ´´openingsuren voor allochtonen´´, die door hem werden vergeleken met ´´openingsuren voor naaktzwemmers of lijders aan Parkinson´´
Ik vind de term allochtonen te breed. Er zijn zoveel types allochtonen die wel in "de Zwolse maatschappij" passen zonder ophef te maken.
En ook, als we de geviseerde allochtone groep, de moslims, vergelijken met naaktzwemmers (lekker toch het, klokkenspel vrij en blij) en parkinson patienten vind ik ook appelen en dadels vergelijken.
Ik heb nog niet gehoord van dat de naaktzwemmers/parkinson patienten soortgelijke eisen stellen als de moslim gemeenschap.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:32   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar met een zwempak mag je wel zwemmen?
wat is het grote verschil dan?
In tal van zwembaden mag je tegenwoordig al niet meer zwemmen in een short, dat moet in een heel kort zwembroekje owv hyghiènische redenen. Hoe kan je dan zoiets als een burkini tolereren?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:33   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
In tal van zwembaden mag je tegenwoordig al niet meer zwemmen in een short, dat moet in een heel kort zwembroekje owv hyghiènische redenen. Hoe kan je dan zoiets als een burkini tolereren?
die boerkini's zijn toch sluitend? wat heeft dat te maken met shorts?

en wat doe je met zwempakken?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:43   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Beste Astrid

Weet u wel hoe schadelik het dragen van linnen, wol, katoen etc is voor de levensduur en het normaal functioneren van de zwembadfilters?
Die raken in de kortste keren verstopt (door de losgekomen vezels van die ezels) wat een ernstig en zelfs massaal dodelijk chloor-ongeluk kan veroorzaken.

Het dragen van Boerka's en dergelijke ontpersoonlijkende maskerades is dan ook een verkapte vorm van terroristische aanslag.

Bovendien is het verbod geen discriminatie.

Autochtone zwemmers mogen ook alleen maar het hoogst nodige (onder)goed dragen. Aan hun middel(-ste onderkant). Men noemt dat een badpak.

Waar bent u eigenlijk mee bezig????

Ik zal mijn vraag zelf maar beantwoorden:

Met een hoogst geZWOLLEn reactie....

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 februari 2008 om 11:54.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:47   #14
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Die arme meneer Meyer...

'Wat moe'k hier nu weer van vind'n?' zal hij hoogstwaarschijnlijk hebben gedacht. Hij had het zo mooi geregeld: Zwemuurtjes voor allochtone vrouwen die niet begluurd willen worden, zwemuurtjes voor nudisten, voor zwangere vrouwen etc.

Ik ben ervan overtuigd dat er geen discriminotoire argumenten aan ten grondslag liggen. Net als dat het op het naaktstrand niet de bedoeling is dat je daar gekleed rondloopt, zullen overige baders zich ongemakkelijk voelen bij een vrouw in Boerkini. Op zich geen reden om zo'n vrouw te weigeren, vind ik, maar zo'n brief van Astrid gaat er weer vér over.

Het leven van een zwembaddirecteur is tegenwoordig niet gemakkelijk. Het heeft ook wat wrangs. Aan de ene kant krijgen zwembaden steeds meer te maken met groepen allochtone jongens die hun handen niet kunnen thuishouden en aan de andere kant krijgen ze nu te maken met allochtone vrouwen die zichzelf 'inpakken' om zich te beschermen tegen blikken en handen van degenen die ze niet kunnen thuishouden..

Pfft. 'Wat moe'k hier nu weer van vind'n?'

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 26 februari 2008 om 11:47.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:50   #15
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Ik ben ook geschokt door die boerkini. Die laat de wangen onbedekt, stel u voor.
Madammen met blote wangen horen niet thuis in een deftig zwembad, maar aan het naaktstrand van Bredene.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:55   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Moelijk zwemmen als je je handen moet thuishouden....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:59   #17
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Dit is allicht de eerste keer in de geschiedenis dat mensen gesanctioneerd worden omdat ze te zedig willen doen. Normaal gezien is het omgekeerd.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 26 februari 2008 om 12:01.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 15:12   #18
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Misschien omdat het weinig met zedigheid te maken heeft maar met mensen die zich opzettelijk buiten de maatschappij willen plaatsen.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 15:16   #19
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Dit is allicht de eerste keer in de geschiedenis dat mensen gesanctioneerd worden omdat ze te zedig willen doen. Normaal gezien is het omgekeerd.
Er zijn nog verschillende Islamitische landen waar je een doodzonde begaat door niet zedig genoeg te zijn. Toen de Taliban aan de macht kwam, werd iedere vrouw die niet preuts genoeg was hardhandig neergeslagen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 15:29   #20
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er zijn nog verschillende Islamitische landen waar je een doodzonde begaat door niet zedig genoeg te zijn. Toen de Taliban aan de macht kwam, werd iedere vrouw die niet preuts genoeg was hardhandig neergeslagen.
Dat zijn achterlijke landen waar we geen schrik voor moeten hebben, tenzij we hun methodes overnemen en intolerant worden.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be