Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 september 2008, 23:52   #1
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard Beleggen in kunst: beste alternatief?

Ikzelf doe het niet doch ik verzamel wel doeken van een schilder die binnen 10 jaar beslist astronomische prijzen zullen halen, de nieuwe Picasso als je het mij vraagt... Ik koop zijn werk omdat ik het persoonlijk graag zie doch ik weet dat er veel mensen zijn die kunst kopen speciaal voor het rendement op lange termijn (soms op korte termijn als de kunstenaar in kwestie plots doorbreekt, kwestie van geluk!) Zijn er hier forumleden die op die manier kunst verzamelen? Of die dat als een alternatief zien voor gewoon beleggen?
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 00:59   #2
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texas Ranger Bekijk bericht
Ikzelf doe het niet doch ik verzamel wel doeken van een schilder die binnen 10 jaar beslist astronomische prijzen zullen halen, de nieuwe Picasso als je het mij vraagt... Ik koop zijn werk omdat ik het persoonlijk graag zie doch ik weet dat er veel mensen zijn die kunst kopen speciaal voor het rendement op lange termijn (soms op korte termijn als de kunstenaar in kwestie plots doorbreekt, kwestie van geluk!) Zijn er hier forumleden die op die manier kunst verzamelen? Of die dat als een alternatief zien voor gewoon beleggen?
Ik durf wedden dat ge Sam Dillemans bedoelt?!!

Ik persoonlijk denk dat op dit ogenblik kunst geen goede ( of beter gezegd niet de beste) belegging is. De beste beleggingen zijn op dit ogenblik commodities (grondstoffen, water, edele metalen, voedsel,etc) en infrastructuur aandelen.
__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 02:50   #3
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Sinds vorig jaar zijn nogal wat hedgefund managers in de kunstwereld gestapt. Nu is het de vraag of die ook de kunstmarkt zullen blijven steunen omdat kunst ze een zekere status verleent of zien ze het vooral als een boomende markt waar het interessant zaken doen is en zullen ze de markt plots verlaten wanneer deze niet meer financieel interessant is?

Heeft iemand trouwens eigenlijk een idee van de invloed van witwasoperaties met kunst op de kunstmarkt? Daar mag volgens mij ook niet overgekeken worden.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 1 oktober 2008 om 02:50.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 02:50   #4
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Ah nee, niet Dillemans, ik weet die wel te waarderen, al denk ik niet dat ik mij een Dillemans kan veroorloven, die is immers al te gegeerd (na uitzending va die spraakmakende documentaire). Hoewel Dillemans intussen reeds aanzienlijk duurder zal zijn geworden dan "mijn" meester, denk ik dat deze laatste wereldberoemd gaat worden, in tegenstelling tot Dillemans, die bij nader inzien wat overgewaardeerd zal lijken volgens mijn inzicht. Die jonge Nederlander waar ik het over heb heeft het genie in zijn vingers, geloof mij, amper 25 jaar of zoiets, pas afgestudeerd van de geronommeerde Rietveld Acadamie en woont nog bij zijn ouders in het stadje Tiel maar weigert uit principe uit werken te gaan omdat schilderen zijn enige ware roeping is... Ik onthul niet graag zijn naam want voor je het weet gaat iedereen zich op zijn doeken gooien en is ook hij voor mij onbetaalbaar... Hier enkele van de schilderijen die ik als 1 van zijn eerste klanten kocht... Er zit een duidelijke eigen stijl in, ik zie het als een mix van Picasso, Willem de Kooning, Karel Appel en nog wat andere invloeden... Gekocht voor relatief weinig geld...
Gelukkig ben ik kunstliefhebber en heb ik niet (zoals zovele anderen) mijn geld verspild aan aandelen... Wat vinden jullie van zijn stijl?
Bijgevoegde afbeelding(e)
   
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 15:55   #5
Offshore
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 87
Standaard

Dat is waardeloze rommel man.

Wat een grap!

Hou maar snel op met investeren in "kunst". Je hebt er duidelijk geen verstand van.
Offshore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 17:18   #6
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Offshore Bekijk bericht
Dat is waardeloze rommel man.

Wat een grap!

Hou maar snel op met investeren in "kunst". Je hebt er duidelijk geen verstand van.
Dat zegt u!!! Over appreciatie van kunst valt niet te twisten. Ik ken anderzijds ook beroemde kunstenaars waar men zou van kunnen zeggen dat het waardeloos is, toch doe ik dat niet omdat ik weet dat andere mensen het wel steengoed vinden. Kijk bijvoorbeeld naar Miro. Hoevele mensen zeggen niet: dat deed ik ook als kleuter... En toch is het kunst, grote kunst zelfs met een hoofdletter K.
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 17:46   #7
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Hier een paar voorbeelden van "kinderlijke rommel" van Joan Miro. Actuele veilingwaarde: tot 11 miljoen euro voor 1 schilderij!!! Hoor ik u nog?
Bovendien: dergelijke kunst moet je "live" kunnen zien en meemaken vooraleer er een definitief oordeel over te kunnen vellen. Al ben ik er 100% zeker van dat de creaties van "mijn" schilder kunst is en geen troep.
Bijgevoegde afbeelding(e)
  
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 17:49   #8
LastMohican
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2008
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 1.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Offshore Bekijk bericht
Dat is waardeloze rommel man.

Wat een grap!

Hou maar snel op met investeren in "kunst". Je hebt er duidelijk geen verstand van.
De gustibus et coloribus non est disputandum.

Laatst gewijzigd door LastMohican : 1 oktober 2008 om 17:49.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 18:55   #9
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Onlangs las ik dat kunstpaus Jan Hoet rechtstreeks bij Luc Tuymans (die zijn carriere begon als buitenwipper van een striptease-tent) een schilderijtje kocht van hem toen die nog niet beroemd was voor de luttele som van 700 euro. Is nu ongetwijfeld miljoenen waard...
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 22:52   #10
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

well ik respecteer uw keuze, maar het is toch ook niet "my cup of tea"!...

but then again,

ik heb het meer voor "fusion" stijl, dus absoluut geen modernisme, kubisme of abstractie toestanden voor mij...
__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 23:26   #11
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Kan u een voorbeeld geven van "fusion"?
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 23:50   #12
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texas Ranger Bekijk bericht
Kan u een voorbeeld geven van "fusion"?
met fusion bedoel is niet enkel schilderijen, maar een ganse verzameling interior design objecten en furnishings, inclusief kunst, welke afkomstig zijn uit tal van culturen zoals oosterse (indisch, chinees, japanse, etc), noordafrikaanse, zuidamerikaanse, etc en die samengebracht in hun geheel een zeer geslaagd interieur bezorgen...

het beste voorbeeld is "Andrew Martin" een van de betere interior designers.

kijk eens op http://www.andrewmartin.co.uk/
__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 00:42   #13
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Beslist mooie interieur-objecten, doch valt niet onder kunst te rekenen (hoewel design ontwerpen uiteraard een kunst op zich is natuurlijk). Ik bedoel maar: als alternatief voor beleggen in de klassieke zin kan je moeilijk je geld gaan investeren in meubels, gordijnstoffen etc... (hoewel zulke zaken tegenwoordig ook wel geveild worden). Een schilderij neemt minder ruimte in en is wat dat betreft niet onderhevig aan slijtage...
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:11   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texas Ranger
Een schilderij neemt minder ruimte in en is wat dat betreft niet onderhevig aan slijtage...
Wat doet u met die schilderijen? Ophangen of opbergen?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:18   #15
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texas Ranger Bekijk bericht
Ikzelf doe het niet doch ik verzamel wel doeken van een schilder die binnen 10 jaar beslist astronomische prijzen zullen halen, de nieuwe Picasso als je het mij vraagt... Ik koop zijn werk omdat ik het persoonlijk graag zie doch ik weet dat er veel mensen zijn die kunst kopen speciaal voor het rendement op lange termijn (soms op korte termijn als de kunstenaar in kwestie plots doorbreekt, kwestie van geluk!) Zijn er hier forumleden die op die manier kunst verzamelen? Of die dat als een alternatief zien voor gewoon beleggen?
Je moet er niet te erg op rekenen.

Tegenwoordig schildert jan en alleman, er zijn zovelen tegenwsoordig die schilderen, terwijl dit vroeger helemaal niet zo was.

Nog iets: kunnen nog bepaalde stijlen gecreëerd worden? Praktisch zijn alle kunstvormen al uitgevonden die uit te vinden waren.

En als je dan toch iets gekocht hebt van iemand die toevallig, later/véél later, wèl beroemd en gegeerd wordt, dan zal jij er niet echt meer van kunnen profiteren, lijkt me.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:21   #16
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texas Ranger Bekijk bericht
Hier een paar voorbeelden van "kinderlijke rommel" van Joan Miro. Actuele veilingwaarde: tot 11 miljoen euro voor 1 schilderij!!! Hoor ik u nog?.

WABLIEFT???
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:38   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Persoonlijk hou ik meer van dit dan van Dillemans of het onbekende Texas Ranger genie, voor zover ik beide schilders kan beoordelen op dit moment.

Crime Scene

The Critic

The critic heeft een groot mes in de ene hand en een klein bloemetje in de andere hand, een grotesk hoofd en vervormd lichaam. Zijn/haar mond is zo scherp als een mes.

Aan Texas Ranger. Mijn eerste indruk is dat je kunstenaar nogal veel op Picasso lijkt om een nieuwe Picasso te zijn.

Aan Magnificat. Nog niet alles is gezegd en uitgevonden in de 'schilderkunst'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 oktober 2008 om 22:55.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:50   #18
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht

WABLIEFT???
Jawel: zegge en schrijve ELF MILJOEN EURO Bron: de internaionaal gekende AKOUN veilinggids, gebruikt door verzamelaars en veilinghuizen.
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 23:16   #19
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard


"De Leugen."

De tong van de figuur is een slang die een op de schouder gezeten vogel wurgt en de figuur zelf bedreigt.


"Gele Ster."

Een gele ster wijst naar van het kruis en galgenrad afkomstige figuren. Aan het kruis helemaal links hangt nog iemand.



"Niño llorando: un cuadro de pobreza" (Wenend kind: Een schilderij over honger)
een kind met een hand in een zak brood weent naar boven.

en zo zijn er nog een paar honderd meer.

Kunstenaar is even oud als Dillemans, maar staat buiten het marktgebeuren en is onbekend.

Dit zijn enkele van zijn, mijn dus, oudere werken waar ik toevallig een foto van bij de hand heb. Mijn 'beginperiode' dus. Iets meer dan 10 jaar geleden.

Mijn dilemma om kunst als een verkoopbaar iets te zien heeft ervoor gezorgd dat mijn werk geen 'prijs' heeft. Wel, af en toe probeer ik wel eens mee te doen aan het marktcircus, maar ik heb er me nooit goed bij gevoeld en dus doe ik er niet echt mijn best voor.

Nu ik eraan dank. Dit is eigenlijk de eerste maal dat ik fotos van mijn werk op het internet zet.

Mijn kunst is ontstaan als een 'onvoorwaardelijk geschenk' voor de mensheid.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 oktober 2008 om 23:42.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 01:16   #20
Texas Ranger
Partijlid
 
Texas Ranger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 294
Standaard

Beste meneer Bollen, Uw kunst heeft iets en is beslist verkoopbaar. Persoonlijk raad ik U aan om een gratis galerie openen op exto.nl (zie google). Ook al verkoopt u misschien niet direkt iets, wel kan u er feedback krijgen van bezoekers. Ik wed dat u heeft deelgenomen aan de wedstrijd de Canvascollectie... ?? Zo ja, op welke gronden heeft men u afgewezen? Dat zou onvoorstelbaar zijn!
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be