Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2020, 17:16   #181
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De eenheid van mijn atoomtheorie bestaat in een oneindige reeks van hogere culturen van de microgoden.
De eenheid bestaat dus in GOD.
Dat is veel beter en veel hoger dan de primitieve eenheid van velden.
Oh maar ik kan evengoed zeggen dat die velden gods werking zijn, die alles en iedereen doordringt en de individuen erin laat evolueren van een lage begintoestand naar een steeds hogere evolutietoestand tot zelfs God te worden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 10:12   #182
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oh maar ik kan evengoed zeggen dat die velden gods werking zijn, die alles en iedereen doordringt en de individuen erin laat evolueren van een lage begintoestand naar een steeds hogere evolutietoestand tot zelfs God te worden...
Dan kan je wel zeggen, maar dat is niet zo.
Velden zijn slechts bewusteloze dingen, zoals er ook stenen zijn en atomen en huizen en sterren en planeten.
Het zijn dus dingen te midden van vele andere dingen en zeker niet de grondslag van alle bestaan, noch van de evolutie.
Het heeft als zodanig zelf een verklaring nodig en dat is het logische denken.

Want het is het logische denken, dat het bestaan begrijpt en verklaart en dat als bewust denken bestaat in Gods eeuwig en oneindige Geest, dus in een oneindig aantal microgoden, en ook in ons, tenminste: in mij en deels in Hegel en de Griekse filosofie, met name Heraclitus om te beginnen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 19 februari 2020 om 10:13.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 12:09   #183
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dan kan je wel zeggen, maar dat is niet zo.
Velden zijn slechts bewusteloze dingen, zoals er ook stenen zijn en atomen en huizen en sterren en planeten.
Het zijn dus dingen te midden van vele andere dingen en zeker niet de grondslag van alle bestaan, noch van de evolutie.
Het heeft als zodanig zelf een verklaring nodig en dat is het logische denken.

Want het is het logische denken, dat het bestaan begrijpt en verklaart en dat als bewust denken bestaat in Gods eeuwig en oneindige Geest, dus in een oneindig aantal microgoden, en ook in ons, tenminste: in mij en deels in Hegel en de Griekse filosofie, met name Heraclitus om te beginnen.
Het logisch denken is niet het wetenschappelijk denken, want het wetenschappelijk denken vertrekt alleen vanuit de materie en sluit zo alle verdere bewustwording, die buiten de grenzen van de materie gaat, uit...
Het logisch denken zou er veel en veel beter aan doen om onze instincten, welk elk levend wezen heeft vanaf het allereerste begin van zijn ontstaan tot op de dag van vandaag, onderzoeken, er verklaringen voor zoeken en inzichten uit opbouwen...

Alles is één en zo is logisch denken ook verstrengeld met onze (instincitieve of niet) gevoelscapaciteiten. Maar daarvoor moet het gevoel eerst gezuiverd worden van alle nonsens die wij dwaze mensen eraan vastgeklonken hebben...

Als ik over een veld spreek, dan heb ik het niet over een wetenschappelijk veld, over een bestaande materiele realiteit, maar over het geheel van zijn dat één is daarin...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 19 februari 2020 om 12:10.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 12:42   #184
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het logisch denken is niet het wetenschappelijk denken, want het wetenschappelijk denken vertrekt alleen vanuit de materie en sluit zo alle verdere bewustwording, die buiten de grenzen van de materie gaat, uit...
Ik heb het niet over de natuurwetenschappen, maar over de geesteswetenschappen en dan met name de filosofie.
Het logische denken is ontwikkeld door met name Heraclitus en verder ontwikkeld door Hegel en mijn atoomtheorie.
Citaat:
Het logisch denken zou er veel en veel beter aan doen om onze instincten, welk elk levend wezen heeft vanaf het allereerste begin van zijn ontstaan tot op de dag van vandaag, onderzoeken, er verklaringen voor zoeken en inzichten uit opbouwen...
Dat behoort tot de psychologie, de ziel en haar ontwikkeling.
Maar dat is niet het begin.
Het begin is de eenheid van Niets en Zijn, en wel dat Niets IS, dus dat uit het Niets het Zijn tevoorschijn is gekomen.
Citaat:

Alles is één
Niet één, dat is niet veel en zo goed als niks, maar de eenheid, en de eenheid van de oneindige veelheid.
En de eenheid wordt verklaard in de logica.
Citaat:
en zo is logisch denken ook verstrengeld met onze (instincitieve of niet) gevoelscapaciteiten. Maar daarvoor moet het gevoel eerst gezuiverd worden van alle nonsens die wij dwaze mensen eraan vastgeklonken hebben...
Zeker moet dat gedaan worden, en dat is ook allang gebeurd, namelijk in de logische filosofie van Heraclitus en van Hegel en mijn atoomtheorie.
Citaat:
Als ik over een veld spreek, dan heb ik het niet over een wetenschappelijk veld, over een bestaande materiele realiteit, maar over het geheel van zijn dat één is daarin...
Dat is wel heel erg duister, want waarom moet alles nu per se één zijn in een veld?
Wat bedoel je dan met veld?
Een veld is toch iets ruimtelijks en materieel?
Het geheel van ZIJN als eenheid is in de eerste plaats de eenheid van tijd en ruimte en bestaat vervolgens concreet als de natuur, waarin in de microkosmos ook velden bestaan, zoals electromagnetische velden.
En met velden doe je niet veel.
De menselijke cultuur alleen al is veel meer dan dat.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 12:46   #185
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wat bedoel je dan met veld?
Een veld is toch iets ruimtelijks en materieel?
Het geheel van ZIJN als eenheid is in de eerste plaats de eenheid van tijd en ruimte en bestaat vervolgens concreet als de natuur, waarin in de microkosmos ook velden bestaan, zoals electromagnetische velden.
En met velden doe je niet veel.
De menselijke cultuur alleen al is veel meer dan dat.
Met veld bedoel ik het geheel waarin ieder levend wezen zit opgesloten...
vb. Of wij willen of niet wij zijn mensen en zitten vast in ons menszijn, zoals dieren vastzitten in hun dieren zijn...
Wij kunnen wel uit die toestand, maar dan alleen door zo ver te evolueren dat we erboven uitgroeien... en wij die dierentoestand, mensentoestand... achter ons kunnen laten...
En wat komt er dan???

Maar dat zijn geen specifiek mijn problemen, dat zijn de problemen van alles wat is en zelfs van wat niet is...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 19 februari 2020 om 12:47.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 12:58   #186
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Met veld bedoel ik het geheel waarin ieder levend wezen zit opgesloten...
vb. Of wij willen of niet wij zijn mensen en zitten vast in ons menszijn, zoals dieren vastzitten in hun dieren zijn...
Je bedoelt dat wij allemaal bepaald zijn.
Maar dat is geen veld, maar gewoon onze beperking.
Citaat:
Wij kunnen wel uit die toestand, maar dan alleen door zo ver te evolueren dat we erboven uitgroeien... en wij die dierentoestand, mensentoestand... achter ons kunnen laten...
En wat komt er dan???
In de verre toekomst worden wij ruimtevaarders en dan microwezens.
Niet als zo klein, wij blijven even groot, maar in relatie tot de macroreuzen die wij gaan bouwen.
Citaat:
Maar dat zijn geen specifiek mijn problemen, dat zijn de problemen van alles wat is en zelfs van wat niet is...
Voor de microwezentjes zelf is het geen probleem, maar voor de mensen hier op aarde, die mijn atoomtheorie niet willen lezen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 13:19   #187
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

je pense donc je suis
voor sommigen: je touche donc je suis.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 13:21   #188
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Je bedoelt dat wij allemaal bepaald zijn.
Maar dat is geen veld, maar gewoon onze beperking.
In de verre toekomst worden wij ruimtevaarders en dan microwezens.
Niet als zo klein, wij blijven even groot, maar in relatie tot de macroreuzen die wij gaan bouwen.
Voor de microwezentjes zelf is het geen probleem, maar voor de mensen hier op aarde, die mijn atoomtheorie niet willen lezen.
Alles blijft zoals het is; wij zullen dan misschien wel grotere structuren besturen maar het lagere blijft bestaan...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 10:49   #189
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Alles blijft zoals het is;
Alles wordt ook, evolueert van laag naar eindeloos hoog.
Citaat:
wij zullen dan misschien wel grotere structuren besturen maar het lagere blijft bestaan...
Het lagere heeft ook zijn recht om te bestaan.
De waarheid is niet alleen het hogere, maar het totale systeem van het aller laagste tot het eindeloos hoge.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 11:27   #190
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Wat als je denkt dat je niet bestaat?
Indien de slagzin van de draad waar is, dan is het alvast duidelijk dat sommigen op dit forum niet bestaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 11:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 11:37   #191
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
je pense donc je suis
voor sommigen: je touche donc je suis.
En wat niet 'touchebaar' is, bestaat dan ook niet???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 11:38   #192
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Alles wordt ook, evolueert van laag naar eindeloos hoog.
Het lagere heeft ook zijn recht om te bestaan.
De waarheid is niet alleen het hogere, maar het totale systeem van het aller laagste tot het eindeloos hoge.
Inderdaad.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 11:42   #193
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien de slagzin van de draad waar is, dan is het alvast duidelijk dat sommigen op dit forum niet bestaan.
Bestaan doen we allemaal, willens nillens... maar we bestaan niet juist omdat ik kan zeggen 'je pense, donc je suis'...
En voor mij is de vraag of dat 'penser' niet eerder de bron, dan de oplossing van vele problemen is...
Maar de problemen zijn er om opgelost te worden en waarschijnlijk kunnen we zo als mens naar een hoger niveau toegroeien...

Ergens moeten we de beperkingen die samengaan met het "penser" eerst overwinnen... maar daarvoor is het misschien nodig om het "penser" van zijn voetstuk te halen en het te zien als een goed werktuig, maar niet meer...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 20 februari 2020 om 11:46.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 11:48   #194
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Bestaan doen we allemaal, willens nillens... maar we bestaan niet juist omdat ik kan zeggen 'je pense, donc je suis'...
En voor mij is de vraag of dat 'penser' niet eerder de bron, dan de oplossing van vele problemen is...
Maar de problemen zijn er om opgelost te worden en waarschijnlijk kunnen we zo als mens naar een hoger niveau toegroeien...

Ergens moeten we de beperkingen die samengaan met het "penser" eerst overwinnen... maar daarvoor is het misschien nodig om het "penser" van zijn voetstuk te halen en het te zien als een goed werktuig, maar niet meer...
'Denkt' een boom volgens u?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 11:49   #195
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En wat niet 'touchebaar' is, bestaat dan ook niet???
't Is wel in de betekenis van "trekken": dop trekken, ziekenkas trekken, pensioen trekken ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2020, 15:28   #196
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Denkt' een boom volgens u?
Een boom weet; zijn DNA bepaalt wat hij weet, maar hij is er zich waarschijnlijk niet bewust van...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2020, 15:29   #197
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't Is wel in de betekenis van "trekken": dop trekken, ziekenkas trekken, pensioen trekken ...
Dan hangthet feit of ze wel of niet bestaan wel af van de anderen die hen moeten uitbetalen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 21 februari 2020 om 15:39.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2020, 16:13   #198
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Een boom weet; zijn DNA bepaalt wat hij weet, maar hij is er zich waarschijnlijk niet bewust van...
Dit vind ik wel een knap antwoord. En het is gemeend.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 10:55   #199
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dit vind ik wel een knap antwoord. En het is gemeend.
Durf je daarop verder redeneren. Wat geldt voor die boom geldt voor ook voor het dierenrijk en geldt ook voor ons...
Een kuiken bij het uitbreken van het ei, afhankelijk van de soort, weet wat het moet doen... Of vluchten het stuikgewas in om verborgen te blijven, of juist onbewegelijk blijven zitten om zo zo weinig mogelijk op te vallen... of zoals schildpadden naar de zeeglinstering lopen...

Het DNA maakt dat de normaal geboren exemplaren van de soort weet wat te doen... en het menselijke DNA dat zoveel verder gevorderd is en zoveel meer ontwikkeld is, zou dat zuiver weten verloren hebben???

En het is inderdaad daar dat ik het verkeerd gebruik van het verstand op aanspreek... In plaats van die aangeboren wetenschap te gebruiken, te verfijnen en verder, bewust, uit te bouwen... Wat een grote stap voorwaarts zouden we waarschijnlijk nu dan al gemaakt hebben...
Neen, heeft het verstand zich opgeworpen tot de enige bron van kennis en weten, wijsheid en is het blijven cirkeltjes ronddraaien in lager gelegen, in plaats van hoger gelegen, regionen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 22 februari 2020 om 10:56.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 12:01   #200
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Een boom weet; zijn DNA bepaalt wat hij weet, maar hij is er zich waarschijnlijk niet bewust van...
Het bewuste weten is dat van de microgoden, die het DNA hebben gemaakt.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be