Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 maart 2014, 17:33   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard "In Rotterdam spreken we Nederlands"

Grote beroering om deze verkiezingsposter.
VVD werd direct van racisme beschuldigd.
Maar alle Rotterdammers behoren m.i. in het openbaar Nederlands of Rrrrotterdams te spreken. Wat ze thuis spreken zal me een worst wezen, Arabisch, Turks of Engels.

__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 17:39   #2
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

ach, ze spreken dus niet veel Nl?
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 17:41   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
ach, ze spreken dus niet veel Nl?
Wat is Nl?

Heb je trouwens al werk?
Heb je al gesolliciteerd?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 17:43   #4
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat is Nl?

Heb je trouwens al werk?
Heb je al gesolliciteerd?

Nl = Nederlands


Nee, maar heb komende week testen in diverse interimkantoren ..
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 17:44   #5
Vigilant
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 2.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Grote beroering om deze verkiezingsposter.
VVD werd direct van racisme beschuldigd.
Maar alle Rotterdammers behoren m.i. in het openbaar Nederlands of Rrrrotterdams te spreken. Wat ze thuis spreken zal me een worst wezen, Arabisch, Turks of Engels.

Er is niets racistisch aan deze poster : het is de evidentie zelve. Het linkse journaille met hun multiculneurose, is compleet de pedalen kwijt. Helaas domineren zij de media.
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 18:20   #6
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant Bekijk bericht
Er is niets racistisch aan deze poster : het is de evidentie zelve. Het linkse journaille met hun multiculneurose, is compleet de pedalen kwijt. Helaas domineren zij de media.
En wat zouden die linkse onnozelaars dan wel willen? Dat de meerderheid van hun (???) stad Arabisch of zo uitbraakt?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 20:26   #7
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En wat zouden die linkse onnozelaars dan wel willen? Dat de meerderheid van hun (???) stad Arabisch of zo uitbraakt?
Over 10 jaar is dat realiteit, of men spreekt een mengelmoes van Nederland/Arabisch met wat leenwoorden uit het Engels.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 21:14   #8
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant Bekijk bericht
Er is niets racistisch aan deze poster : het is de evidentie zelve. Het linkse journaille met hun multiculneurose, is compleet de pedalen kwijt. Helaas domineren zij de media.
2! Het begint steeds erger en erger te worden. Binnenkort moeten we ons nog schamen omdat we durven Nederlands op straat te spreken. En ondertussen zit men wel te zagen dat werknemers niet genoeg Nederlands kennen. Hypocrisie ten top.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 21:21   #9
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Over 10 jaar is dat realiteit, of men spreekt een mengelmoes van Nederland/Arabisch met wat leenwoorden uit het Engels.
Ooit sprak men waar ik geboren en getogen ben Limburgs. Toen kwam die gestandaardiseerde ABN-zever.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 21:22   #10
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En wat zouden die linkse onnozelaars dan wel willen? Dat de meerderheid van hun (???) stad Arabisch of zo uitbraakt?
Nee, nee. Het is van primair belang wie het zegt en met welke bedoeling.

Zo mocht ook een koningin verzuchten "Nederland is vol" maar een rechtse politicus (Janmaat) die hetzelfde zei werd veroordeeld wegens 'hate crime'.

De 'wie' is hier de Rotterdamse VVD en die presteren het om in een stad waar 280 verschillenden nationaliteiten en talen gesproken worden aan te komen met een kieslijst voor de gemeente zonder mensen met een migratie-achtergond.

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 8 maart 2014 om 21:27. Reden: toevoeging
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 21:25   #11
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ooit sprak men waar ik geboren en getogen ben Limburgs. Toen kwam die gestandaardiseerde ABN-zever.
Als vertaler kan ik mensen met een mooie Nederlandse uitspraak enkel waarderen. Mensen in mijn klas braken soms de meest platte accenten uit dat je ze bijna niet verstaat. En als ik moest kiezen tussen ABN of Arabisch, ik zou verdomme wel weten wat te kiezen!

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 8 maart 2014 om 21:26.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 21:32   #12
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Als vertaler kan ik mensen met een mooie Nederlandse uitspraak enkel waarderen.
Wat heeft een mooie Nederlandse uitspraak met Limburgs te maken? U doet alsof Limburgs gewoon boertig verkracht Nederlands is. Limburgs is een taal an sich.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Mensen in mijn klas braken soms de meest platte accenten uit dat je ze bijna niet verstaat.
Voor een vertaler kan jij precies wel moeilijk een onderscheid maken tussen taal, dialect en accent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
En als ik moest kiezen tussen ABN of Arabisch, ik zou verdomme wel weten wat te kiezen!
Heeft Arabisch ook dt-regels?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:49   #13
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
2! Het begint steeds erger en erger te worden. Binnenkort moeten we ons nog schamen omdat we durven Nederlands op straat te spreken. En ondertussen zit men wel te zagen dat werknemers niet genoeg Nederlands kennen. Hypocrisie ten top.
In sommige Brusselse buurten vallen ze u aan als ze u Nederlands horen spreken...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 02:00   #14
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Wat heeft een mooie Nederlandse uitspraak met Limburgs te maken? U doet alsof Limburgs gewoon boertig verkracht Nederlands is. Limburgs is een taal an sich.

Voor een vertaler kan jij precies wel moeilijk een onderscheid maken tussen taal, dialect en accent.

Heeft Arabisch ook dt-regels?
Sommige mensen kunnen dat Limburgs van jou maar moeilijk verstaan of vinden het lelijk. Ik zei gewoon dat ik een mooie Nederlandse uitspraak best kan waarderen. Waarom springt u nu op uw paard? Ik heb toch nergens gezegd dat die accenten en dialecten 'slecht' zijn? Het is belangrijk voor een vertaler om een mooie uitspraak te hebben, hoor. Basisregel als je tolk wilt worden, trouwens. En ik ken best het verschil tussen taal, dialect en accent, dank je. Limburgs mag dan wel een eigen taal zijn, dat neemt nog niet weg dat ze verwant is met het Nederlands. En ik heb 100 keer liever dt-regels dan dat ik de taal van o.a. vrouwenonderdrukkers moet leren spreken, bedankt.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 02:23   #15
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Inderdaad, het is toch van de gekke dat mensen niet Nederlands durven te spreken.

Tuig, per direct op de brandstapel.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 02:23   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Wat heeft een mooie Nederlandse uitspraak met Limburgs te maken? U doet alsof Limburgs gewoon boertig verkracht Nederlands is. Limburgs is een taal an sich.

Voor een vertaler kan jij precies wel moeilijk een onderscheid maken tussen taal, dialect en accent.

Heeft Arabisch ook dt-regels?
Anarcho, altijd zo gevat.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 08:00   #17
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Sommige mensen kunnen dat Limburgs van jou maar moeilijk verstaan of vinden het lelijk.
Sommige mensen kunnen Nederlands moeilijk verstaan en vinden het lelijk. Of Frans. Of Duits. Wat is je punt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Ik zei gewoon dat ik een mooie Nederlandse uitspraak best kan waarderen.
En dat heeft niets te maken met Limburgs, daar Limburgs geen accent is dat je gewoon ergens tussen gooit maar een taal.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Waarom springt u nu op uw paard? Ik heb toch nergens gezegd dat die accenten en dialecten 'slecht' zijn? Het is belangrijk voor een vertaler om een mooie uitspraak te hebben, hoor.
Ik wijs er gewoon op dat je het fout hebt, en ofwel van de hak op de tak springt, ofwel lijkt te impliceren dat je denkt dat talen als Limburgs niet meer dan tongvallen van het ABN zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Basisregel als je tolk wilt worden, trouwens. En ik ken best het verschil tussen taal, dialect en accent, dank je.
Dan vraag ik mij af waarom je accenten erbij sleurt. Leg uit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Limburgs mag dan wel een eigen taal zijn, dat neemt nog niet weg dat ze verwant is met het Nederlands.
Natuurlijk is het Limburgs verwant met het Nederlands (al dan niet het kunstmatige AN). Aan de andere kant is het sterker verwant met streektalen die ten zuiden (Luik en Luxemburg) en oosten (Duitsland) ervan gesproken worden dan grote delen van Vlaanderen en Nederland.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 09:13   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ooit sprak men waar ik geboren en getogen ben Limburgs. Toen kwam die gestandaardiseerde ABN-zever.
ach man! cut the crap! de verschillende dialecten in ALLE Europese regio's behoren allen tot verschillende standaardtalen.

De Nederlandse dialecten zijn zo'n groep. Men heeft het ABN ingesteld om het voor iedereen gemakkelijker verstaanbaar én schrijfbaar te maken.

Dat heeft niks te maken met het geimporteerde arabisch, berbers of turks. Men mag daar helemaal niet permissief tegenoverstaan. Doet men dat wel dan heeft men een arabischtalige hoofdstad van Europa binnen één generatie. In antwerpen hoor ik al een hele tijd nog amper een woord nederlands op het openbaar vervoer. Het stoort me mateloos.

Het enige resultaat dat ze daarbij krijgen van mij is dat ik, die me vroeger driedubbel in zou spannen om toeristen in vier talen tegemoet te treden, nu gewoon in het nederlands antwoord. Ik kan het niet meer opbrengen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 21:10   #19
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.777
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Over 10 jaar is dat realiteit,
En waar baseert u dat op ?
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 21:33   #20
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ach man! cut the crap! de verschillende dialecten in ALLE Europese regio's behoren allen tot verschillende standaardtalen.
Limburgs is een taal, geen dialect. Hasselts is bv. een dialect.
Alle Europese regio's? Zo ook Luxemburgs bijvoorbeeld? Fries? Niedersaksisch? Platdiets?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De Nederlandse dialecten zijn zo'n groep. Men heeft het ABN ingesteld om het voor iedereen gemakkelijker verstaanbaar én schrijfbaar te maken.
Neen? Echt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dat heeft niks te maken met het geimporteerde arabisch, berbers of turks. Men mag daar helemaal niet permissief tegenoverstaan. Doet men dat wel dan heeft men een arabischtalige hoofdstad van Europa binnen één generatie.
Dus het heeft er wel iets mee te maken?
Promotie van eigen taal is zelfs gemakkelijker indien het streektalen betreft. Dat is veel natuurlijk dan die artificiële onzin �* la ABN-kringen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In antwerpen hoor ik al een hele tijd nog amper een woord nederlands op het openbaar vervoer. Het stoort me mateloos.
Uw derde woord van Uw repliek was al Engels.
Voor Iemand die het Nederlands zo hoog aanprijst laat ook Uw spelling en grammatica (vooral het gebruik van hoofdletters, toch echt niet moeilijk) te wensen over.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het enige resultaat dat ze daarbij krijgen van mij is dat ik, die me vroeger driedubbel in zou spannen om toeristen in vier talen tegemoet te treden, nu gewoon in het nederlands antwoord. Ik kan het niet meer opbrengen.
De gemiddelde Belg kan het niet punt. Die is het Nederlands en het tv-Engels machtig en daar eindigt het.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 9 maart 2014 om 21:34.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be