Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2009, 20:39   #1101
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hier is geen muur. En als er muren zouden zijn, dan worden die moedwillig (kwaadwillig?) opgetrokken door mensen zoals u. Fictieve muren dus.
Hoe komt u toch daarbij? Juist mensen als u met uw onvermoeibare pleidooien voor het weren van 'volksvreemde' Noord-Nederlandse invloeden vormen de kwaadwillige hindernissen voor meer begrip en samenwerking tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden.

Om maar met Ronald Reagan te spreken: "Tear down this wall, Mr. system." "Wird sind ein Volk", in Nederland-Vlaanderen ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 20:41   #1102
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Hoe komt u toch daarbij? Juist mensen als u met uw onvermoeibare pleidooien voor het weren van 'volksvreemde' Noord-Nederlandse invloeden vormen de kwaadwillige hindernissen voor meer begrip en samenwerking tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden.

Om maar met Ronald Reagan te spreken: "Tear down this wall, Mr. system." "Wird sind ein Volk", in Nederland-Vlaanderen ...
We kunnen perfekt apart naast elkaar gedijen.

U moet die Nederlandse eenheid niet zo buiten proporties opblazen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 21:17   #1103
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We kunnen perfekt apart naast elkaar gedijen.

U moet die Nederlandse eenheid niet zo buiten proporties opblazen.
Alleen Vlamingen en Walen kunnen niet perfect naast elkaar gedijen, maar moeten ten allen tijde en ten allen prijze samen gedijen.

Alleen de Belgische eenheid mag buiten proporties worden opgeblazen.

Op "Eendracht maakt macht" heeft het (schijn)Heilig Land der Vaad'ren een exclusief patent genomen.


Wie een uitbreiding van de 'innige' Belgische eenheid een warm hart toedraagt, is ofwel een imperialistische Ollander, ofwel een slippendrager van diezelfde imperialistische Ollander.

Wie het sprookje van de 'innige' Belgische 'eenheid' met een korrel zout neemt of - God verhoede het - van kritische voetnoten durft voorzien, is een halve of hele nazi.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 21:28   #1104
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We kunnen perfekt apart naast elkaar gedijen.

U moet die Nederlandse eenheid niet zo buiten proporties opblazen.
Voila,datzelfde geldt ook voor de walen én de Vlamingen...

Tijd voor een scheidingske van tafel én bed dus.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:38   #1105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik was erbij (iets later dan de feitelijke dag zelf, weliswaar), met mijn hamer en beiteltje. De brokjes heb ik nog altijd in een doos op zolder, tot grote spijt van mijn vriendin die er de historische waarde niet van ziet.
Hier thuis ligt ook een ferm brokstuk dat ik uit de muur heb losgewrikt. Ik denk dat ik ook een van de laatsten was die nog langs de beruchte Oost-Duitse grenscontrole moest gaan. In mijn oud paspoort staan er een paar DDR-stempels uit die dagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:41   #1106
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Hoe komt u toch daarbij? Juist mensen als u met uw onvermoeibare pleidooien voor het weren van 'volksvreemde' Noord-Nederlandse invloeden vormen de kwaadwillige hindernissen voor meer begrip en samenwerking tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden.

Om maar met Ronald Reagan te spreken: "Tear down this wall, Mr. system." "Wird sind ein Volk", in Nederland-Vlaanderen ...

Natuurlijk zijn we geen volk. Nooit geweest. Uw zogenaamd 'volk der Nederlanden' is een hersenspinsel. Het heeft nooit bestaan. Zowel historisch niet, als hedendaags. U doet permanent aan geschiedsvervalsing. Ik wil wel aannemen dat u dit doet uit 'romantisch-idealistische motieven'.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:46   #1107
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
[/b][/color]
Natuurlijk zijn we geen volk. Nooit geweest. Uw zogenaamd 'volk der Nederlanden' is een hersenspinsel. Het heeft nooit bestaan. Zowel historisch niet, als hedendaags. U doet permanent aan geschiedsvervalsing. Ik wil wel aannemen dat u dit doet uit 'romantisch-idealistische motieven'.
Uwe belgique ook mijn beste, een véél groter hersenspinsel zelfs tussen twee groepen die absoluut niet taalverwant zijn....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:50   #1108
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Uwe belgique ook mijn beste, een véél groter hersenspinsel zelfs tussen twee groepen die absoluut niet taalverwant zijn....
Neen, mijn waarde. België is een realiteit. En meer dan 180 jaar. Een kunstmatige staat wellicht, zoals de meeste staten, maar een realiteit. Net zoals Zwitzerland met 4 taalgroepen.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:56   #1109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, mijn waarde. België is een realiteit. En meer dan 180 jaar. Een kunstmatige staat wellicht, zoals de meeste staten, maar een realiteit. Net zoals Zwitzerland met 4 taalgroepen.
De staat is inderdaad werkelijkheid. Alleen is er een hemelsbreed verschil naar emotionele binding tussen de bevolking in België en die in Zwitserland. In dat laatste land is men ongecompliceerd Zwitser, fier het te zijn en het staat niet ter discussie. In België is dat evenwel wel wat anders...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:05   #1110
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De staat is inderdaad werkelijkheid. Alleen is er een hemelsbreed verschil naar emotionele binding tussen de bevolking in België en die in Zwitserland. In dat laatste land is men ongecompliceerd Zwitser, fier het te zijn en het staat niet ter discussie. In België is dat evenwel wel wat anders...
U denkt toch niet dat in Vlaanderen de bevolking emotioneel gebonden is aan de deelstaat Vlaanderen. Want, indien u dat denkt, bent u toch naïef. De Vlaamse bevolking is niet meer of minder gebonden aan Vlaanderen dan aan België.Toch niet als ik het aantal vlaggen op 11 juli aanschouw of het aantal mensen op de verschillende plechtigheden tijdens deze dag. Ook Vlaams-nationale manifestaties trekken geen publiek meer. Zowel de rabiate als de meer gematigde. Clouseau (of een andere artiest) haalt in één optreden in het Sportpaleis onnoemelijk meer gegadigden dan het Vlaams-nationaal Zangfeest, de Ijzerwake en de IJzerbedevaart tesamen.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 01:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:05   #1111
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, mijn waarde. België is een realiteit. En meer dan 180 jaar. Een kunstmatige staat wellicht, zoals de meeste staten, maar een realiteit. Net zoals Zwitzerland met 4 taalgroepen.
Slechte vergelijking als je bekijkt hoe de zwitserse staat en de belgische staat tot stand zijn gekomen......

En ook hoe er ginds wordt omgegaan wat betreft taal én faciliteiten....

Zegt het woord respect U iets......

Blijkbaar is dat in Zwitserland véél beter bekend dan hier in wallonië...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:08   #1112
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Slechte vergelijking als je bekijkt hoe de zwitserse staat en de belgische staat tot stand zijn gekomen......

En ook hoe er ginds wordt omgegaan wat betreft taal én faciliteiten....

Zegt het woord respect U iets......

Blijkbaar is dat in Zwitserland véél beter bekend dan hier in wallonië...
Juist, en als het u niet uitkomt, is het altijd een slecht vergelijking.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:11   #1113
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat in Vlaanderen de bevolking emotioneel gebonden is aan de deelstaat Vlaanderen. Want, indien u dat denkt, bent u toch naiïef. De Vlaamse bevolking is niet meer of minder gebonden aan Vlaanderen dan aan België.Toch niet als ik het aantal vlaggen op 11 juli aanschouw of het aantal mensen op de verschillende plechtigheden tijdens deze dag. Ook Vlaams-nationale manifestaties trekken geen publiek meer. Zowel de rabiate als de meer gematigde. Clouseau (of een andere artiest) haalt in één optreden in het Sportpaleis meer gegadigden dan het Vlaams-nationaal Zangfeest, de Ijzerwake en de IJzerbedevaart tesamen.
Mispak U maar niet door steeds Uw wensen voor werkelijkheid te houden...

Het worden er steeds meer en meer ,dank zij de stugge houding van Reynders,Onckelinx, Maingain en vooral madame non Milquet....

En wéét U het al,Closeau zal alvast dit jaar zijn record qua optredens in het sportpaleis alvast niet breken....

Daar is vast een reden voor mijn beste...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:11   #1114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat in Vlaanderen de bevolking emotioneel gebonden is aan de deelstaat Vlaanderen. Want, indien u dat denkt, bent u toch naïef. De Vlaamse bevolking is niet meer of minder gebonden aan Vlaanderen dan aan België.Toch niet als ik het aantal vlaggen op 11 juli aanschouw of het aantal mensen op de verschillende plechtigheden tijdens deze dag. Ook Vlaams-nationale manifestaties trekken geen publiek meer. Zowel de rabiate als de meer gematigde. Clouseau (of een andere artiest) haalt in één optreden in het Sportpaleis onnoemelijk meer gegadigden dan het Vlaams-nationaal Zangfeest, de Ijzerwake en de IJzerbedevaart tesamen.
Daar gaan we weer met een rondje appelen met peren vergelijken. Als Clouseau optreedt, is dat geen politieke bijeenkomst. De rest zijn uitgesproken politieke manifestaties en moeten als dusdanig met andere politieke gebeurtenissen vergeleken worden (1 mei-optochten, liberale congressen, enz.).

In België zijn de mensen grotendeels murw geslagen, waardoor er op politiek en identitair vlak een grote onverschilligheid is gaan heersen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:12   #1115
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Juist, en als het u niet uitkomt, is het altijd een slecht vergelijking.
Uw plaat blijft hangen,ofwel een nieuwe kopen ,of een andere opleggen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:13   #1116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Juist, en als het u niet uitkomt, is het altijd een slecht vergelijking.
Toch is het een heel slechte vergelijking, daar Zwitserland een ontstaansgeschiedenis heeft die heel anders is dan die van België. Naar bestuur en taalsituatie is er ook een hemelsbreed verschil, en zeker op emotioneel-identitair vlak liggen beide gevallen mijlen van elkaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:17   #1117
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Juist, en als het u niet uitkomt, is het altijd een slecht vergelijking.
En ,wat de vergelijking tussen Zwitserland en ons francofoon belgiekse betreft draait de vergelijking altijd in het voordeel van Zwitserland uit....

Maar zo slim bent U uiteraard niet om dit door te hebben...

Tijd om een nieuwe plaat op te leggen ,als ik U was zou ik beginnen met de plaat waarop met zingt "en nous allons mes enfants de la patrié"....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:19   #1118
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaan we weer met een rondje appelen met peren vergelijken. Als Clouseau optreedt, is dat geen politieke bijeenkomst. De rest zijn uitgesproken politieke manifestaties en moeten als dusdanig met andere politieke gebeurtenissen vergeleken worden (1 mei-optochten, liberale congressen, enz.).

In België zijn de mensen grotendeels murw geslagen, waardoor er op politiek en identitair vlak een grote onverschilligheid is gaan heersen.
Tja, u zegt maar. Ik stel vast dat vroeger één Vlaams-nationale manifestatie zoals de IJzerbedevaart 40.000 tot 50.000 enthousiaste deelnemers kende.Een teken van de tijd? Wellicht. Neemt niet weg dat het nationalisme dat u nastreeft (IJzerwake) volledig voorbijgestreefd is. Out of time. Maar meestal zijn de mensen, die daar naartoe gaan, de laatsten die dat beseffen. Let wel, ik zal u nooit veroordelen omdat u naar de IJzerwake gaat. U doet maar.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 01:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:22   #1119
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat in Vlaanderen de bevolking emotioneel gebonden is aan de deelstaat Vlaanderen. Want, indien u dat denkt, bent u toch naïef. De Vlaamse bevolking is niet meer of minder gebonden aan Vlaanderen dan aan België.Toch niet als ik het aantal vlaggen op 11 juli aanschouw of het aantal mensen op de verschillende plechtigheden tijdens deze dag. Ook Vlaams-nationale manifestaties trekken geen publiek meer. Zowel de rabiate als de meer gematigde. Clouseau (of een andere artiest) haalt in één optreden in het Sportpaleis onnoemelijk meer gegadigden dan het Vlaams-nationaal Zangfeest, de Ijzerwake en de IJzerbedevaart tesamen.
Nuance! In Limburg hangen de meeste vlaggen in het Vlaams gewest. Hier (in Ekeren) heb ik er maar twee zien hangen. Mensen spreken ook meestal over Vlaanderen hier, eerder dan over België. Wil niet zeggen dat het allemaal Vlaams-nationalisten zijn, maar men voelt zich vaak toch Vlaming boven Belg.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 november 2009 om 01:28.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 01:24   #1120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, u zegt maar. Ik stel vast dat vroeger één Vlaams-nationale manifestatie zoals de IJzerbedevaart 40.000 tot 50.000 enthousiaste deelnemers kende.Een teken van de tijd? Wellicht. Neemt niet weg dat het nationalisme dat u nastreeft (IJzerwake) volledig voorbijgestreefd is. Out of time. Maar meestal zijn de mensen, die daar naartoe gaan, de laatste die dat beseffen. Let wel, ik zal u nooit veroordelen omdat u naar de IJzerwake gaat. U doet maar.
Ja, ik zeg dat inderdaad. Ik stel ook vast dat andere politieke manifestaties flink in hun pluimen verliezen. De tijd is bijvoorbeeld ook voorbij dat de 1 mei-optochten in Oostende duizenden mensen wisten te mobiliseren.

Trouwens, welk nationalisme dicht u me toe dat ik zou nastreven? Ik denk dat u mij weer eens iets toeschrijft dat van ver noch dichtbij bij me past.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be