Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2017, 16:01   #421
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En ja dpg, ik ben nog steeds tegen salariswagens. Maar wat is, dat is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 17:26   #422
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.456
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En Diesel occasies kan je aan de straatstenen niet meer kwijt.
In mei viel dat nog zeer goed mee.
Duurde ongeveer 3 uur voor onze Duitse monovolume diesel aan markconforme prijs verkocht was.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 18:10   #423
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De lease markt springt direct naar electrisch. Leaseplan heeft al aangekondigd dat ze in 2030 volledig electrisch willen zijn kwa vloot.

Je moet beseffen dat als deze grote mannen dat als doel zetten, ze de hele belgische automarkt meetrekken: na 4 jaar komen die als occasie op de markt en de batterij heeft 8 jaar garantie....

En Diesel occasies kan je aan de straatstenen niet meer kwijt.
Dat laatste zullen de meesten wel ondertussen beseffen (zie grafiek dieselverkoop Febiac). Voor de occasie benzines zal er wel nog een redelijke goede occasiemarkt blijven bestaan. Vooral de goed onderhouden benzines (de relatief zuinige) met relatief weinig kms.

In Europa is er een steeds hogere vraag naar oudere wagens, vb statistiek NL nog voor dieselgate:
https://www.autobingooo.nl/toenemend...ebruikte-auto/

Om de steeds hogere oldtimervraag - bij benzines - niet uit de hand te laten lopen heeft de regering al voorgezorgd met het 30 jaar-oldtimerstatuut. (voordien 25 jaar).
Oldtimers ingeschreven vóór 1 juli 2017 zullen nog meer gevraagd zijn (bvb als 2e wagen) want die behouden het oude 25-jaar-oldtimerstatuut.

Zeldene oldtimers blijken ook vandaag de beste belegging te zijn:
https://p-magazine.be/autos-zijn-een...elen-of-kunst/

En de youngtimers worden ook oldtimers:
https://www.touring.be/nl/artikels/y...-voor-iedereen

Ook de early adopters electrische wagens zullen ooit een duur verzamelobject worden. Ene is dat alvast al. Men kan immers zijn batterijpack upgraden...:
https://electrek.co/2017/06/25/tesla...er-3-0-review/
Eentje (Musk zijne) is binnenkort op weg naar een baan rond Mars.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2017 om 18:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 21:08   #424
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.155
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Dat is dan een 7 Miljard GBP / GW. In China, waar er nog genoeg gezond boerenverstand is doet men dit voor een tiende. Je hebt dan wel hiervoor een productiecapaciteit gebouwd die zorgt voor bevoorradingszekerheid en die geen CO2 uitstoot gerelateerd aan de productie.
Dus 3.2 GW , meer dan de helft van het belgisch nucleair park installeert men voor 20 Miljard GBP. Het Belgisch energie probleem is dus minder dan 50 Miljard euro groot, kleiner dan het zwaard van Damocles dat Belgie boven het hoofd hangt, DEXIA geheten.
Dus als men de komende 15 jaar 3 miljard investeert in nieuwe kerncentrales is het probleem binnen 15 jaar opgelost.
inderdaad
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 00:03   #425
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het is geen kwestie van regelen, het is een kwestie van kost.

Een kerncentrale levert een constant niveau aan elektriciteit aan een hoge vaste kost een lage variabele kost.

Windmolens en zonnepanelen doen hetzelfde maar het niveau kan niet gekozen worden, het hangt af van natuurelementen.

Een kerncentrale is m.i. geen economische oplossing om de tekorten van de groene energie op te vangen.

De enige juiste oplossing is om de energie kost variabel te maken voor de consument. Op deze manier kunnen producten zoals batterijen zinvol zijn en dit zal het net sowieso stabiliseren.


Als je geen windmolens en geen zonnepanelen installeert, dan hoeft de kerncentrale niet in te vallen, dan blijft ze juist doordraaien. De wind energie die alleen maar veroorzaakt dat de kerncentrale naar beneden moet geregeld worden is waardeloos, want die had je binnen de investeringskost van de kerncentrale al kunnen produceren aan wat jij een lage variabele kost noemt. Omdat zon en wind op elk moment kunnen uitvallen kan geinstalleerde capaciteit aan zon en wind nooit vervangend werken voor geinstalleerde capaciteit met bevoorradingszekerheid. Dus investeringen in zon en wind halen de nood aan productiecapaciteit nucleair of fossiel met 0.0 naar beneden. Dat zal blijken na 2025.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:20   #426
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

En hoe meer gezinnen of wijken zich loskoppelen van het net desto beter:

Citaat:
https://radio1.be/green-evelien-ons-...ktriciteitsnet

Green Evelien: "Ons gezin wil zich loskoppelen van het elektriciteitsnet."
22 september 2016

Eén van de aanbevelingen van de Groep van 10 rond energie gaat over 'microgrids'. Eén van de leden van de groep is Evelien Matthijssen. Zij wil nog een stap verder gaan dan een microgrid: met haar gezin wil ze binnenkort 'off grid' gaan.

Off grid, wat betekent dat precies? Evelien legt uit:"Wij verbruiken met ons gezin van 5 personen slechts 6% van het energieverbruik van een gemiddeld gezin. Omdat we zo weinig nodig hebben, is het voor ons technisch perfect haalbaar om ons los te koppelen van het elektriciteitsnet."

Maar waar haalt het gezin dan zijn energie vandaan? "We hebben al zonnepanelen en we zouden dan nog een batterij moeten installeren. De batterijen worden steeds beter en betaalbaarder. Daarom is het technisch realiseerbaar.

Is dit voor iedereen haalbaar? Dat vragen we aan professor Johan Driesen, energie-onderzoeker bij EnergyVille: "Dit is niet voor iedereen realiseerbaar, maar je zou het wel kunnen proberen op wijkniveau."
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:33   #427
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In mei viel dat nog zeer goed mee.
Duurde ongeveer 3 uur voor onze Duitse monovolume diesel aan markconforme prijs verkocht was.
Onze garagist heeft een grote hoeveelheid diesel wagens staan.

Ze verkopen niet meer goed omdat benzine kwa taxen en BIV veel voordeliger zijn, en ook omdat het verbruiksverschil fors is teruggelopen en de prijsverschillen tussen diesel en benzine kleiner zijn geworden.

Mensen komen effectief naar zijn garage voor een benzine, waar ze vroeger specifiek kwamen voor diesel.

Volvo garage. De D2's stapelen zich op....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:44   #428
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Onze garagist heeft een grote hoeveelheid diesel wagens staan.

Ze verkopen niet meer goed omdat benzine kwa taxen en BIV veel voordeliger zijn, en ook omdat het verbruiksverschil fors is teruggelopen en de prijsverschillen tussen diesel en benzine kleiner zijn geworden.

Mensen komen effectief naar zijn garage voor een benzine, waar ze vroeger specifiek kwamen voor diesel.

Volvo garage. De D2's stapelen zich op....
Toen ik een ongeval had met mijn huidige wagen ging ik kijken voor een nieuwe identieke wagen, wachttijd minimum 4-5 maanden, , ik zou die dus pas half januari 2018 gekregen hebben. Liet hem dus maar herstellen en zal me een nieuwe diesel laten leveren voor september 2018 zodat deze niet onder de nieuwe normen en taksen zal vallen.

Ik verzocht ook gewoon uit interesse eens te kijken wat ze ervoor geven op online sites met resultaat dat ze me nu eind december nog steeds niet met rust laten om hem te verkopen. iedere dag vind ik wel een mail in de spambox met de vraag of ik hem niet will verkopen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:46   #429
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Onze garagist heeft een grote hoeveelheid diesel wagens staan.

Ze verkopen niet meer goed omdat benzine kwa taxen en BIV veel voordeliger zijn, en ook omdat het verbruiksverschil fors is teruggelopen en de prijsverschillen tussen diesel en benzine kleiner zijn geworden.

Mensen komen effectief naar zijn garage voor een benzine, waar ze vroeger specifiek kwamen voor diesel.

Volvo garage. De D2's stapelen zich op....
Idem ditto.

VW-Skoda garage:
Diesels worden niet meer overgenomen tegen schappelijke marktprijs bij aankoop nieuwe benzine. Tenzij tegen dumpingprijs....

Ze hebben al genoeg oude diesels staan op den hof buiten...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 03:51   #430
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
blabla...
Juist een E-autootje enkel geschikt voor korte afstanden of omgeving stad.
QED hé
Je boodschappen doe je toch in je stad of gemeente.

Mijn stelling blijft dus ......

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
En het sjoemelen gaat maar verder.
Je mag al blij zijn dat je na je bezoek aan de supermarkt, de bakker en beenhouwer nog thuis geraakt.

Citaat:
Min zus vertelde me verleden week dat ze op haar werk ook een kleine elektrisch stadsauto kochten en ze heeft er mee gereden.
Toen ze instapte gaf de meter 245 km aan , de batterij was juist geladen.
Toen ze vertrok gaf de meter na een 10 m rijden al 30 km minder aan. Toen ze de verwarming opzette ging er nog eens 30 km af.
Hoeveel ging er af met uw lichten aan vroeg ik.
Die heb ik niet opgezet, zie dat ik niet meer terug op mijn werk geraakte zei ze !
En als je nu in de winter je verwarming, lichten, ruitevegers moet gebruiken en nog een beetje file kan je het vergeten.

Laatst gewijzigd door daiwa : 31 december 2017 om 04:01.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 09:22   #431
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.456
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Je boodschappen doe je toch in je stad of gemeente
Of laat je thuis leveren.
Citaat:
En als je nu in de winter je verwarming, lichten, ruitevegers moet gebruiken en nog een beetje file kan je het vergeten.
Effe denken.
Vertrekken vrat al 12% range bij uw nichts electrische wagen.
Maar even fors remmen gaat 8% teruggeven. (een ruwe gok op regeneratie-efficiëntie).
Als je met een brandstofwagen als een gek optrekt, gaat het bereik met meer zakken hoor. Gewoon aflezen op mijn boordcomputer zie ik het verschil al met mijn nieuwe benzinewagen. Plankgas door de versnellingen shiften ga ik 55l/100km+. Da's een factor 5 hoger dan rustig optrekken om met het verkeer mee te gaan.

Een doorsnee brandstofwagen gebruikte een 300W aan hoofdverlichting met halogeenlampen. Met overvloedig gebruik van led is dat 50W (rijdende kerstboomeffect). Dat gaat dus per 20u 1Kw verbruiken.
Ruitenwissers oude stijl, met zeer inefficiënte borstelmotortjes namen 75W in de meest extreme omstandigheden. Een moderne opstelling kan dat terugbrengen naar 40W. Dus op 25u door gietende regen rijden is 1Kw....

Verwarming.
In een brandstofwagen krijg je die van het koelwater en had je kilowatts om te versmossen. Er was weinig reden om een wagen thermisch goed te isoleren. Alhoewel geluidsisolatie en anti-aandampmaatregelen helpen op dat vlak. Isolatie is licht, dus je kan een wagen voor weinig gewicht goed isoleren tegen geluid en warmte. Dan is goed te doen met een elektrische verwarming. Pak'mbeet 1kw in piekvermogen (zo'n badkamerverwarmer).
Ja, dat ga je merken aan je bereik, maar een goed geisoleerde wagen gaat geen 1kw continue gebruiken om een bruikbare temperatuur in de wagen te houden. Toch gaat dat, net zoals een airco (de mijne vraagt zo'n halve liter per uur extra) aan het bereik vreten.
In een file gaat de elektrische motor VEEL minder verbruiken, en da's nochtans de hoofdmoot van het verbruik. Ergo, veel file en het gebruik van randapparatuur gaat niet veel veranderen aan totaalverbruik/reikwijdte.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 09:41   #432
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Kweet het niet, ,of ik in de toekomst elektrisch zou rijden, zal wel zien hoe de techniek van de verplaatsing zal evolueren...

Duurzaamheid is aan de politiek niet besteedt blijkbaar ?

Alles moet geld kosten ten koste van de trots dat iemand heeft gekregen door realisatie en hoe ?
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 10:00   #433
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.456
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Kweet het niet, ,of ik in de toekomst elektrisch zou rijden, zal wel zien hoe de techniek van de verplaatsing zal evolueren...

Duurzaamheid is aan de politiek niet besteedt blijkbaar ?

Alles moet geld kosten ten koste van de trots dat iemand heeft gekregen door realisatie en hoe ?
U zal elektrisch gaan rijden. Daar is niet aan te ontkomen. Zelfs met de huidige generatie accu's is het gewoon veel efficiënter gebruik van grondstoffen. En we moeten wel een pak efficiënter om gaan gaan met grondstoffen. Anders gaan we een ferme post pakken met ons 7 000 000 000+ mensen.

De enige reden ik momenteel niet elektrisch rijd is dat het in aankoop idioot duur is in vergelijking met brandstofwagens. Ik gok dat tijdens de levensduur van onze huidige wagen het kantelpunt wel gehaald gaat worden en dat het haalbaar is een elektrische wagen te kopen met de juiste capaciteiten voor een bedrag dat ik eraan wil spenderen.

Indien dat niet gebeurd, dan hebben we die ferme post gepakt, en zitten we in een situatie "a la Elysium"
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 10:07   #434
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U zal elektrisch gaan rijden. Daar is niet aan te ontkomen. Zelfs met de huidige generatie accu's is het gewoon veel efficiënter gebruik van grondstoffen. En we moeten wel een pak efficiënter om gaan gaan met grondstoffen. Anders gaan we een ferme post pakken met ons 7 000 000 000+ mensen.

De enige reden ik momenteel niet elektrisch rijd is dat het in aankoop idioot duur is in vergelijking met brandstofwagens. Ik gok dat tijdens de levensduur van onze huidige wagen het kantelpunt wel gehaald gaat worden en dat het haalbaar is een elektrische wagen te kopen met de juiste capaciteiten voor een bedrag dat ik eraan wil spenderen.

Indien dat niet gebeurd, dan hebben we die ferme post gepakt, en zitten we in een situatie "a la Elysium"
De ontwikkelingen binnen de technologie stoppen dan ook niet.

https://www.hln.be/ihln/multimedia/r...eter~a368804c/

En door de stijgende verkoop, dalen de prijzen.

Maar vandaag is de E-wagen een luxe spelgoedje voor de beter begoede en zijn geld niet waard
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 11:30   #435
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Mijn stelling blijft dus ......
Vul maar dikke onzin aan ipv die puntjes hoor.

271 km rijbereik in de praktijk, dit bij min 3 graden in putje Duitsland en sneeuw, op weg van Keulen naar een bakkerij in de Eifel:
Citaat:
http://www.faz.net/aktuell/technik-m...ue#pageIndex_0
Köln, 8 Uhr. Das Thermometer zeigt minus 3 Grad. Es schneit. Das geplante Ziel ist eine Bäckerei in der Eifel, die verflixt leckeres Knäckebrot backt.
...
271,8 Kilometer haben wir an diesem Tag geschafft. Unter widrigsten Bedingungen. 15,3 Kilowattstunden Strom betrug der Durchschnittsverbrauch, das ergibt bei 24 Cent je Kilowattstunde rund 3,70 Euro auf einhundert Kilometer.
En dat voor 3,7 Euro/100 km, onklopbaar. En het ganse electrisch *folterarsenaal ingezet aan snelheden die in BE verboden zijn.

Citaat:
Wir entscheiden uns, der Authentizität wegen, für ein Stück Autobahn. Autobahnen sind wenig hilfreich, die Elektromaschine wird mangels Verzögerung nicht geladen. Hohe Geschwindigkeiten ruinieren die Reichweite. Der Zoé ist auf 135 km/h begrenzt, wir fahren konstant 100 km/h und ansonsten den ganzen Tag über so, wie es des Verkehrsfluss erlaubt. Nicht schnell, aber ohne die übrigen Teilnehmer zu behindern. 46 Kilometer Autobahn zwingen die Reichweitenanzeige um 70 Kilometer in die Knie. Dann Landstraße, bergauf, der Streuwagen von der Straßenmeisterei gibt uns Deckung, die Sicht ist schlecht. Licht an, Gebläse an, Scheibenwischer an, Navi an, das versammelte *Folterarsenal ist im Einsatz. Bis zum Knäckebrot wird es sicher reichen, aber unsere Mission lautet eigentlich: 300 Kilometer schaffen. Dann vergäben wir das Prädikat „alltagstauglich“.
Dat zijn geteste FEITEN in de praktijk, geen verzinsels uit jouw natte duim.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 december 2017 om 11:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 11:49   #436
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar vandaag is de E-wagen een luxe spelgoedje voor de beter begoede en zijn geld niet waard
Is al vandaag zijn geld waard:
http://www.milieuvriendelijkevoertui...ool/index.html
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 14:01   #437
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En welk E-voertuig waarmee je 4 personen met 250kg bagage en een aanhanger van 500kg kan meenemen kost er minder dan 4 maandlonen, want meer geef ik aan een nieuwe wagen niet uit.
Die moet niet dienen om mijn ego te strelen, maar moet wel kunnen wat ik ervan verlang.
Als ik 8 maandlonen moet uitgeven aan een wagen, dan wil ik wel wat meer dan een sardienenblik op wielen.
De huidige E-wagens kosten gemiddeld meer dan het gemiddelde netto jaarinkomen van de Belg.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 14:12   #438
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En welk E-voertuig waarmee je 4 personen met 250kg bagage en een aanhanger van 500kg kan meenemen kost er minder dan 4 maandlonen, want meer geef ik aan een nieuwe wagen niet uit.
Die moet niet dienen om mijn ego te strelen, maar moet wel kunnen wat ik ervan verlang.
Als ik 8 maandlonen moet uitgeven aan een wagen, dan wil ik wel wat meer dan een sardienenblik op wielen.
De huidige E-wagens kosten gemiddeld meer dan het gemiddelde netto jaarinkomen van de Belg.
Vind je allemaal in die berekeningstool via de Vlaamse overheid.

Autogids heeft ook zo een tool.

ADAC heeft ook een lange tabel, maar hun berekening is beperkt tot slechts 4 jaar rijden en 15.000 km/jaar. En zelfs dan kunnen enkele modellen concurreren in de totaalkost tov hun fossiele versies, of andere vergelijkbare merken.

In hun laatste tabel van 10/2017 is bvb een VW E-Golf al gunstiger dan hun fossiele broertjes. Ondanks dat de diesel relatief zeer goedkoop is in D en de stroom eerder duur. Ik kan het hier plakken als je wilt, tesamen met de gehanteerde brandstofprijzen.

Citaat:
Als ik 8 maandlonen moet uitgeven aan een wagen, dan wil ik wel wat meer dan een sardienenblik op wielen.
Een E-Golf is zelfs stijver dan een fossiele Golf-versie door het centraal batterijpack.
Een E-versie zal in de regel ook altijd veiliger zijn dan hun fossiele versie.

Indien je natuurlijk enkel kijkt naar de aankoopsprijs van de wagen en niet naar de andere kosten, dan heeft elk objectief vergelijk natuurlijk helemaal geen zin. Of het is wachten op de electrische Dacia.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 december 2017 om 14:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 15:31   #439
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vind je allemaal in die berekeningstool via de Vlaamse overheid.

Autogids heeft ook zo een tool.

ADAC heeft ook een lange tabel, maar hun berekening is beperkt tot slechts 4 jaar rijden en 15.000 km/jaar. En zelfs dan kunnen enkele modellen concurreren in de totaalkost tov hun fossiele versies, of andere vergelijkbare merken.

In hun laatste tabel van 10/2017 is bvb een VW E-Golf al gunstiger dan hun fossiele broertjes. Ondanks dat de diesel relatief zeer goedkoop is in D en de stroom eerder duur. Ik kan het hier plakken als je wilt, tesamen met de gehanteerde brandstofprijzen.


Een E-Golf is zelfs stijver dan een fossiele Golf-versie door het centraal batterijpack.
Een E-versie zal in de regel ook altijd veiliger zijn dan hun fossiele versie.

Indien je natuurlijk enkel kijkt naar de aankoopsprijs van de wagen en niet naar de andere kosten, dan heeft elk objectief vergelijk natuurlijk helemaal geen zin. Of het is wachten op de electrische Dacia.
De E-golf kost 39.010 €, de golf Trendline kost 20.220 €.
Kan al veel kilometers rijden en veel onderhoudsbeurten laten doen, voor die 19.000€.

De Mitsubishi i-MiEV kost in België 29.240€ incl. BTW. De outlander kost 27.490,00€.
Wel een klein verschil van wagen. De outlander PHEV kost 47.540,00€ of 20.000€ meer dan de outlander 2liter benzine.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2017, 16:00   #440
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De E-golf kost 39.010 €, de golf Trendline kost 20.220 €.
ADAC vergelijkt objectiever als jij.
Daar is de Golf E 0.2 cent/100 km goedkoper dan de best vergelijkbare benzineversie en zelfs 1,9 cent goedkoper dan de best vergelijkbare dieselversie. Dit bij 20.000 km/jaar.
ADAC kijkt ook naar alle standaardopties en past die desnoods aan in de andere wagens om het spel eerlijker te spelen.

ADAC hanteert daarbij een dure stroomprijs van 0.30 cent/kWh, en een goedkope dieselprijs van slechts € 1.15/liter, Euro superbenzine € 1,33.
Ondanks dat serieus verschil met Belgische brandstofprijzen van vandaag wint die E-Golf het nipt in D. In BE is ook de stroom goedkoper.

Citaat:
Kan al veel kilometers rijden en veel onderhoudsbeurten laten doen, voor die 19.000€.
Eerder appelen en peren dus. Je kunt geen spaarmodel met manuele bak nemen en die vergelijken met een E-wagen die automatiek sowieso en vele opties al standaard meekrijgt (ook navigatie enz...).
ADAC vergelijkt dan ook enkel die auto versies die qua comfortopties vergelijkbaar zijn, of zo objectief mogelijk, daarom al alleen de comfortline versie en DSG-automaat.

In D kostten die versies in aankoop | totaalkost per km bij 20.000 km/jaar ---:
Citaat:
E Golf (100 kW) : € 35.900 | --- 39.0 cent/ km
Golf (110 kW), 1.5 TSi Comfortline DSG: € 27.250 | --- 39.2 cent/ km
Golf (110 kW) , 2.0 TDI Comfortline DSG: € 30.000 | --- 40.9 cent/ km

https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-Autos...ich_260562.pdf laatste blz staat VW, tabel is alfabetisch, gehanteerde parameters zie eerste blz... prijzen brandstof 10/2017 staan op blz 2
Kijk je bij KIA (Soul EV) of Opel (Ampera E tegen Astra) is de E-versie ook niet duurder en zelfs goedkoper totaalkost. Andere E-merken doen het minder goed.
Ampera E (150 kW) is 2,4 cent/km goedkoper dan Astra (147 kW).

Laatst gewijzigd door Micele : 31 december 2017 om 16:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be