Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2010, 10:27   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard De financiering van de godsdiensten moet herzien worden

De financiering van de godsdiensten moet herzien worden. Het oude stelsel is verouderd, het stemt niet meer overeen met de huidige secularisereing van de maatschappij.

Gwendolyn Rutten (open VLD) stelt voor objectieve criteria te gebruiken voor het subsidiëren van bedienaren van erediensten.

Zij wil een bevraging via de belastingsformulieren, naar welke erkende godsdienst zijn of haar deel moet gaan.

Momenteel zit het budget verspreid over verschillende overheidsinstanties, zodat er geen duidelijk inzicht is in het totaalpakket.

Justitiebudget bevatte 104 miljoen euro voor erkende erediensten in 2010.

De eerste reacties van Groen en SPa zijn positief.

NVA en CD&v schieten het plan niet af.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 10:45   #2
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De financiering van de godsdiensten moet herzien worden. Het oude stelsel is verouderd, het stemt niet meer overeen met de huidige secularisereing van de maatschappij.

Gwendolyn Rutten (open VLD) stelt voor objectieve criteria te gebruiken voor het subsidiëren van bedienaren van erediensten.

Zij wil een bevraging via de belastingsformulieren, naar welke erkende godsdienst zijn of haar deel moet gaan.

Momenteel zit het budget verspreid over verschillende overheidsinstanties, zodat er geen duidelijk inzicht is in het totaalpakket.

Justitiebudget bevatte 104 miljoen euro voor erkende erediensten in 2010.

De eerste reacties van Groen en SPa zijn positief.

NVA en CD&v schieten het plan niet af.
Hebt u daar een bronvermelding voor?

Een goed plan op voorwaarde dat je natuurlijk kan aanduiden dat je het deel gewoon voor jezelf wil houden en dat het niet naar een godsdienst gaat.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 10:45   #3
jeroen122
Burger
 
Geregistreerd: 10 juni 2010
Berichten: 117
Standaard

men zou beter eens een regel invoeren dat andere olielanden hier met hun miljoenen wegblijven om een godsdienst en moskeeën te sponseren en dan die wet doorvoeren... dit is een zuivere belemmering van de bestaande godsdienst terwijl we allemaal weten dat de financieringsbronnen van de islam ergens anders vandaan komen en hoe radicaler hoe meer geld het krijgt
jeroen122 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 11:01   #4
leuri
Provinciaal Statenlid
 
leuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Locatie: Roeselare
Berichten: 605
Standaard

Geen enkele godsdienst zou door de staat mogen gefinancierd worden.
leuri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 11:33   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hebt u daar een bronvermelding voor?

Een goed plan op voorwaarde dat je natuurlijk kan aanduiden dat je het deel gewoon voor jezelf wil houden en dat het niet naar een godsdienst gaat.
De Morgen vanmorgen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 11:35   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leuri Bekijk bericht
Geen enkele godsdienst zou door de staat mogen gefinancierd worden.
Waarom niet?

Je kan ze beter in een afhankelijkheidspositie houden en ze zo des te beter manipuleren. Als ze zich teveel mengen in depolitiek, dan kan je ze bestraffen door ze subsidies te onthouden
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 11:36   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroen122 Bekijk bericht
men zou beter eens een regel invoeren dat andere olielanden hier met hun miljoenen wegblijven om een godsdienst en moskeeën te sponseren en dan die wet doorvoeren... dit is een zuivere belemmering van de bestaande godsdienst terwijl we allemaal weten dat de financieringsbronnen van de islam ergens anders vandaan komen en hoe radicaler hoe meer geld het krijgt
Ik neem aan dat iedereen hier mag financieren wat ie maar wil, zolang hij daarbij geen wetten overtreedt?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 15:16   #8
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Heel goed dat dit op tafel ligt.

Al moet men niet vergeten dat de financiering van de Kerk een compensatiemaatregel was. De financiering van andere godsdiensten in dit land, op basis van de argumentatie dat de kerk ook gefinancierd wordt, is daarom ook onzinnig.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 16:01   #9
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De financiering van de godsdiensten moet herzien worden. Het oude stelsel is verouderd, het stemt niet meer overeen met de huidige secularisereing van de maatschappij.

Gwendolyn Rutten (open VLD) stelt voor objectieve criteria te gebruiken voor het subsidiëren van bedienaren van erediensten.

Zij wil een bevraging via de belastingsformulieren, naar welke erkende godsdienst zijn of haar deel moet gaan.

Momenteel zit het budget verspreid over verschillende overheidsinstanties, zodat er geen duidelijk inzicht is in het totaalpakket.

Justitiebudget bevatte 104 miljoen euro voor erkende erediensten in 2010.

De eerste reacties van Groen en SPa zijn positief.

NVA en CD&v schieten het plan niet af.
Ik heb het al vaker gevraagd, maar wat met atheïsten? Zij hebben geen tempels en zo te onderhouden, moeten zij dan ook nog steeds die bijdrage betalen? Indien wel, dan vind ik het de moment om eens op straat te komen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 16:02   #10
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leuri Bekijk bericht
Geen enkele godsdienst zou door de staat mogen gefinancierd worden.
²
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 16:08   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik heb het al vaker gevraagd, maar wat met atheïsten? Zij hebben geen tempels en zo te onderhouden, moeten zij dan ook nog steeds die bijdrage betalen? Indien wel, dan vind ik het de moment om eens op straat te komen.
Er bestaat ook een Humanistische Vrijzinnige Vereniging : http://www.h-vv.be/

maar ik vind ook niet dat men daar dan maar op moet storten als men niet gelovig is, dan wil ik het ook in eigen beheer houden want ik ben lid van de kerk van het Flying Spaghetti Monster en die krijgen ook niks.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 16:10   #12
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Heel goed dat dit op tafel ligt.

Al moet men niet vergeten dat de financiering van de Kerk een compensatiemaatregel was. De financiering van andere godsdiensten in dit land, op basis van de argumentatie dat de kerk ook gefinancierd wordt, is daarom ook onzinnig.
²
In ruil voor het eigendomsrecht van de kerkgebouwen.
En nu moeten de belastingbetalers zelfs mee betalen voor de bouw van moskeeën????
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 16:17   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik heb het al vaker gevraagd, maar wat met atheïsten? Zij hebben geen tempels en zo te onderhouden, moeten zij dan ook nog steeds die bijdrage betalen? Indien wel, dan vind ik het de moment om eens op straat te komen.
Ik wil wel de chef worden van de atheïsten, tegen een kleine vergoeding.

Er is toch zoiets als het Humanistisch verbond?

Je mag toch aangeven welke filosofische richting je wil steunen?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 16:18   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er bestaat ook een Humanistische Vrijzinnige Vereniging : http://www.h-vv.be/

maar ik vind ook niet dat men daar dan maar op moet storten als men niet gelovig is, dan wil ik het ook in eigen beheer houden want ik ben lid van de kerk van het Flying Spaghetti Monster en die krijgen ook niks.
Ik neem aan dat je ook kan aangeven dat je niets wil storten?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 16:19   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
²
Er zijn voor en tegens. Ik wil ze wel eens horen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 16:59   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik heb het al vaker gevraagd, maar wat met atheïsten? Zij hebben geen tempels en zo te onderhouden, moeten zij dan ook nog steeds die bijdrage betalen? Indien wel, dan vind ik het de moment om eens op straat te komen.
ja ze hebben dat gezegd, dat gaat dan naar de begroting,, het is niet zo dat je kunt ontsnappen aan dat geld. Want dan betaalt er niemand, wat ik best prettige gedacht zou vinden

Het voordeel zou zijn dat moslims voor moslims betalen, dat christenen voor de katholieke kerk betaalt, en dat je een soort populariteitspoll hebt die bijhoudt welke godsdienst je wilt sponseren.

Nu zie ik dat eindigen dat er 200.000 moslims hun godsdienst financieren en dat ze daar de kraan serieus mogen dichtdraaien, en dat de katholieke kerk ook een deuk in zijn begroting krijgt, en dat de boedhisten daar zo'n overflow aan geld gaan krijgen die ze nooit opgesoepeerd krijgen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 17:41   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Heel goed dat dit op tafel ligt.

Al moet men niet vergeten dat de financiering van de Kerk een compensatiemaatregel was. De financiering van andere godsdiensten in dit land, op basis van de argumentatie dat de kerk ook gefinancierd wordt, is daarom ook onzinnig.
Met de ettelijke miljarden aan subsidies die in de loop der tijden aan de RKK werden uitgekeerd, is die "compensatie" al lang niet meer van toepassing. Bovendien kwam de RKK oorspronkelijk ook maar aan haar rijkdommen door diefstal, oplichterij, moord- en plundertochen en andere vormen van misdaad. Als er van ergens "compensatie" zou moeten komen, is het wel van de RKK.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 17:51   #18
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leuri Bekijk bericht
Geen enkele godsdienst zou door de staat mogen gefinancierd worden.
Dikke vette twee. 2
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 16:30   #19
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leuri Bekijk bericht
Geen enkele godsdienst zou door de staat mogen gefinancierd worden.
Inderdaad. Een godsdienst is niet meer dan een sekte met politieke macht.
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 22:03   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leuri Bekijk bericht
Geen enkele godsdienst zou door de staat mogen gefinancierd worden.
Concreet: wat gaat u doen met de vele parochiekerken bijvoorbeeld die in zo'n situatie hoogstwaarschijnlijk niet meer door de RKK zullen gebruikt worden? Wat gaat u doen met dat erfgoed?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be