Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat vond je van SiCKO?
Leuke documentaire, beetje manipulatief 0 0%
Sterk pamflet, belangrijke boodschap 13 68,42%
Communistische propaganda, grote onzin 0 0%
Goed voor Amerika, niet voor ons 1 5,26%
Dwaze film, slecht gemaakt 0 0%
Niks, ik ga niet kijken. 5 26,32%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2007, 08:45   #1
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard S i C K O

Wat vond je van 'SiCKO' (film van Michael Moore)?

trailer: http://www.youtube.com/watch?v=FhH_AJBysks

( sorry voor triple post, ik was dronken )
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)

Laatst gewijzigd door Goldband : 10 oktober 2007 om 08:46.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 08:58   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Wie dronken is post beter meteen bij de koeien en kalveren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 09:05   #3
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

't Was een grapje, knuppel. Ik had mijn enquête gewoon niet afgewerkt binnen de 5 minuten en dus was ze verlopen. Vandaar ...
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 11:13   #4
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

De Amerikaanse situatie is bekend; het vreemde is dat er in europa bewegingen richting zo'n systeem gemaakt worden terwijl het zo overduidelijk enkel op winst voor de bedrijven is gericht.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 13:33   #5
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Sterk pamflet, belangrijke boodschap
en ook wel een beetje
Goed voor Amerika, niet voor ons

ttz, het verbloemt toch wel wat de realiteit van hoe dat bij ons werkt. Niet alle medicatie is betaalbaar voor alle mensen.
Het contrast tussen de VS en Europa is evenwel zo immens, dat ik begrip kan tonen voor de ietwat éénzijdige kijk van Moore, die natuurlijk zijn films maakt uit vaderlandsliefde.

Sicko toont aan dat liberalisme moordt en dat is wel zeer goed dat dit eens in een Amerikaanse film wordt aangetoond. Ook toont hij duidelijk aan dat sociale sectoren zeker nooit mogen/mochten geprivatiseerd worden.

Sicko is een zeer goede en leerrijke film.
__________________
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 14:28   #6
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Sterk pamflet, belangrijke boodschap
en ook wel een beetje
Goed voor Amerika, niet voor ons

ttz, het verbloemt toch wel wat de realiteit van hoe dat bij ons werkt. Niet alle medicatie is betaalbaar voor alle mensen.
Het contrast tussen de VS en Europa is evenwel zo immens, dat ik begrip kan tonen voor de ietwat éénzijdige kijk van Moore, die natuurlijk zijn films maakt uit vaderlandsliefde.

Sicko toont aan dat liberalisme moordt en dat is wel zeer goed dat dit eens in een Amerikaanse film wordt aangetoond. Ook toont hij duidelijk aan dat sociale sectoren zeker nooit mogen/mochten geprivatiseerd worden.

Sicko is een zeer goede en leerrijke film.
Een verplichte film voor iedere ultra-liberaal die onze sociale zekerheid zou willen ruilen voor het Amerikaanse systeem.

Laatst gewijzigd door Pietje : 10 oktober 2007 om 14:28.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 14:39   #7
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Ik hou niet zo van een 'documentaire'-maker die de waarheidsgetrouwheid van de beelden die hij schiet minder belangrijk vindt dan de boodschap die hij wil overbrengen.

Ik zal de film wel eens huren wanneer ie op DVD uitkomt.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 14:51   #8
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik heb de film nog niet gezien - maar diegenen die geloven in de superioriteit van "onze systemen" moeten toch wel eens wat nadenken:
er zijn voldoende patiënten die nood hebben aan "nog niet goedgekeurde" medikamenten die fortuinen moeten spenderen. Er zijn ook voldoende
"hospitalisatieverkeringen" die uiterst kieskeurig zijn mbt tot het aanvaarden van polissen en die niet te benauwd zijn om te onderzoeken of er een "waarschijnlijkheid" is dat de ene of andere genetische aanleg ongekend bij het afsluiten van de polis geen aanleiding was voor een aandoening, waarvoor de tussenkomst dan ook met plezier door de verzekeraar geschrapt wordt.

Wij hebben er bij ons minder last van : maar in sommige buitenlanden met een schijnbaar goed publiek ziekteverzekeringssysteem schijnnt men toch last te hebben van zodanig uit de hand lopende "wachtlijsten" dat ook hier de private geldverslinders ruimte krijgen om hun lukratieve business op te zetten.

&Wat te denken over het "artsen zonder grenzen" systeem, dat weliswaar prijzenswaardig is, maar waar het paradox is dat onze gewetens gesust worden door artsen van hier naar daar te sturen, terwijl medisch en paramedisch personeel, goed geschoold, goed gekwalificeerd, wegens te lage lonen ter plaatse mot uitwijken naar het rijke noord-westen ?

& Wat te denken van de pharmaceutische industrie, die zich focust op de ziektes die in de "rijke" landen voorkomen en het fundamenteel onderzoek naar de "tropische" ziektes links laten liggen of naar de overheid toeschuiven omdat er daar geen vette winsten te verwachten zijn.

...

zolang er slechts 50% van de amerikanen gaat stemmen en men ervoor zorgt dat het merendeel van de 2-hamburgerjobs amerikanen zijn stem niet uitbrengt, blijft het systeem van een ongezond vrije marktsysteem er wel werken.. zelfs de rijke amerikanen zullen wel ooit inzien dat dit ook tegen hun eigen belang ingaat zeker ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 10 oktober 2007 om 14:55.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 16:47   #10
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Ik heb het niet begrepen op Michael Moore. Dat valt voor mij onder films waar de mening van de auteur primeert op de film zelf.

Niet dat ik het eens ben met het Amerikaanse systeem van gezondheidszorg, maar ook bij ons sterven er mensen. Natuurlijk, als je per sé het communistisch 'ideaal' wil verdedigen, be my guest. Als er daar wat mis gaat, wordt het vrolijk ontkend. Kritikasters krijgen dan 20 jaar cel: 5 jaar om te zeggen dat het systeem niet werkt en 15 jaar om de waarheid te vertellen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 17:00   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Wat vond je van 'SiCKO' (film van Michael Moore)?

trailer: http://www.youtube.com/watch?v=FhH_AJBysks

( sorry voor triple post, ik was dronken )
"SICKO" zegt mij geen bal. Waar gaat het over? Wat is het maatschappelijk belang (gezien de rubriek) ? Topics inleiden met met Youtube-filmpkes vind ik nogal gemakzuchtig. Wat is uiteindelijk uw mening ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 17:39   #12
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde
 
hurycane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2007
Berichten: 800
Standaard

Ik heb de film al wel gezien en de mensen die zeggen dat het hen weinig interesseert kan ik niet begrijpen. Stilaan evolueren wij naar een soortgelijk systeem.

Nog vorige week heeft Bush zijn veto gebruikt om 40 miljoen kinderen zonder ziekteverzekering door het leven te laten gaan.

Men laat daar bewust mensen sterven, gezondheidszorg is daar core business !

En natuurlijk is dit een actueel thema. De splitsing van de gezondheidszorg is één van de eisen die op tafel ligt. Dat is een stap dichter naar het amerikaans systeem, en we gaan al zo hard die richting uit.

Al die Alexanders zouden beter eens gaan kijken naar de film en zich dan de vraag stellen van oei, wat als dat met mij gebeurt ?!

En het erge aan dit alles is dat er jaarlijks een overschot is aan sociale zekerheid, en we geven al zoveel weg :

- 10.7% op ploegenarbeid
- notionele aftrek
- de platte kiwi ...

We zouden onze gezondheidszorg makkelijk kunnen uitbreiden, maar neen, iedereen slikt het principe van ieder voor zich en weinige gaan beseffen dat ze op een gegeven moment alléén gaan komen te staan !

__________________
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,...
--------------------------------------------------
Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn...
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 20:53   #13
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
"SICKO" zegt mij geen bal. Waar gaat het over? Wat is het maatschappelijk belang (gezien de rubriek) ? Topics inleiden met met Youtube-filmpkes vind ik nogal gemakzuchtig. Wat is uiteindelijk uw mening ?
Ik vind uw reactie ongepast. Ze getuigt van domheid of van een onvermogen om uw humeur te relativeren vooraleer u begint te typen.

1. Sicko zegt u geen bal. Da's uw goede recht. Dank u om het te delen.
2. Het maatschappelijk belang lijkt me nogal duidelijk, maar gezien uw houding (cf 1) zult u nooit weten waarom. De inhoud van de film maakt namelijk veel duidelijk...
3. Je lijkt geërgerd door mijn link naar youtube. Die stond er ter illustratie, wat overduidelijk was. Ik vroeg namelijk niet naar jullie mening over het filmpje, wel over de documentaire. Om het voor de lezer wat comfortabeler te maken plaatste ik een link naar de trailer. Dat dit gemakzuchtig zou zijn lijkt me moeilijk te verdedigen.
4. Mijn eigen mening vertel ik je graag. Dank voor de belangstelling. Ik vind dat SiCKO een paar zeer relevante maatschappelijke thema's aanraakt, die zeker ook voor Europa van belang zijn. Meerbepaald vind ik dat een neoliberale politiek al te vaak doelen nastreeft die confligeren met het algemeen belang. Concreet worden mensen rijk door de miserie van anderen. Dat is al eeuwen zo, maar het begint vandaag op een systeem te lijken, op een ideologie bijna. Oplichterij heet vandaag namelijk 'sales management'. Het feit dat plat opportunisme en egoïsme vandaag sociaal aanvaard (of zelfs gewaardeerd) worden vind ik een zeer kwalijke evolutie.
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 23:22   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Een verplichte film voor iedere ultra-liberaal die onze sociale zekerheid zou willen ruilen voor het Amerikaanse systeem.
Dat zal dan ook geen liberaal zijn. Er is dan ook niets liberaal aan het Amerikaans systeem.

'k zal het proberen heel simpel uit te leggen. Het niveau van etatisten (links en rechts) op dat vlak is vaak nogal bedroevend. (Hoe goed ze het ook bedoelen!)

Als de consument minder macht heeft dan de lobbygroep die reglementeringen eist ten voordele van zichzelf en ten nadele van de concurrentie, dan kan je misschien wel eens beginnen vermoeden dat het niet neoliberaal wonderland is.

Maar zover was je nog niet, zeker? Komt nog.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 10 oktober 2007 om 23:22.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 00:10   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Bij mijn liberale vereniging is er - 'k heb het natuurlijk niet aan iedereen gevraagd - een vrij redelijke consensus dat het Belgisch systeem beter is dan het Amerikaanse. Liberaler zelf.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 08:01   #16
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Bij mijn liberale vereniging is er - 'k heb het natuurlijk niet aan iedereen gevraagd - een vrij redelijke consensus dat het Belgisch systeem beter is dan het Amerikaanse. Liberaler zelf.
Beter wel - hoewel het natuurlijk wel een grotere nood heeft aan financiering vanwege de grotere repartitie - maar niet perfect.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 09:33   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Wel duh. We willen het verbeteren door het af te schaffen. ^^
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 15:23   #18
schaduwrijk
Burgemeester
 
schaduwrijk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 595
Standaard

kheb hem gezien, leuk maar vooral belangrijk voor de amerikanen...
__________________
en hier, hier eindigt uw vrijheid...
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 17:28   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ik vind uw reactie ongepast. Ze getuigt van domheid of van een onvermogen om uw humeur te relativeren vooraleer u begint te typen.

1. Sicko zegt u geen bal. Da's uw goede recht. Dank u om het te delen.
2. Het maatschappelijk belang lijkt me nogal duidelijk, maar gezien uw houding (cf 1) zult u nooit weten waarom. De inhoud van de film maakt namelijk veel duidelijk...
3. Je lijkt geërgerd door mijn link naar youtube. Die stond er ter illustratie, wat overduidelijk was. Ik vroeg namelijk niet naar jullie mening over het filmpje, wel over de documentaire. Om het voor de lezer wat comfortabeler te maken plaatste ik een link naar de trailer. Dat dit gemakzuchtig zou zijn lijkt me moeilijk te verdedigen.
4. Mijn eigen mening vertel ik je graag. Dank voor de belangstelling. Ik vind dat SiCKO een paar zeer relevante maatschappelijke thema's aanraakt, die zeker ook voor Europa van belang zijn. Meerbepaald vind ik dat een neoliberale politiek al te vaak doelen nastreeft die confligeren met het algemeen belang. Concreet worden mensen rijk door de miserie van anderen. Dat is al eeuwen zo, maar het begint vandaag op een systeem te lijken, op een ideologie bijna. Oplichterij heet vandaag namelijk 'sales management'. Het feit dat plat opportunisme en egoïsme vandaag sociaal aanvaard (of zelfs gewaardeerd) worden vind ik een zeer kwalijke evolutie.
Ik heb de trailer bekeken. Anti-VS propaganda. Zeg maar anti-liberaal. Sorry, meer kan ik er over niet zeggen.
Hoe links ook, een goed onderbouwd argument is beter. Daar kan je nog over nadenken. Maar niet over een links gecompileerde videomontage, zeg maar pamflet. Een pamflet, zo lees ik het ook op youtube. Waardeloos voor iemand die zich niet laat misleiden door de massa.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 18:10   #20
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik heb de trailer bekeken. Anti-VS propaganda. Zeg maar anti-liberaal. Sorry, meer kan ik er over niet zeggen.
Hoe links ook, een goed onderbouwd argument is beter. Daar kan je nog over nadenken. Maar niet over een links gecompileerde videomontage, zeg maar pamflet. Een pamflet, zo lees ik het ook op youtube. Waardeloos voor iemand die zich niet laat misleiden door de massa.
Ik denk dat je niet weet waarover je spreekt.
Dat je de documentaire kan zien als een pamflet, klopt. Zo kan je elke documentaire die zich kritisch opstelt als een pamflet aanzien. Wat is daar mis mee.
Als er iemand een liberaal is, zal het Michael Moore wel zijn. En als er iemand zijn land graag ziet, is het ook Moore.
Als niet in de rij met de neocons lopen gelijk is aan anti-liberaal en anti-USA, ja dan kom je moeilijk verder natuurlijk..

Volgens mij ken je Michael Moore niet. Michael Moore accentueert weliswaar nogal wat zaken, maar liegt niet. Het is ook niet voor niets dat ie een oscar kreeg met Bowling for Columbine.

Maar als jij een kritische documentaire over de gezondheidszorg in de VS al voor ze gezien te hebben afkraakt, ja dan is dat uw zaak. Zo liberaal ben ik dan wel weer.
__________________
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be