Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2007, 10:44   #101
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Heeft Cyprus volledige controle over Nicosia? Heeft Palestina controle over Jeruzalem? Heeft Bretagne controle over Nantes?
Waar slaat dat nu weer op?
Vlaanderen is toch geen soort Palestijnse Staat ,in oorlog met Wallonie

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 26 mei 2007 om 10:45.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 11:16   #102
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Waar slaat dat nu weer op?
Vlaanderen is toch geen soort Palestijnse Staat ,in oorlog met Wallonie
Ik wist ook niet dat Bretagne in oorlog was met Franrijk.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 11:28   #103
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik wist ook niet dat Bretagne in oorlog was met Franrijk.
Belgen zijn inderdaad meesters in het niet beantwoorden van vragen.
Het draaien om de pot is zeker aangeboren?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 11:33   #104
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het draaien om de pot is zeker aangeboren?
Ja.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 11:57   #105
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ja.
Hoe wil je anders het bestaan van je land legitimeren?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 12:24   #106
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Hoe kan Brussel nu de hoofdstad van Vlaanderen zijn als de bevoegdheden van Vlaanderen over Brussel niet duidelijk zijn
Je bent toch baas over je eigen hoofdstad ,heb je het ooit anders meegemaakt?
Antwoord om mijn vraag graag?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 12:25   #107
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hoe wil je anders het bestaan van je land legitimeren?
Wij zullen het eindeloze voortbestaan van Belgie wel nooit begrijpen
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 12:28   #108
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wij zullen het eindeloze voortbestaan van Belgie wel nooit begrijpen
Volgens mij laten Vlamingen zich gewoon graag naaien.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 15:23   #109
Brusseleir
Burger
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 156
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik vind dat het tijd wordt om het Brussels gewest af te schaffen. De 19 Brusselse gemeenten maken dan gewoon deel uit van het Vlaams gewest.

Euh, ik denk dat je een klein detail vergeet : de 85 �* 90 % franstaligen in Brussel en daarbij nog een flink percentage nederlandstaligen die graag in het huidige Brussel wonen, ondanks de sterke franstalige gemeenschap (ik maak deel uit van de laatste groep en hoe meer ik hier op dit forum lees, hoe blijer dat ik ben dat ik niet in het Vlaams Gewest woon, trouwens ).

Waarom wil Vlaanderen geen nieuwe taaltelling? Een referendum in Brussel (en waarom geen in de rand om te zien of de bewoners zo 'happy' zijn in het Vlaams Gewest) over de afschaffing van het Gewest om eventjes 19 Vlaamse gemeentes te vormen zou een megaflop zijn.
Brusseleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 15:30   #110
Brusseleir
Burger
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 156
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dat is waar, ze schrijven ordonnanties uit. Ordonnanties staan in de hiërarchie van de rechtsnormen een niveau lager dan wetten/decreten.

Euh, kijk er de Grondwet eens op na (of makkelijker en aangenamer te lezen, België voor beginners, van Gerlache, Van De Lanotte, Uyttendaele, Bracke en Goedertier). Een ordonnantie staat op hetzelfde niveau dan een decreet of een wet. De ordonnantie kan natuurlijk alleen gaan over specifieke gewestelijke bevoegdheden.

Correcte informatie helpt altijd bij het vormen van een mening.
Brusseleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 15:47   #111
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Euh, ik denk dat je een klein detail vergeet : de 85 �* 90 % franstaligen in Brussel en daarbij nog een flink percentage nederlandstaligen die graag in het huidige Brussel wonen, ondanks de sterke franstalige gemeenschap (ik maak deel uit van de laatste groep en hoe meer ik hier op dit forum lees, hoe blijer dat ik ben dat ik niet in het Vlaams Gewest woon, trouwens ).

Waarom wil Vlaanderen geen nieuwe taaltelling? Een referendum in Brussel (en waarom geen in de rand om te zien of de bewoners zo 'happy' zijn in het Vlaams Gewest) over de afschaffing van het Gewest om eventjes 19 Vlaamse gemeentes te vormen zou een megaflop zijn.
De gewestbevoegdheden gaan over economie. Brussel en Vlaanderen zijn eenzelfde economische ruimte, dus is het niet meer dan logisch dat Brussel en Vlaanderen een gewest worden. Brussel is niet leefbaar zonder Vlaanderen en Vlaams geld (elk jaar gaat er ook veel geld van het Vlaams naar het Brussels gewest).

Brussel moet wel een tweetalige stad blijven, waar de taalwetgeving perfect wordt toegepast, de Franse Gemeenschapscommissie mag er zijn bevoegdheden blijven uitoefenen.

Dan heb ik uw tweede alinea gelezen: U pleit voor het herinvoeren van talentellingen en de uitbreiding van Brussel. Dit is gewoon het napraten van de standpunten van het FDF.
Ik ben er zeker van dat u als goede Belg op deze partij stemt?

U zegt tenslotte ook dat er in Brussel 90% Franstaligen wonen, dit klopt niet. Het moet zijn 50% Franstaligen; of beschouwt u de vele vreemdelingen die in Brussel wonen als Franstalig?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 15:55   #112
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Euh, kijk er de Grondwet eens op na (of makkelijker en aangenamer te lezen, België voor beginners, van Gerlache, Van De Lanotte, Uyttendaele, Bracke en Goedertier). Een ordonnantie staat op hetzelfde niveau dan een decreet of een wet. De ordonnantie kan natuurlijk alleen gaan over specifieke gewestelijke bevoegdheden.

Correcte informatie helpt altijd bij het vormen van een mening.
Ik heb me even vergist: Een ordonnantie moet in de op hetzelfde niveau gesitueerd worden als een decreet of wet, MAAR er zijn nuances.
Ordonnanties zijn onderworpen aan een ruimere jurisdictionele controle, aan een beperkt administratief toezicht en ordonnanties kunnen niet op een authentieke wijze worden geïnterpreteerd.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 16:02   #113
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht

Correcte informatie helpt altijd bij het vormen van een mening.
Wees gerust, ik ben goed geïnformeerd om een mening te vormen. Waarom denkt u anders dat ik voor een onafhankelijk Vlaanderen ben?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 18:23   #114
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Euh, ik denk dat je een klein detail vergeet : de 85 �* 90 % franstaligen in Brussel en daarbij nog een flink percentage nederlandstaligen die graag in het huidige Brussel wonen, ondanks de sterke franstalige gemeenschap (ik maak deel uit van de laatste groep en hoe meer ik hier op dit forum lees, hoe blijer dat ik ben dat ik niet in het Vlaams Gewest woon, trouwens ).
Waarom wilt u als Brusselse Vlaming in een apart Brussels gewest wonen; een gewest dat slecht bestuurd wordt, waar de taalwetgeving nauwelijks wordt toegepast, waar er 20% werkloosheid is, waar bijna alle gemeenten kampen met zware financiële problemen?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 19:04   #115
Brusseleir
Burger
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 156
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dan heb ik uw tweede alinea gelezen: U pleit voor het herinvoeren van talentellingen en de uitbreiding van Brussel. Dit is gewoon het napraten van de standpunten van het FDF.
Ik ben er zeker van dat u als goede Belg op deze partij stemt?

U zegt tenslotte ook dat er in Brussel 90% Franstaligen wonen, dit klopt niet. Het moet zijn 50% Franstaligen; of beschouwt u de vele vreemdelingen die in Brussel wonen als Franstalig?

Ik stem niet op MR (hoewel ik vind dat er enkele goede politici zijn) omdat ik me als nederlandstalige niet kan verzoenen met de FDF (hoewel Clerfayt het op lokaal vlak in Schaarbeek niet slecht doet). Moest er nog een scheiding tussen PRL en FDF zijn, zou ik misschien wel op PRL gestemd hebben.

Ik stem ook niet op CD&V, omdat zij met de NVA in zee zijn gegaan (en omdat ik sowieso geen tjeef ben) en ik stem ook niet op SP.a omdat zij lmet Spirit in kartel zitten (hoewel ik Spirit iets minder erg vind dan NVA).


Ik pleit niet voor het herinvoeren van een taaltelling, maar ik zou wel erg benieuwd zijn naar het resultaat en omdat ik denk dat een telling geen goede zaak zou zijn voor separatisten.

En ja, ik denk eerder aan 'bewoners ' dan aan 'grondgebied' in communautaire kwesties.

En ja, ik voel me een 'goede Belg' of Europeaan of wereldburger...

En ja, na hier nu tien dagen op dit forum meegelezen te hebben, weet ik heel goed dat ik anders denk dan een groot deel van de schrijvers hier, gelukkig lees ik nog andere meningen van ietwat anders denkende nederlandstaligen elders op het www... anders zou ik doodbeschaamd zijn om Vlaming te zijn.


Anderzijds vind ik ook dat de tweetaligheid in Brussel niet voldoende wordt gerespecteerd (wat me in het dagelijkse leven niet stoort, ik ben tweetalig, maar wel als principe). Anderzijds zou het me absoluut niet storen dat de faciliteiten volledig zouden blijven bestaan in de faciliteitengemeentes.

Over uw tweede paragraaf : ik denk inderdaad dat er veel 'vreemdelingen ' en nieuwe Belgen eerder franstalig zijn in Brussel en ja, ik tel hen bij de Brusselse bevolking (ze wonen in Brussel, toch ?).
Brusseleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 19:46   #116
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Ik pleit niet voor het herinvoeren van een taaltelling, maar ik zou wel erg benieuwd zijn naar het resultaat en omdat ik denk dat een telling geen goede zaak zou zijn voor separatisten.
Voor mij moet er geen talentelling komen. Zeker omdat er iedere keer gefraudeerd is met de uitslagen ervan.

Maar een correcte talentelling zou wel handig zijn zodat die fascisten van de MR eens het deksel op de neus krijgen: het aantal Franstaligen in Brussel beperkt zich tot 50 �* 55%. Maar ze hebben noten op hun zang, alsof ze 90% van Brussel uitmaken!
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 20:16   #117
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Voor mij moet er geen talentelling komen. Zeker omdat er iedere keer gefraudeerd is met de uitslagen ervan.

Maar een correcte talentelling zou wel handig zijn zodat die fascisten van de MR eens het deksel op de neus krijgen: het aantal Franstaligen in Brussel beperkt zich tot 50 �* 55%. Maar ze hebben noten op hun zang, alsof ze 90% van Brussel uitmaken!
Hmm, zij zeggen : laat de mensen zelf beslissen, en dan wordt de vraag: wie, alle inwoners, of enkel die met de Belgische nationaliteit?
Want ik denk dat de meeste inwoners van Brussel, anderstalig of niet, wel voor het Frans en niet voor het Nederlands en dan ook niet voor Vlaanderen zal kiezen.
Nu goed, ik denk dat als er ooit een referendum komt in Brussel, dat dat enkel voor Belgen zal zijn...en dat dan nog de Franstaligen het zullen halen, maar goed..
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 20:29   #118
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hmm, zij zeggen : laat de mensen zelf beslissen, en dan wordt de vraag: wie, alle inwoners, of enkel die met de Belgische nationaliteit?
Want ik denk dat de meeste inwoners van Brussel, anderstalig of niet, wel voor het Frans en niet voor het Nederlands en dan ook niet voor Vlaanderen zal kiezen.
Nu goed, ik denk dat als er ooit een referendum komt in Brussel, dat dat enkel voor Belgen zal zijn...en dat dan nog de Franstaligen het zullen halen, maar goed..
Zou wel leuk zijn als alle talen tussen die lijst staan.
Want vandaag geven de Franstaligen en Franksiljons, de mensen maar twee keuzes: Nederlandstalig of niet-Nederlandstalig. En daaruit besluiten ze dan dat niet-Nederlandstalig een synoniem voor Franstalig zou zijn.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 20:39   #119
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Wees gerust, ik ben goed geïnformeerd om een mening te vormen. Waarom denkt u anders dat ik voor een onafhankelijk Vlaanderen ben?
Beetje arrogant eh....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 21:38   #120
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Beetje arrogant eh....
Het was gewoon een reactie op Brusseleir, een reactie die ik overigens ook vrij arrogant vond. Het is trouwens niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen; er wordt al genoeg gescholden hier op dit forum.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be