Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2020, 11:28   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En maak ook de berekening eens ...geen batterijen maken voor EV 's hoeveel waterbesparing je daardoor doet ....wat is het ongeveer 2 zwembaden voor één batterij?
En dan de kinderen die de grondstoffen voor de batterijen uit de mijnen moeten halen.

Kinderen vanaf 8 jaar moeten hun jeugd en gezondheid opofferen, zodat de EV rijders nu stijve krijgen als ze met hun bolide rondtoeren, want zij zijn de goeden, want zij zijn goed bezig voor het milieu.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 11:29   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Tijdens corona veel minder verkeer en de luchtkwaliteit zo goed als niets verbetert .
Inderdaad.
Maar dat kwam door de landbouw.
De landbouw ook maar verbieden en overschakelen op watercultuur.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 11:32   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zelfs toen we nog maar met 2miljard waren, waren er problemen.
Halveren zal dus niet genoeg zijn.
Je begrijpt waarschijnlijk ook wel dat we met de helft van de wereldbevolking en de daarbij de huidige technologie, we er een pak beter voor zouden staan.

Natuurlijk zouden niet al de problemen opgelost zijn, maar wel de grootste.


Vergeet niet dat de grootste bedreiging, waar de mensheid momenteel voor staat, de verdubbeling van de wereldbevolking is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 11:47   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En dan de kinderen die de grondstoffen voor de batterijen uit de mijnen moeten halen.

Kinderen vanaf 8 jaar moeten hun jeugd en gezondheid opofferen, zodat de EV rijders nu stijve krijgen als ze met hun bolide rondtoeren, want zij zijn de goeden, want zij zijn goed bezig voor het milieu.
Sssst, straks is Micele weer boos.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 11:51   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Je begrijpt waarschijnlijk ook wel dat we met de helft van de wereldbevolking en de daarbij de huidige technologie, we er een pak beter voor zouden staan.

Natuurlijk zouden niet al de problemen opgelost zijn, maar wel de grootste.


Vergeet niet dat de grootste bedreiging, waar de mensheid momenteel voor staat, de verdubbeling van de wereldbevolking is.
Nee, eigenlijk niet.
Onze huidige technologie is zeer vervuilend. Daarin kan men Micele geen ongelijk geven.
De grootste bevolkingsgroei heeft trouwen niet plaats in de gebieden met de beste technologie en onder de best opgeleide bevolking.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 12:24   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht


Vergeet niet dat de grootste bedreiging, waar de mensheid momenteel voor staat, de verdubbeling van de wereldbevolking is.
Wie dat zegt is geen kindervriend

Dat verwijt heb ik althans dikwijls moeten aanhoren in mijn leven
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 12:43   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie dat zegt is geen kindervriend

Dat verwijt heb ik althans dikwijls moeten aanhoren in mijn leven
Geboorte beperking?
1 tot 4 kinderen, inplaats van 11 tot 14?
Wachten tot je 20 in plaats van op je 14 al een kind op de wereld te zetten?

Het is veel kindonvriendelijker om kinderen op de wereld te zetten die je niet kan voeden en onderhouden, dan geen kinderen te hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 13:21   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Geboorte beperking?
1 tot 4 kinderen, inplaats van 11 tot 14?
Wachten tot je 20 in plaats van op je 14 al een kind op de wereld te zetten?

Het is veel kindonvriendelijker om kinderen op de wereld te zetten die je niet kan voeden en onderhouden, dan geen kinderen te hebben.
Ja zo denk ik er ook over maar het merendeel van de mensen denkt helemaal zo niet. Die hun oerinstinct is alleen maar gericht op dat voortplanten. Zonder dat voortplanten vinden ze dat hun leven geen zin heeft .....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 19:11   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Vandaag weer de leuke fout gemaakt benzine te moeten tanken aan een goedkoop klein tankstation, en dat tijdens druk verkeer (maar geen file).

2 tankzuilen L/R dus 4 kanten en in het midden nog een smalle adblue-zuil ook L/R. Maar als die wagen daar staat kun je niet goed meer aan de zuil ernaast.

Soit 2 wagens voor mij ik moest natuurlijk wat aanschuiven, 1 wat oudere man nam zijn tijd (ook aan de enige betaalautomaat), een familie met kinderen ervoor ook. Eens je aanschuift aan de juiste kant van de tankopening blijf je ook daar, ik had tijd genoeg. Mijn bankkaart gaf blijkbaar ook nog eens een slecht contact, na 3 pogingen ging het, 43 liter benzine getankt en rap weg.

Maar die 3 wagens achter mij blijkbaar niet meer. Kris kras draaien en keren en de andere kant stond ook onmiddelijk al een kleine rij. Een diesel kwam mss enkel voor zijn emmertje adblue zag ik al rap. Wie weet nadien nog een bak diesel ergens anders.

Wat een opgejaagde boel een rijtje van 6 wagens en ze komen alle al uit hun auto piepen waarom dat zolang duurt.

Lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2020 om 19:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 19:16   #50
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vandaag weer de leuke fout gemaakt benzine te moeten tanken aan een goedkoop klein tankstation, en dat tijdens druk verkeer (maar geen file).

2 tankzuilen L/R dus 4 kanten en in het midden nog een smalle adblue-zuil ook L/R. Maar als die wagen daar staat kun je niet goed meer aan de zuil ernaast.

Soit 2 wagens voor mij ik moest natuurlijk wat aanschuiven, 1 wat oudere man nam zijn tijd (ook aan de enige betaalautomaat), een familie met kinderen ervoor ook. Eens je aanschuift aan de juiste kant van de tankopening blijf je ook daar, ik had tijd genoeg. Mijn bankkaart gaf blijkbaar ook nog eens een slecht contact, na 3 pogingen ging het, 43 liter benzine getankt en rap weg.

Maar die 3 wagens achter mij blijkbaar niet meer. Kris kras draaien en keren en de andere kant stond ook onmiddelijk al een kleine rij. Een diesel kwam mss enkel voor zijn emmertje adblue zag ik al rap. Wie weet nadien nog een bak diesel ergens anders.

Wat een opgejaagde boel een rijtje van 6 wagens en ze komen alle al uit hun auto piepen waarom dat zolang duurt.

Lol.
De oplossing ? Een EV. Op wat wacht je ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juni 2020 om 19:16.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 10:30   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Nog een lange studie gevonden die aantoont dat de dieselboom -en het extra subsidiëren van de diesel door vele Europese landen wg hun autoindustriebelangen - ook helemaal niets heeft bijgedragen aan het reduceren van klimaatgas CO2.

De kleine grafieken zijn al veelzeggend genoeg.

Citaat:
https://www.sciencedirect.com/scienc...52231018307295

Highlights

• Dieselauto's hadden tot 2001 een veel hogere CO2-equivalente uitstoot dan benzineauto's.

• Van 2001 tot 2015 was de CO2-equivalente uitstoot van nieuwe dieselauto's en benzinewagens nauwelijks te onderscheiden.

• Het verschil in gemodelleerde CO2-equivalente emissies tussen 1995 en 2015 en een scenario voor dezelfde periode waarbij de stijging van de dieselauto wordt vermeden, is te verwaarlozen.

• Een geavanceerd mitigatiescenario had een reductie van 3,4% van de totale CO2-equivalente emissies kunnen realiseren.

• De Europese dieselauto-boom was niet effectief in het verminderen van de opwarming van het klimaat door de Europese transportsector.

Abstract

A comprehensive overview is provided evaluating direct real-world CO2 emissions of both diesel and petrol cars newly registered in Europe between 1995 and 2015. Before 2011, European diesel cars emitted less CO2 per kilometre than petrol cars, but since then there is no appreciable difference in per-km CO2 emissions between diesel and petrol cars. Real-world CO2 emissions of diesel cars have not declined appreciably since 2001, while the CO2 emissions of petrol cars have been stagnant since 2012. When adding black carbon related CO2-equivalents, such as from diesel cars without particulate filters, diesel cars were discovered to have had much higher climate relevant emissions until the year 2001 when compared to petrol cars. From 2001 to 2015 CO2-equivalent emissions from new diesel cars and petrol cars were hardly distinguishable. Lifetime use phase CO2-equivalent emissions of all European passenger vehicles were modelled for 1995–2015 based on three scenarios: the historic case, another scenario freezing percentages of diesel cars at the low levels from the early 1990s (thus avoiding the observed “boom” in new diesel registrations), and an advanced mitigation scenario based on high proportions of petrol hybrid cars and cars burning gaseous fuels. The difference in CO2-equivalent emissions between the historical case and the scenario avoiding the diesel car boom is only 0.4%. The advanced mitigation scenario would have been able to achieve a 3.4% reduction in total CO2-equivalent emissions over the same time frame. The European diesel car boom appears to have been ineffective at reducing climate-warming emissions from the European transport sector.

Abstract

Er wordt een uitgebreid overzicht gegeven van de directe reële CO2-uitstoot van zowel diesel- als benzineauto's die nieuw zijn geregistreerd in Europa tussen 1995 en 2015. Vóór 2011 stootten Europese dieselauto's minder CO2 per kilometer uit dan benzineauto's, maar sindsdien is er geen merkbaar verschil CO2-uitstoot per km tussen diesel- en benzineauto's. De reële CO2-uitstoot van dieselauto's is sinds 2001 niet aanzienlijk gedaald, terwijl de CO2-uitstoot van benzinewagens sinds 2012 stagneerde. Bij toevoeging van CO2-gerelateerde CO2-equivalenten, zoals van dieselauto's zonder roetfilters, werden dieselauto's ontdekt tot 2001 een veel hogere klimaatrelevante uitstoot te hebben gehad in vergelijking met benzineauto's. Van 2001 tot 2015 waren de CO2-equivalente emissies van nieuwe dieselauto's en benzinewagens nauwelijks te onderscheiden. Levenslange gebruiksfase De CO2-equivalente emissies van alle Europese personenauto's werden gemodelleerd voor 1995–2015 op basis van drie scenario's: het historische geval, een ander scenario waarbij de percentages van dieselauto's vanaf het begin van de jaren negentig op de lage niveaus vielen (om zo de waargenomen 'boom' te vermijden) in nieuwe dieselregistraties) en een geavanceerd mitigatiescenario op basis van een hoog aandeel hybride hybride auto's en auto's die gasvormige brandstoffen verbranden. Het verschil in CO2-equivalente emissies tussen de historische casus en het scenario ter vermijding van de dieselautoboom is slechts 0,4%. Het geavanceerde mitigatiescenario had in dezelfde periode een vermindering van 3,4% van de totale CO2-equivalente emissies kunnen realiseren. De Europese boom van dieselauto's lijkt niet effectief te zijn geweest in het verminderen van de opwarming van het klimaat door de Europese transportsector.

De Japanners daarentegen hebben (toch enkel bij personenwagens) meer bereikt door het te laten vallen van de diesels en veel meer te gaan op hybride-benzine (vb Toyota). Japan had een dieselaandeel van amper 1,8% in 2013. Deze langjarige CO2-grafiek is al veelzeggend.

En dan te bedenken dat bij de Europese NEDC nog extra gesjoemeld werd, en het praktijkverbruik toen al 40% hoger lag....
Ik neem wel blind aan dat de *Japanse JC08 norm minder corrupt was...



Data sources: Cames & Helmers, 2013, EEA 2014, JAMA 2015. EU data is based on NEDC testing while *Japanese data is from its JC08 test. However, real-world CO2 emissions in the EU are 40% higher than its tests show, a gap that continues to grow.

https://green-budget.eu/diesel-cars-...e-than-petrol/

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2020 om 10:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 10:54   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De oplossing ? Een EV. Op wat wacht je ?
Tot iemand onze kleine benzinewagen in de prak rijdt?

Dan doe ik zoals Tavek en krijg ik binnenkort een redelijke EV die er al is op de markt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb offerte laten maken voor een Peugeot e208 en ik ga hem wsh komende week bestellen. Testrit gedaan en dat ding rijdt ongelofelijk. En ziet er stoer uit.
(Auto perd total in een ongeluk, tegenpartij verantwoordelijk).
8 maart 2020, 12:34
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
6 maanden helaas
6 maand wachttijd... dan is het september 2020

Hopelijk gebeurt dat eerste liefst niet vooraleer ik een model Y kan krijgen van Gigafabriek Berlijn, dus nog een goed jaar wachten op die brokkepiloot?

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2020 om 11:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 12:33   #53
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tot iemand onze kleine benzinewagen in de prak rijdt?

Dan doe ik zoals Tavek en krijg ik binnenkort een redelijke EV die er al is op de markt.

6 maand wachttijd... dan is het september 2020

Hopelijk gebeurt dat eerste liefst niet vooraleer ik een model Y kan krijgen van Gigafabriek Berlijn, dus nog een goed jaar wachten op die brokkepiloot?
In plaats van al die zever en dat rond de pot draaien vertel gewoon dat je (nog) geen EV wil . De meeste mensen willen dat (nog) niet en maken daar geen geheim van.
Ik zou het ook (nog) niet willen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 14:04   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In plaats van al die zever en dat rond de pot draaien vertel gewoon dat je (nog) geen EV wil.
Ga je de persoonlijke toer op? Waarom wtf?

Natuurlijk wil ik die, onmiddellijk zelfs. Ik heb altijd geschreven dat 2020 een mooi bouwjaar was, kijk maar na.

- eerst wou ik (ttz wij) een Tesla model 3, en nu toch eerder een model Y, die is zeker niet verkrijgbaar voor zomer 2021, wslk zal het einde 2021 worden.

- maar onze Skoda benzine van 2012 is ook bijlange nog niet afgeschreven, waarom zou ik die te vroeg weg doen? (een excuus mag )

- dat Vlaanderen de tot 4000€ emissie-premie afgeschaft heeft komt er ook nog bij..

- in Duitsland krijg je nu tot 6000 € en in Frankrijk 7000 € premie, in alle EU landen eigenlijk. Vlaanderen of Be doet weer zijn grootste kemel.

- stel voor Vlaanderen of Be voert de premie terug in onder druk van Europa ofzo, pakweg 7000 € ofzo zoals in Frankrijk. (keep dreaming)

Citaat:
De meeste mensen willen dat (nog) niet en maken daar geen geheim van.
Alweer iets wat je niet kunt hard maken. Voor Vlaanderen kan dat best nu zo zijn. Maar "de meeste mensen" is voor mij een ruimer begrip.

Ik zou ook kunnen zeggen de meeste mensen -euh Europeanen- die nu een auto kunnen kopen omdat hun oude afgeschreven is of in de prak gereden is, willen het liefst toch liever een EV dan een ICE. Helaas gaat dat niet zomaar.

1. Moesten er genoeg EV geleverd kunnen worden met veel kortere wachttijden hadden er al meer een EV. (de productieaantallen zijn dus soms al een jaar op voorhand uitverkocht). EV worden te weinig gemaakt. Voorlopig is er maar ene die massaproductie heeft, de andere moeten nog echt beginnen, en willen ook hun winsten blijven behouden wat voor hun niet gaat...

2. Daarbij proberen de dealers nog altijd zoveel mogelijk de mensen een EV af te raden, omdat ze hun stockwagens en oude euronormen op tijd willen kwijtgeraken. Tavek heeft dat ook al aan eigen lijf ervaren (zie die draad)

Je doet me aan de CEO van PSA denken die zijn eigen uitspraken ondergraafde. Een CEO die het bewijs levert dat ze enkel aan geld denken (onder druk van hun aandeelhouders).

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/psa-b..._campaign=home

PSA-BAAS VINDT ELEKTRISCHE AUTOKOPERS “GROENE VERSLAAFDEN”

Maar Carlos Tavares, de CEO van PSA, heeft net een interview gegeven aan Reuters waarin hij zich laatdunkend uitlaat over het soort mensen dat elektrische auto’s koopt: “Elektrische auto’s worden enkel gekocht door ‘groene verslaafden’”, zo vertelde hij aan het persbureau. “Wanneer op een markt bepaalde subsidies worden afgeschaft, dan stort de vraag in”.

Obstakels

Dat wil niet zeggen dat hij niet verder gaat investeren in de technologie, integendeel: “Vanaf nu moeten we knokken om auto’s met een nuluitstoot betaalbaar te maken tegen 2025.
Vandaag verkopen we enkel aan ‘groene verslaafden’, maar we hebben de pragmatische kopers nog niet”.

Hij heeft zelf ook een lijstje met redenen waarom mensen volgens hem geen EV’s kopen: het laadnetwerk zou niet dicht genoeg zijn, het rijbereik zou te beperkt zijn en er zou onzekerheid heersen over de stroomprijzen op de lange termijn. Dat is ook de reden waarom de EV’s en PHEV’s van de PSA-groep zijn gebaseerd op bestaande modellen: “Zo kunnen we op een heel snelle manier reageren op wat de klant vraagt”. Vreemd genoeg lijken vooral de eigen verkoopcijfers de uitspraken van Tavares te ondergraven. Zo heeft in Frankrijk 27 procent van alle klanten van de nieuwe Peugeot 208 (nog maar pas tot Auto van het Jaar verkozen) voor de elektrische versie getekend…
27 procent is redelijk veel voor de (moeilijk verkrijgbare) electrische versie van de 208 nietwaar? Ze smijten namelijk met benzine- en dieselversies van de 208 op hun websites.

Een electrische versie die je online nog niet kunt configureren maar enkel via offerte moogt aanvragen...
https://www.peugeot.be/nl/gamma/onze...eot-e-208.html

Citaat:
Ik zou het ook (nog) niet willen.
Dat wist ik al.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2020 om 14:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 17:20   #55
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ga je de persoonlijke toer op? Waarom wtf?

Natuurlijk wil ik die, onmiddellijk zelfs. Ik heb altijd geschreven dat 2020 een mooi bouwjaar was, kijk maar na.

- eerst wou ik (ttz wij) een Tesla model 3, en nu toch eerder een model Y, die is zeker niet verkrijgbaar voor zomer 2021, wslk zal het einde 2021 worden.

- maar onze Skoda benzine van 2012 is ook bijlange nog niet afgeschreven, waarom zou ik die te vroeg weg doen? (een excuus mag )

- dat Vlaanderen de tot 4000€ emissie-premie afgeschaft heeft komt er ook nog bij..

- in Duitsland krijg je nu tot 6000 € en in Frankrijk 7000 € premie, in alle EU landen eigenlijk. Vlaanderen of Be doet weer zijn grootste kemel.

- stel voor Vlaanderen of Be voert de premie terug in onder druk van Europa ofzo, pakweg 7000 € ofzo zoals in Frankrijk. (keep dreaming)



Alweer iets wat je niet kunt hard maken. Voor Vlaanderen kan dat best nu zo zijn. Maar "de meeste mensen" is voor mij een ruimer begrip.

Ik zou ook kunnen zeggen de meeste mensen -euh Europeanen- die nu een auto kunnen kopen omdat hun oude afgeschreven is of in de prak gereden is, willen het liefst toch liever een EV dan een ICE. Helaas gaat dat niet zomaar.

1. Moesten er genoeg EV geleverd kunnen worden met veel kortere wachttijden hadden er al meer een EV. (de productieaantallen zijn dus soms al een jaar op voorhand uitverkocht). EV worden te weinig gemaakt. Voorlopig is er maar ene die massaproductie heeft, de andere moeten nog echt beginnen, en willen ook hun winsten blijven behouden wat voor hun niet gaat...

2. Daarbij proberen de dealers nog altijd zoveel mogelijk de mensen een EV af te raden, omdat ze hun stockwagens en oude euronormen op tijd willen kwijtgeraken. Tavek heeft dat ook al aan eigen lijf ervaren (zie die draad)

Je doet me aan de CEO van PSA denken die zijn eigen uitspraken ondergraafde. Een CEO die het bewijs levert dat ze enkel aan geld denken (onder druk van hun aandeelhouders).


27 procent is redelijk veel voor de (moeilijk verkrijgbare) electrische versie van de 208 nietwaar? Ze smijten namelijk met benzine- en dieselversies van de 208 op hun websites.

Een electrische versie die je online nog niet kunt configureren maar enkel via offerte moogt aanvragen...
https://www.peugeot.be/nl/gamma/onze...eot-e-208.html


Dat wist ik al.
Nu begrijp ik waarom (bijna) niemand een EV wil. De oude tuffer doet het nog goed financieel is het niet interessant en de dealers raden ze af.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 juni 2020 om 17:27.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 17:40   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Nu begrijp ik waarom (bijna) niemand een EV wil. De oude tuffer doet het nog goed financieel is het niet interessant en de dealers raden ze af.
Je begrijpt het nog niet. Redelijk veel mensen willen een EV.

Daarom bvb dat de electrische Renault Zoe in januari 2020 het tweede best verkochte Renaultmodel was van Europa.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=252099



Dat is (bijna) niemand he Fred?

Citaat:
Renault Zoe electric car sales surge, becoming one of the brand’s best-selling cars

Fred Lambert - Feb. 20th 2020

Renault’s bet on the Zoe electric car is starting to pay off. Sales surged to almost 10,000 units in Europe last month and the vehicle is becoming one of the brand’s best-selling cars.
Despite being only sold in Europe, the Renault Zoe is one of the best-selling electric cars in the world.

Total deliveries have now surpassed 250,000 units and what is most surprising is that sales are not slowing down.

Last month, Renault delivered almost 10,000 Zoe electric cars in Europe.

That’s twice as many units as the previous month and a 156% increase over the same period last year.

In January, the Zoe was Renault’s second best-selling car in Europe – second only to Clio 5, which was delivered in higher volume

https://electrek.co/2020/02/20/renau...ric-car-sales/
Wat mijn persoonlijke redenen zijn staat daar los van.

Dat je te kort door de bocht gaat met je uitspraken is nu toch wel duidelijk.

De productie van electrische wagens zijn dikwijls lang uitverkocht, en nu dat er niet genoeg batterijcellen geleverd kunnen worden (door Corona) zeker.

Iemand die een EV wil en nu besteld zal mogelijk een jaar moeten wachten. Iemand die een nieuwe ICE wil kan die bijna direct meenemen bij wijze van spreken, en met nog meer korting als de euronorm deadline teneinde gaat.

Uiteraard heb ik daar een verse link van:
wachttijden tot 1 jaar voor EV: https://www.autobild.de/artikel/elek...-16935375.html

Stockwagens moeten weg:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200613_04990136

Verkopers moeten hun stock kwijt: auto’s aangeboden met superkortingen

13/06/2020

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2020 om 18:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 18:54   #57
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je begrijpt het nog niet. Redelijk veel mensen willen een EV.

Daarom bvb dat de electrische Renault Zoe in januari 2020 het tweede best verkochte Renaultmodel was van Europa.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=252099



Dat is (bijna) niemand he Fred?



Wat mijn persoonlijke redenen zijn staat daar los van.

Dat je te kort door de bocht gaat met je uitspraken is nu toch wel duidelijk.

De productie van electrische wagens zijn dikwijls lang uitverkocht, en nu dat er niet genoeg batterijcellen geleverd kunnen worden (door Corona) zeker.

Iemand die een EV wil en nu besteld zal mogelijk een jaar moeten wachten. Iemand die een nieuwe ICE wil kan die bijna direct meenemen bij wijze van spreken, en met nog meer korting als de euronorm deadline teneinde gaat.

Uiteraard heb ik daar een verse link van:
wachttijden tot 1 jaar voor EV: https://www.autobild.de/artikel/elek...-16935375.html

Stockwagens moeten weg:
Redelijk veel mensen willen het wel maar kopen er toch maar geen. Ze wachten tot iemand hun auto in de prak rijdt

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 juni 2020 om 19:11.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 19:39   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Redelijk veel mensen willen het wel maar kopen er toch maar geen. Ze wachten tot iemand hun auto in de prak rijdt

Eigenlijk is heel het verhaal van de elektrische wagen een mislukt sprookje. We zullen nooit in staat zijn om iedereen zijn elektrische wagen (grondstoffen zoals nikkel, cadmium zullen ontbreken) te geven. Zolang als we de elektrische energie niet kunnen opslaan van de alternatieve energieën, is de elektrische wagen op termijn een doodgeboren kind.

Het enige valabele en duurzame alternatief is waterstof. En die wagens rijden nu al, maar met mondjesmaat. En ze zijn te duur.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juni 2020 om 19:54.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 19:55   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Redelijk veel mensen willen het wel maar kopen er toch maar geen. Ze wachten tot iemand hun auto in de prak rijdt
Onder andere.

Volgens recente onderzoeken willen of "overwegen" 1 op 4 autokandidaten wel een EV, is het beste resultaat wat ik googelde.

De E-wagen zou zich al binnen 5 jaar terugbetalen en dat bij amper 15.000 km/jaar.

Link december 2019

Citaat:
https://mobly.be/nl/press/elektrisch...anaf-5de-jaar/

Elektrische wagens verdienen zichzelf al terug vanaf 5de jaar

13 december 2019

Mobiliteitsverzekeraar Mobly biedt in een handige module de mogelijkheid aan om gratis te berekenen voor wie een elektrische wagen voordeliger is. De eerste resultaten tonen aan dat elektrisch rijden al vanaf vijf jaar rendeert.

Recent onderzoek wijst uit dat alsmaar meer Belgen er ernstig over nadenken om elektrisch te gaan rijden. 1 op 4 overweegt om volledig elektrisch de baan op te gaan. De verkoop van milieuvriendelijke wagens stijgt exponentieel, maar de realiteit is dat in het Belgische wagenpark van bijna 6 miljoen auto’s er maar ongeveer 11.000 volledig elektrisch aangedreven zijn. Goed voor een kleine 0,18 procent. Hoewel er dus steeds meer mensen interesse tonen in een groene wagen, stappen ze nog niet naar een dealer om er ook effectief eentje aan te kopen.
Of 1 op 6 binnen de 3 jaar (onderzoek september 2019) of 16 %, dat is al iets concreter, tot september 2022 is dan binnen 3 jaar.

Citaat:
https://www.hln.be/de-krant/1-belg-o...auto~a06ae1b0/

1 Belg op de 6 wil elektrische auto

Vias-rapport toont groot groeipotentieel

Jeroen Bossaert en Brecht Herman 16 september 2019

Steeds meer Belgen willen investeren in een elektrische wagen. Dat blijkt uit een rondvraag van verkeersinstituut Vias. Liefst 1 op de 6 geeft aan dat hij of zij een aankoop binnen de drie jaar overweegt.

Vandaag lanceert het verkeerscentrum Vias zijn gloednieuwe mobiliteitsbarometer. Daarmee wil Vias voortaan iedere drie maanden nagaan hoe de Belg zich verplaatst in het verkeer en wat zijn houding is tegenover de verschillende transportmiddelen. Uit de eerste editie blijkt al meteen hoeveel Belgen dromen van een elektrische wagen. Een rondvraag bij 1.000 mensen leert dat 16% overweegt om binnen de drie jaar een elektrische auto te kopen.
Pakweg 1 op 5 autokandidaten gemiddeld gaan voor een EV binnen enkele jaren? Ook dat is (bijna) niemand hé Fred.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2020 om 19:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2020, 20:11   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Eigenlijk is heel het verhaal van de elektrische wagen een mislukt sprookje. We zullen nooit in staat zijn om iedereen zijn elektrische wagen (grondstoffen zoals nikkel, cadmium zullen ontbreken) te geven.
Bron? En andere talrijke grondstoffen kan men niet gebruiken?

Lithium en ijzer zijn er in overvloed:
https://nl.wikipedia.org/wiki/LFP-accu

Daarbij staat de ontwikkeling van performante Li-ionbatterijpacks nog bij het begin.

De superveilige vastestofbatterijen staan al in de startblokken, lees dit eens eerst volledig uit:
https://www.energyville.be/pers/expe...meer-rijbereik

Geef ze nog eens extra 20 jaar zoals de recente brandstofmotor ofzo.

En waarom zou iedereen een eigen electrische wagen moeten hebben?
95% van zijn tijd staat de huidige wagen stil.

Citaat:
Zolang als we de elektrische energie niet kunnen opslaan van de alternatieve energieën, is de elektrische wagen op termijn een doodgeboren kind.
En waarom moeten we dat opslaan als we het direct verbruiken door er ermee te rijden?

Bovendien kunnen de dan miljoenen electrische wagens (die meestal stilstaan) die alternatieve energie al opslaan. Nog niet van V-2-G gehoord?
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Of Vehicle to Home of Vehicle to everything?
https://chargedevs.com/tag/vehicle-to-home/

Citaat:
Het enige valabele en duurzame alternatief is waterstof. En die wagens rijden nu al, maar met mondjesmaat. En ze zijn te duur.
Waterstof is geen energiebron, maar een (heel dure) energiedrager, men zou al minstens driemaal zoveel hernieuwbare energie moeten opwekken als bij EV. Dat is quasi doodgeboren, want het water heeft men ook nog nodig...

Die FCEV wagens zijn er verwaarloosbaar weinig tov de miljoenen EV.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2020 om 20:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be