Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2018, 18:06   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Wat krijg ik allemaal gratis? Al die opties op de wagen, of wat bedoel je?
De software upgrades horen gewoon bij het onderhoud.
En je betaald daar niet voor dat extra-werk? Of zit dat inbegrepen in het aankoops- of onderhoudscontract?

Citaat:
Ik heb geen problemen met communicatie tussen de wagen en de garage/fabrikant.
Ik zie echter weinig heil in het 'hier-en-nu' upgraden van een wagen. Voor niet kritische zaken als het entertainment-systeem of de routeplanner, tot daar aan toe.
Voila, ik heb toch graag zo snel mogelijk up to date navigatiekaarten, en geen 1,5 jaar later...

Citaat:
Voor de kritische delen vind ik de risico's die daaraan verbonden zijn te groot.
Dat schreef ik al het is die 1 op 100 waarvoor een nacalibratie vereist is.

Citaat:
Kijk, het feit dat je garantie (wellicht onder voorwaarden) niet verloopt, is misschien een pluspunt. Maar het hangt wellicht van de kleine lettertjes af.
Die lettertjes heb ik allemaal gelezen, en ze zijn helemaal niet klein.
Het handboek van een Tesla S NL-versie en duidelijke garantievoorwaarden kun je op www downloaden.

Citaat:
Ik doel helemaal niet op een YT-fimpje. Upgrades lopen bij eender welk device, om welke reden ook, al eens verkeerd.
En een Tesla bestuurder neemt dan het handboek uit zijn handschoenkastje en doet dan een reset zodoende dat de upgrade teruggezet wordt op de vorige. Of hij kent die reset van buiten.

Die reset (2 soorten zelfs) was gedemonstreerd in dat YT-filmpje. Na enkele minuten (meen ik te herinneren) reed de wagen weer zonder problemen.

Denk je nu echt dat Tesla zoiets niet voorzien heeft? Kan je thuis op je laptop/notebook toch ook?

Ook voor bepaalde lichte storingen kan men de computer rebooten (een Tesla S/X heeft er 2, voor groot #touchscreen en display, ook 2 aparte navigatiesystemen)
# reboot: https://www.youtube.com/watch?v=PA_fMgIrLU4

Kritische software (veiligheid) zal het Tesla systeem wel permanent monitoren en proberen zelf te herstellen, indien niet = panne. Soms kan men dan direct online geholpen worden, neem ik aan. Als men netwerkverbinding heeft.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 18:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 18:20   #42
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En je betaald daar niet voor dat extra-werk? Of zit dat inbegrepen in het aankoops- of onderhoudscontract?
Softwareupdates voor de motor en sturing zit in de prijs van een onderhoudsbeurt of contract.

Citaat:
Voila, ik heb toch graag zo snel mogelijk up to date navigatiekaarten, en geen 1,5 jaar later...
Nogmaals, ik heb geen probleem met upgrades vanop afstand voor niet kritische zaken als de routeplanner.
Onze wagen doet het tenslotte ook.

Citaat:
Dat schreef ik al het is die 1 op 100 waarvoor een nacalibratie vereist is.

Die lettertjes heb ik allemaal gelezen, en ze zijn helemaal niet klein.
Het handboek van een Tesla S NL-versie en duidelijke garantievoorwaarden kun je op www downloaden.

En een Tesla bestuurder neemt dan het handboek uit zijn handschoenkastje en doet dan een reset zodoende dat de upgrade teruggezet wordt op de vorige. Of hij kent die reset van buiten.

Die reset (2 soorten zelfs) was gedemonstreerd in dat YT-filmpje. Na enkele minuten (meen ik te herinneren) reed de wagen weer zonder problemen.

Denk je nu echt dat Tesla zoiets niet voorzien heeft?
Upgrades zijn een kritiek moment. Niet alle mogelijke mishaps zijn te voorzien.
Nogmaals, voor alle randzaken zoals entertainmentsysteem, routeplanner, ed zie ik niet direct een probleem.
Upgrades aan de motorsturing, ed zou ik liever niet vanop afstand zien.

Maar goed, jij mag dat gerust als een pluspunt ervaren.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 18:34   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Softwareupdates voor de motor en sturing zit in de prijs van een onderhoudsbeurt of contract.
Dus de andere niet? Media - Hifi - gps-maps ...

Citaat:
Nogmaals, ik heb geen probleem met upgrades vanop afstand voor niet kritische zaken als de routeplanner.
Onze wagen doet het tenslotte ook.
Klopt OK. Ik kom er zelfs met kaarten van 2008 (de allerlaatste). Opeens maakte men geen kaarten meer (op 4 CDs) voor mijn Becker-navigatietoestel, je moest maar een andere wagen kopen. .

Citaat:
Upgrades zijn een kritiek moment. Niet alle mogelijke mishaps zijn te voorzien.
Dan doet men een reset, of Tesla doet het voor jou.

Citaat:
Upgrades aan de motorsturing, ed zou ik liever niet vanop afstand zien.
Bij een ICE-motor zou ik dat ook niet willen, maar die heeft een Tesla niet. Het is gewoon een simpele stroomregeling via software.

Citaat:
Maar goed, jij mag dat gerust als een pluspunt ervaren.
De Duitsers vonden dat leuk dat hun Tesla plots 250 kmh kon rijden ipv 210 kmh of 2-3 seconden sneller konden inhalen, soms niet onbelangrijk bij een onvoorziene inhaalsituatie. Wat meer marge kan geen kwaad zeggen die.

Onlangs calibreerde Tesla via een software-update de ABS-regeling van de remmen van een model 3, die ging dan toch veel beter of normaal remmen:
Citaat:
https://www.motor-talk.de/news/onlin...-t6361656.html

Aus 60 Meilen pro Stunde (96,5 km/h) soll das Model 3 nach dem Update einen um sechs Meter verkürzten Bremsweg haben. Die elektrische Mittelklasselimousine kommt nun nach etwa 40 Metern zum Stehen. Für den längeren Bremsweg war laut Tesla-Chef Elon Musk ein Problem mit dem ABS-Kalibrierungsalgorithmus verantwortlich, welcher durch das Update neu eingestellt werden konnte.
Ik weet niet of ze daarvoor nadien nog eenmaal in de garage moesten passeren. Kan zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 18:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 19:32   #44
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus de andere niet? Media - Hifi - gps-maps ...
Natuurlijk wel. Maar niet alles verloopt vanop afstand.

Citaat:
Klopt OK. Ik kom er zelfs met kaarten van 2008 (de allerlaatste). Opeens maakte men geen kaarten meer (op 4 CDs) voor mijn Becker-navigatietoestel, je moest maar een andere wagen kopen. .
Tesla mag je dan wel beloven dat alle upgrades gratis zijn (lees: in de prijs inbegrepen). Maar ook hier zal Tesla in de toekomst ondervinden dat meerdere versies onderhouden hogere kosten gaat inhouden.

Tesla gaat in de toekomst niet anders kunnen dan nieuwe inkomsten aan te boren bij Tesla-eigenaars.

Citaat:
Dan doet men een reset, of Tesla doet het voor jou.
Een gebruiker zou zich niet hoeven te bekommeren over een reset.
Dat kan je moeilijk verkopen als feature hé.

Citaat:
Bij een ICE-motor zou ik dat ook niet willen, maar die heeft een Tesla niet. Het is gewoon een simpele stroomregeling via software.


De Duitsers vonden dat leuk dat hun Tesla plots 250 kmh kon rijden ipv 210 kmh of 2-3 seconden sneller konden inhalen, soms niet onbelangrijk bij een onvoorziene inhaalsituatie. Wat meer marge kan geen kwaad zeggen die.
En dat kostte geen extra energie? Maw, de radius bleef dezelfde?

Citaat:
Onlangs calibreerde Tesla via een software-update de ABS-regeling van de remmen van een model 3, die ging dan toch veel beter of normaal remmen:
Ik wil voor ik vertrek niet eerst een logboek lezen om te weten wat er werd aangepast.
Je zal je maar onwetend in het winters verkeer begeven en niet weten dat de remcapaciteit werd aangepast.

Citaat:
Ik weet niet of ze daarvoor nadien nog eenmaal in de garage moesten passeren. Kan zijn.
Een 'feature'!
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 19:38   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Natuurlijk wel. Maar niet alles verloopt vanop afstand.

Tesla mag je dan wel beloven dat alle upgrades gratis zijn (lees: in de prijs inbegrepen). Maar ook hier zal Tesla in de toekomst ondervinden dat meerdere versies onderhouden hogere kosten gaat inhouden.

Tesla gaat in de toekomst niet anders kunnen dan nieuwe inkomsten aan te boren bij Tesla-eigenaars.
Je blijft maar gissen. Een EV blijft goedkoper in onderhoud dan een ICE.
Je bedoelt dat meerdere versies produceren en meerdere opties aanbieden de productie gaat vertragen, dat is evident. Vraag maar eens aan Porsche die nu een E-wagen willen maken, 20.000 per jaar denken ze... of 1/5 van Teslas huidige S/X. https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-el...et-lijkt-20493

Toekomstige Tesla-eigenaars in overvloed, er zouden er nog 300-350.000 wachten op hun wagen die ze al gereserveerd hebben. Of honderden en x-duizenden voor een Tesla roadster en een Tesla Semi. Voorschot reeds betaald.

En ja alle (toekomstige) Tesla voertuigen gaat Tesla ook onderhouden wat anders?

Citaat:
Een gebruiker zou zich niet hoeven te bekommeren over een reset.
Dat kan je moeilijk verkopen als feature hé.
Dat is enkel in nood of bij storing, kun jij dat als je een electronische panne hebt? Waarom zo eenrichtingskijkend? En ja ik heb onze 2e benzine-wagen (2012) eens moeten resetten, soms helpt de betreffende zekering even uit te trekken, men kan ook de batterij loskoppelen Maar de storing kwam na een paar honderd km terug en werd steeds erger, opeens liep de motor enkel nog in noodtoestand, meer als 60 kmh deed ie niet. Gelukkig lag de garage op 10 km.

Citaat:
En dat kostte geen extra energie? Maw, de radius bleef dezelfde?
Alweer...

Citaat:
Ik wil voor ik vertrek niet eerst een logboek lezen om te weten wat er werd aangepast.
alweer...
Citaat:
Je zal je maar onwetend in het winters verkeer begeven en niet weten dat de remcapaciteit werd aangepast.
Jij gist weer dat de Tesla-bestuurder onwetend was? Wslk heeft die de update zelf uitgevoerd. Het gaat ook niet anders.
Tesla stelt de update voor, een dringende aanbeveling.

Citaat:
Een 'feature'!
Jaja, ik weet het nu.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 20:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 20:03   #46
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je blijft maar gissen. Een EV blijft goedkoper in onderhoud dan een ICE.
Dat doet daar geen afbreuk aan.
Ik lees hier economisch rare zaken hoor.

De ene claimt dat Tesla een heel hoge marge heeft, de kwartaalcijfers laten echter rode cijfers zien.

De andere claimt dat Tesla geen winsten wil maken op onderhoud en laden.
Dat kan, maar of het blijvend zal zijn zou me verbazen. Puur economisch gezien is zoiets unsustainable.
Of het moet net als de vele 'ingebouwde opties' in de prijs verrekend worden.
Maar dan wordt het verschil tussen de aankoopprijs en werkelijke waarde nog wat groter.

Citaat:
Dat is enkel in nood of bij storing, kun jij dat als je een electronische panne hebt? Waarom zo eenrichtingskijkend?
Ik kan me geen elektronische panne voor de geest halen bij deze of vorige wagens.
Bij normaal gebruik is dat dus een rariteit. Upgrades verhogen de kans op een panne wel degelijk.

Citaat:
Alweer...

alweer...

Jij gist weer dat de Tesla-bestuurder onwetend was? Wslk heeft die de update zelf uitgevoerd. Het gaat ook niet anders.
Tesla stelt de update voor, een dringende aanbeveling.
Lees jij alle details wanneer er een update wordt gepushed naar je smartphone? Ik niet.
En dat zal met een heleboel gebruikers het geval zijn.

De werking laten afhangen van de veronderstelling dat de gebruiker er kennis van heeft genomen, is een recipe for disaster vroeg of laat.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 20:19   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dat doet daar geen afbreuk aan.
Ik lees hier economisch rare zaken hoor.

De ene claimt dat Tesla een heel hoge marge heeft, de kwartaalcijfers laten echter rode cijfers zien.
Dat is helemaal geen nieuws, alhoewel Tesla in het verre verleden al verwaarloosbare zwarte kwartaalcijfers had. 1 maal denk ik. mss 2 .

Citaat:
De andere claimt dat Tesla geen winsten wil maken op onderhoud en laden.
Dat kan, maar of het blijvend zal zijn zou me verbazen. Puur economisch gezien is zoiets unsustainable.
Tesla zal wel het nodige doen om winst te maken.

Citaat:
Of het moet net als de vele 'ingebouwde opties' in de prijs verrekend worden.
Maar dan wordt het verschil tussen de aankoopprijs en werkelijke waarde nog wat groter.
Tesla vraagt relatief gepeperde prijzen voor zijn opties.
(zoals autopilot) maar dat schrikt de koper niet af, de gemiddelde Tesla model 3 wordt nu besteld aan + 56k $
Citaat:
Average Sale Price
Q1 2018 $55,925
Q2 2018 $55,424
Q3 2018 so far $56,644
https://docs.google.com/spreadsheets...GcQCl/pubhtml# >> / Options & more
Citaat:
Ik kan me geen elektronische panne voor de geest halen bij deze of vorige wagens.
Bij normaal gebruik is dat dus een rariteit. Upgrades verhogen de kans op een panne wel degelijk.
Tja alles kan...

Citaat:
Lees jij alle details wanneer er een update wordt gepushed naar je smartphone? Ik niet.
En dat zal met een heleboel gebruikers het geval zijn.
Een smartphone met een EV vergelijken?

Citaat:
De werking laten afhangen van de veronderstelling dat de gebruiker er kennis van heeft genomen, is een recipe for disaster vroeg of laat.
Dat schreef ik nergens. De gebruiker heeft altijd vrije keuze waar en wanneer hij de update gaat uitvoeren. Hoe dat in de regel zo veilig mogelijk gebeurt staat in zijn handleiding, mss die eens lezen?

Citaat:
https://carmanuals2.com/tesla/model-...leiding-104568

mmm page 137 c/p

Nieuwe software laden

U kunt de software voor de Model S via een
draadloze verbinding updaten. Daarmee bent
u altijd verzekerd van de nieuwste functies en
kenmerken. Tesla adviseert de softwareupdates
te installeren zodra deze beschikbaar
zijn. De eerste keer dat u plaatsneemt in de
Model S nadat een update beschikbaar is,
verschijnt er een scherm waar u de frequentie
van updates kunt instellen. Aan het eind van
uw eerste rijsessie wordt het planningsvenster
opnieuw weergegeven.

Opmerking: Het updaten van de software kan
soms wel twee tot drie uur in beslag nemen.
De selectiehendel van de Model S moet in de
stand P (Park) staan als er nieuwe software
wordt geïnstalleerd. Voor een snelle en
betrouwbare levering van Model S-softwareupdates
adviseert Tesla om wanneer mogelijk
wifi ingeschakeld te laten en de verbinding
met het wifi-netwerk te behouden (zie
Verbinding maken met wifi op pagina 136).
Een geel pictogram (klokje) op de statusbalk
van het touchscreen geeft aan dat er een
nieuwe update beschikbaar is. Tik op dit
klokpictogram om het updatescherm weer te
geven. Daarna kunt u het volgende doen:

• Plan de update door de tijd in te stellen
waarop u de update wilt laten beginnen.
Tik vervolgens op Set For This Time. Als
het installeren van de update is ingesteld,
wordt het gele pictogram op de statusbalk
van het touchscreen wit. U kunt de
planning voor het updaten nog
veranderen zolang het proces nog niet is
gestart.

OF
• Tik op Install Now om het updateproces
direct te starten.
Als de Model S wordt opgeladen op het
moment dat er een update begint, wordt het
opladen gestopt. Het opladen wordt
automatisch hervat na het updaten. Als u rijdt
met de Model S op het moment dat er een
update gepland is, wordt het installeren van
de update geannuleerd en moet u deze
update op een later tijdstip uitvoeren.

Opmerking: In bepaalde situaties
(bijvoorbeeld wanneer Tesla heeft bepaald dat
een software-update zeer belangrijk is en u
deze niet binnen een bepaalde tijd heeft
geïnstalleerd) wordt op het touchscreen een
veel groter software-update-venster
weergegeven met de melding INSTALL NOW
(waarbij u niet langer een specifieke tijd voor
een update kunt instellen). Ondanks dat u kunt
blijven rijden met de Model S en alle
bedieningselementen beschikbaar zijn, is dit
grote software-update-venster storend, omdat
het pas verdwijnt nadat u de update hebt
geïnstalleerd. Schade of storingen die worden
veroorzaakt doordat u de software van uw
voertuig niet up-to-date houdt, worden
mogelijk niet gedekt door de garantie.
Neem contact op met Tesla als er op het
scherm een bericht verschijnt dat een
software-update is mislukt.

Release notes bekijken

Na het voltooien van een software-update
kunt u in de release notes lezen wat er nieuw
is. U kunt deze release notes ook altijd
opvragen door op de Tesla 'T' aan de
bovenzijde van het touchscreen en dan op de
link Release Notes te tikken.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 20:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 20:22   #48
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je blijft maar gissen. Een EV blijft goedkoper in onderhoud dan een ICE.
Je bedoelt dat meerdere versies produceren en meerdere opties aanbieden de productie gaat vertragen, dat is evident.
Nee, ik doel op de support van meerdere versies van de diverse systemen (motorsturing, entertainment, navigatie, ...).
Elke bestaande versie van elk systeem blijven doorontwikkelen en testen kost nu eenmaal geld.

Citaat:
Vraag maar eens aan Porsche die nu een E-wagen willen maken, 20.000 per jaar denken ze... of 1/5 van Teslas huidige S/X. https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-el...et-lijkt-20493
Tja, als de nichemarkt interessant lijkt voor de concurrentie, dan springen ze er ook op.
Gaat Tesla er tegen gewapend zijn? Met 'een ingebouwde iPad en de mogelijkheid voor films' gaan ze er niet komen.
En als er teveel tijd is tussen tekentafel en productie/levering, des te sneller zijn de snufjes voorbijgestreefd.

Ik heb net een Jaguar besteld en even in de toonzaal in de Range Rover Velar gezeten.
Alles is daar digitaal, tot de knoppen op het stuur toe.

https://www.youtube.com/watch?v=bq1IlFDx0ks
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 20:33   #49
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is helemaal geen nieuws, alhoewel Tesla in het verre verleden al verwaarloosbare zwarte kwartaalcijfers had. 1 maal denk ik. mss 2 .
Tot nu toe is er meer geld opgebrand.

Citaat:
Tesla zal wel het nodige doen om winst te maken.
Hoe?
Als ze geen winst willen maken op onderhoud en laden, dan kunnen ze toch maar enkel winst creëren op de productie en de uitbouw van betalende services? Of zie je nog andere mogelijkheden?

Als er geen winsten gecreëerd worden bij de laadstations, hoe kunnen ze dan hun netwerk uitbreiden?
Uitbreiden zonder dat er winstgevende inkomsten tegenover staan is verlies maken hé.

Citaat:
Tesla vraagt relatief gepeperde prijzen voor zijn opties.
(zoals autopilot) maar dat schrikt de koper niet af, de gemiddelde Tesla model 3 wordt nu besteld aan + 56k $
Terwijl dergelijke snufjes zijn ingang vinden in de lagere segmenten. Zelfs een Dacia Duster kan tegenwoordig automatisch parkeren.
De industrie staat niet stil.


Citaat:
Tja alles kan...


Een smartphone met een EV vergelijken?
Voor sommigen is een voertuig gewoon een voertuig hoor.

Citaat:
Dat schreef ik nergens. De gebruiker heeft altijd vrije keuze waar en wanneer hij de update gaat uitvoeren. Hoe dat in de regel zo veilig mogelijk gebeurt staat in zijn handleiding, mss die eens lezen?

https://carmanuals2.com/tesla/model-...leiding-104568
Het zou er nog aan moeten mankeren dat de upgrade automatisch zou doorgevoerd worden tijdens een rit.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 28 juli 2018 om 20:33.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 20:40   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Ik heb nog wat aangevuld in vorige post, moest je het interessant vinden...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Gaat Tesla er tegen gewapend zijn?
Denk ik wel. De media en Europese ingenieurs vraagt zich af hoeveel jaren het gaat duren eer ze Tesla kunnen bijbenen. (prijs kwaliteit batterijtechniek-powertrain enz...) ook hun 4 jarige voorsprong eigen laadnetwerk)
Aan redelijk volume (10k/week) is een Tesla model 3 long range aan $ 28.000 perfect te bouwen. Een Tesla model 3 LR wordt nu basis 49k verkocht.

Citaat:
Met 'een ingebouwde iPad en de mogelijkheid voor films' gaan ze er niet komen.
Tesla heeft wat meer te bieden dan dat, imho.

Citaat:
Ik heb net een Jaguar besteld en even in de toonzaal in de Range Rover Velar gezeten.
Alles is daar digitaal, tot de knoppen op het stuur toe.

https://www.youtube.com/watch?v=bq1IlFDx0ks
De digitalisering is al lang bezig en sowieso niet te stoppen, maar Tesla heeft wel een zelflerend wereldwijd online-netwerk (via LTE) van honderduizenden wagens die dikwijls aktief op autopilot rijden (tientallen miljarden kms) en waar sowieso al die hardware (cameras) actief ingesteld kan worden als zelflerend-optimaliserend (bestuurder kan het deactiveren), zodat elke toekomstige Tesla-eigenaar daarvan profiteert. Maps-wegen alles.
Elke Tesla gaat die hardware hebben.

Ik denk niet dat andere merken dat hebben, zoniet had ik dat graag geweten.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 20:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 20:44   #51
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat schreef ik nergens. De gebruiker heeft altijd vrije keuze waar en wanneer hij de update gaat uitvoeren. Hoe dat in de regel zo veilig mogelijk gebeurt staat in zijn handleiding, mss die eens lezen?
Wacht:

Citaat:
...
Opmerking: Het updaten van de software kan
soms wel twee tot drie uur in beslag nemen.
Dat is lekker! :shocked:

Citaat:
Als de Model S wordt opgeladen op het
moment dat er een update begint, wordt het
opladen gestopt. Het opladen wordt
automatisch hervat na het updaten.
Ook dat nog.

Citaat:
Opmerking: In bepaalde situaties
(bijvoorbeeld wanneer Tesla heeft bepaald dat
een software-update zeer belangrijk is en u
deze niet binnen een bepaalde tijd heeft
geïnstalleerd) wordt op het touchscreen een
veel groter software-update-venster
weergegeven met de melding INSTALL NOW
(waarbij u niet langer een specifieke tijd voor
een update kunt instellen). Ondanks dat u kunt
blijven rijden met de Model S en alle
bedieningselementen beschikbaar zijn, is dit
grote software-update-venster storend, omdat
het pas verdwijnt nadat u de update hebt
geïnstalleerd. Schade of storingen die worden
veroorzaakt doordat u de software van uw
voertuig niet up-to-date houdt, worden
mogelijk niet gedekt door de garantie.
Dat doet me zo aan Microsoft denken.
En zeggen dat er mensen zijn die hun laptop het raam willen uitgooien als net op het moment dat men wil afsluiten deze een update wil doorvoeren die soms 5' en een andere keer dan weer 30' duurt met meerdere herstarts.

Citaat:
Na het voltooien van een software-update
kunt u in de release notes lezen wat er nieuw
is.
Had ik het niet gedacht. En dan zou het zo maar kunnen dat je remmen werden aangepast?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 20:54   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Wacht:



Dat is lekker! :shocked:



Ook dat nog.



Dat doet me zo aan Microsoft denken.
En zeggen dat er mensen zijn die hun laptop het raam willen uitgooien als net op het moment dat men wil afsluiten deze een update wil doorvoeren die soms 5' en een andere keer dan weer 30' duurt met meerdere herstarts.



Had ik het niet gedacht. En dan zou het zo maar kunnen dat je remmen werden aangepast?
Onverbeterlijk, was te verwachten.

Citaat:
Dat is lekker! :shocked:
Ik heb thuis tot 200 Mbps, jij maar 10 Mbps ? Tja

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 20:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 20:56   #53
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb nog wat aangevuld in vorige post, moest je het interessant vinden...
Het was meer verhelderend.

Citaat:
Denk ik wel. De media en Europese ingenieurs vraagt zich af hoeveel jaren het gaat duren eer ze Tesla kunnen bijbenen. (prijs kwaliteit batterijtechniek-powertrain enz...) ook hun 4 jarige voorsprong eigen laadnetwerk)
Constructeurs zijn niet onnozel hé. Ze werken op sommige gebieden samen.
Zo zijn vele pick-ups and SUV's gebaseerd op eenzelfde chassis.

Als ze de handen in elkaar slaan voor een universeel en compatibel ladingnetwerk en technologie, dan acht ik hun kans van slagen hoger in.

Citaat:
Aan redelijk volume (10k/week) is een Tesla model 3 long range aan $ 28.000 perfect te bouwen. Een Tesla model 3 LR wordt nu basis 49k verkocht.
Hoge marges is niet altijd positief hé. Het geeft aan dat men meer 'naam' betaald, dan men er werkelijk voor in de plaats krijgt.
Nogmaals, dat geldt eveneens voor een iPhone, maar dat is een hebbeding dat haast iedereen zich zou kunnen aanschaffen.
Dat ligt voor een Tesla wel wat anders.

Citaat:
Tesla heeft wat meer te bieden dan dat, imho.


De digitalisering is al lang bezig en sowieso niet te stoppen, maar Tesla heeft wel een zelflerend wereldwijd online-netwerk (via LTE) van honderduizenden wagens die dikwijls aktief op autopilot rijden (tientallen miljarden kms) en waar sowieso al die hardware (cameras) actief ingesteld kan worden als zelflerend-optimaliserend (bestuurder kan het deactiveren), zodat elke toekomstige Tesla-eigenaar daarvan profiteert. Maps-wegen alles.
Elke Tesla gaat die hardware hebben.

Ik denk niet dat andere merken dat hebben, zoniet had ik dat graag geweten.
Ik zie een Tesla tijdens de spits in het midden van Brussel al op de autopilot rijden.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 28 juli 2018 om 20:57.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 21:07   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Hoge marges is niet altijd positief hé. Het geeft aan dat men meer 'naam' betaald, dan men er werkelijk voor in de plaats krijgt.
Tiens wat wil je eigenlijk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Hoe lager de verkoopprijs, des te zwaarder de gemeenschappelijke productiekosten wegen op de rendabiliteit.
Enkel snoeien in de kosten en hogere productievolumes kunnen dat compenseren.

... En dat weten de shorters van Tesla ook, natuurlijk.

Citaat:
Nogmaals, dat geldt eveneens voor een iPhone, maar dat is een hebbeding dat haast iedereen zich zou kunnen aanschaffen.
Dat ligt voor een Tesla wel wat anders.
Natuurlijk een klein beetje anders. En toch zijn er heel veel ICE-hebbedingskes in die klasse die duurder zijn dan een Tesla model 3. En dan biedt Tesla inde regel nog betere prestaties en goedkoper verbruik enz... tja het is wel anders.

Citaat:
Ik zie een Tesla tijdens de spits in het midden van Brussel al op de autopilot rijden.
Je hebt heel veel fantasie. Alweer.

Citaat:
Alle Tesla’s (zowel Model S als Model X) die vanaf 2015 geproduceerd zijn, zijn uitgerust met hardware om autonoom rijden mogelijk te maken. De nodige hardware omvat een radar, een camera, 12 ultrasonische sensoren en een GPS systeem.

De Tesla Autopilot is overigens een zelflerend systeem. Kennis die opgedaan worden in de ene Tesla wordt bovendien automatisch gedeeld met alle andere Tesla’s.
Welke automerken hebben dat nog?

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 21:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 21:23   #55
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Voor mij geen lamentabel afgewerkte Tesla. Dan nog liever een Japanner of Franse wagen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 28 juli 2018 om 21:23.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 21:24   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Voor mij geen lamet Abel afgewerkte Tesla. Dan nog liever een Japanner of Franse wagen.
Koop een fiets.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 21:33   #57
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.619
Standaard

Tesla zit in de problemen omdat robots te veel doen in de fabrieken en mensen te weinig controle hebben

In een ver verleden was er eens een uitzending bij Ivo Niehe waar een Fransman (naam en bedrijf vergeten) zijn verhaal kwam vertellen hoe hij zo rijk geworden was.

Een enorm groot bedrijf waar alleen robots aan het werk waren en waar maar een 4 tal mensen rondliepen met een oliespuitje in de hand die wel continue instonden voor de controle, of de robots hun werk allemaal naar behoren deden.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 juli 2018 om 21:34.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 21:40   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Tesla zit in de problemen omdat robots te veel doen in de fabrieken en mensen te weinig controle hebben

In een ver verleden was er eens een uitzending bij Ivo Niehe waar een Fransman (naam en bedrijf vergeten) zijn verhaal kwam vertellen hoe hij zo rijk geworden was.

Een enorm groot bedrijf waar alleen robots aan het werk waren en waar maar een 4 tal mensen rondliepen met een oliespuitje in de hand die wel continue instonden voor de controle, of de robots hun werk allemaal naar behoren deden.

29 maart 2018
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 21:49   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Moesten er enkele hier de zelflerende software niet begrepen hebben, ook de miljarden kms in de shadowmode, dus Teslas die geen autopilot software (geactiveerd) hebben, tesamen nu ca. 1,9 miljard miles of > 3 miljard kms:

Citaat:
https://electrek.co/2018/07/17/tesla...w-mode-report/

Automakers and tech companies are rushing to bring autonomous driving systems to market and accumulating mileage with their test vehicles.

Tesla is taking a different approach by accumulating mileage with its customer fleet through its Autopilot driver assist program.

A new report now estimates that Tesla has accumulated over 1.2 billion miles on Autopilot and more than twice that when accounting for mileage in ‘shadow mode’.
The report was produced and is being updated by a MIT Human-Centered AI team led by Lex Fridman.

We reported on the team’s work with Tesla Autopilot in the past after they launched a study on driver interaction with Tesla Autopilot features last year by adding driver-facing cameras to Model S vehicles.

They released some interesting preliminary results and Fridman, the postdoctoral associate at the MIT Agelab responsible for the study, said that he had been in contact with Tesla about his research and he believes the technology is required to enable more advanced autonomous features.

As part of their continuous work with Autopilot, they have been trying to track Tesla’s total miles accumulated using the driver assist system.

In a new report, they claim that Tesla has now accumulated over 1.2 billion Autopilot miles:



To be clear, that’s the mileage driven with Autopilot activated. Back in 2016, Tesla already had 1.3 billion miles driven with vehicles equipped with Autopilot. Tesla can still use data from those miles, but it’s not the same has mileage driven with Autopilot on.

That data is often referred to as “shadow mode” mileage because the autonomous driving system runs in the background of the vehicle without being able to have any input on the driving.

The MIT team has also tried to estimate the total of shadow mode miles:



In both cases, they plotted the data based on the few occasions when Tesla actually released some of the data.

It can be difficult to do that since the growth is exponential but not necessarily stable since Tesla said that it can detect dips in Autopilot usage by its fleet when there’s negative media coverage, which has been quite common over the last year.

What would be particularly interesting about Tesla crossing 1 billion miles of Autopilot use is that CEO Elon Musk has previously mentioned the milestone as the minimum they would need to move Autosteer from ‘beta’ to a regular feature.

Musk recently said that Autopilot is going to get some significant updates this summer and he says that progress could lead to the promised fully autonomous software being ready for the end of next year. Though he also said that Tesla’s version 9 software update is coming in August with the first ‘full self-driving features’.

As for the kind of data that Tesla collects from Autopilot, we recently got a rare great look at what Tesla Autopilot can see and interpret – pictured above.
Ik verwacht 2019 een heuse sprong qua Tesla's enhanced autopilot, de eerste serieuze update zou volgende maand komen.

Men ziet aan de grafiek dat door het model 3 de kms enorm gaan oplopen, de eerste landen die er enorm van profiteren zijn USA en Canada, die maps gaan enorm nauwkeurig zijn, navigatie netjes binnen de rijstrook hé. Geen amateurkes.

via Electrek autopilot-nieuwtjes: https://electrek.co/guides/tesla-autopilot/

En neuh gemakkelijk zal het zeker niet zijn:
Citaat:
https://electrek.co/2018/06/11/tesla...on-neural-net/
Tesla’s AI director gives insights into Autopilot’s computer vision and neural net development
Elke Tesla sinds 2015 heeft de hardware standaard en kan dus ook shadowdata afleveren aan het netwerk (ook zonder op autopilot te rijden):
https://www.tesla.com/nl_BE/autopilot?redirect=no

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 22:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 22:21   #60
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Die weten dat maar al te goed.

Uitbouwen gaat gepaard met investeringen. Maar als Tesla pas bij 7000-8000 uit de rode cijfers zou komen, dan heeft ze nog steeds geen groeimarge.
Om te groeien/investeren zal Tesla op zoek moeten naar nieuwe geldschieters (Goldman Sachs gokt op ca $10 miljard) en om de cashflow te garanderen zal ze op zoek moeten naar nieuwe inkomsten.
En die inkomsten kunnen alleen gehaald worden bij wie een Tesla bezit.
35k model is pas duurzaam bij 7-8k.

De huidige modellen zijn nu reeds (> 4500/week) winstgevend. De performance modellen (in feite niks meer als software en de beste pick van batterijen en motoren) zijn dik winstgevend.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be