Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2005, 21:17   #1
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard Nederlandse minister wil debat over evolutieleer

Nu weet ik dat het intellectuele niveau van politici vaak te wensen overlaat, maar dit is toch al te kras:

"De Nederlandse minister van Onderwijs en Wetenschappen Maria van der Hoeven wil een debat over de evolutieleer van Charles Darwin. Van der Hoeven vindt dat de evolutieleer niet alles verklaart , en dat er daarnaast ruimte mag zijn voor de scheppingsgedachte . Haar eigen partij CDA steunt het idee alvast niet .
In een interview met De Volkskrant zegt ze een debat te willen over de evolutietheorie van Darwin en de scheppingsgedachte. Wetenschap en politiek reageren afwijzend op het idee. "We moeten erkennen dat de evolutietheorie niet volledig is, en dat we nog steeds nieuwe dingen ontdekken", aldus de CDA-politica in De Volkskrant.

In het najaar wil de minister op haar departement een debat organiseren tussen de aanhangers van de evolutietheorie, die algemeen wordt onderwezen in de Nederlandse scholen, de voorstanders van het "creationisme" en die van de "superieure intelligentie" .

Die laatste stroming boekt de laatste tijd succes in rechts-religieuze kringen in de VS . De aanhangers menen dat de natuurlijke selectie zoals die beschreven wordt door Darwin, niet kan volstaan om de perfectie van de genetische code uit te leggen, noch om het natuurlijk evenwicht van het leven op aarde te verklaren.


Volgens hen ligt een "superieure intelligentie" aan de basis van de wereld. Alhoewel Van der Hoeven in het interview zegt de theorie van een "superieure intelligentie" niet op de Nederlandse scholen te willen introduceren, stuiten haar plannen op scherpe kritiek.

Hoogleraar genetica Ronald Plasterk vindt dat de minister niet in staat is om kerk en staat te scheiden , zo bericht de NOS. Ook haar eigen christen-democratische partij CDA is niet voor het debat te vinden. De PvdA, LPF en D66 hebben er evenmin oren naar. Volgens D66-kamerlid Lambrechts is zes jaar geleden afgesproken dat alle scholen in Nederland de evolutietheorie onderwijzen."
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 21:53   #2
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Knettergek, onze Maria. Heeft er iemand een idee of zij al dan niet wetenschappelijk geschoold is?
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 21:55   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Knettergek, onze Maria. Heeft er iemand een idee of zij al dan niet wetenschappelijk geschoold is?
Ik vraag mij eerder af of dat ze wetenschappelijk geboren is....
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 22:00   #4
leeuwenhart
Banneling
 
 
leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2004
Berichten: 671
Standaard

wie kan er nu zijn tegen een debat?
leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 22:05   #5
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

In Amerika is dat al lang zo....
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 22:13   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Ik vraag mij eerder af of dat ze wetenschappelijk geboren is....
misschien het produkt van een onbevlekte ontvangenis?
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 22:15   #7
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
misschien het produkt van een onbevlekte ontvangenis?
*lol*
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 22:29   #8
leeuwenhart
Banneling
 
 
leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2004
Berichten: 671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
misschien het produkt van een onbevlekte ontvangenis?
zolang het niet is 'onbevlekte gevangenis' is het goed.
leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 23:00   #9
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS
In Amerika is dat al lang zo....
In Amerika is dat altijd zo geweest. Bij ons is dat al dertig jaar (gelukkig!) afgeschaft. Het is maar te hopen dat ze in Amerika ooit beseffen dat de wereld niet is blijven stilstaan in de middeleeuwen.
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 23:03   #10
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart
wie kan er nu zijn tegen een debat?
Het idee dat je die ongegronde fantasiën zou gelijkwaardige gedachten zou maken als met de scheppingstheorie, is voor mij onbespreekbaar. En dat gebeurt indien je dat debat opent...
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 23:12   #11
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Het debat over de evolutieleer lijkt me in ieder geval veel interessanter dan een debat over BHV of over de agressie van De Gucht!
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 23:25   #12
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Knettergek, onze Maria. Heeft er iemand een idee of zij al dan niet wetenschappelijk geschoold is?
Wat dacht je?

Uit haar CV:

Citaat:
Maria Josephina Arnoldina (Maria) van der Hoeven werd op 13 september 1949 geboren te Meerssen. Zij is gehuwd.

Na het behalen van het MULO-diploma volgde zij de kweekschool (met hoofdakte) te Maastricht. Zij studeerde MO-A Engels en volgde cursussen aan het ISW, de opleiding hoger management voor non-profit instellingen en de opleiding bedrijfskunde KHBO aan de Open Universiteit te Heerlen.
Neen dus, geen wetenschappelijke vorming.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2005, 23:25   #13
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Het debat over de evolutieleer lijkt me in ieder geval veel interessanter dan een debat over BHV of over de agressie van De Gucht!
Ja ok, maar het feit dat je het met BHV vergelijkt zegt genoeg over de zinloosheid zeker...

Maar behalve een aantal omhoogevallen kaloten denk ik dat iedereen toch al beseft dat scheppingsleer geen steek houdt. Daarom denk ik ook dat een dabt helemaal niet productief is... Waarmee niet gezegd is dat Darwin niet aangepast kan worden aan nieuwe ontdekkingen natuurlijk.
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 07:35   #14
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Wat dacht je?

Uit haar CV:


Neen dus, geen wetenschappelijke vorming.
Aha, onze Maria heeft de "kweekschool" gevolgd. JvdB heeft eindelijk een gelijkgestemde ziel gevonden...

[size=1](btw, Firestone, jij komt hier constant met allerlei bronnen op de proppen. Hoe doe je dat toch? Gewoon de naam intikken via Google en zien wat er uit komt?)[/size]
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 08:20   #15
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

wie meer info over de Amerikaanse 'toestanden' wil:
wikipedia
een artikel waaraan votre serviteur ruim heeft bijgedragen.

Laatst gewijzigd door driewerf : 22 mei 2005 om 08:22.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 08:46   #16
Beagle
Schepen
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Berichten: 405
Standaard

Als ik me niet vergis ('t is al lang geleden, die schooltijd) handelt de evolutieleer van Darwin over het ontstaan van soorten en niet over het ontstaan van het leven.
De theorie rond de biogenese bevat trouwens even veel vraagtekens als die van het scheppingsverhaal, dus waarom geen leuk debatje.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 10:04   #17
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
Als ik me niet vergis ('t is al lang geleden, die schooltijd) handelt de evolutieleer van Darwin over het ontstaan van soorten en niet over het ontstaan van het leven.


De theorie rond de biogenese bevat trouwens even veel vraagtekens als die van het scheppingsverhaal, dus waarom geen leuk debatje.
1) Darwin beseft heel goed dat zijn theorie automatisch de vraag naar het ontstaan zelf van het leven op de agenda zou brengen. Hij heeft hiertoe zelf een aantal aanzetten toe gegeven, maar het is inderdaad Oparin die dit als eerste begon te onderzoeken.

2) De theoriën rond biogenese werpen lang niet zoveel vragen op als het scheppingsverhaaltje. Meer nog, de onderzoeken naar biogenese leveren regelmatig antwoorden op. Iets waarin Genesis of andere sprookjes nog nooit in geslaagd is. Waarom geen leuk debatje? Omdat het tijdverlies is. De Bijbel heeft de wetenschap niks te leren, is in dit debat systematisch en elke keer op de bek gegaan. Het heeft geen enkele zin om daar verder aandacht aan te besteden. Elke indruk als zou 'het debat nog woeden' is onzin en leugenachtig, en wordt alleen nog maar aangegrepen door enkele achterlijke bigoten die zich krampachtig aan hun bijgeloofje blijven vastklampen.

(zie trouwens ook het artikel in Wikipedia)

Laatst gewijzigd door driewerf : 22 mei 2005 om 10:06.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 10:22   #18
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik denk niet dat het de bedoeling van de minister is om de kern van de evolutietheorie in twijfel te trekken. Het gaat haar er waarschijnlijk om te debatteren over de gaten die de evolutietheorie open laat. Daar is de Intelligent Design-theorie ook op gebaseerd, een combinatie van de schepping bij het ontstaan van het leven (een intelligent ontwerp, gezien de ingewikkelde samenstelling van cellen en moleculen) en de evolutie sindsdien.

Nu, het mag dan zo zijn dat de evolutietheorie door paars verplicht is gesteld en door alle scholen moet worden behandeld, op sommige streng protestants-christelijke scholen (en misschien ook op een zeldzame conservatief-katholieke school) wordt nog steeds de scheppingstheorie aangeprezen en de evolutietheorie afgedaan als onjuist (door creationisten) of onvolledig (door ID-aanhangers). De verplichting tot behandeling zegt immers niets over de manier van behandelen. Het is in dit licht dat de minister een debat voorstelt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 10:54   #19
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
[size=1](btw, Firestone, jij komt hier constant met allerlei bronnen op de proppen. Hoe doe je dat toch? Gewoon de naam intikken via Google en zien wat er uit komt?)[/size]
Ja, zo begint het toch.

Probleem is dat je vaak meer rommel vindt dan degelijke informatie.
In het geval van de minister heb ik haar site gevonden en haar cv geciteerd.
Ik ga er dan inderdaad van uit dat niemand een valse site heeft opgezet over mevrouw van der Hoeven.

Als het over delicate onderwerpen is het vaak moeilijk de waarde van de gevonden informatie in te schatten.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2005, 11:17   #20
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Neen dus, geen wetenschappelijke vorming.
Ja, maar toch, allez, welk zinnig mens gelooft dat God een biotechnoloog was? Hey! Ik heb een onderschrift gevonden! Dan vind ik het nog aannemelijker dat aliens hier hun DNA zak zijn komen uitschudden, maar wie heeft die aliens dan gemaakt? Allez allez, je ziet: zo'n debat zou toch nergens naartoe kunnen leiden...
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be