Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de politie manu militari de boerenbetogingen opdoeken?
Ja 10 37,04%
Neen 14 51,85%
Mijn naam is Haas 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2024, 14:57   #41
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Jij geeft voorbeelden van factor 60 terwijl de realiteit is dat het gaat om factor 3 tot 6.
13 cent naar 1,09 is meer dan 8 keer zo duur, niet 3 tot 6 keer.
Bovendien variëren die prijzen enorm, als de oogst eens heel overvloedig is, zal de boer een pak minder krijgen, terwijl de consument daar bijlange niet de korting van zal voelen.
En als de oogst schaars is, zal de boer een klein beetje meer betalen, maar voor de consument zal het een pak duurder worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat is allemaal niet zo extreem. Eigenlijk komt het er op neer dat als puntje bij paaltje komt de consument bereid zal moeten zijn om meer te betalen voor wat de boer doet. Het op de distributeur afschuiven is maar al te gemakkelijk.
8 keer duurder is niet extreem?
Dat zal wel.
En ja, het is altijd de consument die moet extra betalen.
Die consument moet dan een halve euro meer betalen, en dan geven ze die boer 5 cent, want op die extra zit dan plots ook "vervoerskost".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De winstmarges van de supermarkten staan in dit land al een tijdje onder druk, dus zomaar stellen dat het hun schuld is, is veel te kort door de bocht.
En toch is het hier vlak over de grens een pak goedkoper.
Raar, hee...
Dus ofwel liegen ze, ofwel zit er elders iemand in die keten die de winst opstrijkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als de boeren meer willen krijgen van de supermarkten, dan zal de consument meer moeten betalen. Maar al die consumenten die zogenaamd pal achter de boeren staan zijn daar niet toe bereid. Ze vinden groenten, fruit en vlees nu al te duur.
Natuurlijk zijn die zaken al veel te duur, gezien die factor 8.
Het is niet alleen de boer die uitgeperst wordt, de consument wordt evenzeer uitgeperst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Feit blijft hé, als het bij de boer zijn winkel niet goedkoper is dan bij de supermarkt, dan ligt het probleem niet bij de supermarkt zoals ze bij de boeren zo graag beweren.
Neen, die redenering klopt niet.
Het is niet omdat de boer geen supermarkt kan spelen, dat het dan eerlijk is.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:59   #42
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja, ok, maar A wat is de kwaliteit van die patat , is dat hetzelfde ras, ? Is die dezelfde grote/gewichtsklasse etc...
Veel kans dat het dan nog minder in kwaliteit is rechtstreeks bij de boer.
Die supermarkten stellen allerlei eisen qua vorm en grootte.
Dus je gaat meer betalen rechtstreeks bij de boer, en de kwaliteit zal minder zijn, en je moet er nog naartoe rijden.
Als die boer een betere deal wil door rechtstreeks aan de consument te verkopen zal hij iets moeten veranderen: of betere kwaliteit of lagere prijs.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 15:35   #43
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
13 cent naar 1,09 is meer dan 8 keer zo duur, niet 3 tot 6 keer.
Bovendien variëren die prijzen enorm, als de oogst eens heel overvloedig is, zal de boer een pak minder krijgen, terwijl de consument daar bijlange niet de korting van zal voelen.
En als de oogst schaars is, zal de boer een klein beetje meer betalen, maar voor de consument zal het een pak duurder worden.


8 keer duurder is niet extreem?
Dat zal wel.
En ja, het is altijd de consument die moet extra betalen.
Die consument moet dan een halve euro meer betalen, en dan geven ze die boer 5 cent, want op die extra zit dan plots ook "vervoerskost".


En toch is het hier vlak over de grens een pak goedkoper.
Raar, hee...
Dus ofwel liegen ze, ofwel zit er elders iemand in die keten die de winst opstrijkt.


Natuurlijk zijn die zaken al veel te duur, gezien die factor 8.
Het is niet alleen de boer die uitgeperst wordt, de consument wordt evenzeer uitgeperst.


Neen, die redenering klopt niet.
Het is niet omdat de boer geen supermarkt kan spelen, dat het dan eerlijk is.
Bij het ene reken je zonder BTW en het andere met, maar soit. Met die 87 cent per kilo moet transporteur, wassen, distributeur en supermarkt ook betaalt worden. Iedereen moet zijn marge hebben want iedereen heeft zijn kost. Dus als de boer meer wil, moet de consument meer betalen.

De boer kan natuurlijk "supermarkt" spelen, ik ken er hier eentje die het doet. Hij is wel duurder dan de supermarkt. Je moet mij eens uitleggen waarom hij het opportuun vindt dat hij 2 euro per kilo voor zijn patatten vraagt en dan moord en brand schreeuwt als de colruyt dat ook doet.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 16:48   #44
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Toch klopt er iets niet.
Iedereen weet dat boeren heel weinig krijgen voor hun oogst, en consumenten heel veel betalen voor alles wat ze kopen in de supermarkt.
De supermarkten beweren dat hun marges flinterdun zijn.
Ik ken de exacte cijfers niet, maar het is zoiets als :


1 kg xyz, daar krijgt een boer 0,25€ voor en een consument betaalt er 15€ voor.
Valt de oogst tegen, waardoor er schaarste is, dan is het :

0,35€ voor de boer en de consument betaalt 25€.
Is het jaar daarna de oogst overvloedig, dan krijgt die boer:

0,20€ en de consument betaalt 'maar' 20€.

En je hoort dan zeggen dat het aan de consument ligt, die 'te weinig' wil betalen voor zijn producten.

Dus ofwel liegen die supermarkten en gaan zij met de grote winst lopen ofwel zitten er daar nog andere spelers in die zich enorm verrijken.
Wat je schrijft, is 100 % juist. Ik ken verschillende jonge & oude boeren. Die vertellen hetzelfde verhaal.
Die "andere spelers": dat zijn allerlei tussenpersonen, te beginnen met dezen die bv de aardappelen v.h. veld halen t/m degenen die ze leveren a.d. grootwarenhuizen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 17:17   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat is zever, hee.
Die boer moet ook niet té inhalig zijn.
Als hij rechtstreeks kan verkopen aan de consument, en dus ook geen vervoerskosten heeft, moet hij ook niet evenveel willen als die consument rechtstreeks aan de supermarkt betaalt.
Het is altijd een misverstand dat de "juiste prijs" die van de kosten is, met een redelijke eerlijke marge. Nee, dat is wat de markt normaal VEROORZAAKT via concurrentiele prijszetting.

Maar de verkoopsprijs is die door de markt bepaald, ttz, waar voldoende klanten aan willen kopen. Als jij toevallig veel minder kosten hebt, dan zou je idioot moeten zijn om VER onder de marktprijs te verkopen en dus GEEN "woekermarge" te bekomen, BEHALVE als je de ganse markt wil veroveren en andere spelers uit de markt duwen.

Als dusdanig kan ik perfect begrijpen dat als een boer een heel kleine hoeveelheid wil verkopen "direct aan de klant" hij nogal onnozel zou moeten zijn om ver onder de marktprijs van de supermarkt te gaan, ook al heeft hij een enorme marge hierdoor.

De boer die zijn patatten aan 20 cent verkoopt voor de supermarkt, en de supermarkt die die voor 3 Euro aan de markt brengt, wel die boer zal waarschijnlijk diezelfde patatten die hij voor 20 cent versjachert aan de groothandelaren, voor 2.8 Euro "aan de directe klant" verkopen he. Waarom zou hij die mens 30 cent vragen als hij ook 2.8 Euro kan bekomen ?

De koper is geconditioneerd door de supermarktprijzen en denkt dus dat hij een koopje doet als hij patatten voor 2.8 Euro ipv 3 Euro kan binnendoen, terwijl die boer gewoon is om diezelfde patatten aan 20 cent te verdoen.

Op kleine schaal heeft het voor die boer geen zin om zijn patatten aan 30 cent aan de lokale klant te verkopen.

Maar als hij dat op grotere schaal doet, om gans zijn productie mee te verkopen, dan zal hij wel wat meer van de markt moeten inpikken, en dan kan het wel zinvol zijn om zijn patatten aan de burger aan 1 Euro te verkopen. Dat is nog altijd 5 keer meer dan aan de groothandelaren, en dat is zodanig veel goeiekoper voor de burgers dat ze dan WEL systematisch bij zijn winkel zullen komen.

Hij heeft dan toch een ferme marge (van 20 cent naar 1 Euro) waarmee hij dus wel wat kosten van winkel en transport en zo kan opvangen en toch nog wat overhouden - TENMINSTE als zijn stelling dat die 3 Euro van de supermarkt ferm overdreven zijn.

Maar het kan goed zijn dat als hij het allemaal uittelt: het huren van de winkels in de stad, het transporteren van zijn patatten, het bewaren, het personeel dat dat allemaal moet doen, de patatten die verloren gaan, en zo voort, dat hij BIJLANGE NIET TOEKOMT MET ZIJN 1 EURO. In dat geval was de supermarkt GEEN "woekeraar" maar is het gewoon duur om patatten in de winkel te verkopen he en ervoor te zorgen dat uw klanten gans het jaar content zijn.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat het hem gemakkelijk 2.8 Euro kost om zijn winkels en zo doen te draaien, het transport en het personeel te voorzien, de verloren patatten te compenseren en dergelijke. In dat geval kan hij zichzelf OOK MAAR 20 cent voorzien voor zijn patatten en 3 Euro aan de klant vragen, zoals de supermarkt.

Oftewel zijn supermarkten WEL woekeraars, en dan is het allemaal mogelijk aan 1 Euro, en toch nog goed winst maken. In dat geval is er geen enkele reden dat die patattenwinkels niet gans de patattenmarkt gaan overnemen, met meer en meer patattenboeren die via die winkels gaan en zelfs niet meer aan de groothandelaren willen verkopen aan hun vroegere 20 cent.

Stel dat al dat extra gedoe met die winkels en zo hem 45 cent kosten per zak patatten.
Dan is het alsof hij zijn patatten aan zijn eigen winkels aan 55 cent kan verkopen (want in totaal krijgt hij dus 1 Euro van de klant min zijn 45 cent kosten voor zijn distributie) in plaats van 20 cent bij de groothandelaren.

In dat geval heeft hij dus gelijk, kan hij patatten aan 3 keer minder aan de man brengen (klanten betalen 1 Euro ipv 3) en bekomt hij bijna 3 keer zijn vroegere inkomsten (55 cent ipv 20 cent).

Citaat:
Per slot van rekening, mocht ik alles rechtstreeks gaan kopen, en ze rekenen allemaal de supermarktprijs aan, dan betaal ik gewoon méér, want dan moet ik van boer A naar boer B naar boer C, ... voor allerlei producten, en dan zal ik nog producten hebben die uit het buitenland komen, die ik dus niet kan hier kopen.
Het spreekt vanzelf dat opdat boeren een alternatief circuit zouden opzetten om voedsel te verkopen, dat aan een flink lagere prijs moet dan de supermarkt, en zij daar een flink hogere prijs van zouden moeten krijgen. Als dat kan, dan is er geen reden waarom ze het niet zouden doen. En als het niet kan, dan wil dat zeggen dat de supermarkt distributie niet woekert, maar dat dat dus duurder is dan men zou denken, patatten in de winkel hebben.

Dat is gans mijn punt. Oftewel wordt er niet gewoekerd. En dan heeft de boer nu al wat hij kan bekomen. Er is dan geen economische ruimte voor hogere inkomsten voor de boer. Winkels vullen is immers duur.

Oftewel wordt er wel serieus gewoekerd, en dan is er alle mogelijkheid om zelf een distributie op te zetten die zowel aan klant zijde als aan boer zijde betere prijzen voorstelt, waardoor die alternatieve distributie de supermarkten gaat plat concurreren en gans de markt innemen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 17:21   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bij het ene reken je zonder BTW en het andere met, maar soit. Met die 87 cent per kilo moet transporteur, wassen, distributeur en supermarkt ook betaalt worden. Iedereen moet zijn marge hebben want iedereen heeft zijn kost. Dus als de boer meer wil, moet de consument meer betalen.

De boer kan natuurlijk "supermarkt" spelen, ik ken er hier eentje die het doet. Hij is wel duurder dan de supermarkt. Je moet mij eens uitleggen waarom hij het opportuun vindt dat hij 2 euro per kilo voor zijn patatten vraagt en dan moord en brand schreeuwt als de colruyt dat ook doet.
Dat is ook mijn punt. Als de winsten in de huidige distributie keten zodanig woekerachtig groot zijn, dan is het toch gemakkelijk om die uit de markt te concurreren en toch nog goeie winst te maken he. En als dat zo simpel niet is, dan is "patatten in de winkel aanbieden" misschien stukken duurder als operatie dan men naief zou denken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 17:32   #47
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Nog een voorbeeld?
Witloof:
Bij de boer 2€/kg eerste keuze, net van de wortel.
In de winkel 8€
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 21:05   #48
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
...De boer kan natuurlijk "supermarkt" spelen, ik ken er hier eentje die het doet. Hij is wel duurder dan de supermarkt. Je moet mij eens uitleggen waarom hij het opportuun vindt dat hij 2 euro per kilo voor zijn patatten vraagt en dan moord en brand schreeuwt als de colruyt dat ook doet.
Dat is dus wat ik hen ook verwijt, ik vind dat de winstmarges van die tussenschakels te hoog liggen, maar dat je dan duurder af bent dan in het grootwarenhuis als je rechtstreeks daar koopt, maakt het weer helemaal onlogisch.
En let op, gegarandeerd als je rechtstreeks bij die boer aardappelen koopt dat hij er nog heel wat aarde laat aanhangen, waardoor je kilo aardappelen nog wat minder dan een kilo is.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 21:07   #49
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is altijd een misverstand dat de "juiste prijs" die van de kosten is, met een redelijke eerlijke marge. Nee, dat is wat de markt normaal VEROORZAAKT via concurrentiele prijszetting.

Maar de verkoopsprijs is die door de markt bepaald, ttz, waar voldoende klanten aan willen kopen. Als jij toevallig veel minder kosten hebt, dan zou je idioot moeten zijn om VER onder de marktprijs te verkopen en dus GEEN "woekermarge" te bekomen, BEHALVE als je de ganse markt wil veroveren en andere spelers uit de markt duwen.
Dat spreekt dus wel uw eerder verhaal tegen dat het gewoon een kwestie is van een beter distributiesysteem vinden, en het feit dat dat nog niet gebeurd is, zou dan betekenen dat het niet goedkoper kan.
Dat is dus ongeveer het tegenovergestelde, en het komt overeen met wat ik zei, zie mijn vergelijking met Colruyt, die geen prijskraker is, maar een prijsvolger.
Gewoon kijken naar de minst dure, en er dan juist onder gaan.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 21:09   #50
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is ook mijn punt. Als de winsten in de huidige distributie keten zodanig woekerachtig groot zijn, dan is het toch gemakkelijk om die uit de markt te concurreren en toch nog goeie winst te maken he. En als dat zo simpel niet is, dan is "patatten in de winkel aanbieden" misschien stukken duurder als operatie dan men naief zou denken.
Je doet precies alsof een goede boer ook direct een goede supermarktuitbater is.
Dat zijn natuurlijk 2 compleet andere beroepen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 21:19   #51
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.927
Standaard

Uiteindelijk ben ik van mening dat de consument wat meer zal moeten betalen voor een stuk vlees, zodat onze landbouw wat meer marge zou krijgen.

Nu zie je echt die prijzenoorlogen tussen supermarkten. Dat moet stoppen en de concurrentie tussen supermarkten zou moeten gaan over kwaliteit van de producten en niet over de prijs.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 21:29   #52
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.278
Standaard

Daarjuist in Terzake over de boeren. De mondiale keten moet in kaart gebracht worden, zei iemand. Veevoeders die van over de oceaan komen bijvoorbeeld.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 21:41   #53
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Uiteindelijk ben ik van mening dat de consument wat meer zal moeten betalen voor een stuk vlees, zodat onze landbouw wat meer marge zou krijgen.
De consument wordt al meer dan genoeg uitgemelkt.
Die tussenschakels moeten zich wat minder verrijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Nu zie je echt die prijzenoorlogen tussen supermarkten. Dat moet stoppen en de concurrentie tussen supermarkten zou moeten gaan over kwaliteit van de producten en niet over de prijs.
Die prijzenoorlog is niet echt ernstig te noemen.
Als je in de grensstreek met Frankrijk woont, dan zie je dat de Fransen hier niet massaal komen winkelen, omgekeerd wel nog altijd.
Raar, hee?
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 21:59   #54
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Daarnet in het journaal
Varkensvlees van 2 euro voor de boer naar 15€ bij de slager. Elke tussenstap wordt de prijs verdubbeld.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 22:05   #55
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Daarnet in het journaal
Varkensvlees van 2 euro voor de boer naar 15€ bij de slager. Elke tussenstap wordt de prijs verdubbeld.
Ja, heb ik gezien.
Men neemt dan nog een voorbeeld waar veel behandelingen aan voorkomen (men vertrekt van een varken, en eindigt dan bij gezouten en gesneden spek).
Dat is natuurlijk wel anders als je bijv. aardappelen hebt.
Die moeten gewassen en weer gedroogd worden, gesorteerd op grootte en verpakt.
Maar het is niet dat dat in de lokale supermarkt gebeurt.
Het is ook niet zo dat als de grondstofprijs (het varken op zich) duurder wordt, dat het plots meer kost om het spek te pekelen, maar men rekent wel gewoon een factor ten opzichte van de vorige in de schakel.
Het is trouwens de eerste keer dat ik zo'n berekening in een journaal of duidingsprogramma zie maken.
Tot hiertoe bleef het altijd heel mysterieus hierover.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 22:06   #56
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Daarnet in het journaal
Varkensvlees van 2 euro voor de boer naar 15€ bij de slager. Elke tussenstap wordt de prijs verdubbeld.
In de kledingsector is dat x3. Het handelsgoed is immers niet de enige kost van het bedrijf in kwestie. Ik snap echt niet dat mensen hiervan achterover vallen.

Soit, iedereen mag gerust denken dat de varkensslachterij bakken winst maakt of de slager of de transporteur, mij niet gelaten. Maar moest het iemand interesseren. Zo zien de cijfers eruit van een grote slachterij

https://www.companyweb.be/nl/0408196...vlees-van-gool

De grootste verdiener van de keten is gekend en dat is de overheid.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 31 januari 2024 om 22:10.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2024, 05:43   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat is dus wat ik hen ook verwijt, ik vind dat de winstmarges van die tussenschakels te hoog liggen, maar dat je dan duurder af bent dan in het grootwarenhuis als je rechtstreeks daar koopt, maakt het weer helemaal onlogisch.
Natuurlijk niet. De woekerwinsten voor de korte keten zijn dan toch ook mooi meegenomen. Iedereen neemt woekerwinsten als ie dat kan he.

Stel dat je wat oude boeken liggen hebt die je destijds 1000 BFr betaalde (25 Euro dus). En het zijn nu "verzameldinges" geworden die over den toog gaan voor 500 Euro. Ga jij die echt voor 27 Euro verkopen met 10% redelijke marge ten aanzien van uw kosten ? Of gaat ge vaststellen dat er zotten bereid zijn om 500 Euro te betalen, en gaat ge dus ook 500 Euro vragen ?


Citaat:
En let op, gegarandeerd als je rechtstreeks bij die boer aardappelen koopt dat hij er nog heel wat aarde laat aanhangen, waardoor je kilo aardappelen nog wat minder dan een kilo is.
De prijs is wat de zot ervoor wil geven.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2024, 05:47   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Je doet precies alsof een goede boer ook direct een goede supermarktuitbater is.
Dat zijn natuurlijk 2 compleet andere beroepen.
De goede boer kan een persoon AANWERVEN die een goede supermarkt uitbater is he. "jamaar dat kost geld". Welja, in de echte supermarkt ook, he.

DAT is het punt juist: de kosten die er allemaal zijn omdat er veel mensen WERKEN om die patatten van bij de boer op het juiste moment in de juiste supermarkt gereed te leggen voor als gij beslist om een zak patatten te willen kopen wanneer het U goed uitkomt, die zijn waarschijnlijk veel groter dan men zich inbeeldt. De beste manier om het U in te beelden is het zelf te doen en te kijken wat ge daar allemaal voor nodig hebt.

En ja, dat die kosten stukken groter zijn dan het kweken van de patat zelf is goed mogelijk.

Nog eens, mocht dat niet het geval zijn, mocht het mogelijk zijn om die patatten bij U in de buurt klaar te leggen voor U wanneer gij het wilt tegen VEEL KLEINERE KOSTEN dan het prijsverschil tussen kweek van de patat en dat klaarleggen, dan is dat toch EEN OPPORTUNITEIT IN GOUD om stinkend rijk te worden en gans de patattenmarkt, met nog een deftige marge, over te nemen ?

En nee, dat moet niet een en dezelfde persoon zijn die alle competenties heeft, maar ja, DAT KOST OOK GELD HE, bekwame mensen aannemen die maken dat het werkt. Dus ja, dat gaat OOK in dat verschil.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2024, 05:49   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Daarnet in het journaal
Varkensvlees van 2 euro voor de boer naar 15€ bij de slager. Elke tussenstap wordt de prijs verdubbeld.
Jij beweert dus dat de slager 7 Euro binnendoet op een kilo varkensvlees. Dat zijn marge 100% is. Denk je niet dat die direct weggeconcurreerd wordt door een slager die met 20% ook content is ?

Of is het zo dat een slager pas een deftig inkomen kan hebben als hij 100% marge neemt ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 februari 2024 om 05:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2024, 05:51   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Maar het is niet dat dat in de lokale supermarkt gebeurt.
Die lokale supermarkt heeft wel een gebouw, licht, verwarming, personeel, ...

Niet alle patatten die daar liggen worden verkocht. Er moet een deel weggegooid worden ook.

Die mensen moeten ook betaald worden, die facturen moeten ook betaald worden he. Nog eens, als daar woekerwinsten op zitten, dan concurreer je die toch direct plat door redelijke winstmarges te nemen en dus veel lagere prijzen waardoor iedereen bij U komt ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 februari 2024 om 05:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be