Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2020, 13:47   #981
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Trump dreigde er ook mee Iraanse culturele sites te bombarderen in een tweet. Vind u ook waarschijnlijk geweldig.
Neen, dat zou zonde zijn. De doelwitten mogen enkel militair zijn.

We mogen ons niet verlagen tot het niveau van islamieten die graag culturele doelen met zo veel mogelijk burgerslachtoffers viseren.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 13:52   #982
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Neen, dat zou zonde zijn. De doelwitten mogen enkel militair zijn.

We mogen ons niet verlagen tot het niveau van islamieten die graag culturele doelen met zo veel mogelijk burgerslachtoffers viseren.
"We"? Het gaat hier niet om een clash of civilisations maar om ordinair imperialisme.

Qua civilised comments zit de VS momenteel trouwens rock bottom.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2020 om 13:53.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:07   #983
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"We"? Het gaat hier niet om een clash of civilisations maar om ordinair imperialisme.

Qua civilised comments zit de VS momenteel trouwens rock bottom.

Het gaat hier wel degelijk over we. Bij een grootschalig conflict, zullen tal van Europese landen hun NAVO-bondgenoot helpen.

We waren erbij in Afghanistan, we waren erbij in Irak. Waarom zouden we er dit keer niet bij zijn?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:12   #984
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

https://alethonews.com/2019/04/18/ru...mSTMK4gxCS_sOs

Wat nu gebeurt werd voorspelt vorig jaar:

"Now that Washington has withdrawn from the nuclear agreement with Iran, has placed a series of increasingly punitive sanctions on the country, and, most recently, has declared a part of the Iranian military to be a “foreign terrorist organization” and therefore subject to attack by US forces at any time, it is clear that war will be the next step."

Probeer dit op zich factueel correct en sober artikel eens te share op facebook.... Zien of het lukt, want dat lijkt niet meer te lukken bij verschillende mensen. Facebook is propagandabook geworden.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2020 om 14:13.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:19   #985
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.542
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ook niet.

U kan niet eisen dat als iemand schrijft "ik heb vernomen dat mogelijkerwijs....." daar een noodzakelijkerwijs een bronvermelding bijkomt. Dan is niet wat het forumreglement vraagt. Het is uw goed recht echter om het geschrevene niet serieus te nemen in dat geval. Ik uiitte zelf mijn twijfels trouwens. Ik zou er graag bevestiging van zien en daarom poste ik het. Misschien weet ie and iets meer.

Maar zou het u verwonderen dat de VS/Israel zo te werk gegaan is om Soleimani te kunnen vermoorden? Ik schat van niet. Meer zelfs, ik vermoed dat u geen probleem heeft met dat soort van inbreuken op het internationaal recht door Israël in ieder geval. Dat heeft u meermaals gezegd.

Ik hoop nog steeds dat de oorlogshavikken niet hun zin krijgen met hun Iran oorlog. Ze doen wel erg hun best door deze moord te plegen.
"ik heb vernomen dat mogelijkerwijs..." dat is gewoon gezever...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:21   #986
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het gaat hier wel degelijk over we. Bij een grootschalig conflict, zullen tal van Europese landen hun NAVO-bondgenoot helpen.

We waren erbij in Afghanistan, we waren erbij in Irak. Waarom zouden we er dit keer niet bij zijn?
De kans is reëel dat Europa tegen haar zin en tegen haar belang de VS zal volgen. We dienen echter te beseffen dat onze belangen niet gelijklopend zijn. Onafhankelijkheid dringt zich op. Europa heeft niets te winnen bij een oorlog met Iran.

Je ziet ook hoe Iran ook poogt de deur open te houden voor goede relaties met Europa nu ze zelf ook helemaal uit de nucleaire deal gestapt zijn na de moord op Soleimani. Ik hoop nog steeds op een echt pro Europese politiek vanwege Europa. Het zal niet gemakkelijk zijn. Dat zag je wel met het mechanisme dat Europa wou om handel te kunnen drijven met Iran. Het wordt geboycot door de VS van buitenaf en van binnen in de Europese structuren.

Ik stel voor dat we het imperium niet volgen in zijn oorlogszucht. Meer zelfs. Ik denk dat Europa in staat is de VS te stoppen in zijn drive naar oorlog met Iran en terug een internationale speler te worden. Het beseft haar eigen macht niet juist omdat het vast zit in post WO2 structuren door de VS gedomineerd. Het wordt hoogtijd dat Europa zijn vazal houding laat varen.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2020 om 14:24.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:24   #987
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De kans is groot dat Europa tegen haar zin en tegen haar belang de VS zal volgen. We dienen echter te beseffen dat onze belangen niet gelijklopend zijn. Onafhankelijkheid dringt zich op. Europa heeft niets te winnen bij een oorlog met Iran.

Je ziet ook hoe Iran ook poogt de deur open te houden voor goede relaties met Europa nu ze zelf ook helemaal uit de nucleaire deal gestapt zijn na de moord op Soleimani. Ik hoop nog steeds op een echt pro Europese politiek vanwege Europa. Het zal niet gemakkelijk zijn. Dat zag je wel met het mechanisme dat Europa wou om handel te kunnen drijven met Iran. Het wordt geboycot door de VS van buitenaf en van binnen in de Europese structuren.

Ik stel voor dat we het imperium niet volgen in zijn oorlogszucht. Meer zelfs. Ik denk dat Europa in staat is de VS te stoppen en terug een internationale speler te worden. Het beseft haar eigen macht niet juist omdat het vast zit in post WO2 structuren door de VS gedomineerd. Het wordt hoogtijd dat Europa zijn vazal houding laat varen.
Op dat vlak ben ik het volledig eens met u.

Het mag niet de bedoeling zijn dat Europa het schoothondje van de VS blijft.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:30   #988
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Op dat vlak ben ik het volledig eens met u.

Het mag niet de bedoeling zijn dat Europa het schoothondje van de VS blijft.
Trump wrijft het er ook wel dik in hoe de relatie tussen de VS en Europa in feite zit. Maar straks heb je weer een Obama mooi prater en Europa valt weer in de plooi. Nu ik wil niet te pessimistisch zijn. Landen als Duitsland en Frankrijk hebben toch voldoende zelfrespect om eens een keer 'basta' te zeggen hoop ik. Duitsland is nu reeds twee keer tegen gehouden handel met Iran te drijven. Dat komt ook onze economie niet goed uit. Laat staan veiligheid.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2020 om 14:31.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:35   #989
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Trump wrijft het er ook wel dik in hoe de relatie tussen de VS en Europa in feite zit. Maar straks heb je weer een Obama mooi prater en Europa valt weer in de plooi. Nu ik wil niet te pessimistisch zijn. Landen als Duitsland en Frankrijk hebben toch voldoende zelfrespect om eens een keer 'basta' te zeggen hoop ik. Duitsland is nu reeds twee keer tegen gehouden handel met Iran te drijven. Dat komt ook onze economie niet goed uit. Laat staan veiligheid.
Dat is wat ik op dit forum zei over de verkiezing van Trump.

Als inwoner van de VS zou ik nooit voor hem stemmen. Als Europeaan was ik blij dat hij won omdat ik hoopte dat met zo'n clown in het Witte Huis, Europa hopelijk terug wat meer op zichzelf zou focussen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:53   #990
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.963
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Trump dreigde er ook mee Iraanse culturele sites te bombarderen in een tweet. Vind u ook waarschijnlijk geweldig.
Daarmee bedoelde hij de religieuze leiders, die verblijven in culturele sites maar zijn wel een target. Hij kan dat evenwel niet rechtreeks zeggen om het verrassingselement te behouden.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 14:58   #991
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Daarmee bedoelde hij de religieuze leiders, die verblijven in culturele sites maar zijn wel een target. Hij kan dat evenwel niet rechtreeks zeggen om het verrassingselement te behouden.
Als Trump zo'n oorlog wil winnen zal het hoogstwaarschijnlijk met nukes moeten zijn 'volgens wat ik las'. Uiteindelijk is niemand hier militair expert tenslotte.

Het bombarderen van culturele sites is een oorlogsmisdaad. Niet dat dat een obstakel is voor het Trump regime.

Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2020 om 15:00.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:10   #992
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dan moeten ze hem eerst vinden.
Daarvoor heb je dubbelgangers natuurlijk.
En dat is dan nog maar eens een oorlogsmisdaad erbovenop tenzij het congres Iran de oorlog verklaart ...




Lol, wedden?



Drones vliegen al ruim een decennium rond, Iran heeft er al een paar gehacked en doen landen in het verleden.

Het antwoord daarop is asymetrische oorlogsvoering, dat zou kunnen tegenvallen.

De Mossad weet minuut na minuut waar elke Iraanse leider zich bevindt.

Die worden permanent in het vizier gehouden.


Eén druk op de knop en die zijn er geweest

,dat weten ze nu ook nadat hun # 2 vakkundig werd uitgeschakeld samen met zijn lijfwachten.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:10   #993
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.582
Standaard

Responsable statecraft schrijft:


Citaat:
Iraqi Prime Minister Adil Abdul-Mahdi has made some shocking revelations that put the assassination of Soleimani in a completely different light. He told the Iraqi parliament on Sunday that he “was supposed to meet Soleimani on the morning of the day he was killed, he came to deliver me a message from Iran responding to the message we delivered from Saudi to Iran.”

If this account is true, Trump — perhaps deliberately — acted to scuttle an effort to reduce tensions between Iran and Saudi Arabia.
Sunni Shia toenadering.... Dat kunnen we niet hebben he.....
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:12   #994
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het gaat hier wel degelijk over we. Bij een grootschalig conflict, zullen tal van Europese landen hun NAVO-bondgenoot helpen.

We waren erbij in Afghanistan, we waren erbij in Irak. Waarom zouden we er dit keer niet bij zijn?
We waren erbij onder VN mandaat. We zijn nooit met de USA ergens gaan binnenvallen.

En Nato landen dienen mekaar enkel te helpen als ze op hun grondgebied aangevallen worden. Dus als de US oorlogje gaan doen in Irak doen ze dat op hun eentje.
De Nato troepen in Irak worden trouwens teruggeroepen.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:13   #995
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
We waren erbij onder VN mandaat. We zijn nooit met de USA ergens gaan binnenvallen.

En Nato landen dienen mekaar enkel te helpen als ze op hun grondgebied aangevallen worden. Dus als de US oorlogje gaan doen in Irak doen ze dat op hun eentje.
De Nato troepen in Irak worden trouwens teruggeroepen.
Ik heb nergens beweerd dat we erbij zouden zijn omdat het een NATO-verplichting is.

Ik stelde enkel dat de kans groot is dat we onze NAVO-bondgenoot opnieuw gaan helpen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:14   #996
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Responsable statecraft schrijft:




Sunni Shia toenadering.... Dat kunnen we niet hebben he.....

Dat kan meegespeeld hebben ,maar de echte reden was de aanval op de Amerikaanse ambassade in Bagdad.

Daarmee was de rode lijn overschreden voor Trump.


Er zullen nu geen Amerikaanse ambassades meer aangevallen worden.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:18   #997
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.344
Standaard

Het was dus inderdaad gewoon een woedeuitbarsting van Trump:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200105_04792145

Citaat:
In de dagen daarop zou een woeste Trump, ijsberend voor de televisieschermen met liveverslaggeving, volgens bronnen van de New York Times dan ook steeds meer gevreesd hebben voor een herhaling van het Benghazi-scenario. In die Libische stad werd in 2012 de Amerikaanse ambassade aangevallen door een islamitische terreurgroep, daarbij kwamen vier Amerikanen om het leven. Volgens medewerkers zou Trump meermaals geschreeuwd hebben dat ze nu niet anders konden dan reageren, omdat de Verenigde Staten anders “zwak” zouden lijken.
Citaat:
Daarom koos Trump donderdag - aangespoord door de belangrijkste haviken in zijn regering, vicepresident Pence en minister van Buitenlandse Zaken Pompeo - dan toch voor de meest extreme optie. Naar verluidt tot ontzetting van de belangrijkste officials in het Pentagon: zowel president George W. Bush als president Obama hadden een aanval op Soleimani in het verleden al verworpen als “te provocerend”.

Soleimani was namelijk ontegensprekelijk een belangrijk lid van de regering van een ander soeverein land, hij werd door velen zelfs beschouwd als de belangrijkste man in Iran na ayatollah Khamenei. De laatste keer dat de Verenigde Staten een aanval uitvoerden op een belangrijke militaire leider van een ander land, dateerde uit 1943: toen schoot de Amerikaanse luchtmacht het vliegtuig met de Japanse admiraal Isoroku Yamamoto neer.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:20   #998
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik heb nergens beweerd dat we erbij zouden zijn omdat het een NATO-verplichting is.

Ik stelde enkel dat de kans groot is dat we onze NAVO-bondgenoot opnieuw gaan helpen.
Ik denk dat Trump alleen staat. Hij krijgt langs alle kanten kritiek, zelfs van Boris.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:32   #999
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het gaat hier wel degelijk over we. Bij een grootschalig conflict, zullen tal van Europese landen hun NAVO-bondgenoot helpen.

We waren erbij in Afghanistan, we waren erbij in Irak. Waarom zouden we er dit keer niet bij zijn?
Iedere Europese regeringsleider die Persepolis bombardeert is politiek dood.

En meer dan dat, ik hoop dat die regeringen miljarden mogen ophoesten om het nadien steentje voor steentje terug op te bouwen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 15:39   #1000
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Iedere Europese regeringsleider die Persepolis bombardeert is politiek dood.

En meer dan dat, ik hoop dat die regeringen miljarden mogen ophoesten om het nadien steentje voor steentje terug op te bouwen.
Ik zei hierboven al dat niet-militaire doelen uit den boze moeten zijn.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be