Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2018, 20:42   #19881
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Die lap is bijna 4 jaar oud.
Wat zijn de vorderingen sindsdien ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 20:54   #19882
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Is toch noodzakelijk in een tweetalig bedrijf en tweetalig land. Omgekeerd trouwens ook, er worden lessen Frans ingericht voor Vlamingen.
Voor de meeste beroepen bij de NMBS en infrabel is wel al een zekere kennis van de tweede landstaal noodzakelijk om aangeworven te worden. Tijdens het sollicitatiegesprek volgt steevast een conversatie in de tweede landstaal.
Is dat zo?
Of fantaseert gij dat nu?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 21:02   #19883
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die lap is bijna 4 jaar oud.
Wat zijn de vorderingen sindsdien ?
Op zijn Spaans mañana. Toen ik bijna vijftig jaar terug in Salou, toen een piepklein dorpje een appartement kocht in één van de eerste buildings was alles mañana. Of het nu Spanjaarden zijn of Catalanen ze schuiven graag alles op naar morgen. Waarschijnlijk geleerd van de 700 jaar moslim bezetting.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 21:04   #19884
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De burger koos een nieuw parlement, dat parlement benoemde een nieuwe regering, en dan zijn ze in slaap gevallen blijkbaar. Behalve ronkende speeches geven en met een lintje rondlopen heerst de inertie.
Ho maar dan gaan ze afgestraft worden de volgende verkiezingen.
Heb jij een glazen bol?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 21:08   #19885
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

De Catalanen zijn nog niet genoeg gekastijd door de Spanjolen.
Misschien is er echt een volledige volkerenmoord nodig, om die opstandelingen tot wijsheid te brengen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 23:34   #19886
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad de Catalaanse onafhankelijkheid is niet meer tegen te houden en de Vlaamse en Schotse onafhankelijkheid al evenmin.

Er staan ons nog mooie tijden te wachten .
Ik denk dat de Catalaanse onafhankelijkheid er eerst komt, met dank aan de aanpak van Rajoy en Llarena.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 23:37   #19887
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bij ons is het eind 2019 zover hee Kaproen ?
En wanneer zijn schotland en catalonië onafhankelijk ?
Catalonië heeft al z'n onafhankelijkheid uitgeroepen, en een meerderheid sprak zich uit voor onafhankelijkheid. Zoiets zit er niet aan te komen in Vlaanderen, en de Schotten hebben hun referendum verloren.
In elke Vlaamse gemeente hangt braaf de Vlaamse vlag naast de Belgische en de Europese, in Catalonië hangt enkel de vlag van de Catalaanse republiek in de meeste gemeenten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2018, 23:41   #19888
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is dat zo?
Of fantaseert gij dat nu?
Natuurlijk is dit zo. Zelfs mensen die in het atelier werken moeten de tweede landstaal kennen, want ze werken dikwijls in het Brusselse en goede communicatie is erg belangrijk.
En een goede zaak ook. Als het van mij afhangt zou het interview in de tweede landstaal wat diepgravender mogen zijn.
Maar ook in de privé kom je nergens zonder kennis van de tweede landstaal. Engels is ook een grote troef.

Nu goed, ik geef gerust toe dat, in het Brusselse, veel franstaligen weinig Nederlands spreken. Ze moeten wel kunnen aantonen dat ze Nederlands spreken, maar hoe sommigen toch door die examens zijn geraakt is me een raadsel. Je ziet ik ben eerlijk, dat probleem moet opgelost worden, maar Vlaanderen onafhankelijk is geen oplossing. Maar ik zie wel veel bereidheid. Echter, ze worden geconfronteerd met typisch Belgische problemen.
Veel Vlaamse NMBS werknemers spreken enkel dialect, dat ik zelfs amper versta. Die franstaligen doen dan hun uiterste best om mooi Nederlands te spreken, maar als ze dan een antwoord krijgen in het Aolsters of het Oostends en ze verstaan er geen kloten van kruipt de moed in hun schoenen, en dan schakelt iedereen over op het Frans, zoals het al eeuwen gaat.

Laatst gewijzigd door tomm : 20 augustus 2018 om 23:57.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 07:23   #19889
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het klopt dat Walen al generaties moeite hebben met het leren van Nederlands. Maar er is ook een reden waarom Vlamingen over het algemeen meer kans maken op een goede job, namelijk hun talenkennis. Ja, Brussel werd verfranst in lang vervlogen tijden, maar daar is nu geen gevaar meer voor.
Er is geen enkele reden meer om geen Frans te spreken. Ik ben tweetalig maar met franstaligen spreek ik altijd Frans, en met nederlandstaligen Nederlands (of het West-Vlaamse dialect met West-Vlamingen).
Overigens, ik ken veel Walen die echt hun best doen om Nederlands te leren, en deze kwestie leeft daar echt. Ik was eergisteren in Namen. Niet alleen heeft de helft van de mensen daar een Vlaamse familienaam, Nederlands leren is er een hot topic, vooral ook omdat dit voor ons bedrijf een voorwaarde is om promotie te kunnen maken. Overal zie je "cours de néerlandais".

Dat vind ik nu eens sympathiek, .


Met ' sk ', met ' s' ', of met ' sjh '?

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 08:56   #19890
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Natuurlijk is dit zo. Zelfs mensen die in het atelier werken moeten de tweede landstaal kennen, want ze werken dikwijls in het Brusselse en goede communicatie is erg belangrijk.
En een goede zaak ook. Als het van mij afhangt zou het interview in de tweede landstaal wat diepgravender mogen zijn.
Maar ook in de privé kom je nergens zonder kennis van de tweede landstaal. Engels is ook een grote troef.

Nu goed, ik geef gerust toe dat, in het Brusselse, veel franstaligen weinig Nederlands spreken. Ze moeten wel kunnen aantonen dat ze Nederlands spreken, maar hoe sommigen toch door die examens zijn geraakt is me een raadsel. Je ziet ik ben eerlijk, dat probleem moet opgelost worden, maar Vlaanderen onafhankelijk is geen oplossing. Maar ik zie wel veel bereidheid. Echter, ze worden geconfronteerd met typisch Belgische problemen.
Veel Vlaamse NMBS werknemers spreken enkel dialect, dat ik zelfs amper versta. Die franstaligen doen dan hun uiterste best om mooi Nederlands te spreken, maar als ze dan een antwoord krijgen in het Aolsters of het Oostends en ze verstaan er geen kloten van kruipt de moed in hun schoenen, en dan schakelt iedereen over op het Frans, zoals het al eeuwen gaat.
Welk Nederlands spreekt u zelf eigenlijk als de Amsterdammers in het Engels tegen U antwoorden?
Zelf ben ik al meermaals in Amsterdam geweest en alle Amsterdammers spraken Nederlands tegen mij .De Vlamingen zijn geliefd in Amsterdam.

Het Oostends en het Aalsters zijn dan ook weer niet zo onverstaanbaar als het Frans van de Borinage of het Luiks.

Dialecten en plaatselijk tongvallen bestaan er in elke taal,enkel de Belgische Franstaligen gebruiken dit gegeven als verontschuldiging om geen Nederlands te moeten leren.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 21 augustus 2018 om 08:57.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 10:00   #19891
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Welk Nederlands spreekt u zelf eigenlijk als de Amsterdammers in het Engels tegen U antwoorden?
Zelf ben ik al meermaals in Amsterdam geweest en alle Amsterdammers spraken Nederlands tegen mij .De Vlamingen zijn geliefd in Amsterdam.

Het Oostends en het Aalsters zijn dan ook weer niet zo onverstaanbaar als het Frans van de Borinage of het Luiks.

Dialecten en plaatselijk tongvallen bestaan er in elke taal,enkel de Belgische Franstaligen gebruiken dit gegeven als verontschuldiging om geen Nederlands te moeten leren.
dan ben jij nog niet al te vaak in Amsterdam geweest, denk ik, Witte.

dat doen Amsterdammers standaard (ook als ik AN praat) ... ze blijven zelfs Engels brabbelen terwijl ik er verder op doorga in het Nederlands, t is dus niet dat ze t niet verstaan hoor ...

t is gewoon hun automatisme, denk ik, je zit in t vakje van de toeristen, dus automatisch Engels...

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 augustus 2018 om 10:00.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 10:45   #19892
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ho maar dan gaan ze afgestraft worden de volgende verkiezingen.
Heb jij een glazen bol?
Heb jij dan weet van zaken die de nieuwe regering al wel gedaan zou hebben ?
Art 155 is al maanden geleden stopgezet, maar de nieuwe regering zit op haar duim in plaats van te werken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 10:56   #19893
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Welk Nederlands spreekt u zelf eigenlijk als de Amsterdammers in het Engels tegen U antwoorden?
Zelf ben ik al meermaals in Amsterdam geweest en alle Amsterdammers spraken Nederlands tegen mij .De Vlamingen zijn geliefd in Amsterdam.

Het Oostends en het Aalsters zijn dan ook weer niet zo onverstaanbaar als het Frans van de Borinage of het Luiks.

Dialecten en plaatselijk tongvallen bestaan er in elke taal,enkel de Belgische Franstaligen gebruiken dit gegeven als verontschuldiging om geen Nederlands te moeten leren.
Zie antwoord Anna wat Amsterdam betreft.

Het Luiks (ik heb het dan over het Luikse accent, niet het Waals dat bijna niemand nog spreekt) is perfect te verstaan, ze rekken hun woorden een beetje zoals de Limburgers, maar sommige Vlaamse dialecten staan bijzonder ver af van het AN. Het dialect van de borinage is inderdaad moeilijker, nochtans zwaar door het Vlaams beïnvloed, ze spreken er met de rollende Vlaamse r.
Bvb. als franstaligen een antwoord krijgen in de trend van "pakt e ke da tuug uut de canasière k moen da den" of "d este vuuf bakkn gan na Knokke, de latste drieë bluvn in Bruhe" of "oenderdtsjestig per eure" verstaan die franstaligen dat gewoon niet.
En veel werknemers van de NMBS, zeker in de ateliers, etc. , spreken weinig tot geen AN. (ik herinner me nog een collega met wel een mooi snoetje die promotie maakte en moest onderhandelen in Amsterdam en gewoon haar Kortrijks dialect sprak, die Nederlanders verstonden er niets van).
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 10:59   #19894
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat vind ik nu eens sympathiek, .


Met ' sk ', met ' s' ', of met ' sjh '?

van de kust, "wiene zeg je"
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:01   #19895
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Catalonië heeft al z'n onafhankelijkheid uitgeroepen, en een meerderheid sprak zich uit voor onafhankelijkheid. Zoiets zit er niet aan te komen in Vlaanderen, en de Schotten hebben hun referendum verloren.
In elke Vlaamse gemeente hangt braaf de Vlaamse vlag naast de Belgische en de Europese, in Catalonië hangt enkel de vlag van de Catalaanse republiek in de meeste gemeenten.


Ja, juist.
Die klucht in het parlement waarvan de parlementsvoorzitster zelf zegde dat het maar symbolisch was. En waarvoor zij nu in jail zit.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:02   #19896
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Heb jij dan weet van zaken die de nieuwe regering al wel gedaan zou hebben ?
Art 155 is al maanden geleden stopgezet, maar de nieuwe regering zit op haar duim in plaats van te werken.
Dat zeg jij, niet bepaald een neutrale bron.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:26   #19897
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Welk Nederlands spreekt u zelf eigenlijk als de Amsterdammers in het Engels tegen U antwoorden?
Zelf ben ik al meermaals in Amsterdam geweest en alle Amsterdammers spraken Nederlands tegen mij .De Vlamingen zijn geliefd in Amsterdam.

Het Oostends en het Aalsters zijn dan ook weer niet zo onverstaanbaar als het Frans van de Borinage of het Luiks.

Dialecten en plaatselijk tongvallen bestaan er in elke taal,enkel de Belgische Franstaligen gebruiken dit gegeven als verontschuldiging om geen Nederlands te moeten leren.
Ik heb een groot probleem om Hollanders goed te begrijpen. Ze spreken een raar Nederlands met Amerikaanse tongval en een pak woorden die Vlamingen niet gebruiken. De accenten liggen anders en soms eten ze hun woorden op. Een volledig verschillende elocutie.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:30   #19898
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht


Ja, juist.
Die klucht in het parlement waarvan de parlementsvoorzitster zelf zegde dat het maar symbolisch was. En waarvoor zij nu in jail zit.
Rekening houdend met wat je hier in het verleden over dit thema geproduceerd hebt, ben ik er zeker van dat je de betekenis en de draagwijdte van je bovenstaande reactie niet zult inzien.
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:32   #19899
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dan ben jij nog niet al te vaak in Amsterdam geweest, denk ik, Witte.

dat doen Amsterdammers standaard (ook als ik AN praat) ... ze blijven zelfs Engels brabbelen terwijl ik er verder op doorga in het Nederlands, t is dus niet dat ze t niet verstaan hoor ...

t is gewoon hun automatisme, denk ik, je zit in t vakje van de toeristen, dus automatisch Engels...
We zullen samen eens naar Amsterdam moeten gaan ,

want ik denk dat wij niet dezelfde wijken in Amsterdam bezoeken
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2018, 11:35   #19900
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat zeg jij, niet bepaald een neutrale bron.
aub https://elpais.com/ccaa/2018/08/18/c...99_819262.html
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be