Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2015, 16:33   #41
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
gebruik gewoon olivijn. Alomtegenwoordig, neemt bij verwering co2 op en kan in keramische bouwmaterialen gebruikt worden.
Nou, olijven ? Wat ? Planten halen CO2 uit de lucht en zetten dat om naar zuurstof...

Mijn probleem is meer dat de techniek nog maar in de kinderschoenen staat betreft het zuiveren van lucht om de kleine partikels, die door uitstoot van verbranding als oorzaak aangemerkt, uit te filteren, maar dan moet het nutuurbeheer op een hoger niveau gebracht worden...bijvoorbeeld, is het niet mogelijk om bvb door middel van geologische studie na te gaan om de aarde een stabiel milde klimaat te kunnen geven zodat de evenwichten terug herstelt kunnen worden, dan heb ik het over het feit dat europa met veel regens een betere regulering zou kunnen invoeren om een deel van die regens bvb op te vangen want de meeste partikels gaan mee indien ze op de grond neeslaan dus...ik merk dat vaak op dat beelden in steen beslag krijgt van roet en andere deeltjes na een periode van regens !

Het regenwater is bij deze het best opvangbaar, verhitbaar, en er komt terug schone lucht uit die opnieuw kan dienen om de luchten proper te houden, maar strategisch gezien is inmiddels het meeste van die deeltjes/deeltjes in de grond verdwenen, het hoeft geen grote saneringen te worden maar dat kan bvb wel deel per deel gedaan worden, door de grond met hetzelfde principe te spoelen met zuiver water in een betonmolen bvb en onderaan een magneet of iets dergelijks waar de partikels/deeltjes naartoe getrokken kunnen worden, je neemt alleen het deel van de laag waar die deeltjes/partikels door de lage dichtheid toch doorlaatbaar zijn, tot aan een bepaalde laag waarvan de dichtheid hoog genoeg is om geen deeltjes/partikels door te laten...maar goed dat vergt veel inspanning dat het de moeite niet waard is !

De enigste manier is het water dat voert alle onzuiverheden mee en je kunt daarvoor iets gebruiken dat je op zijn minst in de waterlagen kunt plaatsen of een algemeen waterhuishouding dat vertrekt vanuit de bron en geologische aspecten.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 16:40   #42
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
gebruik gewoon olivijn. Alomtegenwoordig, neemt bij verwering co2 op en kan in keramische bouwmaterialen gebruikt worden.
Dat goedje is veel van voorradig maar niet in 50 - 100 % percentages. Na even gegoogled te hebben begrijp ik dat er een bedrijf in Nederland mee bezig is -die investeert in een olivijnmijn in Groenland-.

Best wel ver weg -en dus kostbaar- om olivijn voor infrastructuele projecten toe te passen.

Of een andere oplossing; olivijn wordt direct van de mijn in de de oceaan gestort... Zolang iets geld kost i.p.v. oplevert zet het meestal geen zoden aan de dijk...

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 30 oktober 2015 om 16:45.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 18:13   #43
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

zoals ik zei: olivijn kan co2 opnemen en het "afvalproduct" is grondstof voor de bouwindustrie. De Co2 die zij produceren kunnen ze dus direct scrubben en dan als grondstof gebruiken. Het grootste deel van de mantel van de aarde is uit olivijn of gelijkaardige materialen opgebouwd. Dikke winst dus.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 23:11   #44
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik vind niks terug over waterstof in het artikel.
Wel hoe het een energievretende chemische reactie met lithium koolstof uit de lucht kan vangen.
En hoe een electrolitische reactie het elementaire koolstof laat neerslaan op een electrode, daarmee het lithiumoxide, regenererende.

Langs de andere kant, koolstof en waterstof in de juiste vorm gebonden is een zeer gemakkelijk hanteerbare energiedrager.
Zoek eens op Audi en synthetische brandstof.

Het principe is gebaseerd op electrolyse van stoom op 800°C met windenergie en een reeks navolgende reacties waarbij de CO2 in de lucht middels toevoeging van H2 omgevormd wordt.

Op zich heel interessant. Ik heb in mobiliteit al eens gesuggereerd hoe ik de bestaande milieupolitiek een loer zou draaien als ik VW-Audi was.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 23:22   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.386
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Met CO2 dat syngas maken gaat een probleem vormen, maar die stoomcyclus is de standaard in combinatie met aardgas om waterstofgas te maken. Vreet een pak minder energie dan electrolyse.

En dat is het hele punt. Methaan is een molecule die gemakkelijk energie vrijgeeft, en daarom gemakkelijker die reactie met stoom kan aangaan. CO2 is een moeilijke molecule om uit elkaar te trekken, dus ge gaat een pak energie moeten toevoeren in vergelijking met de stoom/methaan reactie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2015, 09:04   #46
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
zoals ik zei: olivijn kan co2 opnemen en het "afvalproduct" is grondstof voor de bouwindustrie.
Een belangrijke vraag is hier wel hoeveel energie het mijnen van olivijn kost. Als je bij de productie van olivijn meer CO2 uitstoot dan je er uiteindelijk mee absorbeerd dan schiet je er niet zoveel mee op.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 16:29   #47
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Eduard Khil had wel wat meer moeite mogen nemen om zijn argumenten kracht bij te zetten, maargoed dan doe ik dat bij deze voor hem..

Citaat:
(..)Natte tropen
En dat kan, zegt hij. De reactie treedt op in een waterige omgeving, maar alleen aan de oppervlakte van het gesteente. ‘Je moet dat oppervlak dus vergroten. Als je olivijn vermaalt tot korrels van ongeveer een tiende millimeter, en uitstrooit over land en ondiep water in de natte tropen, dan is het in een jaar voor ongeveer 20 procent verweerd. Doe dat ieder jaar met 7 kubieke kilometer gesteente en je compenseert de hele menselijke CO2-uitstoot. Overigens zie je na een flinke regenbui al niets meer van dat olivijnlaagje.’

Hij komt met meer cijfers: ‘Olivijn uit een mijn halen en verpulveren kan in tropische landen, waar de lonen doorgaans laag zijn, voor zo’n 6 euro per ton. Laten we zeggen dat je voor het vervoer en het uitstrooien ook 6 euro per ton nodig hebt, dan zit je op 12 euro per ton olivijn. Die reageert in totaal met 1,25 ton CO2, dus kost dit plan iets minder dan 10 euro per ton verwijderd CO2.’ Dat klinkt kosteneffectief, want uitstootrechten voor een ton CO2 kosten op de Europese markt momenteel iets minder dan 12 euro. (..)

(..)200 miljard euro
In totaal schat Schuiling dat 200 miljard euro per jaar genoeg is om wereldwijd alle CO2-uitstoot teniet te doen. (..)

http://www.npowetenschap.nl/site/art...e-planeet/5842

Wat ik hieruit kan concluderen is dat olivijn uitstekend geschikt is om de zure gronden van het Braziliaanse hoogland/Cerrado te ontzuren. Opbrengsten van gewassen zullen verhogen. Rest de vraag of olivijn op voldoende locaties -met hoge concentraties- aanwezig is in dit gebied, wat de ongeveer de grootte heeft van de EU.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 13 november 2015 om 16:33.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be