Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juli 2018, 08:01   #141
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

"Elektrisch rijden brengt je dus veel verder dan je zelfs misschien denkt. En natuurlijk is deze reis uniek, maar het laat wel zien dat je niet meer in beperkingen moet denken als het gaat om elektrisch rijden, maar in mogelijkheden."

De excentriekelingen die reeds met een fiets den bol zijn rondgetrokken zijn niet te tellen.
Wat is eigenlijk de waarde en/of bedoeling is van zo'n artikel?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 8 juli 2018 om 08:01.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 22:51   #142
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

In de Efteling, 27 nieuwe palen (54 plekken) boven reeds 4 bestaande plekken.

Allemaal bezet afgelopen dagen. Teslas, Leafs, e-golfs, enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 22:58   #143
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In de Efteling, 27 nieuwe palen (54 plekken) boven reeds 4 bestaande plekken.

Allemaal bezet afgelopen dagen. Teslas, Leafs, e-golfs, enz....
Daar sta je dan met je E wagen... Wachten op een herlaadbeurt om terug thuis te geraken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 23:24   #144
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daar sta je dan met je E wagen... Wachten op een herlaadbeurt om terug thuis te geraken.
Ik zou niet weten waarom. Als ik daar kan laden is dat fijn, kan ik er niet laden heb ik nog meer dan voldoende om terug thuis te geraken. Voor mij is de Efteling 110 km, zelfs op een koude winterdag heb ik nog overschot om terug thuis te geraken.
Het is natuurlijk wel fijn om daar terug met een volle batterij te vertrekken.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 18:21   #145
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom. Als ik daar kan laden is dat fijn, kan ik er niet laden heb ik nog meer dan voldoende om terug thuis te geraken.
Wat jij nodig hebt doet er niet toe.
Wat nodig is om de boel aan het draaien te houden is belangrijk.
Neem nu ( ik weet het - het is een absurd gedachte... ) dat iedereen morgen een E-wagen aanschaft.

Wat zijn de gevolgen? Al over nagedacht?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 juli 2018 om 18:22.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 18:32   #146
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom. Als ik daar kan laden is dat fijn, kan ik er niet laden heb ik nog meer dan voldoende om terug thuis te geraken. Voor mij is de Efteling 110 km, zelfs op een koude winterdag heb ik nog overschot om terug thuis te geraken.
Het is natuurlijk wel fijn om daar terug met een volle batterij te vertrekken.
Voor mensen die van verder komen is dat tof.

En aangezien ze nu al vol staan zullen er nog meer volgen....tis een business als een ander, stroom verkopen. Ik had er nog nooit zoveel bijeen gezien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 18:33   #147
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat jij nodig hebt doet er niet toe.
Wat nodig is om de boel aan het draaien te houden is belangrijk.
Neem nu ( ik weet het - het is een absurd gedachte... ) dat iedereen morgen een E-wagen aanschaft.

Wat zijn de gevolgen? Al over nagedacht?
Als de overheid dat combineert met een vehicle to grid wetgeving is er stroom zat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 19:41   #148
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat jij nodig hebt doet er niet toe.
Wat nodig is om de boel aan het draaien te houden is belangrijk.
Neem nu ( ik weet het - het is een absurd gedachte... ) dat iedereen morgen een E-wagen aanschaft.

Wat zijn de gevolgen? Al over nagedacht?
Ik wel en al uitgerekend wat dit betekent! Jij? Ik dacht het niet!

https://www.youtube.com/watch?v=Ybc6sIe-z0I&t=31s
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 19:56   #149
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik wel en al uitgerekend wat dit betekent! Jij? Ik dacht het niet!

https://www.youtube.com/watch?v=Ybc6sIe-z0I&t=31s
De kerncentrale van doel ongeveer.

Maar dan rijdt geen auto meer op benzine of diesel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 21:16   #150
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De kerncentrale van doel ongeveer.

Maar dan rijdt geen auto meer op benzine of diesel.
Stel eens voor dan zou de luchtkwaliteit met zowat 30% verbeteren, dat zou alvast een ramp zijn.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 21:19   #151
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Stel eens voor dan zou de luchtkwaliteit met zowat 30% verbeteren, dat zou alvast een ramp zijn.
Een geen miljarden euros meer uitgeven aan import van olie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 21:49   #152
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik wel en al uitgerekend wat dit betekent! Jij? Ik dacht het niet!

https://www.youtube.com/watch?v=Ybc6sIe-z0I&t=31s
Het voorgestelde rekensommetje als bewijs naar voor schuiven dat daarmee alle problemen zijn opgelost is redelijk naïef.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 22:07   #153
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De kerncentrale van doel ongeveer.

Maar dan rijdt geen auto meer op benzine of diesel.
De steeds toenemende toestellen op batterijen moeten wel opgeladen worden en groene energie blijft een oncontroleerbare bron, bij mijn weten kan niemand de wind op bevel laten blazen en de verkoop van maanpanelen om de wagens s'nachts op te laden komt niet echt van grond.

Verder horen we dat we ons E-verbruik drastisch dienen terug te schroeven om aan de vraag te kunnen blijven voldoen en dan mogen we vaststellen dat bij aanschaf van een E-wagen het verbruik bij de gezinnen verdubbeld.

Ook sta je bij een laadstation gemakkelijk 30 keer langer stil dan bij een tankbeurt van fossiele brandstoffen. Volgens Michel staan er momenteel al rijen wagens aan te schuiven bij gewone tankstations, het probleem zal dus 30 keer groter zijn.


Full E-wagens zullen hun huidige 'hype fase' niet snel ontgroeien.
Hybrides, benzines, diesels, LPG, CNG, waterstof, ... een vervoermiddel dat voldoende energie kan meedragen om bruikbaar te zijn zullen we zien rondtoeren.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 22:32   #154
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een geen miljarden euros meer uitgeven aan import van olie.
Volgens deze bron

https://www.cia.gov/library/publicat...k/geos/be.html

voeren we bijna 77 miljoen liter olie in per dag.

Even narekenen betekent het dat we ergens 20% minder olie gaan invoeren als ALLE personenwagens full-E's zouden zijn.

Verder vond ik deze berekening die rekening houdt met een meer reële toestand. Fake news? Of klare kijk op de dingen??

België en Nederland tellen samen 12,5 miljoen personenauto’s (7,4 miljoen in Nederland en 5,1 miljoen in België). Als die allemaal tegelijk zouden worden opgeladen in 10 minuten tijd, dan is er 1.937 gigawatt nodig.

Dat is twee keer meer dan de volledige elektriciteitsproductie in de hele Europese Unie (ongeveer 800 gigawatt).

Als slechts 12.500 van deze auto’s (0,1 procent) tegelijk zouden worden opgeladen zijn er al twee extra elektriciteitscentrales van elk 1 gigawatt nodig. Eén op honderd auto’s die tegelijk worden opgeladen staat gelijk aan een piekvermogen van 10 gigawatt.


http://www.lowtechmagazine.be/2009/0...tsnetwerk.html
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 23:12   #155
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een geen miljarden euros meer uitgeven aan import van olie.
En miljarden subsidies cadeau...

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170928_03101946

VRIJDAG 29 SEPTEMBER 2017 - BIZ

Vanaf 2020 moeten subsidies in de EU naar hernieuwbare energie vloeien en niet langer naar olie, gas en steenkool.

Ondanks plechtige beloftes geven Europese lidstaten nog steeds subsidies en belastingvoordelen aan de vervuilende olie-, gas- en steenkoolindustrie.

Europa geeft fossiele industrie miljarden cadeau
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 08:21   #156
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
De steeds toenemende toestellen op batterijen moeten wel opgeladen worden en groene energie blijft een oncontroleerbare bron, bij mijn weten kan niemand de wind op bevel laten blazen en de verkoop van maanpanelen om de wagens s'nachts op te laden komt niet echt van grond.

Verder horen we dat we ons E-verbruik drastisch dienen terug te schroeven om aan de vraag te kunnen blijven voldoen en dan mogen we vaststellen dat bij aanschaf van een E-wagen het verbruik bij de gezinnen verdubbeld.

Ook sta je bij een laadstation gemakkelijk 30 keer langer stil dan bij een tankbeurt van fossiele brandstoffen. Volgens Michel staan er momenteel al rijen wagens aan te schuiven bij gewone tankstations, het probleem zal dus 30 keer groter zijn.


Full E-wagens zullen hun huidige 'hype fase' niet snel ontgroeien.
Hybrides, benzines, diesels, LPG, CNG, waterstof, ... een vervoermiddel dat voldoende energie kan meedragen om bruikbaar te zijn zullen we zien rondtoeren.
Met het verschil dat het gros van het laden thuis gebeurt.

Enkel de mensen die op vakantie gaan of lange trips voor het werk doen zullen gebruik maken van de laadinfrastructuur.

En vergeet waterstof toch.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 11:21   #157
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Daelemans begrijpt het nog altijd niet.

Nochtans geeft Noorwegen en ook Nederland het voorbeeld.

Een Noorse Tesla is niets ongewoons op Duitse snelwegen, de laatste maand zelfs een paar maal gezien.
Nederlandse evenzo. Zelfs in Oostenrijk. (verder ben ik niet gereden)

Beide landen zorgden eventjes voor 50,1 % van de Tesla-inschrijvingen van het laatste lopend jaar in Europa:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thre...n-stats.61651/

Wat gaat dat wel worden tegen zomer 2019 als de model 3 massaal in Europa gaat opduiken.

Uiteraard hoe groter het rijbereik hoe interessanter het wordt ook eens lange afstanden te doen met een E-wagen.

Als we de statistieken van de ingeschreven stekkerwagens bekijken in Europa kunnen de plug-in-hybrides het niet halen van de pure batterij-wagens = BEV. Dus lange afstanden afleggen is helemaal niet zo prioritair voor electrische wagens, want de modellen die het beste verkopen in Europa zijn meestal BEV= blauw


En de inschrijvingen in respectievelijk Nederland en Noorwegen:


En moest de vraag komen hoeveel particulieren kopen een stekkerwagen?
Awel dat zou 11% (geweest) zijn in 2015 in Nederland.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/11...ieren-a1493420

In 2018 zouden dat wel eens veel meer kunnen zijn, aangezien het aangebod veel groter geworden is, vooral aan wagens die ook +250 km rijbereik hebben.
Bovendien worden de plug-in hybrides niet meer gelijk behandelt als BEV.
In NL worden ze zelfs als fossiele wagens beschouwd sinds 2017. Men ziet het aan de inschrijvingen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2018 om 11:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 21:32   #158
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Volgens deze bron

https://www.cia.gov/library/publicat...k/geos/be.html

voeren we bijna 77 miljoen liter olie in per dag.

Even narekenen betekent het dat we ergens 20% minder olie gaan invoeren als ALLE personenwagens full-E's zouden zijn.

Verder vond ik deze berekening die rekening houdt met een meer reële toestand. Fake news? Of klare kijk op de dingen??

België en Nederland tellen samen 12,5 miljoen personenauto’s (7,4 miljoen in Nederland en 5,1 miljoen in België). Als die allemaal tegelijk zouden worden opgeladen in 10 minuten tijd, dan is er 1.937 gigawatt nodig.

Dat is twee keer meer dan de volledige elektriciteitsproductie in de hele Europese Unie (ongeveer 800 gigawatt).

Als slechts 12.500 van deze auto’s (0,1 procent) tegelijk zouden worden opgeladen zijn er al twee extra elektriciteitscentrales van elk 1 gigawatt nodig. Eén op honderd auto’s die tegelijk worden opgeladen staat gelijk aan een piekvermogen van 10 gigawatt.


http://www.lowtechmagazine.be/2009/0...tsnetwerk.html
Je kan dat makkelijk narekenen.

12500 auto's die tegelijk laden aan een standaardlaadpaal van 11 kW nemen een vermogen op van 12500 x 11 kW = 137500 kW of 137,5 MW. Dat is wel een pak minder dan jouw toogpraat! Zelfs al zouden ze allemaal aan een supercharger gaan laden met een bijna lege batterij en ze zouden hierbij 110 kW per stuk trekken dan nog is het maar 1,375 GW, dat is ongeveer 2/3 van het getal dat jij geeft. Dit snelladen is bovendien de uitzondering en wordt enkel gebruikt voor lange afstanden. De meeste mensen laden thuis aan 11 kW of zelfs minder. Ik laad thuis typisch maar aan 2 ?* 3 kW.

Reken je beweringen eens na, zo moeilijk is dat niet!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 22:19   #159
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Als 200 miljoen gezinnen allemaal tesamen 4 electrische kookplaten benutten hoeveel GWh is dat? LOL trololo.

Nope geen toogpraat meer.
De CREG rekent het even uit:

Bijna iedereen gaat zijn E-wagen zo goedkoop mogelijk opladen, en pakweg 8 van de 10 keer zal dat gewoon thuis zijn, mode 2 of 3 AC-laden, 's nachts als er veel minder stroomvebruik is.

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...rische-auto-s/

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.

Luc Pauwels
wo 04 okt 2017 19:18

Met 4 procent stroom komen we er

Amper 4% meer stroom hebben we nodig, om 1 miljoen elektrische auto’s te laten rijden, zo rekende de CREG uit. En die 4% halen we moeiteloos.
En onze elektrische voertuigen zullen er geen kilometer minder moeten door rijden dan de traditionele auto’s op benzine of diesel. De CREG berekende dat een gemiddelde Belgische bestuurder zowat 15.000 kilometer per jaar rijdt. Met een verbruik van 0,20 kWh per kilometer en een totale vloot van 1 miljoen elektrische auto’s betekent dat er 3 TWh (TeraWattuur) extra stroom zou verbruikt worden. Dat is dus amper 4% meer dan de 80 TWh die we vandaag al verbruiken, stelt de CREG. En die 4% kunnen we aan: door op de juiste momenten zelf stroom te maken. Extra importeren is zelfs niet nodig, als we het slim spelen.

We moeten die stroom wel 's nachts laden

Elektriciteit kan je namelijk (nog) niet (genoeg) opslaan. Als je massale hoeveelheden stroom nodig hebt, moet je ze ook massaal maken. Dat gebeurt meestal op koude, donkere winteravonden, wanneer we met z’n allen het licht aanknippen, onze elektrische/keramische kookplaten en tv’s aanzetten en de fabrieken nog draaien. Dan hebben we enorm veel stroomcentrales nodig: ruim 2 keer ons totale kernenergiepark. Maar dat is dus alleen maar op die koude winteravonden. Het grootste gedeelte van het jaar hebben we die capaciteit niet nodig. En staan een aantal centrales gewoon uit, of doelloos te draaien. Of valt de import van goedkope stroom uit het buitenland stil. Zeker tussen 12 en 5 uur ’s nachts is dat zo, als de overgrote meerderheid van de Belgen slapen en ons stroomverbruik spectaculair in mekaar zakt. Dan verbruiken we een kwart stroom minder. En met dat kwart kunnen we probleemloos 1 miljoen elektrische auto’s opladen. Een heel jaar lang.

We krijgen er een gigantische opslagbatterij bij

Die vloot van een miljoen auto’s heeft nog een ander voordeel: ze kan gebruikt worden als een gigantische opslagbatterij. Waar je niet alleen stroom kan op opslaan (tussen 12 en 5 uur ’s nachts dus). Maar van elke elektrische auto die je aan het stopcontact hangt, kan je met slimme, flexibele netten ook stroom afhalen. Op momenten van stroomtekort kunnen de batterijen van onze elektrische auto’s dan zelf hun extra opgeslagen elektriciteit leveren aan de bedrijven of gezinnen die ze nodig hebben. En dat zou veel elektriciteit zijn: de huidige opslagcapaciteit zou bijna verdubbelen.

Alle Belgische auto's elektrisch is nog niet mogelijk

Met 1 miljoen auto’s halen we het. Met 2 miljoen ook nog. Anders wordt het als we naar 5 miljoen auto’s gaan. Dan hebben we bijna 20% extra stroom nodig. En krijgen we onze elektrische auto's niet aan het rijden zonder ze ook overdag en ’s avonds op te laden. Dat wordt moeilijk. Vooral op die koude, lange winteravonden dreigt dan een deel van onze elektrische autovloot plat te vallen.

Het hele wagenpark elektrisch maken zit er dus momenteel nog niet in. Want momenteel zijn er 5,7 miljoen personenauto’s in België ingeschreven. Ver boven het kritische punt van de 5 miljoen auto’s, dus. En dan hebben we het nog niet over de lichte bedrijfswagens, bestelwagens en het vrachtvervoer. Om dat helemaal te elektrificeren zal er een echte krachttoer nodig zijn. Zowel wat betreft de productie van de elektriciteit als de auto’s zelf. Want elektrische auto’s zijn nog altijd geen succesnummer in ons land. Vorig jaar reden er 4.368 rond. Dat is een schamele 0,077%. Nog geen duizendste van onze totale autovloot.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2018 om 22:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2018, 07:15   #160
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daelemans begrijpt het nog altijd niet.
Leer nu eens een verschil te maken tussen full E-wagens en hybrides....
Dit zijn twee totaal verschillende concepten en jij lijkt deze niet uit elkaar te kunnen houden.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be