Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2014, 12:50   #1
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard PS wil huurprijzen doen stijgen

http://www.hln.be/hln/nl/13978/Wonen...nkomsten.dhtml

Is dat nu wel een goed idee, Paul?
Toch redelijk veel huurders onder uw kiezers veronderstel ik.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 17 januari 2014 om 12:52.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 12:55   #2
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/13978/Wonen...nkomsten.dhtml

Is dat nu wel een goed idee, Paul?
Toch redelijk veel huurders onder uw kiezers veronderstel ik.
Je sluit uit dat ze zich ook gaan mengen in de huurprijzen dan?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:11   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Mensen die succesvol waren, en een spaarcentje opzij gezet hebben, moeten volgens de PS absoluut naar het buitenland gejaagd worden.
Of toch minstens tot zo'n beleggingsgedrag aangespoord worden, dat ze op 1 2 3 hun kapitaal naar het buitenland kunnen versassen.

Dommekloten die hun reservekapitaal in huurhuizen beleggen, moeten genadeloos afgestraft worden. Het moet strafbaar worden om je kapitaal zo zichtbaar te maken voor de fiscus. En nog meer strafbaar om je kapitaal ter beschikking te stellen voor huisvesting van mensen die nog aan het sparen zijn om hun eigen huis te kunnen bouwen.

O n n o z e l a a r s !!

edit:
Voor de rest dacht ik dat het katastrofaal inkomen rekening hield met de huurwaarde van het goed.
Een tweede belasting daarnaast is natuurlijk heel leuk om het systeem eenvoudig te houden !!

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 januari 2014 om 13:12.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:15   #4
Brakelaar
Minister
 
Brakelaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2011
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.587
Standaard

ps kan dit toch niet doorvoeren in Vlaanderen, volgens bepaalde Vlaamse politiekers hebben ze hier geen macht...
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:19   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.873
Standaard

En voor binnenkort, de volgende stap:

de verhuurders die protesteren, het zijn zoals het VB, de gehele Vlaamse middenstand en de N-VA allemaal nazi"s.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:25   #6
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savonarola Bekijk bericht
Ik kan de argumentatie achter dit idee zeker en vast begrijpen, maar ik deel Thuleanders vrees dat dit doorgerekend wordt naar de huurders. Prudentie is een deugd in een zaak als deze.
Ik begrijp die redenering niet. Men laat uitschijnen dat onroerend goed niet belast wordt. Wie 96 appartementen heeft betaalt alleen onroerende voorheffing (grondbelasting) aan de gewestelijke overheid+gemeenten. Maar moet ook nog eens inkomstenbelasting betalen. Voor een particulier wordt dat berekend op basis van het KI. (als het geen handelshuurovereenkomst*) is (dus niet op het KI). Voor een vennootschap op basis van de werkelijk geïnde huurinkomsten.



*als uwe huurder toevallig een particulier is die zijn inkomsten bewijst of een handelaar is, betaalt men belasting op de werkelijk geïnde huren. Men vergeet ook nogal eens de gemeentelijke en provinciale taksen op 2e verblijven.

Dan spreken we nog niet over de taksen bij de aankoop vna de woning.

Ik kan die argumentatie dus helemaal niet volgen. Het is jammer dat de journalist geen enkele kritische bemerking heeft. Dat is pure volksverlakkerij. Waarschijnlijk wil hij scoren (met leugens en halve waarheden) in aanloop naar de verkiezingen.

Net zoals het veelvoud aan verplichtingen opgelegd aan de verhuurder zal een belastingverhoging er enkel toe leiden dat huurprijs nog hoger zal worden. Zouden de mensen echt zo dom zijn dat ze dat niet snappen? Zoals ze niet snappen dat een tas koffie op café duur geworden is door de vele controles op zwartwerk in de horeca, de invoering van allerlei dure verplichtingen van de cafébaas, en niet door de invoering van de euro.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:30   #7
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
ps kan dit toch niet doorvoeren in Vlaanderen, volgens bepaalde Vlaamse politiekers hebben ze hier geen macht...
Inkomstenbelasting is bij mijn weten federale bevoegdheid. Men kan dat dus wel invoeren.
Dankzij de gewestvorming en het overhevelen van grondbelasting naar de gewesten is dat géén onroerende voorheffing meer maar een heffing geworden. Natuurlijk hebben onze Vlaamse politici over deze verborgen belastingverhoging zedig gezwegen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:37   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Inkomstenbelasting is bij mijn weten federale bevoegdheid. Men kan dat dus wel invoeren.
Dankzij de gewestvorming en het overhevelen van grondbelasting naar de gewesten is dat géén onroerende voorheffing meer maar een heffing geworden. Natuurlijk hebben onze Vlaamse politici over deze verborgen belastingverhoging zedig gezwegen.
je bedoelt dat deze federale regering 2 keer langs de kassa passeert op kap van de belastingbetalende Vlaming.

eerst via de staatshervorming 100% bevoegdheden overdragen met 80% vd middelen (een verdoken aanslag van 20% op de begroting vd deelstaat) en vervolgens nieuwe belastingen creëren op federaal niveau ...


maar concreter ivm deze vastgoedpolitiek ... nog 2 zulke proefballonnetjes en de elke investeerder vlucht uit Belgisch vastgoed ... dat geeft wellicht woningnood al een jaar of 5 later ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:39   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savonarola Bekijk bericht
Acht u zesennegentig appartementen dan echt als iets wenselijk? Maatregels om zulk excessief grootgrondbezit in te perken lijkt mij toch raadzaam. Ik vraag me af hoe zo'n particuliere 'multi-eigenaar' de tijd heeft om degelijke dienstverlening te verzorgen wanneer de huurders klachten hebben.
en hoe zit het met de lokale huurmarkt als je dat aanbod weggepest hebt ?!?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:45   #10
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Huurprijzen staan vast en kunnen niet willekeurig verhoogd worden,goeie maatregel voor 1 keer van de PS.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:47   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar concreter ivm deze vastgoedpolitiek ... nog 2 zulke proefballonnetjes en de elke investeerder vlucht uit Belgisch vastgoed ... dat geeft wellicht woningnood al een jaar of 5 later ...
Voila dat is het punt waarop we gaan uitkomen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:49   #12
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Huurprijzen staan vast en kunnen niet willekeurig verhoogd worden,goeie maatregel voor 1 keer van de PS.
Welke huurprijzen staan vast? Geen enkele. Zelfs indien de huurprijs in een contract staat kan zowel de verhuurder als de huurder onder bepaalde strikte voorwaarden de huurprijs aanpassen, mits toestemming van de vrederechter.

Vaste huurprijzen heeft tot gevolg dat de investeerder ander horizonten opzoekt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 17 januari 2014 om 13:50.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:50   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ter info :

het hoogste netto-rendement in vastgoed (in de niet zo gegeerde wijken dus) ligt maximum op 4 �* 5 %
(maar in deze wijken ligt het risico op wanbetaling ook beduidend hoger)

in gegeerde wijken is een investering in vastgoed nu al amper nog rendabel ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:50   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savonarola Bekijk bericht
Acht u zesennegentig appartementen dan echt als iets wenselijk? Maatregels om zulk excessief grootgrondbezit in te perken lijkt mij toch raadzaam. Ik vraag me af hoe zo'n particuliere 'multi-eigenaar' de tijd heeft om degelijke dienstverlening te verzorgen wanneer de huurders klachten hebben.
96 appartementen is grovelijk kapitalistisch? Jij bent ook niet een beetje naïef ... Wat denkt ge dat PS-boy Bellens met zijn centen moet doen ?

En hoe vuil is dat niet ? Stel je voor dat onze eigenaar iemand moet aanwerven om alle papperasserij van oude en nieuwe huurders, onderhoud opvolgen enz. ... te doen.
Hoe foei ! Iemand aanwerven voor je (verhuur)bedrijf.

Die transporteur van hier wat verder, heeft zeker 150 camions bollen. Doe moeten zeker en vast allemaal bollen zonder groene kaart van de technische controle, want die heeft daar onmogelijk de tijd voor.

Wat een kinderachter-groen gezever !!

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:52   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savonarola Bekijk bericht
Misschien moet de Belg zich de baksteen in zijn maag weer herinneren?
ik denk niet dat daar het probleem zit, Belgie heeft nu reeds het hoogst aantal eigenaars per hoofd vd bevolking ter wereld ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:53   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
96 appartementen is grovelijk kapitalistisch? Jij bent ook niet een beetje naïef ... Wat denkt ge dat PS-boy Bellens met zijn centen moet doen ?

En hoe vuil is dat niet ? Stel je voor dat onze eigenaar iemand moet aanwerven om alle papperasserij van oude en nieuwe huurders, onderhoud opvolgen enz. ... te doen.
Hoe foei ! Iemand aanwerven voor je (verhuur)bedrijf.

Die transporteur van hier wat verder, heeft zeker 150 camions bollen. Doe moeten zeker en vast allemaal bollen zonder groene kaart van de technische controle, want die heeft daar onmogelijk de tijd voor.

Wat een kinderachter-groen gezever !!
.
ik zou denken dat iemand als Bellens niet in Belgie zit met zijn kapitaal.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:54   #17
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savonarola Bekijk bericht
Acht u zesennegentig appartementen dan echt als iets wenselijk? Maatregels om zulk excessief grootgrondbezit in te perken lijkt mij toch raadzaam. Ik vraag me af hoe zo'n particuliere 'multi-eigenaar' de tijd heeft om degelijke dienstverlening te verzorgen wanneer de huurders klachten hebben.
Neen, ik denk juist dat dit niet bestaat. Geen enkel particulier heeft zo veel appartementen. Vennootschappen hebben dat wel. Maar vennootschappen betalen wel vennootschapsbelasting op de 'werkelijk betaalde huurprijzen'.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:57   #18
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Welke huurprijzen staan vast? Geen enkele. Zelfs indien de huurprijs in een contract staat kan zowel de verhuurder als de huurder onder bepaalde strikte voorwaarden de huurprijs aanpassen, mits toestemming van de vrederechter.

Vaste huurprijzen heeft tot gevolg dat de investeerder ander horizonten opzoekt.
Ik zei dan ook "willekeurig"bovendien kan de wet snel aangepast worden.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 13:59   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Neen, ik denk juist dat dit niet bestaat. Geen enkel particulier heeft zo veel appartementen. Vennootschappen hebben dat wel. Maar vennootschappen betalen wel vennootschapsbelasting op de 'werkelijk betaalde huurprijzen'.
Vennootschappen betaling niet alleen vennootschapsbelasting. Als je geld uit een vennootschap wil krijgen betaal je ook nog sociale bijdragen & personenbelasting of roerende voorheffing op.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 14:09   #20
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je bedoelt dat deze federale regering 2 keer langs de kassa passeert op kap van de belastingbetalende Vlaming.
Eerst via de staatshervorming 100% bevoegdheden overdragen met 80% vd middelen (een verdoken aanslag van 20% op de begroting vd deelstaat) en vervolgens nieuwe belastingen creëren op federaal niveau ...
Maar concreter ivm deze vastgoedpolitiek ... nog 2 zulke proefballonnetjes en de elke investeerder vlucht uit Belgisch vastgoed ... dat geeft wellicht woningnood al een jaar of 5 later ...
De grotere investeerder gaat niet als een particulier te werk maar doet dit onder de vorm van een vennootschap. Die laatsten zijn nu reeds onderworpen aan de belasting. Wie hier wel in het vizier komt zijn de particulieren, voor wie een vennootschap te hoog gegrepen is en/of te kostelijk in relatie tot de huurinkomsten. De kleinere verhuurder zal het bekopen als dit doorgaat. Dit zal inderdaad leiden tot een sterke verschraling van huurmarkt en kan eveneens op termijn woningnood veroorzaken. Wat dan weer de politici zal aanzetten om met politiek gestuurde woning- en huurcorporaties aan 'sociale' woningbouw te gaan doen. Een beproefd recept: eerst een markt onmogelijk of stuk maken om vervolgens met een duur politiek overheidsingrijpen een minderwaardig product helaas ook laattijdig af te leveren.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be