Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juli 2010, 12:12   #1
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard "elementaire regels, zeden, normen en waarden"

Naar aanleiding van een off-topic discussie onder K&K herneem ik hier de discussie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Wel, je kan je wel inbeelden dat er een paar andere voorwaarden zijn. Je kan dat catalogeren onder 'zich schikken en houden aan enkele elementaire regels, zeden, normen en waarden', maar die discussie is eindeloos.
De 'Vlaamsche Kultuur' uitstralen, wat zou dat eigenlijk zijn?

Maar bon, om een voorbeeldje te geven: stel dat jij als vijftalige, Belgisch-Marrokaanse moslima, om een apart zwemuurtje komt vragen in het gemeentelijk zwembad (omdat Allah dat zo wenst), dan ben je wat mij betreft niet geïntegreerd.
Dit is inderdaad een eindeloze discussie. Alleen al om uit te maken wat die "elementaire regels, zeden, normen en waarden" zijn.

Ik ga ook niet altijd akkoord met al die "elementaire regels, zeden, normen en waarden" die hier zouden gelden en ben nochtans een "rasechte Belg" evenals mijn ouders, grootouders en overgrootouders.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 12:13   #2
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
en u eist ook om de haverkap uitzonderingsmaatregelen omdat 'uw morele overtuiging' dat verlangd ?

Enkel bepaalde moslims vol van hun grote gelijk weigeren zich te schikken naar seculiere regels..
Uitzonderingen; neen. Ik vraag eerder om geen uitzondering te maken.

Wanneer iedere ouder van een kind dat volgens zijn levensovertuiging deelneemt aan het feest voor 12-jarigen, een dag verlof toegekend wordt; moet dit niet enkel gelden voor plechige communie; maar ook voor het lentefeest voor 12-jaarigen en de andere levensovertuigingen.

Wanneer ieder het recht heeft om symbolen die een levensovertuiging weergeven, te dragen; moet er ook geen uitzondering gemaakt worden voor de symbolen van 1 levensovertuiging.

Wanneer iedereen recht heeft op een roes d.m.v. alcohol; moet er geen uitzondering gemaakt worden voor mensen die een andere roesmiddel verkiezen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 12:49   #3
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Uitzonderingen; neen. Ik vraag eerder om geen uitzondering te maken.

Wanneer iedere ouder van een kind dat volgens zijn levensovertuiging deelneemt aan het feest voor 12-jarigen, een dag verlof toegekend wordt; moet dit niet enkel gelden voor plechige communie; maar ook voor het lentefeest voor 12-jaarigen en de andere levensovertuigingen.

Wanneer ieder het recht heeft om symbolen die een levensovertuiging weergeven, te dragen; moet er ook geen uitzondering gemaakt worden voor de symbolen van 1 levensovertuiging.

Wanneer iedereen recht heeft op een roes d.m.v. alcohol; moet er geen uitzondering gemaakt worden voor mensen die een andere roesmiddel verkiezen.
1. dat is allang zo geregeld..het (onbekende) feest van de vrijzinnige jeugd

2. wanneer NIEMAND het recht heeft om symbolen die een levensovertuiging...moet er ook geen uitzondering gemaakt worden voor één levensovertuiging..
3. daar begin ik alweer niet aan..de klassieke cannabis ( niet de opgefokte ) mischien wel, de rest toelaten is gewoon cimineel..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 12:54   #4
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
1. dat is allang zo geregeld..het (onbekende) feest van de vrijzinnige jeugd

2. wanneer NIEMAND het recht heeft om symbolen die een levensovertuiging...moet er ook geen uitzondering gemaakt worden voor één levensovertuiging..
3. daar begin ik alweer niet aan..de klassieke cannabis ( niet de opgefokte ) mischien wel, de rest toelaten is gewoon cimineel..
1 Zo lang is dat nog niet geregeld voor de vrijzinnigen. Is dit reeds geregeld voor de andere religies?

2 Wanneer iedereen het recht heeft om symbolen die een levensovertuiging weergeven te dragen; moet men geen uitzonderingen uitvaardigen voor scholen en bepaalde functies. Zeker niet om 1 levensovertuiging te viseren.

3 In dit geval ben je dus voorstander van uitzonderingen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:05   #5
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik ga ook niet altijd akkoord met al die "elementaire regels, zeden, normen en waarden" die hier zouden gelden en ben nochtans een "rasechte Belg" evenals mijn ouders, grootouders en overgrootouders.
En daar zit nu juist het probleem. De kern van het probleem is niet de integratie of assimilatie van vreemdelingen, maar het terug onderwijzen van de eigen cultuur dat sinds '68 een lange dood stervende is.
Hoe kan je van een vreemdeling verwachten dat hij zich moet aanpassen, als het enige wat wij aanbieden een vaag discours is over vrijheid en gelijkheid?
Teruggrijpen naar de essentie van rijke, doordachte deugdenethiek die zich van generatie op generatie heeft bewezen en verbeterd moet terug de essentie worden van die "normen en waarden".
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:11   #6
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
En daar zit nu juist het probleem. De kern van het probleem is niet de integratie of assimilatie van vreemdelingen, maar het terug onderwijzen van de eigen cultuur dat sinds '68 een lange dood stervende is.
Hoe kan je van een vreemdeling verwachten dat hij zich moet aanpassen, als het enige wat wij aanbieden een vaag discours is over vrijheid en gelijkheid?
Teruggrijpen naar de essentie van rijke, doordachte deugdenethiek die zich van generatie op generatie heeft bewezen en verbeterd moet terug de essentie worden van die "normen en waarden".
Onze "eigen cultuur" evolueert.
Ik wens niet om te blijven steken in één of andere periode uit het verleden.
Ik vrees dat jouw doordachte deugdenethiek niet overeenkomt met de mijne.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:21   #7
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
1 Zo lang is dat nog niet geregeld voor de vrijzinnigen. Is dit reeds geregeld voor de andere religies?
Doe maar, maar wel maximaal hetzelfde aantal dagen..dus geen jaarlijks suikerfeestverlof
2 Wanneer iedereen het recht heeft om symbolen die een levensovertuiging weergeven te dragen; moet men geen uitzonderingen uitvaardigen voor scholen en bepaalde functies. Zeker niet om 1 levensovertuiging te viseren.
Zever...de zeldzame non of pater die nog een openbare funtie uitoefent is bijna onherkenbaar...er is momenteel maar één veeleisende en opdringerige levensovertuiging.dat heeft niets met viseren te maken..
3 In dit geval ben je dus voorstander van uitzonderingen.

Ja maar niet in deze draad
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:23   #8
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Onze "eigen cultuur" evolueert.
Ik wens niet om te blijven steken in één of andere periode uit het verleden.
Ik vrees dat jouw doordachte deugdenethiek niet overeenkomt met de mijne.
Cultuur evolueert..klopt
Ik wens niet terug te keren naar één of andere middeleeuwse periode
Daarom dat er hier linkiewinkes zijn en anderen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:30   #9
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
1 Doe maar, maar wel maximaal hetzelfde aantal dagen..dus geen jaarlijks suikerfeestverlof
2 Zever...de zeldzame non of pater die nog een openbare funtie uitoefent is bijna onherkenbaar...er is momenteel maar één veeleisende en opdringerige levensovertuiging.dat heeft niets met viseren te maken..
3 Ja maar niet in deze draad
1 Dan zijn we het over de afschaffing van 1 uitzondering al eens.
2 Je hebt dus ook de indruk dat de invoering van de uitzondering op het recht om symbolen die een levensovertuiging weergeven, te dragen er gekomen is met één bepaalde levensovertuiging in gedachten.
3 Dat is dan duidelijk. Je bent in het algemeen tegen uitzonderingen; uitgezonderd voor roesmiddelen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:36   #10
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
2 Je hebt dus ook de indruk dat de invoering van de uitzondering op het recht om symbolen die een levensovertuiging weergeven, te dragen er gekomen is met één bepaalde levensovertuiging in gedachten.
.
De meeste regels en reglementen zijn ontstaan om dwarsliggers en onredelijkheid te kunnen 'verbaliseren'..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:43   #11
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
De meeste regels en reglementen zijn ontstaan om dwarsliggers en onredelijkheid te kunnen 'verbaliseren'..
Dat is best mogelijk; maar dat vind ik geen uitmuntende motivatie om regels en reglementen uit te vaardigen. Ik verwacht toch een ietsiepietsie meer als doelstelling; vooraleer men die meeste regels en reglementen doet ontstaan.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:48   #12
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat is best mogelijk; maar dat vind ik geen uitmuntende motivatie om regels en reglementen uit te vaardigen. Ik verwacht toch een ietsiepietsie meer als doelstelling; vooraleer men die meeste regels en reglementen doet ontstaan.
Bij elementaire regels voor zeden, normen en waarden zit er nooit een universeel logische motivatie achter..waarom mag ik niet naakt op straat lopen ? waarom mag ik niet in het openbaar urineren ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:51   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Bij elementaire regels voor zeden, normen en waarden zit er nooit een universeel logische motivatie achter..waarom mag ik niet naakt op straat lopen ? waarom mag ik niet in het openbaar urineren ?
Het heeft meer te maken met het respecteren van de lokale waarden en normen...

Als je elders gaat wonen moet je die maar respecteren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:59   #14
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het heeft meer te maken met het respecteren van de lokale waarden en normen...

Als je elders gaat wonen moet je die maar respecteren.
²

En de islam of het salafisme is een geimporteerde religie..ook als je hier geboren bent..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:04   #15
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Bij elementaire regels voor zeden, normen en waarden zit er nooit een universeel logische motivatie achter..waarom mag ik niet naakt op straat lopen ? waarom mag ik niet in het openbaar urineren ?
Dat zou moeten verklaren waarom de invoering van de uitzondering op het recht om symbolen die een levensovertuiging weergeven, te dragen er gekomen is?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:06   #16
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het heeft meer te maken met het respecteren van de lokale waarden en normen...

Als je elders gaat wonen moet je die maar respecteren.
Dan moet je het toch eerst zelf eens zijn over die lokale waarden en normen.
Dit is al een eindeloze discussie. Alleen al om uit te maken wat die "lokale waarden en normen" zijn.

Ik ga ook niet altijd akkoord met al die "lokale waarden en normen" die hier zouden gelden en ben nochtans een "rasechte Belg" evenals mijn ouders, grootouders en overgrootouders.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:07   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

wat in k&k gebeurt, blijft in k&k.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:17   #18
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik ga ook niet altijd akkoord met al die "lokale waarden en normen" die hier zouden gelden en ben nochtans een "rasechte Belg" evenals mijn ouders, grootouders en overgrootouders.
Dat is ieders recht, toch zal je in een openbaar zwembad een badmuts moeten dragen of je dit nuttig vindt of niet..anders zet je maar een privé zwembad..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:19   #19
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Dat is ieders recht, toch zal je in een openbaar zwembad een badmuts moeten dragen of je dit nuttig vindt of niet..anders zet je maar een privé zwembad..
In openbare zwembaden kan je ook uurtjes voor je vereniging reserveren. Zo zwemt de naturistenclub Athena regelmatig naakt in de Antwerpse Wezenberg. Dan mogen alleen leden erbinnen. Strijdig met "onze" zeden of niet?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:47   #20
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
In openbare zwembaden kan je ook uurtjes voor je vereniging reserveren. Zo zwemt de naturistenclub Athena regelmatig naakt in de Antwerpse Wezenberg. Dan mogen alleen leden erbinnen. Strijdig met "onze" zeden of niet?
Zij betalen dit ZELF.
Moslima's eisen dit van de gemeenschap.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be