Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2017, 01:44   #81
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Is het hier dan beter, kun je je soms afvragen.

Wat er in Afrika wat mij betreft opvalt is dat jongere mensen respect dienen te tonen voor ouderen. In Kinshasa bijvoorbeeld viel het me op dat de jongere nooit het initiatief kan nemen om de de oudere persoon de hand te schudden. Als er al handen geschud worden is het de oudere persoon die het initiatief neemt. De enige uitzondering daarop is de allerhoogste, de president. Die staat boven alle anderen.

In familieverband kan een jongere broer of zus slechts het woord nemen vanaf het ogenblik dat de oudere broer of zus gedaan heeft met spreken.
Ik kon niet op de naam komen. Matriarchale samenleving is wat ik bedoel. Deze primitieve samenlevingsvorm werkt verstikkend voor Afrika en is de achterliggende oorzaak van oa nepotisme.. Wil Afrika vooruit komen dan zullen meer en meer mensen moet breken met hun familiebanden. Of anders duidelijke afspraken maken.

Bijvoorbeeld duidelijk maken dat je als broer of neef niet zomaar binnen kan komen wandelen, ongevraagd (keihard) de TV aanzetten en zeer luidruchtig gaat brullen met andere aanwezige neven en zwagers. Die als nomaden het ene huis na het andere platlopen -hun uitjes-. Het enige wat ze doen is elkaar aangapen, verder niets. Dit terwijl ik elke dag iets productief probeer te doen.

Ps. Ik heb bv de neven van mijn vrouw het huis uitgepest door ze te dwingen Engels te leren in studieboeken tijdens hun 'uitje' in mijn huis..

Geloof mij, na 1 a 2 X verplichte huisstudie zijn ze nauwelijks tot nooit meer langsgekomen. Monti krant doet de rest, niet meer bij huize Frankenstein komen (of je moet je zelf nuttig maken door bv in de tuin te werken).

Zo werkt dat, als ze niet willen luisteren, dan moeten ze maar voelen ! (in hun hoofd)

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 30 januari 2017 om 01:53.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 05:54   #82
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Misschien is er in onze maatschappij gewoon een tekort aan seks. Tegen hun goesting gaan die vrouwen geen seks hebben volgens mij. En die mannen ook niet.

Ze zoeken het geld op. Ze hebben daar een neus voor, zoals zakenmensen daar meestal ook een neus voor hebben.

Ook de Chinezen zijn geen heiligen. Gevangenen in China krijgen kwijtschelding van straf als ze ermee akkoord gaan om uitgestuurd te worden naar Afrika, heb ik ergens gelezen een paar jaar geleden. Of dat correcte informatie is is moeilijk te achterhalen.
Seks tussen 2 volwassenen wordt hier veel te belangrijk gemaakt. Het is een dagelijks gebeuren, of dat zou het moeten zijn, net als eten, drinken en ademen. Hier wordt er heel veel over gezeverd.

Chinezen sturen inderdaad gevangenen, maar ook boeren uit minder welvarende streken. Deze mensen werken in opdracht van de overheid, maar leren door de ervaring ook belangrijke skills en kunnen een kapitaal opbouwen. Zo'n verblijf in Afrika is voor een boer uit het diepe binnenland van China een onvergetelijke ervaring. Het zijn 2 totaal verschillende culturen, maar doordat Chinezen en Afrikanen samen werken en leven, ontstaat er toch interactie, zelfs ondanks de taalbarrière. Dat is goed voor beide volkeren. De Europeanen in landen als Kenia hebben zich nooit vermengd met de zwarten, ze leven elk in hun eigen volledig gescheiden werelden. In Kenia zie je al de eerste Chinees/Afrikaanse halfbloeden en het zullen niet de laatste zijn. Je ziet ook tal van culturele uitwisselingen, en bvb. de spoorwegwerken hangen vol met communistische leuzen in gele letters op een rode achtergrond. Naast het zuivere zakengehalte zie je wel dat het de Chinezen om meer te doen is dan het zuiver economische.
Misschien ontstaat er in Afrika wel een Chinese diaspora, die net als in Zuid-Oost-Azië erg vermengd is met de lokale cultuur, maar nooit volledig geassimileerd worden. (een beetje te vergelijken et de niet-orthodoxe Joden hier)

Laatst gewijzigd door tomm : 30 januari 2017 om 06:00.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 13:07   #83
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In Kenia zie je al de eerste Chinees/Afrikaanse halfbloeden en het zullen niet de laatste zijn. Je ziet ook tal van culturele uitwisselingen, en bvb. de spoorwegwerken hangen vol met communistische leuzen in gele letters op een rode achtergrond. Naast het zuivere zakengehalte zie je wel dat het de Chinezen om meer te doen is dan het zuiver economische.
Misschien ontstaat er in Afrika wel een Chinese diaspora, die net als in Zuid-Oost-Azië erg vermengd is met de lokale cultuur, maar nooit volledig geassimileerd worden. (een beetje te vergelijken et de niet-orthodoxe Joden hier)
Tomm, in Suriname zijn er 2 rassen Chinezen. 1. De Mantjoes die uit de rustbelt van het arme noorden komen. Deze werken als slaven in de bouw en wegenaanleg. 2. De winkeliers, deze zijn lichter gekleurd, intelligenter (spreken de talen) en komen uit de zuidelijke kustprovincies.

Groep 2 valt af. Deze hebben allemaal een vrouw uit China. Een enkele hoogopgeleide 2e generatie daarentegen van van groep 2 trouwt met een hoogopgeleide Surinamer. Nu bedenk ik opeens mij dat er een ik een aantal winkelierszonen ken die met een verkeerde niet Chinese vrouw kinderen hebben gekregen (verkeerd doel ik op semi prostituee / doen het om de erfenis)

Groep 1. De Mantjoes hebben geen van allen een vrouw en werken op contractbasis. Deze groep hopt zo nu en dan op een marron (bosneger) - langs de weg - en komt een kind uit;

maar zijn op 1 hand te tellen mocht een dergelijk koppel ze een gezin vormen en samen een kind opvoeden.

@ Mijn vraag; geldt dit ook voor Kenya ?

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 30 januari 2017 om 13:13.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 22:08   #84
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Tomm, in Suriname zijn er 2 rassen Chinezen. 1. De Mantjoes die uit de rustbelt van het arme noorden komen. Deze werken als slaven in de bouw en wegenaanleg. 2. De winkeliers, deze zijn lichter gekleurd, intelligenter (spreken de talen) en komen uit de zuidelijke kustprovincies.

Groep 2 valt af. Deze hebben allemaal een vrouw uit China. Een enkele hoogopgeleide 2e generatie daarentegen van van groep 2 trouwt met een hoogopgeleide Surinamer. Nu bedenk ik opeens mij dat er een ik een aantal winkelierszonen ken die met een verkeerde niet Chinese vrouw kinderen hebben gekregen (verkeerd doel ik op semi prostituee / doen het om de erfenis)

Groep 1. De Mantjoes hebben geen van allen een vrouw en werken op contractbasis. Deze groep hopt zo nu en dan op een marron (bosneger) - langs de weg - en komt een kind uit;

maar zijn op 1 hand te tellen mocht een dergelijk koppel ze een gezin vormen en samen een kind opvoeden.

@ Mijn vraag; geldt dit ook voor Kenya ?
Waarom zou een Chinees met een een hoogopgeleide Surinamer trouwen? Uw antwoord is dat het 'm om de erfenis te doen is. En het zou gaan om semi-prostitutie. Wat te denken van iemand als Frank Rijkaard? Toch ook een halve Surinamer. Ook om de erfenis? Ook semi-prostitutie?
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 22:18   #85
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik kon niet op de naam komen. Matriarchale samenleving is wat ik bedoel. Deze primitieve samenlevingsvorm werkt verstikkend voor Afrika en is de achterliggende oorzaak van oa nepotisme.. Wil Afrika vooruit komen dan zullen meer en meer mensen moet breken met hun familiebanden. Of anders duidelijke afspraken maken.

Bijvoorbeeld duidelijk maken dat je als broer of neef niet zomaar binnen kan komen wandelen, ongevraagd (keihard) de TV aanzetten en zeer luidruchtig gaat brullen met andere aanwezige neven en zwagers. Die als nomaden het ene huis na het andere platlopen -hun uitjes-. Het enige wat ze doen is elkaar aangapen, verder niets. Dit terwijl ik elke dag iets productief probeer te doen.

Ps. Ik heb bv de neven van mijn vrouw het huis uitgepest door ze te dwingen Engels te leren in studieboeken tijdens hun 'uitje' in mijn huis..

Geloof mij, na 1 a 2 X verplichte huisstudie zijn ze nauwelijks tot nooit meer langsgekomen. Monti krant doet de rest, niet meer bij huize Frankenstein komen (of je moet je zelf nuttig maken door bv in de tuin te werken).

Zo werkt dat, als ze niet willen luisteren, dan moeten ze maar voelen ! (in hun hoofd)
Matriarchale maatschappij? Volgens deze site:
There were no matriarchies in precolonial Africa
4 jun 2012
In Kinshasa heb ik geleerd dat iedere familie een chef heeft en die chef kan nooit een vrouw zijn. Tot daar het matriarchaat? De rechten van de vrouw in Afrika zijn bijna nul is mijn ervaring. Een vrouw die zonder overleg, zonder akkoord, haar man verlaat belandt voor zes maanden in de gevangenis. Een vrouw die haar stem verheft tegen haar man riskeert een pak slaag, tot bloedens toe. En niemand zal ingrijpen. Het woord feminisme is totaal ongekend in Afrika. Het is een typisch Europese uitvinding, het feminisme.

Een patriarchale maatschappij lijkt me eerder.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2017, 01:05   #86
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Matriarchale maatschappij? Volgens deze site:
There were no matriarchies in precolonial Africa
4 jun 2012
In Kinshasa heb ik geleerd dat iedere familie een chef heeft en die chef kan nooit een vrouw zijn. Tot daar het matriarchaat? De rechten van de vrouw in Afrika zijn bijna nul is mijn ervaring. Een vrouw die zonder overleg, zonder akkoord, haar man verlaat belandt voor zes maanden in de gevangenis. Een vrouw die haar stem verheft tegen haar man riskeert een pak slaag, tot bloedens toe. En niemand zal ingrijpen. Het woord feminisme is totaal ongekend in Afrika. Het is een typisch Europese uitvinding, het feminisme.

Een patriarchale maatschappij lijkt me eerder.
Veel hulpverleners zie ik de fout ingaan omdat ze er vanuit gaan dat de zwarte vrouw onderdanig is en elk moment een pak rammel kan verwachten van haar donkere wilde man. HELEMAAL FOUT ! Voor 2008 konden deze organisaties bakken met geld krijgen van Cordaid door die zgn zielige negerinnetje te helpen; maar nu ga ik zwaar OFF TOPIC. Geld bepaalt helaas te vaak 'de waarheid' in ontwikkelingswereld en dus beleef wereld van de westerling..

Nu on Topic - Tijdens vergaderingen in negerdorpen -'die ik soms leidt'- is het zaak op te letten op vrouwen die in een hoekje zitten te breien. Zij zijn de werkelijke tijgers maar zoals een tijger camouflage kleuren heeft, hebben deze vrouwen dat ook. Nooit zullen zij met een kroontje op hun hoofd lopen dit omdat ze zichzelf dan verraden en hun prooi niet kunnen vangen. Tijdens een vergadering kan iedereen zijn zegje doen. Alle blanken (nouja bija allemaal) denken dat op zulke bijeenkomsten zaken worden beklonken. FOUT DUS !

Het werkelijke steekspel begint dan pas. 'Machtige' - de breiers in het hoekje - vrouwen hebben hierin een heel belangrijk aandeel. Machtig ben je als je veel kinderen hebt die ook weer machtig zijn dat kunnen zonen alswel dochters zijn.

De erfopvolging van grond loopt via de vrouwen, het benoemen van een kapitein/stamhoofd bij marrons verloopt via familielijnen, jawel weer de vrouwen.

Als er geschillen zijn in betalingvan lonen -en dat gebeurd bij grote regelmaat in de bouw-, gaan de partijen geschillen uit de weg om ongelukken, zgm steekpartijen te voorkomen. Iemand die geld tegoed heeft gaat bij de moeder van de schuldenaar klagen. Ik noem het liever krijsen met het nodige fake news, negers kunnen grote fantasten zijn.. Zeer onprofessioneel en kinderachtig maar het is hun werkwijze...

Persoonlijk: Een jaar geleden heeft de vrouw van een kapitein mij de huid extreem agressief vol gescholden -ik had voor een opdracht in een dorp niet de volle 100% procent uitbetaald, dit oa omdat hun bouwsel een (levens)gevaar vormde voor kinderen, materialen gepikt zijn en voor andere doeleinden -uitbouw van huis kaptein is gebruikt - Het is overigens uiteindelijk opgelost, ik heb het zelf maar afgemaakt; maargoed nu ga ik weer zwaar off topic.

Enfin toen werd mij duidelijk wie nu eigenlijk de touwtjes in handen had, niet de kapitein maar de vrouw van de kapitein. Ik blijf leren, maar maak steeds minder fouten bij de marrons. Ik kan ook nu zaken doen met sommigen van hen, zeer ongebruikelijk want een blanke moet per definitie genaaid worden. Ook al willen de ontwikkelingswerkers dit nooit toegeven of beter gezegd het past niet in hun denkwereld.

Ik heb ook eens een marron werknemer ontslagen omdat hij knettergek in zijn hoofd was geworden. Hij had een trauma opgelopen door de binnenlandse oorlog in Suriname. O.a had hij zijn vrouw met een strijkijzer bewerkt. Er was geen reden toe, hij had een hallucinatie. Nee ik verzin het niet. Ergo heb ik hem er subtiel uitgewerkt voor eigen lijfsbehoud.

Nou ik kan je zeggen dat hij moest vluchten voor de broers van die vrouw. Vluchten voor zijn leven. Zes broers die hem wel dood konden rammen.
Desalniettemin vrouwen moeten gehoorzaam zijn en mannen moeten geld en eten inbrengen bij de marrons. Zeg nou zelf; is dit een verkeerde deal ?

Mocht de vrouw vreemd gaan, terwijl haar man haar financieel goed verzorgd, dan kan ze een pak rammel verwachten. Niet met een strijkijzer, maar toch een pak rammel. Tenminste als ze geluk heeft. Voor hetzelfde verlaat de man haar en kan ze zich wellicht gaan hoeren om in haar onderhoud te voorzien.

Nu ik dit schrijf krijg ik een vermoeden dat de meeste mesnen hier de ballen niets van begrijpen. Hun wereld -marron- is totaal anders als de onze. Mensen die dat niet kunnen begrijpen moeten maar achter hun recht geknipte haag in België wonen en hun klep houden

Om maar even door te gaan..

Ronnie Brunswijk => jawel de beruchte rebellen leider van destijds- heeft ca. 60 kinderen heb ik vernomen. Ik ben eens aan zijn huis ( 1 van zijn huizen) geweest met muzikanten -rastafarians- uit een voormalig mijnwerkersstadje.

Eenmaal aangekomen bij Brunswijk moest ik mij 'verstoppen' in de bus, nml Ronnie wilde geen blanke muzikanten. Enfin alle muzikanten moesten uitstappen en eenmaal buiten telde Ronniehet aantal muzikanten, daarna betaalde hij hen in cash. Vervolgens gingen wij richting Frans Guyana bij het grensdorp Albina.

Daar hadden de zussen van Ronnie een feestje georganiseerd. Moddervet waren de dames. Maar ze hadden power want behoorden tot de Ronnie Brunswijk clan. Na mij volgedronken te hebben met 90% alcohol marien rum, ging ik dansen, dat sloeg aan, (zwarte) vrouwen grepen mij vast en riepen lachend "Neuk mij, maak mij zwanger, NU !!' Ondanks de hefige pepdrank was is nog wel bij verstande. Mijn roes uitgeslapen op een rioolkoker. Ergens om 4u AM werd ik gewekt met een 'tikje' van een AK 47 op mijn hoofd. Dit door een ex jungle commando, waarmee het feest vergeven was.

Oh ja dacht ik tot mijn stomme verbazing waar ben ik nu weer beland. Iig de fat mama's hadden een goed feest georganiseerd en de AK47 boys wisten dat ik de vriend dan de dames was.. Klarie. Wie is dus de baas ?

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 31 januari 2017 om 01:17.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2017, 01:14   #87
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Waarom zou een Chinees met een een hoogopgeleide Surinamer trouwen? Uw antwoord is dat het 'm om de erfenis te doen is. En het zou gaan om semi-prostitutie. Wat te denken van iemand als Frank Rijkaard? Toch ook een halve Surinamer. Ook om de erfenis? Ook semi-prostitutie?
Een Chinees die in Suriname voor arts heeft gestudeerd, laat geen bruidje overkomen.

Betreft dat bepaalde Chinese zonen van winkeliers erin worden geluisd door een vrouw die op hun geld uit is, gebeurd ook bij blanken.

Het zit er vaak zo in diep in hun hoofd van die 'donkere' meiden ingebakken. Leegtrekken leegtrekken die 'rijke' vent dat het hen verblind. Dit ipv er wel voor te gaan en een goede partnerschap op te bouwen...
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2017, 02:11   #88
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Tomm, in Suriname zijn er 2 rassen Chinezen. 1. De Mantjoes die uit de rustbelt van het arme noorden komen. Deze werken als slaven in de bouw en wegenaanleg. 2. De winkeliers, deze zijn lichter gekleurd, intelligenter (spreken de talen) en komen uit de zuidelijke kustprovincies.

Groep 2 valt af. Deze hebben allemaal een vrouw uit China. Een enkele hoogopgeleide 2e generatie daarentegen van van groep 2 trouwt met een hoogopgeleide Surinamer. Nu bedenk ik opeens mij dat er een ik een aantal winkelierszonen ken die met een verkeerde niet Chinese vrouw kinderen hebben gekregen (verkeerd doel ik op semi prostituee / doen het om de erfenis)
Groep 1. De Mantjoes hebben geen van allen een vrouw en werken op contractbasis. Deze groep hopt zo nu en dan op een marron (bosneger) - langs de weg - en komt een kind uit;
maar zijn op 1 hand te tellen mocht een dergelijk koppel ze een gezin vormen en samen een kind opvoeden.
@ Mijn vraag; geldt dit ook voor Kenya ?
Ik heb een tijdlang in het 'Verre Oosten' vertoefd en toen ge-observeerd dat de Noordelijke Chinezen veel blanker waren dan de Zuidelijke koperkleurige kust-Chinezen. Qua vaardigheden waren de Zuidelijken inderdaad zeer handels-ingesteld en nijver. De Noordelijken kwamen eerder hautain en afstandelijk over. Nu zijn de Mansjoe's van oorsprong een Noordelijk grensvolk, dat van circa 1650 tot 1900 China overheerste. Zij voerden de typische haarstaartdracht in met ook het afscheren van van het voorhoofdhaar. Ik kan me moeilijk voorstellen dat deze aard Chinezen als koelies tewerk gesteld wordt in bouwactiviteiten zoals wegenwerken.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2017, 02:23   #89
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik kon niet op de naam komen. Matriarchale samenleving is wat ik bedoel. Deze primitieve samenlevingsvorm werkt verstikkend voor Afrika en is de achterliggende oorzaak van oa nepotisme.. Wil Afrika vooruit komen dan zullen meer en meer mensen moet breken met hun familiebanden. Of anders duidelijke afspraken maken.

Bijvoorbeeld duidelijk maken dat je als broer of neef niet zomaar binnen kan komen wandelen, ongevraagd (keihard) de TV aanzetten en zeer luidruchtig gaat brullen met andere aanwezige neven en zwagers. Die als nomaden het ene huis na het andere platlopen -hun uitjes-. Het enige wat ze doen is elkaar aangapen, verder niets. Dit terwijl ik elke dag iets productief probeer te doen.

Ps. Ik heb bv de neven van mijn vrouw het huis uitgepest door ze te dwingen Engels te leren in studieboeken tijdens hun 'uitje' in mijn huis..

Geloof mij, na 1 a 2 X verplichte huisstudie zijn ze nauwelijks tot nooit meer langsgekomen. Monti krant doet de rest, niet meer bij huize Frankenstein komen (of je moet je zelf nuttig maken door bv in de tuin te werken).

Zo werkt dat, als ze niet willen luisteren, dan moeten ze maar voelen ! (in hun hoofd)
2!

Ik ken dat ook
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 08:11   #90
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
gewoon ergens op het net gevonden, maar kan in "Black diamond" zijn, of "madhouse Florida". De wilde tijden zijn voor mij voorbij, maar de scene is natuurlijk niets veranderd, alleen een nieuwe generatie.
de black diamond wordt volgens mij uitgebaat door twee Belgen (schurken) ja heb daar in het verleden wel eens rondgehangen
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 08:18   #91
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Matriarchale maatschappij? Volgens deze site:
There were no matriarchies in precolonial Africa
4 jun 2012
In Kinshasa heb ik geleerd dat iedere familie een chef heeft en die chef kan nooit een vrouw zijn. Tot daar het matriarchaat? De rechten van de vrouw in Afrika zijn bijna nul is mijn ervaring. Een vrouw die zonder overleg, zonder akkoord, haar man verlaat belandt voor zes maanden in de gevangenis. Een vrouw die haar stem verheft tegen haar man riskeert een pak slaag, tot bloedens toe. En niemand zal ingrijpen. Het woord feminisme is totaal ongekend in Afrika. Het is een typisch Europese uitvinding, het feminisme.

Een patriarchale maatschappij lijkt me eerder.
klopt niet helemaal, in bepaalde streken zoals Bas-Congo is de chef van de familie een vrouw
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 08:53   #92
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik bevind me nu in het Afrikaanse land Kenia, doe er zaken en heb er contacten op verschillende niveaus, meestal met Kenianen van Afrikaanse origine (de overgrote meerderheid, er zijn ook kleine maar rijke Indische en Anglosaksische minderheden, naast een Arabische minderheid aan de kust).

Het zou gemakkelijk zijn te vervallen in de cliché's zoals "ze zullen het nooit kunnen" en "de armoede in vreselijk", "corruptie is vreselijk", "ze moeten opnieuw gekoloniseerd worden". Inderdaad steeds opnieuw valt op hoe weinig efficiënt ze wel zijn, om een dom voorbeeld te noemen er is altijd een probleem met het sanitair, en een eenvoudige koffie bestellen kan een zaak van uren zijn. Daarnaast valt het water en elektriciteit regelmatig uit voor uren of dagen. (niet zo handig als je volledig ingezeept klaar staat om een douche te nemen). Het verkeer is een totale chaos, alle veiligheidsregels worden genegeerd, ik kan zonder problemen in Rusland of Tunesië rijden maar hier krijg je me niet achter het stuur.
En dan is er natuurlijk de blijvende armoede, het feit dat 85% van de bevolking geen toegang tot drinkbaar water, gezondheidszorg of elektriciteit heeft, het openbaar onderwijs een ramp is, het tribalisme dat elk moment kan opflakkeren (bvb. tijdens de volgende presidentsverkiezingen binnen enkele maanden), de extreme corruptie, het feit dat bepaalde streken elk jaar opnieuw bedreigd worden door hongersnoden. In de supermarkten liggen de prijzen over het algemeen hoger dan in België, een gemiddeld maandloon bedraagt 100 euro.
Je kunt het gerust een apenland noemen, en Kenia is dan nog zeker niet de slechtste van Afrika.
Anderzijds zie ik ook positieve elementen. De middenklasse neemt toe, en vooral de kikuyu's zijn harde werkers. Veel Kenianen werken van 6 u 's morgens tot 8 u 's avonds of combineren verschillende jobs. Terwijl er inderdaad een heleboel zijn die doen alsof ze werken (hoe zou je zelf zijn voor 2 euro per dag) zijn er daarentegen ook Kenianen die keihard werken.
Ze nemen er de angstaanjagende filles bij op op hun werk te geraken.
Alles is op het scherpst van de snee, voor elke 10 centiem wordt gevochten, soms letterlijk.
Er wordt eindelijk iets gedaan aan de vuiligheid, en de infrastructuur wordt eindelijk uitgebreid. De Chinezen hebben het land grotendeels ingepalmd, en je ziet dat ze een goede invloed hebben, al zien ze Afrika ook wel als afzetmarkt voor minderwaardige producten die ze nergens anders durven verkopen. De Chinese wegen zijn degelijk. De Chinezen passen zich ook vrij snel aan aan de lokale zeden, zo zijn er hele "hoerendorpen" ontstaan langs de hogesnelheidslijn, waaraan heel wat Chinese ingenieurs meewerken.
Wat corruptie betreft, zie ik verbetering. De politie blijft mega corrupt, maar bij het gerecht is er een mentaliteitswijziging ontstaan, al moet je op je hoede blijven. Bij alles moet je je steeds afvragen in hoeverre corruptie een rol speelt. Als je zaken doet, is dit onvermijdelijk.
Zelfs in de sloppenwijken, waar de meerderheid woont, zie je enkele bemoedigende initiatieven. Zo bestaan er tegenwoordig vliegende toiletten, mensen worden aangemoedigd hun behoefte te doen in een plastieken zak, die elke week worden opgehaald, zo wordt de uitbraak van ziektes tegengegaan. Ook bestaan er vliegende hospitaals, waar mensen supergoedkoop een HIV-test kunnen afleggen of enkele basisbehandelingen ondergaan tegen gemakkelijk te genezen ziektes waar helaas nog veel mensen aan sterven zoals malaria en TBC. Veel krottenwijkbewoners hebben een goedkope Chinese smartphone waarmee ze toch nog enkele euro's proberen te verdienen, de inventiviteit is eindeloos. Ze hebben nog een lange weg te gaan, maar er is vooruitgang.
Je ziet dat de middenklasse alle westerse trends omarmt, zo heb je ook al "mocktails", een opkomende homoscene, biologische winkels, een fitness en loop scene, een verbod op roken in openbare plaatsen (wel wat wrang als je de gigantische vervuiling ziet en de enorme armoede en ongezonde levensomstandigheden in de sloppen, of denkt aan het gebrek aan gezondheidszorg)
Een prangende kwestie in een stad als Nairobi, 6 miljoen inwoners, waar er geen openbaar vervoer is, enkel dure en super vervuilende "matatu's" die het hele wegennet doen dichtslibben. In buurland Ethiopië, nochtans geen rijk land, werd in de hoofdstad een ring gebouwd, er rijdt ook een bovengrondse metro. Maar in Kenia houdt corruptie en gelobby zo'n ontwikkeling tegen.
Waar de overheid faalt, vullen burgers echter zo goed als het kan het gat. Zo doet Uber goede zaken, en het systeem werkt heel efficiënt.

Bij dit alles moet je beseffen dat tot enkele generaties geleden de meeste Kenianen in hutjes woonden (velen doen dat nog steeds). Ze kregen een Engels systeem van ontwikkeling opgelegd dat totaal niet past bij de Afrikaanse cultuur. Hetzelfde geldt overigens voor Congo en de meeste Afrikaanse landen. Het heeft geleid tot een gespleten maatschappij met een elite die westers leeft en een doodarme traditioneel levende meerderheid.
Iedereen wil Amerikaan en rijk zijn, de Amerikaanse rappers zijn de idolen, maar de meerderheid van de bevolking kan zelfs de basisbehoeften niet voldoen.

Het belangrijkste probleem in Kenia is een falende overheid; gedomineerd door tribalisme en corruptie. Wat Afrika nodig heeft is volgens mij geen democratie naar westers model, maar net een verlichte autoritaire leiding als in China en Ethiopië. (maar de naam "communisme' alleen volstaat niet zonder inhoud, zo zie je dat Angola ten prooi is gevallen aan zelfverrijking van de elite)
De overheid moet ten eerste het tribalisme en corruptie met harde hand tegengaan, meer op lange termijn denken (en op dat vlak faalt het huidige systeem van meerdere partijen), vooral wat betreft onderwijs, gezondheidszorg en dergelijke. Zorgt voor een evenwichtige economie, het aantrekken van industrie, investeert in landbouw (nog steeds de basis van de economie), en VOORAL iets doet aan de enorme ongelijkheid.

Wat de mensen zelf betreft, heel veel droevige verhalen van bedrog, zelfs door eigen ouders of kinderen, en inderdaad het is erg moeilijk om mensen te vertrouwen. Anderzijds, toen ik onlangs op de "matatu" mijn wisselgeld niet terug kreeg, ontstond er een hele opstand, en mensen weigerden de bus te verlaten zolang ik m'n geld niet kreeg. Niemand had daar enig eigen belang bij, zie ik in België nog zo vlug niet gebeuren.
Tot slot wil ik nog vermelden dat Kenia, op vraag van het Westen, een bloedige strijd voert in Somalië tegen Al-Shabaab, waar bij ons weinig over geweten is. Jaarlijks sneuvelen er duizenden soldaten, onder wie een kennis van mij. Het land huisvest ook de grootste vluchtelingenkampen ter wereld.
ben het bijna volledig eens met je post, heb enkele een bedenking met de politieke vorm die een meerwaarde zou kunnen betekenen idd de "westerse" democratie is daar geen oplossing maar een nevenvorm zoals een copy van het chinese model is volgens mij ook niet wat ze daar nodig hebben, volgens mij terug naar de baobab waar de elders onder de boom, de zaken uitmaken met als hoofd een zachte dictatuur die de boel moet opleggen na consultatie van die elders
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 00:42   #93
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
ben het bijna volledig eens met je post, heb enkele een bedenking met de politieke vorm die een meerwaarde zou kunnen betekenen idd de "westerse" democratie is daar geen oplossing maar een nevenvorm zoals een copy van het chinese model is volgens mij ook niet wat ze daar nodig hebben, volgens mij terug naar de baobab waar de elders onder de boom, de zaken uitmaken met als hoofd een zachte dictatuur die de boel moet opleggen na consultatie van die elders
Inderdaad. Onder de traditionele Baobab maken de ouderen de zaken uit. Probleem natuurlijk in een snel veranderende maatschappij. In Kinshasa beginnen er nu jaarlijks heel wat jonge mensen een diploma te behalen. Voor zulke mensen is de Baobab de oplossing niet.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 00:44   #94
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
klopt niet helemaal, in bepaalde streken zoals Bas-Congo is de chef van de familie een vrouw
Wat doet u in dergelijke gevallen met de zaak van de polygamie?
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 00:54   #95
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

La loi Congolaise est faible dans le support de
l'indépendance financière des femmes. Comme
mentionné ci-dessus, les femmes mariées n'ont pas
la capacité juridique pour signer certains actes
ou contrats sans le consentement de leurs maris.
BRON
Zonder toestemming van hun man kan een vrouw geen handtekening zetten. Matriarchaat? Dit is de wet zoals ze een aantal decennia geleden ook bij ons gold.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 01:00   #96
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Wat Frankenstein in post 86 schrijft is een variant op het spreekwoord It ain't over till the fat lady sings.
The "fat lady" is the valkyrie Brünnhilde, who is traditionally presented as a very buxom lady with horned helmet, spear and round shield. Her aria lasts almost twenty minutes and leads directly to the end of the whole Ring Cycle. As Götterdämmerung is about the end of the world, in a very significant way "it is [all] over when the fat lady sings."
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  it-aint-over-til-the-fat-lady-sings.jpg‎
Bekeken: 48
Grootte:  101,9 KB
ID: 105417  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 3 februari 2017 om 01:03.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 01:30   #97
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Wel ik heb 12 jaar in Afrika gewoond en hoewel het bij tijden aangenaam was ben ik toch blij van er niet meer te vertoeven. Of zoals m'n moeder weleens zei: 'bouw er een hekken rond'. Niet dat Afrikanen niets zelf zouden kunnen verwezenlijken maar je moet er toch vaak achter zitten of er gebeurt niets of slecht. Op dat vlak zijn Aziaten anders. Dat heb ik in Azië ondervonden: hoewel het ook 3de wereldlanden betrof was de levenskwaliteit er stukken aangenamer omdat mensen er meer zelf deden/ meer het initiatief namen om er iets aangenaam van te maken. In Afrika was dat veel minder het geval.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 02:12   #98
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Wat doet u in dergelijke gevallen met de zaak van de polygamie?
De eerste vrouw is de hoofdvrouw, en kan in sommige bepalen met welke jonge 'bruid' haar 'man' de nacht slaapt.

Snap je hem ?
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 02:17   #99
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Zonder toestemming van hun man kan een vrouw geen handtekening zetten. Matriarchaat? Dit is de wet zoals ze een aantal decennia geleden ook bij ons gold.
Die mongolen (nougoed heel veel dan) zetten overal hun handtekening onder. Op dat vlak zijn ze niet anders dan Limburgers. Mijn welgemeende excuses als ik een forummer voor deze opmerking voor het hoofd sla.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 07:38   #100
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Wat doet u in dergelijke gevallen met de zaak van de polygamie?
polygamie is net zoals in België niet toegestaan in Congo, hier noemen ze het vreemd gaan, daar deuzieme bureau, maar dat wist u waarschijnlijk ook
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be