Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2018, 16:46   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Als ze het Engels in USA Amerikaans noemen mogen ze het Nederlands hier (België) Vlaams noemen.
Tot nader order spreek ik Nederlands.
Bestaat er een taal met de naam "South African"? Of "Australian"? Of "Kenyan"?

Allemaal met een eigen tongval en vaak ook anderen eigenheden, maar niemand die eraan twijfelt dat het om Engels gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 16:52   #102
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bestaat er een taal met de naam "South African"? Of "Australian"? Of "Kenyan"?

Allemaal met een eigen tongval en vaak ook anderen eigenheden, maar niemand die eraan twijfelt dat het om Engels gaat.
Dat bedoelde ik net
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 23:17   #103
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het wordt door 2 soorten mensen consequent als "Vlaams" benoemd.

Enerzijds de verstokte Belgicisten die België als idd een anti-Nederlands project zien en waar de link met Nederland zo vaag mogelijk moet zijn.

Anderzijds de verstokte Vlaams-nationalisten die alles wat niet Vlaams is (waarvan ze wel geen definitie van hebben, maar goed) als vreemd en dus des duivels bekijken. ook Nederland en dus de term Nederlands is al te vreemd voor hen.
Er is een derde groep die het over Vlaams heeft. Vele franstaligen hebben het over "le flamand". "Excusez moi, mais je ne parle pas le flamand."

Het is een ruimverspreid idee in Franstalig België dat er in Vlaanderen Vlaams, le flamand, wordt gesproken. Wat is dat "le flamand"? Een taal gesproken door een 6-tal miljoen mensen. De term Vlaams verwijzend naar een taal reduceert een taalgebied, het Nederlands, een middelgrote taal met 23 miljoen sprekers tot een mini-taaltje. Niet de moeite om er je tijd in te steken om het te leren.

Ieder van ons moet op elke opmerking als zouden wij Vlaams spreken duidelijk maken dat wij Nederlands spreken. Vlaams verwijst naar een geografische locatie: het noordelijke gewest in België met als officiële taal het Nederlands.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2018, 10:00   #104
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Er is een derde groep die het over Vlaams heeft. Vele franstaligen hebben het over "le flamand". "Excusez moi, mais je ne parle pas le flamand."

Het is een ruimverspreid idee in Franstalig België dat er in Vlaanderen Vlaams, le flamand, wordt gesproken. Wat is dat "le flamand"? Een taal gesproken door een 6-tal miljoen mensen. De term Vlaams verwijzend naar een taal reduceert een taalgebied, het Nederlands, een middelgrote taal met 23 miljoen sprekers tot een mini-taaltje. Niet de moeite om er je tijd in te steken om het te leren.

Ieder van ons moet op elke opmerking als zouden wij Vlaams spreken duidelijk maken dat wij Nederlands spreken. Vlaams verwijst naar een geografische locatie: het noordelijke gewest in België met als officiële taal het Nederlands.
De meeste Franstaligen hebben niet de bedoeling om denigrerend te doen wanneer ze de term "flamand" gebruiken. Maar sommigen wel, vooral dan in bepaalde Brusselse rabiaat anti-Vlaamse kringen.
U hebt gelijk, wij horen daar meer tegen te reageren en hen er op te wijzen dat onze taal het Nederlands is. Het is niet omdat wij Nederlands spreken met een Vlaams accent dat het dan plots geen Nederlands meer zou zijn. Voor het geval dat ze negatief zouden reageren kunnen we er hen op wijzen dat de Walen en de Brusselaars hun Frans evenzeer met een "accent belge" spreken maar dat ze wel verlangen dat wij hun taal "français" noemen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2018, 10:54   #105
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou de vraag anders willen stellen: "Beste schoofzak, in welke taal schrijft u hier op dit forum?"
Ik heb eens een post geschreven met daarin het woord microgolfoven.
Geen Nederlander die dat verstaat.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2018, 11:00   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb eens een post geschreven met daarin het woord microgolfoven.
Geen Nederlander die dat verstaat.
O jawel, alleen gebruikt men het woord niet. U weet ook wel wat "pinnen" is, ook al zegt u als Vlaming "Mag ik met de kaart betalen?"

Net zo trouwens met heel veel woorden die Oostenrijkers gebruiken en niet door Duitsers, maar wel door die laatsten begrepen worden.

Zelfs binnen Vlaanderen vind je die diversiteit. Het woord "plezant" is daar een voorbeeld van. In het Waregems komt dat niet voor, het is ook geen AN. Toch begrijpt iedereen het.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 14:50   #107
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nope.
De taal waarin ik opgevoed werd, is Vlaams. Dat is mijn moedertaal.
Ook de onderwijzenden die ik had, behoudens zeldzame uitzonderingen, spraken duidelijk Vlaams.
Die enkele proffen Germaanse gaan mij hun mening niet opdringen.

Maar wees gerust: ik dring mijn mening ook niet op aan wie er anders over denkt.

Verder mogen jullie weten dat ik een kwart Hollandse (Nederlandse om duidelijk te zijn) genen heb. Niks geen haat naar Hollanders toe, maar 't is een ander land ginder. We zijn al te lang uit mekaar aan het groeien.
Typisch voorbeeld van mensen uit Antwerpen. Ik had in het leger ook zo van die collega's zitten. Velen spreken met een zwaar Antwerps accent en woorden die niet in de Nederlandse standaardtaal thuishoren. Maar denken dat elke in Vlaanderen wonende, die broebeltaal moet begrijpen en spreken. Ik kreeg dan ook de vraag waarom ik zo 'bekakt Hollands' praatte.

Als gij opgevoed zijt in de Vlaamse taal, en uw leraars ook hetzelfde spraken, bedoelt ge eigenlijk dat ge alleen Antwerps kunt broebelen, en dat uw leraars al niet veel beter waren.

Er bestaat geen aparte Vlaamse taal. In dit gewest hebt ge de officieel erkende standaardtaal, welke elke leerkracht zou moeten beheersen. En ge hebt steektalen. Mijn Limburgse streektaal, mijn moedertaal, staat heel ver van hetgeen gij 'Vlaamse taal' noemt.

Als kind was het heel vreemd op het eerste studiejaar een nieuwe taal te leren. Met een andere grammatica en woorden.

Een 'maalplak' werd opeens een zakdoek, 'wolberen' heetten nu bosbessen, en je moest je veters binden in plaats van 'dien riejstartelen'. En dat je 'gij' moest zeggen tegen je vriendjes i.p.v. 'diech' was wel héél vreemd.

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 november 2018 om 14:51.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 16:32   #108
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.425
Standaard

Mijn bompa zat in het leger ook met Limburgers en merkte een onbegrijpbare afkeer jegens Antwerpen. Hij zei dat hij van Brasschaat was en dan was het opeens terug goed. Hij heeft niet gezegd dat hij schoolging in Antwerpen stad.

Nu ja. Hij heeft niet gelogen en hij stond er op vriendelijke voet mee.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2018 om 16:35.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 17:03   #109
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bestaat er een taal met de naam "South African"? Of "Australian"? Of "Kenyan"?

Allemaal met een eigen tongval en vaak ook anderen eigenheden, maar niemand die eraan twijfelt dat het om Engels gaat.
Afrikaans is een officiele taal in Zuid Afrika ->
Citaat:
Under South Africa's Constitution of 1996, Afrikaans remains an official language, and has equal status to English and nine other languages.
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 17:07   #110
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, alleen gebruikt men het woord niet. U weet ook wel wat "pinnen" is, ook al zegt u als Vlaming "Mag ik met de kaart betalen?"
In het Vlaams een andere betekenis -> http://www.vlaamswoordenboek.be/defi...r+de+%7E+komen
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 17:14   #111
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Als ze het Engels in USA Amerikaans noemen mogen ze het Nederlands hier (België) Vlaams noemen.
Tot nader order spreek ik Nederlands.
Nederlands in Nederland heeft geen grondwettelijke erkenning, dus eigenlijk geen 'officiele' taal daar ->
Citaat:
Het kabinet-Balkenende IV heeft in februari 2010 een wetsvoorstel doen uitgaan om het Nederlands als officiële taal in de Grondwet op te nemen.[1] De Raad van State adviseerde echter later dat jaar een dergelijke grondwetsaanpassing niet door te voeren. Er zouden geen 'dwingende' redenen voor zijn, aangezien het 'niet ter discussie staat' dat Nederlands de taal van Nederland is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Nederland
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 17:26   #112
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer ik destijds bij mijn familie in mijn oorspronkelijk West-Vlaamse regio op bezoek ging dan sprak ik "Vlaams" met hen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, ik mag met recht en reden zeggen dat ik "Vlaams" spreekt: het Waregems dialect.
LOL .... jullie zeggen zelf, dat jullie Vlaams spreken, en als je dan de definitie van Taal opzoekt ; ->
Citaat:
Taal is in het algemeen elke min of meer complexe vorm van communicatie in de vorm van tekens, die gezamenlijk een systeem vormen. De term kan daarbij betrekking hebben op het systeem als geheel waarvan de tekens de individuele bouwstenen vormen, of op slechts een of enkele van de tekens afzonderlijk.
kan ik ni anders besluiten, dan dat jullie de TAAL VLAAMS hanteren ...
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 17:47   #113
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
LOL .... jullie zeggen zelf, dat jullie Vlaams spreken, en als je dan de definitie van Taal opzoekt ; ->
kan ik ni anders besluiten, dan dat jullie de TAAL VLAAMS hanteren ...
Je hebt duidelijk onze berichten niet goed gelezen. Ik spreek slechts "Vlaams" (in mijn geval West-Vlaams) in een zeer beperkte kring, namelijk wanneer ik bij mijn (bejaarde) neven en nichten in West-Vlaanderen op bezoek ga. Dat is al.. Wanneer ik aldaar een of andere handelszaak binnenstap dan spreek ik Algemeen Nederlands. En in mijn eigen gezin spreek ik evenzeer Algemeen Nederlands. Ik woon immers sedert vele decennia niet meer in W-Vl. en mijn vrouw is geen West-Vlaamse.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 18:24   #114
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je hebt duidelijk onze berichten niet goed gelezen.
jawel hoor ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik spreek slechts "Vlaams" (in mijn geval West-Vlaams) in een zeer beperkte kring, namelijk wanneer ik bij mijn (bejaarde) neven en nichten in West-Vlaanderen op bezoek ga. Dat is al.. Wanneer ik aldaar een of andere handelszaak binnenstap dan spreek ik Algemeen Nederlands. En in mijn eigen gezin spreek ik evenzeer Algemeen Nederlands. Ik woon immers sedert vele decennia niet meer in W-Vl. en mijn vrouw is geen West-Vlaamse.
Ik denk eerder da gij mijn bericht ni goe 'interpreteerd' ... als je jezelf 'uitdrukt' , door bijvoorbeeld te 'spreken', dan gebruik je een 'taal', en omdat jullie (soms) Vlaams spreken (zeggen jullie zelf ) , gebruiken jullie dan de TAAL Vlaams ... simpeler kan ni denk ik ...
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 18:37   #115
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
jawel hoor ...


Ik denk eerder da gij mijn bericht ni goe 'interpreteerd' ... als je jezelf 'uitdrukt' , door bijvoorbeeld te 'spreken', dan gebruik je een 'taal', en omdat jullie (soms) Vlaams spreken (zeggen jullie zelf ) , gebruiken jullie dan de TAAL Vlaams ... simpeler kan ni denk ik ...
Als taal bestaat "Vlaams" doodeenvoudig niet. Het is een verzamelnaam voor een waaier van dialecten die (in beperkte kring) over het volledig grondgebied van het hedendaagse Vlaanderen worden gesproken.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 11:24   #116
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als taal bestaat "Vlaams" doodeenvoudig niet. Het is een verzamelnaam voor een waaier van dialecten die (in beperkte kring) over het volledig grondgebied van het hedendaagse Vlaanderen worden gesproken.
Ik weet ni of er een verband is tussen een quercus ilex (steeneik) en een steenezel , maar ik zal het nog eens herhalen hier ; ELKE (zoals jij die bedoelde) taal (Duits / Engels / Frans / enz.... ) is een verzameling van dialecten ...
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 12:47   #117
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.425
Standaard

Als spreker van het Nederlands versta ik de ballen van die henke. Hij schrijft immers Vlaams. Kan iemand hem vertalen?

Zot zijn doet geen zeer, zeker?

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 november 2018 om 12:49.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 14:35   #118
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als spreker van het Nederlands versta ik de ballen van die henke. Hij schrijft immers Vlaams. Kan iemand hem vertalen?

Zot zijn doet geen zeer, zeker?
LOL , waarom heb je je 'eerste' tekst gewijzigd ? Want je had eerst ik snap er de balle van geschreven .... een beetje 'te' Vlaams misschien ? tja,...'loemp'(lomp) is ook vis he ... maar de kop ervan deugt ni ...

Laatst gewijzigd door henke54 : 24 november 2018 om 14:50.
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 17:51   #119
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
LOL , waarom heb je je 'eerste' tekst gewijzigd ? Want je had eerst ik snap er de balle van geschreven .... een beetje 'te' Vlaams misschien ? tja,...'loemp'(lomp) is ook vis he ... maar de kop ervan deugt ni ...
Geen idee. Ik heb die laatste zin toegevoegd, denk ik. Ik heb dezelfde uitdrukking ongewijzigd gelaten. Of is 'er' ook al specifiek aan het Vlaams?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 21:58   #120
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Ik ga mijn hele gesjes even aantrekken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be