Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2011, 02:46   #1
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard Joodse rechtbank laat hond stenigen

De arme sloeber bleek toch geen reïncarnatie te zijn van een seculiere advocaat die ooit ee rechter beledigd heeft zeker.

Lees en huiver:

Citaat:
A Jerusalem rabbinical court condemned to death by stoning a dog it suspects is the reincarnation of a secular lawyer who insulted the court's judges 20 years ago, Ynet website reported Friday.

According to Ynet, the large dog made its way into the Monetary Affairs Court in the ultra-Orthodox Jewish neighbourhood of Mea Shearim in Jerusalem, frightening judges and plaintiffs.

Despite attempts to drive the dog out of the court, the hound refused to leave the premises.

One of the sitting judges then recalled a curse the court had passed down upon a secular lawyer who had insulted the judges two decades previously.

Their preferred divine retribution was for the lawyer's spirit to move into the body of a dog, an animal considered impure by traditional Judaism.

Clearly still offended, one of the judges sentenced the animal to death by stoning by local children.
http://www.rawstory.com/rs/2011/06/1...th-by-stoning/

Laatst gewijzigd door Oblique : 18 juni 2011 om 02:46.
Oblique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 04:10   #2
Alienation
Minister
 
Alienation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 3.363
Standaard

Ik heb het gelezen. Wat ik het ergste vond is dat de rechter dit liet doen door kinderen.
Gelukkig is de hond kunnen gaan lopen.
__________________
A man of heart!
http://www.youtube.com/watch?v=rb9yvxmg7ik
Alienation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 04:36   #3
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.438
Standaard

Ultra-Orthodoxe Joden zijn rare mensen. Zo heb ik ook eens een groep Chassidische kinderen gezien die zand in een beek aan het schoppen waren. Waarom zouden zij dat doen ?
Dit geval doet aan de andere kant denken aan het veroordelen van dieren in onze contreien tijdens de Middeleeuwen.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 07:52   #4
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Ik dacht dat de Orthodoxe Joden niet geloofden in reïncarnatie, en zeker al niet de Ultra-Orthodoxen.

Hier klopt iets niet.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 10:14   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.156
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik dacht dat de Orthodoxe Joden niet geloofden in reïncarnatie, en zeker al niet de Ultra-Orthodoxen.

Hier klopt iets niet.
Onder de noemer "Orthodoxe Joden" zitten er nogal wat uiteenlopende visies. Er zijn Orthodoxe Joden die zich niet gevleid zouden voelen wanneer ze op één lijn zouden gesteld worden met bv. de Chassidische Joden. Niet alle Orthodoxe Joden lopen rond in lange zwarte jassen, pijpekrullen en met bont versierde platte hoeden.

Wat dat hond-incident betreft, de overgrote meerderheid van de gelovige Joden zijn volstrekt niet akkoord met dat soort misplaatste scherts-vonnissen. Liefde voor dieren is bij hen evenzeer aanwezig als bij gelijk wie. Meer nog, zij kijken tegen de dieren aan als een onderdeel van God's schepping.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 juni 2011 om 10:14.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 10:43   #6
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Onder de noemer "Orthodoxe Joden" zitten er nogal wat uiteenlopende visies. Er zijn Orthodoxe Joden die zich niet gevleid zouden voelen wanneer ze op één lijn zouden gesteld worden met bv. de Chassidische Joden. Niet alle Orthodoxe Joden lopen rond in lange zwarte jassen, pijpekrullen en met bont versierde platte hoeden.
Weet ik, maar de gewone Moderne Orthodoxe Joden kunnen het nog wel redelijk vinden met de Chassidische Joden, werd mij verteld. De Chassidische Joden doen bijvoorbeeld niet moeilijk over hun 'Joods-heid', wat ze wel doen met Conservatieve en Gereformeerde Joden, als ik het me goed herinner.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 18 juni 2011 om 10:44.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 12:37   #7
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
De arme sloeber bleek toch geen reïncarnatie te zijn van een seculiere advocaat die ooit ee rechter beledigd heeft zeker.

Lees en huiver:



http://www.rawstory.com/rs/2011/06/1...th-by-stoning/
Dat doet me denken aan de Inquisitie. Die liet soms de katten van de zogenaamde 'heksen' ook verbranden na een proces.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 12:39   #8
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Onder de noemer "Orthodoxe Joden" zitten er nogal wat uiteenlopende visies. Er zijn Orthodoxe Joden die zich niet gevleid zouden voelen wanneer ze op één lijn zouden gesteld worden met bv. de Chassidische Joden. Niet alle Orthodoxe Joden lopen rond in lange zwarte jassen, pijpekrullen en met bont versierde platte hoeden.

Wat dat hond-incident betreft, de overgrote meerderheid van de gelovige Joden zijn volstrekt niet akkoord met dat soort misplaatste scherts-vonnissen. Liefde voor dieren is bij hen evenzeer aanwezig als bij gelijk wie. Meer nog, zij kijken tegen de dieren aan als een onderdeel van God's schepping.
'Orthodoxe' joden, welke dan ook, zijn in hetzelfde bedje ziek. Zij beschouwen zich als het 'uitverkoren volk'. En we weten tot welke vreselijke abdominaties of gruwels deze gedachtengang uiteindelijk kan leiden.

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2011 om 12:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 13:09   #9
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik dacht dat de Orthodoxe Joden niet geloofden in reïncarnatie, en zeker al niet de Ultra-Orthodoxen.

Hier klopt iets niet.
Laatste zin van het artikel:
Citaat:
Certain schools of thought within Judaism believe in the transmigration of souls, or reincarnation.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 13:13   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.156
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Orthodoxe' joden, welke dan ook, zijn in hetzelfde bedje ziek. Zij beschouwen zich als het 'uitverkoren volk'. En we weten tot welke vreselijke abdominaties of gruwels deze gedachtengang uiteindelijk kan leiden.
In Joodse literatuur die ik daaromtrent heb wordt dat "uitverkoren" sterk gerelativeerd. Uiteraard zullen er individuën zijn die dit "adjectief" een elitaire betekenis gaan geven. Maar intelligente mensen geven daar wel een andere interpretatie aan. De Torah is aan hen geopenbaard, maar heeft tegelijkertijd een verantwoordelijkheid aan hen opgelegd. Want in diverse passages, zowel in de Torah zelf als in de Profeten staat aangegeven dat die Torah niet uitsluitend aan de Joden is gericht. Het is hun verantwoordelijkheid de notie "God" en "Torah" levendig te houden ten behoeve van de ganse mensheid. Het Christendom heeft slechts gedeeltelijk aan die oproep gehoor gegeven. In die zin dat ze de Torah (als onderdeel van het zogezegde "Oude Testament") weliswaar hebben aanvaard, maar er een totaal andere interpretatie hebben aangegeven, in functie van de figuur die zij vanaf het Concilie van Nicea van de Joodse Rabbi Jeshua-Jezus hebben gemaakt.
Ook zeer veel Joden zijn in de loop van de geschiedenis van de Torah afgedwaald (bekering tot Christendom of tot Islam, agnosticisme enz.). Ook de Reform-Joden nemen de Torah niet meer ernstig, tot grote ergernis van de Orthodoxen. Daarover uitweiden zou ons evenwel ál te ver voeren.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 13:29   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In Joodse literatuur die ik daaromtrent heb wordt dat "uitverkoren" sterk gerelativeerd. Uiteraard zullen er individuën zijn die dit "adjectief" een elitaire betekenis gaan geven. Maar intelligente mensen geven daar wel een andere interpretatie aan. De Torah is aan hen geopenbaard, maar heeft tegelijkertijd een verantwoordelijkheid aan hen opgelegd.
Is het dus dat vele Joden denken uitverkoren te zijn, maar dat deze uitverkorenheid met een verantwoordelijkheidsbesef gepaard gaat? Zo'n beetje als 'geboren leiders' 'bevoorkeurde kinderen' of hoe moet ik me dat voorstellen? De zweem van superioriteit blijft ook in die interpretatie hangen. We dienen naar een erkenning van gelijkwaardigheid onder mensen te gaan om het extreme leed dat uit dit soort superioriteitsgedachten (ook al gaan ze gepaard met het gevoel dat je niet onverantwoord mag zijn eens die je heeft uitverkoren) voortvloeit te voorkomen in de toekomst. Dit kan bv. via verdragen zoals de universele verklaring van de rechten van de mens aan te leren aan kinderen. Dit gebeurt in Latijns America.

Een steniging door kinderen van een hond opgelegd door een rechtbank! Die kinderen komen daar gehavend uit. Dit valt onder dieren-en kindermishandeling.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juni 2011 om 13:38.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 13:45   #12
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een steniging door kinderen van een hond opgelegd door een rechtbank! Die kinderen komen daar gehavend uit. Dit valt onder dieren-en kindermishandeling.
Ik geloof niet dat hier sprake is van een vonnis door een rechtbank. Het lijkt mij meer een bewering van een rechter naar aanleiding van het incident met de hond. Het lijkt mij sterk dat in Israël dieren worden berecht.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 14:01   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik geloof niet dat hier sprake is van een vonnis door een rechtbank. Het lijkt mij meer een bewering van een rechter naar aanleiding van het incident met de hond. Het lijkt mij sterk dat in Israël dieren worden berecht.
Toch wel. Er zijn Rabijnse rechtbanken in Israël nog niet eens zo lang geleden opgericht als ik me niet vergis. Er is geen strikte scheiding tussen religie en staat. Het valt me op dat er wel gezegd wordt "jamaar die orthodoxen zijn een beetje 'speciaal'", maar dat er blijkbaar niet wordt ingegrepen om deze misdaad tegen te gaan, noch lees ik een duidelijke veroordeling van dit gedrag. Die fundamentalisten staan dus sterk denk ik.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juni 2011 om 14:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 14:36   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.466
Standaard

Arme Bobby.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 14:40   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Arme Bobby.
Kan blijkbaar allemaal in een democratie...niet waar?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 14:55   #16
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Kan blijkbaar allemaal in een democratie...niet waar?
Joden en democratie, dat gaat niet samen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 15:04   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Joden en democratie, dat gaat niet samen.
Dat is een 'racistische' opmerking te vergelijken met 'Moslims en democratie gaan niet samen'. Alleen, dat laatste mag gezegd worden tegenwoordig in het hypocriete westen dat terug een oud zeer begint te vertonen, maar dit maal tegen een andere groep. Vele van de vroegere slachtoffers doen nu gretig mee aan de kant van de racisten. De lessen die ze getrokken hebben uit de geschiedenis zijn dus erg beperkt gebleven. Zeer jammer allemaal, maar het zal 'menselijk' zijn zeker om superioriteitsgevoelens te koesteren, de dwaasheid en zelfdestructie te omhelzen en zich te laten drijven op haat tegenover de medemens. De geschiedenis lijkt alzo cyclisch eerder dan lineair, en in het beste geval spiraalvormig...

WTF denkt bgf324 ondertussen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juni 2011 om 15:26.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 15:35   #18
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Ik stel gewoon vast dat het westen (met voorsprong de Joods-Amerikaanse tandem) vroeger voor democratie en mensenrechten stonden ... terwijl ze hun eigen principes talloze keren overschreden hebben.

In dat geval zijn het hondenrechten in plaats van mensenrechten
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 15:41   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Lees eens goed.
Het gaat hier over een rabbijnse rechtbank, maw zoiets als een clubje pastoors.
Dat is geen echte rechtbank, maar zotten die een spelletje spelen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 15:56   #20
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Awelja, dat staat er toch? Joodse rechtbank.
Geeneen rechtbank in een modern, beschaafd en Europees land doet dat.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be