Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 september 2015, 21:17   #1
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard Het aantal snelheidsbeperkingen wordt gewoon te belachelijk

Ik lijst even alle snelheidsverlagingen op de afgelopen 3 jaar waarmee ik wekelijks geconfronteerd word. (ik woon in Grobbendonk en rijd geregeld richting Antwerpen, Hasselt, Lier, Herentals; neem even Google Maps erbij)
  1. Dennenlaan: 90 --> 70-50
  2. Herentalsebaan: 70 --> 50
  3. Hofstraat: 90 --> 50
  4. Vierselsebaan: 90 --> 70
  5. Liersebaan in Zandhoven: 90 --> 70
  6. Oelegembaan: 90 --> 70
  7. Pulsesteenweg - Boudewijnlaan - Pulsebaan - Goormansstraat: 90-70-50 --> 70-50
  8. Bevrijdingsstraat (brug): 70 --> 50
  9. Hofeinde: 70 --> 50
  10. Herenthoutse steenweg: 90 --> 70
  11. Herentalse steenweg / Lierse steenweg: 90 --> 70 + trajectcontrole
  12. E19 Craeybeckxtunnel: 120 --> 100
  13. E313/E34 Antwerpen-Oost - Ranst: 120 --> 100

Is dit ook zo bij jullie in de buurt of is dit een zeer plaatselijk fenomeen?
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 21:55   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Bel eens even naar de spoeddienst van je lokaal ziekenhuis, om te vragen of zij iets gewaar worden ivm aantallen doden en zwaar gekwetsten in het verkeer.

Overigens, heb jij het zo druk dat je op die weinig aantal plaatsen waar geen file is, toch zo snel wilt rijden ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 september 2015 om 21:55.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:09   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Ik lijst even alle snelheidsverlagingen op de afgelopen 3 jaar waarmee ik wekelijks geconfronteerd word.
'n Heel goede evolutie!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:10   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bel eens even naar de spoeddienst van je lokaal ziekenhuis, om te vragen of zij iets gewaar worden ivm aantallen doden en zwaar gekwetsten in het verkeer.
Gestegen in Vlaanderen ondanks die nog eens lagere limieten, waarom ?
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150317_01583697
Meer verkeersdoden in Vlaanderen, minder in België
17/03/2015

Vrachtwagens

Er zijn opvallende verschillen in de statistieken tussen de verschillende weggebruikers. Zo is er een grote daling van het aantal verkeersdoden bij ongevallen met lichte vrachtwagens (-16 of -31,4 procent) en met motorfietsers (-19 of -35,2 procent). Maar die daling staat in schril contrast met de grote stijging van het aantal verkeersdoden bij ongevallen met vrachtwagens (+30 doden of +54 procent) en met personenwagens (+43 of +35 procent). Ook het aantal doden onder de voetgangers steeg van 36 naar 41 in 2014, een stijging van bijna 14 procent.

Alleen de provincie Vlaams-Brabant kon een daling van het aantal verkeersdoden ter plaatse noteren (-6). In de rest van de provincies was er een toename. Die toename was het grootst in Oost-Vlaanderen (+12).

Rampjaar

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) spreekt van ‘gitzwarte cijfers’ en van een ‘rampjaar’. ‘Voor een structurele daling van het aantal verkeersdoden hebben we structurele maatregelen nodig. Een beetje morrelen in de marge zal niet volstaan: het laaghangend fruit is al lang geplukt. Ik wil structureel ingrijpen.’

De N-VA-minister pleit alvast voor de invoering van een rijbewijs met punten, zoals ook in het Vlaams regeerakkoord staat.
Citaat:
Overigens, heb jij het zo druk dat je op die weinig aantal plaatsen waar geen file is, toch zo snel wilt rijden ?
Bron ? Wat is zo snel ? En waar is zo snel zo snel ? En sinds wanneer vallen er meer doden door lagere snelheidsbeperkingen ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2015 om 22:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:13   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gestegen in Vlaanderen ondanks die nog eens lagere limieten, waarom ?
Alles in het juiste perspectief stellen, natuurlijk:

Citaat:
In 2014 vielen er naar schatting 400 doden op de Vlaamse wegen. Terwijl het aantal verkeersdoden in Vlaanderen tussen 2000 en 2012 nog meer dan halveerde van 817 naar 384, trad in 2013 al een stagnatie op (ook 384 doden). Een teken aan de wand. En voor 2014 tonen de cijfers opnieuw een stijging. Het BIVV spreekt van naar schatting 400 doden.
Daarnaast kunnen er vele andere factoren een rol spelen: toegenomen mobiliteit, drugs, alcohol, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:15   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alles in het juiste perspectief stellen, natuurlijk:



Daarnaast kunnen er vele andere factoren een rol spelen: toegenomen mobiliteit, drugs, alcohol, enzovoort.
Sure Jan, maar ik heb het niet tegen jou. De schoofzak suggereert dat als er lagere limieten zijn (= topic) er minder of meer slachtoffers vallen, en hij heeft het verder over "zo snel".

Je citeert daar cijfers van doden tussen 2000 en 2012:
in het buitenland is de dalende tendens van het aantal verkeersdoden op langere termijn groter zonder dalende snelheidslimieten. (en soms nog met verhoogde limieten op de snelweg)

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/gev3ccb1k

Belgische wegen onveiligste van West-Europa
06/07/2011
De excuses zijn steeds dezelfde. In 1965 was Belgie het veiligste land in West-Europa samen met UK.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2015 om 22:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:27   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Sure Jan, maar ik heb het niet tegen jou. De schoofzak suggereert dat als er lagere limieten zijn (= topic) er minder of meer slachtoffers vallen, en hij heeft het verder over "zo snel".
Er is volgens u geen verband tussen de ernst van het letsel bij een aanrijding en de snelheid? Echt niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:29   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Overigens in het buitenland is de dalende tendens van het aantal verkeersdoden op langere termijn groter zonder dalende snelheidslimieten. (en soms nog hogere limieten op de snelweg)
Ongetwijfeld, de discipline van de autobestuurder mogen we ongetwijfeld ook wel in de balans gooien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:36   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is volgens u geen verband tussen de ernst van het letsel bij een aanrijding en de snelheid? Echt niet?
Klopt, als je harder met een hamer op je vinger slaat doet het meer pijn. Maar men moet ook nog een nagel in de muur kunnen kloppen anders heeft een hamer geen zin. Natuurlijk dom als je op je vinger slaat.

En wat hebben ongevalgevolgen nu met snelheidslimieten te maken die eensklaps 20 tot 40 kmh lager moeten ? Is de wegcode dan het papier niet meer waard ?

Citaat:
Ongetwijfeld, de discipline van de autobestuurder mogen we ongetwijfeld ook wel in de balans gooien.
tweemaal ongetwijfeld ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2015 om 22:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:38   #10
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bel eens even naar de spoeddienst van je lokaal ziekenhuis, om te vragen of zij iets gewaar worden ivm aantallen doden en zwaar gekwetsten in het verkeer.

Overigens, heb jij het zo druk dat je op die weinig aantal plaatsen waar geen file is, toch zo snel wilt rijden ?

.
Op bijna al de opgesomde secundaire wegen staat bijna nooit file. Het zijn rustige secundaire wegen, waarop tijdens de spits wel veel gereden wordt, maar daarbuiten bijna uitgestorven zijn.
Vroeger had men de dorpskom, waar men 50 mocht, en dan de verbindingsweg waar men 90 mocht. Nu rijd ik van aan mijn huis tot vele bestemmingen hoofdzakelijk 50, ook al zijn het verbindingswegen met amper/geen bebouwing erlangs.

Ik heb geen weet van recente dodelijke ongevallen langs deze banen die aan snelheid te wijten zijn. Wel van dronken chauffeurs/fietsers/voetgangers, een tractor, voorrangsnegaties, controle verlies, ....

Waarom dan deze snelheid zo idioot traag maken dat je binnen de dorpskom, omringd door huizen, even snel mag als op de verbindingsweg waar amper huizen staan?
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:43   #11
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld, de discipline van de autobestuurder mogen we ongetwijfeld ook wel in de balans gooien.
Discipline komt voort uit respect, en respect is wederzijds.
In België hebben we een beleid dat 0,0 respect heeft voor autobestuurders. Alleen maar maatregelen om de chauffeur te bepamperen en te pesten. Overal moeten we tegen een slakkengang rijden en worden vervolgens trajectcontroles geïnstalleerd om dit af te dwingen (in provincie Antwerpen toch).

Ik vergelijk dit graag met mijn voorbeeld land qua auto-mobiliteit, Duitsland.
Men geeft op de stukken waar het kan (namelijk bepaalde stukken autosnelweg) de chauffeur volledige vrijheid én eigen verantwoordelijkheid. Verder, als je van de snelweg af gaat, heb je duidelijke dorpen met bebouwing, waar het 50/30 is, en daarbuiten verbindingswegen zonder/met weinig bebouwing waar men 100 mag rijden.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:46   #12
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is volgens u geen verband tussen de ernst van het letsel bij een aanrijding en de snelheid? Echt niet?
Dat ontkent niemand.
Op een verbindingsweg met geen bebouwing, gaat 70 echter helemaal geen verschil maken tov. 90 in verkeersslachtoffers en ongevallen.

U redeneert: die overstekende voetganger kan beter tegen 70 worden aangereden dan tegen 90.
In dezelfde trend kan ik redeneren: indien de auto 90 reed, zou hij voorbij zijn voor de voetganger gaat oversteken.


Dit zijn ongevalsluwe wegen. Nogmaals. Geen gevaarlijke punten....
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:52   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Discipline komt voort uit respect, en respect is wederzijds.
Discipline was er vroeger ook al niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2015, 22:56   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Discipline was er vroeger ook al niet.
In 1965 was Belgie met UK het verkeersveiligste land van vergelijkbaar West_Europa... tiens.
Bron: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm
dat moest veranderen... 48 jaar later:

Lidstaat ¦ Verkeersdoden per miljoen inwoners

Jaar 1965 ------ > .. 2013 Evolutie %

1. Verenigd Koninkrijk 146 .. 29 -80%
2. België 147 .. 65 -56%
3. Zweden 170 .. 28 -83%
4. Italië 186 .. 58 -69%
5. Nederland 202 .. 34 -83%
6. Denemarken 212 .. 32 -85 %
7. Duitsland 234 .. 41 -83 %
8. Frankrijk 249 .. 50 -80 %
9. Oostenrijk 252 .. 54 -79 %
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2015 om 23:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 05:53   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Er zou inderdaad wel meer en preciezer gecommuniceerd mogen worden waarom op bepaalde stukken grotere wegen de limiet niet behouden mag blijven op 90 (of zelfs 120 voor 2x2 met middenberm), aan de hand van het aantal ongevallen, met te hoge snelheid, die er gebeurden.

Ik zou ook wel eens actuele statistieken willen zien over ongevallen waarbij vermoed wordt dat een alcoholintoxicatie van tussen 0.5 en 0.8 gr een rol speelde.

Maar iemand die klaagt dat hij over een weg van 5 km lengte slechts 70 mag rijden ipv 90, die mag van mij de berekening eens tonen hoeveel seconden tijd hij daarmee verliest.
(5 km als zijnde een schatting van de afstand tussen twee randen van dorpskernen waarbinnen 50 aangewezen blijft)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 06:35   #16
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld, de discipline van de autobestuurder mogen we ongetwijfeld ook wel in de balans gooien.
Het gaat inderdaad ook over de bestuurder zijn bekwaamheid en hoffelijkheid op de baan ,rekening houden met anderen op de baan. Iemand die geconcentreerd rijd kan meestal altijd remmen op tijd en stond.
Ik ondervind dagelijks onredelijkheid roekeloosheid van jongere onervaren bestuurders .
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 09:23   #17
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zou inderdaad wel meer en preciezer gecommuniceerd mogen worden waarom op bepaalde stukken grotere wegen de limiet niet behouden mag blijven op 90 (of zelfs 120 voor 2x2 met middenberm), aan de hand van het aantal ongevallen, met te hoge snelheid, die er gebeurden.

Ik zou ook wel eens actuele statistieken willen zien over ongevallen waarbij vermoed wordt dat een alcoholintoxicatie van tussen 0.5 en 0.8 gr een rol speelde.

Maar iemand die klaagt dat hij over een weg van 5 km lengte slechts 70 mag rijden ipv 90, die mag van mij de berekening eens tonen hoeveel seconden tijd hij daarmee verliest.
(5 km als zijnde een schatting van de afstand tussen twee randen van dorpskernen waarbinnen 50 aangewezen blijft)

.

Vriend, wat u hier neerschrijft, is net de reden dat ik deze post maak.
Wat maakt het uit dat in de Craeybeckxtunnel plots maar 100 kmh gereden mag worden? Scheelt amper een paar seconden?
Wat maakt het uit als op de baan tussen viersel en Grobbendonk plots maar 50 of 70 gereden mag worden ipv 90?
Wat maakt het uit ....

--> Zo denkt iedereen als ik mijn onvrede over de snelheidslimieten uitleg

Maar
Als elke volgende 5 km er weer een snelheidsverlaging is, worden die seconden minuten.
Ik maak net dit lijstje om aan te tonen dat het niet gaat over één weg, maar over tientallen wegen na elkaar. En de automobilist die over deze wegen moet om zijn doel te bereiken, ziet zijn reistijd oplopen met 20 - 40% !
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 09:45   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Ik lijst even alle snelheidsverlagingen op de afgelopen 3 jaar waarmee ik wekelijks geconfronteerd word. (ik woon in Grobbendonk en rijd geregeld richting Antwerpen, Hasselt, Lier, Herentals; neem even Google Maps erbij)
  1. Dennenlaan: 90 --> 70-50
  2. Herentalsebaan: 70 --> 50
  3. Hofstraat: 90 --> 50
  4. Vierselsebaan: 90 --> 70
  5. Liersebaan in Zandhoven: 90 --> 70
  6. Oelegembaan: 90 --> 70
  7. Pulsesteenweg - Boudewijnlaan - Pulsebaan - Goormansstraat: 90-70-50 --> 70-50
  8. Bevrijdingsstraat (brug): 70 --> 50
  9. Hofeinde: 70 --> 50
  10. Herenthoutse steenweg: 90 --> 70
  11. Herentalse steenweg / Lierse steenweg: 90 --> 70 + trajectcontrole
  12. E19 Craeybeckxtunnel: 120 --> 100
  13. E313/E34 Antwerpen-Oost - Ranst: 120 --> 100

Is dit ook zo bij jullie in de buurt of is dit een zeer plaatselijk fenomeen?
Kom eens kijken rond Brussel.Daar staan op een afstand van 100 meter soms drie verkeersborden met telkenmale een andere beperking...Van 50 ineens naar 90 en dan plots terug naar 70.
Alsof deze warboel nog niet volstaat is het niet uitzonderlijk dat daar tussen nog een lang vergeten bord van 30 staat ivm werken die er 3 jaar ervoor plaatsvonden.
Ik rijd veel in Duitsland en telkenmale ik terug B binnenrijd word ik een beetje misselijk
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 10:07   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zou inderdaad wel meer en preciezer gecommuniceerd mogen worden waarom op bepaalde stukken grotere wegen de limiet niet behouden mag blijven op 90 (of zelfs 120 voor 2x2 met middenberm), aan de hand van het aantal ongevallen, met te hoge snelheid, die er gebeurden.

Ik zou ook wel eens actuele statistieken willen zien over ongevallen waarbij vermoed wordt dat een alcoholintoxicatie van tussen 0.5 en 0.8 gr een rol speelde.

Maar iemand die klaagt dat hij over een weg van 5 km lengte slechts 70 mag rijden ipv 90, die mag van mij de berekening eens tonen hoeveel seconden tijd hij daarmee verliest.
En waarom zou men dat moeten aantonen Schoof, je kunt toch rekenen ?

Als men wegen ontwerpt om veilig tot 90 kmh te rijden buiten de bebouwde kom moet men er later geen 70 kmh van maken om enkel de flitskassa te kunnen spijzen.

Natuurlijk als men gedwongen 70 kmh rijdt is men navenant langer onderweg als bij 85 of 90 kmh (regel van drie).

En hoe langer men bvb uw 5 km-vb onderweg is hoe langer het risico is op een gebeurlijk ongeval, want volgens jullie blinde mantra´s staat hogere snelheid - opgelet dat is helemaal niet gelijk aan overdreven snelheid - toch altijd gelijk met meer ongevalrisico nietwaar ?

Houden jullie ook rekening dat 70 kmh zeker onaangepast is als die baan wat rustiger is, dat men bij 70 kmh zich eerder gaat vervelen en minder geconcentreerd gaat rijden ? Dat men bij 70 kmh dus meer met andere zaken gaat bezig zijn als het rijden tot 90 kmh, die men al decennia lang gewend is op zulke banen buiten bebouwde kom te rijden ? Een door-de- strot-70 kmh gaat ook meer rijmaneuvers (inhalen) teweeg brengen omdat een veel groter deel van de bestuurders foert zegt enz...
Enz... enz-parameters van de menselijke psyche achter het stuur.

Er is nochtans een Vlaamse studie uit 2006 die probeerde aan te tonen dat 70 kmh op Gewestwegen toch veiliger zou moeten zijn als 90 kmh, awel die studie is er glansrijk niet in geslaagd dat aan te tonen op basis van Limburgse data die beschikbaar was.

Integendeel zelfs, die studie rook sterk naar 8 % meer letselongevallen in de meest waarschijnlijke berekening. En bevestigt alweer de internationale V85-studies.
Citaat:
http://www.steunpuntverkeersveilighe...RA-2006-97.pdf

Samenvatting

In deze studie wordt de effectiviteit berekend van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op informatie en ongevallengegevens verkregen uit een aantal Limburgse politiezones. De effectiviteiten worden berekend met behulp van het softwarepakket CESaM. De studie wordt eerst uitgevoerd voor alle ongevallen en daarna enkel voor letselongevallen.
[...]

In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we niet-significante stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van 8% voor de letselongevallen.

[.... ... ]

Op basis van voor deze studie beschikbare data kunnen we geen algemene trend geven van de effectiviteit van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Verder onderzoek wordt aanbevolen.
Kijk er zijn oneindig veel studies dat de V85 de veiligste snelheidsmax voor een wegsegment is, ik vraag me steeds af waarom onze blinde wegeheerders toch absoluut het aantal ongevallen op peil wil houden door snelheidslimieten op te leggen die tot 20-40 kmh lager liggen als de V85-metingen voor personenwagens, onder andere gedaan door BIVV/FCVV.

Alle deftige literatuur zegt dat te lage snelheidslimieten tot meer ongevallen leidt.
Wil je meer weten ? Of ben je die V85 al vergeten ?
Ziehier: http://forum.politics.be/showthread.php?t=209740

onder andere van de EU-commissie site:
Citaat:
http://ec.europa.eu/transport/road_s...olicies_en.htm

Who is responsible for setting speed limits?

Clearly, there are differences between countries in the way that speed limit setting is arranged. Generally, the national government decides on the general, national speed limits for different road types. The national government may also determine which exceptions to the general limits can be applied. It generally is the road authority that decides what speed limit is applied for a specific road or road section in their jurisdiction. This decision, of course, must fit within the national speed limit framework. It means, however, that local or regional road authorities have a large amount freedom in determining which speed limit would be applied where.

A common approach to determine the most appropriate speed limit for a particular road or road section is to set the limit close to the V85. The V85-speed is the speed that is not exceeded by 85% of the vehicles. Ideally, however, the speed limit should be based on an analysis of the road and traffic characteristics to make sure that the limit represents a safe speed and, in addition, that the limit is a credible limit for the majority of drivers.
Daarenboven is 70 kmh ook nog eens een oneconomische en milieuvervuilende limiet: (bepaalde voertuigen rijden zelfs niet in de hoogste versnelling)
http://www.ots.at/presseaussendung/O...he-tempolimits

Er zijn hier al talrijke topics verschenen met de V85 als basis:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=218706

Toch raar dat hier altijd een paar forummers zitten die de bevindingen van deze topics quasi negeren of gewoon vergeten, tja met al dat trager-trager rijden begint men wel eens te dagdromen in de auto en vergeet men plots op te letten op de weg...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2015 om 10:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2015, 10:34   #20
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
'n Heel goede evolutie!
Beter ware nog dat ze alles naar 0 brachten !

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 18 september 2015 om 10:34.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be