Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2007, 23:37   #81
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De toekomst van een nieuwe formatie is altijd onzeker. De interne strubbelingen zijn een verwijzing naar de discussie met UAG, SAP etc.... maar die zijn helemaal geen geheim.
Ik herhaal de vraag: zal LSP het zinkend schip verlaten en degenen die geen lid geworden zijn in de steek laten?
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 23:39   #82
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Er is hier helemaal geen vergelijking tussen CAP en BWP. Het is alleen een illustratie van de stelling dat de opbouw van een nieuwe formatie geen rechtlijning proces is.
Er is wel degelijk een vergelijking met BWP, of komt BWP niet voor in de tekst van Byl?
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 23:41   #83
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
PVDA ging en gaat alleen maar CAP of een andere formatie in zee gaan als ze niet anders kunnen. Dat was voor en is na de verkiezingen niet anders. Hun ambitie is om zelf op eigen kracht uit te groeien tot een formatie al la SP Nederland en niet om andere krachten bij dit proces te betrekken als ze dit kunnen.
Waar staat dat geschreven? PVDA stapte toch in Resist, niet omdat ze niet anders konden. Wat CAP betreft, kan je wel eens gelijk hebben. CAP heeft het zichzelf dan ook niet echt comfortabel gemaakt.
De zee is momenteel nog te diep tussen de linkse krachten, maar ik denk dat moest daar ooit verandering in komen, dat PVDA wel voor een soort van coalitie zou kunnen kiezen. Ik vraag me eigenlijk af waar jij je stelling haalt dat zoiets niet zou gaan ("tenzij ze niet anders kunnen"). Wat wel is, is dat de PVDA haar les reeds geleerd heeft wat betreft een coaltie aangaan. Ik hoop hetzelfde voor CAP.
__________________
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 23:51   #84
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Ik herhaal de vraag: zal LSP het zinkend schip verlaten en degenen die geen lid geworden zijn in de steek laten?
De opbouw van een beweging is geen lineair proces en gaat met vallen en opstaan. Moest LSP nog de enigste zijn die tijd en energie steekt in CAP dan is het duidelijk dat we onze rol binnen CAP in vraag moeten stellen maar dat is op dit moment absoluut niet het geval. Idem moest men onze aanwezigheid binnen CAP niet langer op prijs stellen maar ook dat is absoluut niet het geval. CAP werkt vandaag verder, weliswaar in een veel trager tempo en op een lager niveau dan we hadden gehoopt. Maar goed.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 00:05   #85
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Waar staat dat geschreven? PVDA stapte toch in Resist, niet omdat ze niet anders konden. Wat CAP betreft, kan je wel eens gelijk hebben. CAP heeft het zichzelf dan ook niet echt comfortabel gemaakt.
De zee is momenteel nog te diep tussen de linkse krachten, maar ik denk dat moest daar ooit verandering in komen, dat PVDA wel voor een soort van coalitie zou kunnen kiezen. Ik vraag me eigenlijk af waar jij je stelling haalt dat zoiets niet zou gaan ("tenzij ze niet anders kunnen"). Wat wel is, is dat de PVDA haar les reeds geleerd heeft wat betreft een coaltie aangaan. Ik hoop hetzelfde voor CAP.
Nope. Omdat ze dachten op basis van Abou Jah-Jah snel rijk te worden. Het is niet gelukt en daarna hebben ze besloten om het voortaan op eigen kracht te doen en is men met de "vernieuwde PVDA" gekomen. CAP was een stoorzender in dit proces en bon moest Sleeckx niet getrouwd geweest zijn dan was er zeker in Antwerpen een kartel geweest met de PVDA en wellicht ook in andere provincies, met name Limburg. Enfin soms zit het in een klein hoekje. Tegen 2009 zal er wellicht geen kartel inzitten tenzij CAP zich komende jaren kan herstellen en zal de SP.a met een linkser profiel uitpakken, vermoedelijk met een aantal leden van SP.a Rood op hun lijsten (als ze tegen die tijd niet uitgesloten zijn) waardoor de PVDA (en links in het algemeen) het wellicht ook wat moeilijker zal krijgen. Enfin twee jaar is lang en kort. Nu vroeg of laat zullen PVDA, CAP en de hele reutemeteut elkaar tegenkomen binnen éénzelfde partij of beweging. Daarvan ben ik overtuigd. Vraag me alleen niet om er een timing op te plakken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 00:09   #86
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Er is wel degelijk een vergelijking met BWP, of komt BWP niet voor in de tekst van Byl?

De BWP is een illustratie dat de opbouw van een partij geen rechtlijning proces is. Bon de BWP lijkt me daarvan het beste voorbeeld. Er is helemaal geen vergelijking tussen de BWP en CAP as such.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 09:23   #87
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard Het is zo stil

Ik hoor zo weinig over die conferentie.
Worden de prognoses naar onderen bijgesteld?
Zou het kunnen dat er maar evenveel volk naar toe komt dan een jaar geleden? (600)
"de toekomst is onzeker" volgens LSP.
Mobiliseert LSP niet meer?
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 09:26   #88
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nu vroeg of laat zullen PVDA, CAP en de hele reutemeteut elkaar tegenkomen binnen éénzelfde partij of beweging. Daarvan ben ik overtuigd. Vraag me alleen niet om er een timing op te plakken.
Ik hoop ook op een volledige hergroepering.
Maar op één voorwaarde: zonder LSP.
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:00   #89
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Waarom zonder LSP?
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:05   #90
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Waarom zonder LSP?
Uiterst sectair, gauchistisch en onbetrouwbaar.
linkse slogans van vnl studenten
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 12:27   #91
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Wat is dan het verschil met de PVDA en andere klein linkse sekten?
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 13:04   #92
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Wat is dan het verschil met de PVDA en andere klein linkse sekten?
LSP heeft alles gedaan om UAG over te nemen. Toen dat niet lukte zijn ze een aparte organisatie begonnen.
Hun programma bestaat uit slogans. Ze bekampen bv. actief de Cubaanse regering.
Ze worden geleid vanuit Engeland. De leider daar heeft beslist dat er overal nieuwe arbeiderspartijen moeten onstaan onder leiding van hun internationale.
LSP bestaat in hoofdzaak uit studenten.
LSP is een duivenkot. Honderden jongeren zijn er al gepasseerd en weer vertrokken: gedegouteerd.
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 14:38   #93
Proletariër
Minister-President
 
Proletariër's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2005
Berichten: 5.362
Standaard

Cunhal, straffe argumentatie. Je hebt me overtuigd.
Waar kan ik aansluiten bij jouw partij?



Wat is jouw partij eigenlijk?

Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 16:43   #94
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Wat is dan het verschil met de PVDA en andere klein linkse sekten?
De PvdA telt 10 maal meer leden; heeft een concrtete werking rond tal van thema's terwijl LSP analyseert/becommentarieert/bekritiseert maar dat blijft dus in grote mate theoretisch. De PvdA scoort electoraal nog niet maar heeft toch een behoorlijke slagkracht in de dagelijkse klassestrijd en is in alle regios van het land rond allerlei uiteenlopende thema's aktief. PvdA en LSP spelen echt wel in een verschillende divisie.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 19:24   #95
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Ik heb zowel respect voor pvda als voor lsp.

Op theoretisch vlak verschillen zij indd van elkaar,
pvda heeft een punt voor met haar dokters voor het volk,
en een deel van de vakbondsafvaardiging,
hoewel op vlak van syndicalen de lsp met de cap grotendeels aan een inhaalbeweging bezig is,
ivm het actieve verzet van studenten zou ik niet durven zeggen dat de comac actiever is dan de ALS,
in het pfk gign bijvoorbeeld enkel de lsp dwars liggen tegen het nsv,
ook met de anti-nsv betoging,
hield de comac het leiver bij een ludieke actie,
en qua activiteiten...

Ach, hetenige wat ik wou zeggen,
was dat de pvda en de lsp naar mijn mening elkaar aanvullen,
ze strijden beidevoor een klasseloz samenleving,
elk op hun manier,
maar de eerste pvda'er of lsp'er die dat toegeeft ,
dat ze elkaar aanvullen,
zonder daarbij een kritiek te formuleren,
die moet ik nog tegenkomen...
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 21:01   #96
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Wat is dan het verschil met de PVDA en andere klein linkse sekten?
Een levensgroot tussen politieke partijen als PVDA of LSP en sekten is natuurlijk simpelweg dat politieke partijen geen sekten zijn.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 09:22   #97
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Ik ben sektair,heel sektair zelfs!IK zie niet wat mis is daarmee?Kapitalisten bouwen gevangenissen,dat is ook sektarisme en mijn verzet tegen het kapitalisme houd in de autoritaire eigenschappen van bepaalde mensen uit mijn direct leefomgeving te houden.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 11:28   #98
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
De PvdA telt 10 maal meer leden; heeft een concrtete werking rond tal van thema's terwijl LSP analyseert/becommentarieert/bekritiseert maar dat blijft dus in grote mate theoretisch. De PvdA scoort electoraal nog niet maar heeft toch een behoorlijke slagkracht in de dagelijkse klassestrijd en is in alle regios van het land rond allerlei uiteenlopende thema's aktief. PvdA en LSP spelen echt wel in een verschillende divisie.

Het is alleen jammer dat voor 99% van de bevolking dat vooralsnog allemaal weinig uitmaakt. Het klopt dat PVDA een pak meer leden heeft en daardoor op het terrein nadrukkelijker aanwezig is maar het is onzin te stellen dat we vooral theoretisch bezig zijn en geen aandacht zouden hebben voor de praktijk. Met Blokbuster, Internationaal Verzet en ALS hebben we onze sporen meer dan verdiend en moeten we absoluut niet onderdoen voor de equivalenten van andere linkse organisaties. Het klopt dat onze inplanting op syndicaal vlak veel beperkter is maar ook dat is de laatste jaren aan het beteren.

Nu, iedere partij moet voor zichzelf uitmaken hoe ze het beste werken. Ik ben content en als gij content zijt dan zijn we beiden content.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 7 oktober 2007 om 11:30.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 11:54   #99
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
LSP heeft alles gedaan om UAG over te nemen. Toen dat niet lukte zijn ze een aparte organisatie begonnen.
Hun programma bestaat uit slogans. Ze bekampen bv. actief de Cubaanse regering.
Ze worden geleid vanuit Engeland. De leider daar heeft beslist dat er overal nieuwe arbeiderspartijen moeten onstaan onder leiding van hun internationale.
LSP bestaat in hoofdzaak uit studenten.
LSP is een duivenkot. Honderden jongeren zijn er al gepasseerd en weer vertrokken: gedegouteerd.
We hebben geprobeerd om leden van UAG te overtuigen van de standpunten en principes die CAP had aangenomen zodat we een nationale en unitaire beweging konden uitbouwen. Toen dat niet lukte en de verschillen te groot bleven had het nog weinig zin om lid te blijven van UAG. Geen van beide organisaties had daar iets aan. Er is een verschil tussen mensen te proberen te overtuigen en een organisatie te proberen overnemen. Hadden we dat gewild dan hadden we dat zonder probleem kunnen doen maar dat is niet de manier waarop we werken en had ook helemaal geen zin.

We maken deel uit van een interantionale organisatie. De mensen in Londen volgen de beslissingen die op internationale congressen zijn genomen waar alle secties op aanwezig zijn. De beslissingen qua de te nemen koers worden dus niet in Londen genomen maar op internationale congressen.

LSP bestaat niet in hoofdzaak uit studenten. Studenten vormen traditioneel een belangrijk element binnen LSP maar dat neemt in verhouding af.

Het verloop valt best mee en met 90% van de ex-leden hebben we helemaal geen problemen. Een aantal van hen worden later opnieuw lid. Het aantal misnoegde leden is niet groter dan in andere organisaties. Het is normaal in het huidig ideologisch klimaat dat het winnen van leden voor een revolutionaire marxistisch partij helemaal geen evidentie is net als het consolideren van die leden. Maken we daar soms fouten in? Absoluut. Maar die maak je altijd.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 16:30   #100
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
LSP heeft alles gedaan om UAG over te nemen. Toen dat niet lukte zijn ze een aparte organisatie begonnen.
Hun programma bestaat uit slogans. Ze bekampen bv. actief de Cubaanse regering.
Ze worden geleid vanuit Engeland. De leider daar heeft beslist dat er overal nieuwe arbeiderspartijen moeten onstaan onder leiding van hun internationale.
LSP bestaat in hoofdzaak uit studenten.
LSP is een duivenkot. Honderden jongeren zijn er al gepasseerd en weer vertrokken: gedegouteerd.
hebt gij niks beters te doen dan te zeiken over de projecten waar anderen veel werk en tijd in steken?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be