Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2018, 18:25   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.273
Standaard Marokkaanse dient klacht in tegen Van Grootloon voor het negerkopje

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180130_0...s-erg-kwetsend


Het is al weer zo ver.
Weer moet er iemand buigen voor het aangespoeld tuig.

Bakkerij Van Grootloon zal de naam van haar populair koekje wijzigen.
Een naam die al meer dan 100 jaar meegaat.

Wat komt dat tuig hier eigenlijk doen?
Ze heeft er alvast in haar eentje voor gezorgd dat nog meer Vlamingen anti migratie zijn.



Vrouw dient klacht in bij Unia tegen Truiense bakkerij Vangrootloon
“Een gebakje dat negerkop heet is erg kwetsend”

Hasselt/Sint-TruidenEen vrouw met Marokkaanse roots uit Tessenderlo heeft bij het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia een klacht ingediend tegen bakkerij Vangrootloon. Ze neemt het niet dat in de 22 vestigingen van de Truiense bakkerij gebakjes verkocht worden met de naam ‘negerkop’. “Maar het gaat hier om een vakterm die we al zeker negentig jaar gebruiken, en niet eens zelf hebben uitgevonden”, luidt het verweer bij de bakkerij.



De Looise vrouw kocht afgelopen weekend taartjes in de Hasseltse vestiging van bakkerij Vangrootloon. Daar zaten onder meer drie romige gebakjes bij, die overgoten waren met chocolade. “Er waren geen naamkaartjes in de winkel, dus ik duidde gewoon een aantal taartjes aan”, zegt de vrouw. “Nadien zag ik op mijn rekening dat een van die chocolade-gebakjes de naam ‘negerkop’ had. Dat vond ik toch kwetsend, en ik vraag me af of dit anno 2018 nog wel kan. In mijn job kom ik veel in contact met kleurlingen, en ik heb het ook aan hen laten zien. Zij waren daar ook niet goed van.”

Tête-de-nègre

Daarom besloot de vrouw een klacht in te dienen bij het Gelijkekansencentrum Unia. “Ik heb de rekening doorgestuurd, en ze hebben mij gezegd dat er een dossier geopend zal worden.”

De negerkoppen zijn ook via de website van bakkerij Vangrootloon te bestellen. Volgens de marketingverantwoordelijke is de naam een vakterm, een letterlijke vertaling van het Franse tête-de-nègre. “Over de naam is al eens een discussie gevoerd op onze Facebookpagina. Maar we hebben toen beslist de naam niet te wijzigen, omdat het niet iets is dat we zelf hebben uitgevonden. Onze bakkerij bestaat dit jaar honderd jaar, en ik denk dat dit gebakje al zeker negentig jaar zo heet. Bij naamgeving is het altijd moeilijk om niemand te kwetsen”, klinkt het.

Zo’n naam negerkop, ik vraag me af of dit anno 2018 nog kan. Ik heb het aan kleurlingen laten zien en zij waren daar ook niet goed van Looise vrouw die klacht indiende bij Unia

De negerkop is overigens niet te verwarren met dat andere gebakje dat in de volksmond negerzoen of negerinnentet heet – al is die laatste benaming in feite gewoon een foute vertaling van tête-de-nègre.

In andere landen is men wel al overgegaan tot creatieve, minder kwetsende benamingen. Franse têtes-de-nègres heten nu bisous de mousse (schuimzoentjes). Duitsers spreken niet meer van Negerküsse maar van Schokoküsse of Schaumküsse. En Engelse negro kisses werden angel kisses.

In Nederland deed koekjesfabrikant Van Der Breggen in 2006 een consumentenonderzoek naar de merknaam Negerzoenen. Die bleek te gevoelig te liggen bij heel wat klanten, waarna de naam veranderd werd in Buys Zoenen. Later onthulde een woordvoerder van het bedrijf dat vooral commerciële overwegingen, en dus geen ethische, aan de basis lagen van die beslissing.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg negerkopje.jpg‎ (23,4 KB, 151x gelezen)
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 18:25   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180130_0...s-erg-kwetsend


Het is al weer zo ver.
Weer moet er iemand buigen voor het aangespoeld tuig.

Bakkerij Van Grootloon zal de naam van haar populair koekje wijzigen.
Een naam die al meer dan 100 jaar meegaat.

Wat komt dat tuig hier eigenlijk doen?
Ze heeft er alvast in haar eentje voor gezorgd dat nog meer Vlamingen anti migratie zijn.



Vrouw dient klacht in bij Unia tegen Truiense bakkerij Vangrootloon
“Een gebakje dat negerkop heet is erg kwetsend”

Hasselt/Sint-TruidenEen vrouw met Marokkaanse roots uit Tessenderlo heeft bij het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia een klacht ingediend tegen bakkerij Vangrootloon. Ze neemt het niet dat in de 22 vestigingen van de Truiense bakkerij gebakjes verkocht worden met de naam ‘negerkop’. “Maar het gaat hier om een vakterm die we al zeker negentig jaar gebruiken, en niet eens zelf hebben uitgevonden”, luidt het verweer bij de bakkerij.



De Looise vrouw kocht afgelopen weekend taartjes in de Hasseltse vestiging van bakkerij Vangrootloon. Daar zaten onder meer drie romige gebakjes bij, die overgoten waren met chocolade. “Er waren geen naamkaartjes in de winkel, dus ik duidde gewoon een aantal taartjes aan”, zegt de vrouw. “Nadien zag ik op mijn rekening dat een van die chocolade-gebakjes de naam ‘negerkop’ had. Dat vond ik toch kwetsend, en ik vraag me af of dit anno 2018 nog wel kan. In mijn job kom ik veel in contact met kleurlingen, en ik heb het ook aan hen laten zien. Zij waren daar ook niet goed van.”

Tête-de-nègre

Daarom besloot de vrouw een klacht in te dienen bij het Gelijkekansencentrum Unia. “Ik heb de rekening doorgestuurd, en ze hebben mij gezegd dat er een dossier geopend zal worden.”

De negerkoppen zijn ook via de website van bakkerij Vangrootloon te bestellen. Volgens de marketingverantwoordelijke is de naam een vakterm, een letterlijke vertaling van het Franse tête-de-nègre. “Over de naam is al eens een discussie gevoerd op onze Facebookpagina. Maar we hebben toen beslist de naam niet te wijzigen, omdat het niet iets is dat we zelf hebben uitgevonden. Onze bakkerij bestaat dit jaar honderd jaar, en ik denk dat dit gebakje al zeker negentig jaar zo heet. Bij naamgeving is het altijd moeilijk om niemand te kwetsen”, klinkt het.

Zo’n naam negerkop, ik vraag me af of dit anno 2018 nog kan. Ik heb het aan kleurlingen laten zien en zij waren daar ook niet goed van Looise vrouw die klacht indiende bij Unia

De negerkop is overigens niet te verwarren met dat andere gebakje dat in de volksmond negerzoen of negerinnentet heet – al is die laatste benaming in feite gewoon een foute vertaling van tête-de-nègre.

In andere landen is men wel al overgegaan tot creatieve, minder kwetsende benamingen. Franse têtes-de-nègres heten nu bisous de mousse (schuimzoentjes). Duitsers spreken niet meer van Negerküsse maar van Schokoküsse of Schaumküsse. En Engelse negro kisses werden angel kisses.

In Nederland deed koekjesfabrikant Van Der Breggen in 2006 een consumentenonderzoek naar de merknaam Negerzoenen. Die bleek te gevoelig te liggen bij heel wat klanten, waarna de naam veranderd werd in Buys Zoenen. Later onthulde een woordvoerder van het bedrijf dat vooral commerciële overwegingen, en dus geen ethische, aan de basis lagen van die beslissing.
Nieuwe naam wordt waarschijnlijk varkenskop.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 18:39   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Wittekop is niet echt toemasselijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:03   #4
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.306
Standaard

De vraag of iets anno 2018 nog kan...
Heel pertinente vraag...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:12   #5
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
De vraag of iets anno 2018 nog kan...
Heel pertinente vraag...
Tuurlijk kan dat niet, en in 2019 geen 'ronde rozijnenkoeken' meet (fatshaming), en in 2020 kan je maar beter van de tompoesjes afblijven, anders word je een #metoo-geval.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:15   #6
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Tuurlijk kan dat niet, en in 2019 geen 'ronde rozijnenkoeken' meet (fatshaming), en in 2020 kan je maar beter van de tompoesjes afblijven, anders word je een #metoo-geval.
Witbrood-bruinbrood...
Ik hoor ze al afkomen...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:22   #7
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Weeral wij die ons aan hen moeten aanpassen.
Voor mij bewijst dat dat "zij" zich niet willen integreren : als je naar een buitenland emigreert dan kun je niet verwachten dat dat ganse vreemd land zich gaat plooien naar jouw gevoeligheden... Zo niet blijf je er weg.
Spijkers op laag water zoeken is dat en ben benieuwd hoelang dat nog gaat duren.
__________________
Citaat:
• William Faulkner: “Het verleden is nooit dood. Het is zelfs nog niet eens voorbij.”
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:28   #8
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.573
Standaard

Vraagt de klager dan niet om positieve discriminatie van niet-donkerkleurige kopjes. Dit is vragen om discriminatie. Men dient daar niet op in te gaan. Het is misschien wel een vorm van harassment.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:30   #9
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Weeral wij die ons aan hen moeten aanpassen.
Voor mij bewijst dat dat "zij" zich niet willen integreren : als je naar een buitenland emigreert dan kun je niet verwachten dat dat ganse vreemd land zich gaat plooien naar jouw gevoeligheden... Zo niet blijf je er weg.
Spijkers op laag water zoeken is dat en ben benieuwd hoelang dat nog gaat duren.
Wil de klager misschien rassenhaat stimuleren? Dient die persoon dan niet aangegeven te worden bij een instantie die dat tegen gaat?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:37   #10
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Witbrood-bruinbrood...
Ik hoor ze al afkomen...
Zeker geen frans brood kopen in communautaire tijden.
En krentenbrood is dan weer beledigend voor Nederlanders.

pff... die bakkers gaan het de komende jaren aan de stok(brood) krijgen met Unia.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:46   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Zeker geen frans brood kopen in communautaire tijden.
En krentenbrood is dan weer beledigend voor Nederlanders.

pff... die bakkers gaan het de komende jaren aan de stok(brood) krijgen met Unia.
Best Turks brood ook bannen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 19:49   #12
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Best Turks brood ook bannen.
En Turks Fruit...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 20:12   #13
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nieuwe naam wordt waarschijnlijk varkenskop.
Of negerdrol
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 22:30   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.569
Standaard

Stuur die marokkaanse weer naar haar land van herkomst.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 22:42   #15
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

“Nadien zag ik op mijn rekening dat een van die chocolade-gebakjes de naam ‘negerkop’ had. Dat vond ik toch kwetsend, en ik vraag me af of dit anno 2018 nog wel kan. In mijn job kom ik veel in contact met kleurlingen, en ik heb het ook aan hen laten zien. Zij waren daar ook niet goed van.”

Owjee.., sorry mevrouw, we gaan dat direct veranderen in Schwarzkopf, sé.

Btw, mevrouw, hebben uw muzelbroeders - waar dan ook - zich ooit al verontschuldigd voor hun leeuwenaandeel in de zwarte slavenhandel ?
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 1 februari 2018 om 22:44.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 22:47   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Stuur die marokkaanse weer naar haar land van herkomst.
Waarom? Omdat ze gebruik maakt van een procedure waar iedere burger in dit land gebruik van kan maken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 23:39   #17
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
“Nadien zag ik op mijn rekening dat een van die chocolade-gebakjes de naam ‘negerkop’ had. Dat vond ik toch kwetsend, en ik vraag me af of dit anno 2018 nog wel kan. In mijn job kom ik veel in contact met kleurlingen, en ik heb het ook aan hen laten zien. Zij waren daar ook niet goed van.”

Owjee.., sorry mevrouw, we gaan dat direct veranderen in Schwarzkopf, sé.

Btw, mevrouw, hebben uw muzelbroeders - waar dan ook - zich ooit al verontschuldigd voor hun leeuwenaandeel in de zwarte slavenhandel ?
Dat politiek correcte gedoe is een beschermende muur van de politiek voor zichzelf. Het is een politieke strategie.
Je koopt vrouwen om met absurde anti discriminerende regeltjes. Alle vrouwtjes in het land klappen in de handjes, hun hand is snel gevuld. We hebben er weer een absurde regel bij. Morrende mannen kunnen er niet tegenin gaan want dan gaan ze tegen hun vrouw in.

Het kamp van de Marokkaanse mannen wil dat ze zich niet inlaten met de politiek van dit land en het kamp van de Vlaamse mannen wil dat de Marokkanen zich niet inlaten met onze politiek maar omdat je er vrouwen tussengooit als beschermende muur kan geen enkel kamp openlijk zeggen dat dat politiek correcte gedoe onzin is.

En zo perk je langzaam maar zeker onze vrijheid in tot iemand zegt dat dat politiek correcte gedoe onzin is en dan krijg je een boete ofzo om de staatskas makkelijk te spijzen. Een boete voor negerkop...

Als het maar geld in de lade brengt of onze vrijheden beperkt is het allemaal goed voor de politiek....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 23:39   #18
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.175
Standaard

Wat met "negerinnentetten" ??

__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 23:51   #19
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom? Omdat ze gebruik maakt van een procedure waar iedere burger in dit land gebruik van kan maken?
Een lachertje. Precies alsof UNIA klachten van autochtonen zou behandelen. Eerder afwimpelen.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2018, 23:55   #20
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
“Nadien zag ik op mijn rekening dat een van die chocolade-gebakjes de naam ‘negerkop’ had. Dat vond ik toch kwetsend, en ik vraag me af of dit anno 2018 nog wel kan. In mijn job kom ik veel in contact met kleurlingen, en ik heb het ook aan hen laten zien. Zij waren daar ook niet goed van.”

Owjee.., sorry mevrouw, we gaan dat direct veranderen in Schwarzkopf, sé.

Btw, mevrouw, hebben uw muzelbroeders - waar dan ook - zich ooit al verontschuldigd voor hun leeuwenaandeel in de zwarte slavenhandel ?
Arabieren zijn de grootste negerhaters en waren inderdaad eeuwenlang de draaischijf van de zwarte slavenhandel. Die Marokkaanse wil scoren, wetende dat de blanke het in zijn broek doet voor iedere 'racistische' klacht. Jongens toch, waar gaat dit eindigen?
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)

Laatst gewijzigd door Lukkas : 1 februari 2018 om 23:56.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be