Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 november 2023, 11:09   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat het BS is he. Als er GEEN afvoer is van regenwater, dan kan het ENKEL maar infiltreren of naar een beek lopen he.
Momenteel loopt het hier gewoon de riolering in hoor. Op mijn grond wordt er geen druppel water (die van bebouwing of verharding komt) geinfiltreerd.


Citaat:
Het BIJBOUWEN van een afvoer gaat dat niet verhogen he. Op het beste geval gaat men die bijgebouwde afvoer niet gebruiken, en blijft het evenveel infiltreren als vroeger.
Die bijgebouwde afvoer op zich niet nee. Maar wel de regel die er bij hoort.
Ik ga bv van geen druppel geinfiltreerd water naar duizenden liters geinfiltreerd water.
En dat niet vanwege die bijgebouwde afvoer maar vanwege:
a) het feit dat ik voordien gewoon loosde in de riool
b) de ingevoerde regel (lees de bron in mijn vorige post nog eens) dat ik moet infiltreren

Het staat dus zwart op wit vast dat ik, nadat hier een gescheiden stelsel is aangelegd, veel meer water ga infiltreren dan dat ik nu doe.

Hoe jij dat probeert te ontkennen weet ik niet maar het is zo klaar als een klontje.
Ik ga van geen infiltratie naar infiltratie van al het water van mijn dak en mijn verhardingen.
En jij beweert dan dat dat niet voor meer infiltratie zorgt?
Puik.


Citaat:
Alle water dat men in het vers gebouwde afvoersysteem dumpt is water minder dat zal infiltreren he. Ik zie dus niet in hoe het bijbouwen van afvoersystemen voor MEER infiltratie zouden zorgen.
Omdat je pas in dat systeem mag dumpen als je niet kan infiltreren!!!!
Moet ik het echt roepen?

Meen je dit nu echt of ben je er mee aan't lachen?

Mijn huis als voorbeeld (en zo staan er duizenden):
-vroeger alle regenwater van dak en verharding recht naar de riool.
-na de aanleg van gescheiden stelsel alle regenwater van dak en verharding infiltreren.

En jij ziet echt niet in waarom het bijbouwen van een afvoersysteem voor meer infiltratie gaat zorgen??
Echt niet??

Dat komt (ik ga nog 1 poging doen) omdat er, wanneer er zo'n afvoersysteem bijgebouwd wordt, de regel van toepassing wordt dat regenwater moet geinfiltreerd worden. En dat dat nieuwe afvoersysteem pas gebruikt mag worden als dat infiltreren echt niet mogelijk is.


Citaat:
Wat die regeltjes dus zeggen is dat je het nieuwe afvoersysteem zo weinig mogelijk moet gebruiken, niet meer en niet minder he.
Inderdaad. Dat zeggen die regels. We leggen een nieuw systeem aan in uw straat maar u mag dat niet gebruiken want u kan infiltreren.
Je begint het te begrijpen.
Let wel: ik stel die regels niet op eh?

Citaat:
ZONDER afvoer systeem zou het gewoon meer infiltreren, toch ?
NEE!!!!!!
NEE!!!!!!
NEE!!!!!!
(shit wat wordt ik hier moe van)

Zonder dat nieuwe systeem zou het gewoon in de riolering lopen. In de riolering waar vuil en proper water samen in lopen.

Dat is wat er gebeurd zonder de nieuwe afvoer.
Bij huizen waar er geen afzonderlijke afvoer voor regenwater in de straat ligt is dat de norm. Alles recht in de riolering. Hier in de Kempen infiltreerde er voorheen niemand. Doe je dat wel heb je binnen de kortste keren geen tuin meer maar een modderbad.

Vroeger: ALLE afgevoerde regenwater in 1 rioleringsbuis, nagenoeg geen infiltratie.
Nu: ALLE regenwater infiltreren. Enkel als dat niet kan: naar de nieuwe rioleringsbuis.


Ik zou het gerust nog simpeler uit willen leggen maar dat moet ik een kleuterleidster aan gaan spreken vrees ik.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 11:12   #22
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat mag IN ELK GEVAL niet he.

Regenwater mag je niet in de riool laten lopen.

Heel lang geleden was dat een praktijk, toen er nog geen zuiveringsinstallaties waren en dat direct in de rivier ging. Maar dat mag allang niet meer, regenwater in de riool doen lopen he.

Nu kan je, als er een apart regenwater circuit is, dat regenwater daar eventueel laten inlopen. Waar er zo geen circuit is, kan je het ENKEL maar laten infiltreren he, want in de riool mag niet.
Dan leef ik in een andere wereld dan jij.
Want toen ik bouwde mocht ik dat wel.
En samen met mij heel de rest van het land.
Want toen ik begin jaren '90 in de bouwsector werkte was dat overal de norm: regenwater recht naar het riool.

Ik heb destijds tientallen huizen gezet en bij geen enkel werd er regenwater geinfiltreerd.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 11:14   #23
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat mag IN ELK GEVAL niet he.

Regenwater mag je niet in de riool laten lopen.

Heel lang geleden was dat een praktijk, toen er nog geen zuiveringsinstallaties waren en dat direct in de rivier ging. Maar dat mag allang niet meer, regenwater in de riool doen lopen he.

Nu kan je, als er een apart regenwater circuit is, dat regenwater daar eventueel laten inlopen. Waar er zo geen circuit is, kan je het ENKEL maar laten infiltreren he, want in de riool mag niet.
Bovendien spreek je jezelf tegen.
Want nu mag er plots geen regenwater in de riool terwijl in je eerste reakties net dat regenwater voor problemen zorgde in zuiverinstallaties.

Als het niet in de riool mag kan het ook niet voor problemen zorgen eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 11:16   #24
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heel lang geleden was dat een praktijk, toen er nog geen zuiveringsinstallaties waren en dat direct in de rivier ging. Maar dat mag allang niet meer, regenwater in de riool doen lopen he.
Wat is bij jou 'heel lang geleden'?

Begin jaren '90 mocht ik het nog probleemloos hoor.

En is begin jaren '90 echt zo lang geleden?
Als we het hebben over ouderdom van woningen?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 11:21   #25
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
??

Dat het IN DE PRAKTIJK nog vaak zo is, wil niet zeggen dat het reglementair is he.

https://www.vlario.be/download/18648/?tmstv=1700215488
Ik lees op de website van Vlaanderen gewoon zwart op wit in welke gevallen het perfect reglementair is.

Ten eerste stellen ze al de vraag over wanneer de scheiding afvalwater en regenwater verplicht is. Het is dus al zeker niet, zoals u stelt, altijd verplicht.

Daarnaast lees ik dat dat verplicht is als er in uw straat een gescheiden rioolstelsel ligt.
Als er dat niet ligt (zoals in duizenden straten) is het dus niet verplicht.

Ik heb dus geen idee waar jij het idee vandaan haalt dat je al lang geen regenwater in de riolering mag laten lopen...

Citaat:
Wanneer is scheiding van afvalwater en regenwater verplicht?

Voor nieuwe gebouwen of bij grondige verbouwing van een woning. Daarvoor geldt de 'Gewestelijke stedenbouwkundige verordening Hemelwater'.
Als er in de straat een gescheiden rioolstelsel is. Of uw straat al een gescheiden riolering heeft, kunt u navragen bij uw rioolbeheerder(opent in nieuw venster). Voor bestaande gebouwen is de scheiding tussen het afvalwater en het regenwater alleen verplicht als er daarvoor geen leidingen onder of door het gebouw moeten worden aangelegd.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 11:29   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat is inderdaad de opzet van het gescheiden systeem. Water dat naar de zuivering gaat 'zo vuil mogelijk' houden en niet mengen met proper regenwater.

Maar daar gaat het hier niet over.
Het gaat mij niet om het waarom maar eerder om de regels die bij dat gescheiden afvoeren horen.
De regels rond die gescheiden afvoer zorgt immers voor meer infiltratie want je wordt er toe verplicht vooraleer je gebruik mag maken van die gescheiden afvoer.

Mijn eigen straat als voorbeeld:

De huizen dateren hier van 1920 tot heden. Er ligt 1 rioleringsbuis in de straat. Vuil en proper water gaan daar allemaal samen in.
Van de dertig huizen hebben er welgeteld 2 een regenwaterput.
Bij alle andere gaat het regenwater direct de riool in.

Nu wordt hier binnen 2 jaar een gescheiden stelsel aangelegd.
En krijgen wij dus de regel: "Infiltreren, opvangen en hergebruiken en enkel als dat niet kan lozen in de 'proper-water-leiding van de riool."

We gaan hier dus over twee jaar van een systeem waar er nagenoeg geen regenwater (van bebouwing of verhardingen) geinfiltreerd wordt naar een systeem waar dat zoveel als mogelijk geinfiltreerd wordt.

Vanwege de regeltjes rond dat gescheiden opvangen gaat hier dus wel degelijk meer water geinfiltreerd worden.

Dát is mijn punt. Vanwege de regels rond die gescheiden afvoer gaat er op termijn veel meer water geinfiltreerd worden en minder water afgevoerd.

Maar volgens jullie heeft meer of minder water infiltreren dus totaal geen invloed op de waterstand in de bodem?
Als ze hun huiswerk goed gedaan hebben, kunnen ze dat infiltratie water ook rechtstreeks laten afvloeien. Allee ja, zo zou dat toch moeten.

Iets anders is, ze hebben jaren aan een stuk overal de grachten dichtgegooid, en overwelfd, dus waar moet al dat water naartoe... .

ah dat blijft op de akkers / laaggebouwde woonwijken staan he.

Mijne gebuur is hier ook zo ne frisse, allee ja alle geburen, die hebben het grachtje achter mij dichtgetrapt / gevuld... Ik zit hoog genoeg, in den tijd genoeg aarde opgevoerd,

Ja in de streek waar ik woon is het ploegen van den bollen akker uitgevonden en het planten van bomen die groten dorst hebben rond het erf iets dat we al sinds de middeleeuwen doen.

Maar toen gingen ze gaan inpolderen en doen, ... hier is het nog zandgrond, dus dat laat relatief vlot door.

In de westhoek zware klei, dat blijft daar gewoon opstaan. Dus daar moet je het nog vlugger afvoeren / laten indringen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 11:32   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat is bij jou 'heel lang geleden'?

Begin jaren '90 mocht ik het nog probleemloos hoor.

En is begin jaren '90 echt zo lang geleden?
Als we het hebben over ouderdom van woningen?
Hier ook alles regelrecht de riool in, regenwater, shit, etc...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 13:34   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dan leef ik in een andere wereld dan jij.
Want toen ik bouwde mocht ik dat wel.
En samen met mij heel de rest van het land.
Want toen ik begin jaren '90 in de bouwsector werkte was dat overal de norm: regenwater recht naar het riool.
Dat was toch enkel zo als dat een riool was die geen zuiveringsinstallatie had en direct in de rivier ging ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 13:42   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
De huizen dateren hier van 1920 tot heden. Er ligt 1 rioleringsbuis in de straat. Vuil en proper water gaan daar allemaal samen in.
Van de dertig huizen hebben er welgeteld 2 een regenwaterput.
Bij alle andere gaat het regenwater direct de riool in.
Waar ik woon (in Frankrijk, maar ik vermoed dat het heel gelijklopend is in Belgie) is wat VROEGER, lang geleden, 30 of 40 jaar terug dus, de "riool" was en recht de rivier inging, OMGEDOOPT tot regenwater afvoer. Dus ja, daar GING het regenwater met al de rest in, en nu mag daar enkel nog maar het regenwater in, maar IN DE PRAKTIJK is de "echte" riool er pas 2 jaar geleden gekomen bij mij. Zogezegd omdat die er op de plannen al 20 jaar lag, maar nooit echt gebouwd was, enkel op papier. Toen ik van mijne neus maakte, hebben ze mij eerst beschuldigd van mij niet te hebben aangesloten op de echte riool, en toen ik hen vroeg waar die dan wel was, zijn ze gaten komen boren in de straat om vast te stellen dat die er niet lag. Soit. Die is er nu dus wel.

Maar gedurende 20 jaar of zo waren mijn buren en ik dus ONREGLEMENTAIR onze riolering in de (omgedoopte) regenwater afvoer aan het dumpen, wegens gebrek aan echte riool.

Kortom, het is gewoon juist dat IN DE PRAKTIJK er al decennia de dingen niet gebeuren zoals het zou moeten, maar dat wil niet zeggen dat ze "zo toch moeten".

Het is al heel lang zo dat je geen regenwater in de normale riool mag dumpen, en dat regenwater dus enkel maar in de regenwater leidingen mogen (die soms dus de "oude riool" zijn omdat daar geen zuiveringsstation op zat). En dat je uiteraard op papier geen rioolwater in de regenwater pijpen mag dumpen. Maar in de praktijk gebruikt men wat er ligt. Soms is dat enkel een riool, soms is dat enkel een regenwater circuit (in mijn geval was dat de oude riool die omgedoopt was tot regenwater circuit).

In de praktijk is een pijp die direct in de rivier gaat een regenwater circuit (of dat nu vroeger een riool was of niet), en is een pijp die naar een zuiveringsstation gaat een rioolpijp.

In de ene mag enkel regenwater, in de andere enkel rioolwater, tenminste op papier.

In de praktijk gebruikt men wat er ligt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 november 2023 om 13:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 13:45   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat is bij jou 'heel lang geleden'?

Begin jaren '90 mocht ik het nog probleemloos hoor.
Dat is meer dan 30 jaar geleden, dus ja.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 15:14   #31
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat was toch enkel zo als dat een riool was die geen zuiveringsinstallatie had en direct in de rivier ging ?
Nee.

Gewoon alles (afvalwater en regenwater) samen het riool in.
Dat stond trouwens ook zo gewoon op de plannen.
Was heel normaal.

Wat ook wel gebeurde was dat afvalwater en regenwater apart tot net voor de rioolbuis werden afgevoerd om dan samen die rioolbuis in te gaan.
Maar dat was enkel om klaar te zijn mocht er ooit gescheiden riolering in die straat aangelegd worden.
Want dan was het op die moment makkelijk om de twee te scheiden.
Maar tot dan; alles samen de riolering in.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 15:19   #32
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waar ik woon (in Frankrijk, maar ik vermoed dat het heel gelijklopend is in Belgie) is wat VROEGER, lang geleden, 30 of 40 jaar terug dus, de "riool" was en recht de rivier inging, OMGEDOOPT tot regenwater afvoer. Dus ja, daar GING het regenwater met al de rest in, en nu mag daar enkel nog maar het regenwater in, maar IN DE PRAKTIJK is de "echte" riool er pas 2 jaar geleden gekomen bij mij. Zogezegd omdat die er op de plannen al 20 jaar lag, maar nooit echt gebouwd was, enkel op papier. Toen ik van mijne neus maakte, hebben ze mij eerst beschuldigd van mij niet te hebben aangesloten op de echte riool, en toen ik hen vroeg waar die dan wel was, zijn ze gaten komen boren in de straat om vast te stellen dat die er niet lag. Soit. Die is er nu dus wel.

Maar gedurende 20 jaar of zo waren mijn buren en ik dus ONREGLEMENTAIR onze riolering in de (omgedoopte) regenwater afvoer aan het dumpen, wegens gebrek aan echte riool.

Kortom, het is gewoon juist dat IN DE PRAKTIJK er al decennia de dingen niet gebeuren zoals het zou moeten, maar dat wil niet zeggen dat ze "zo toch moeten".

Het is al heel lang zo dat je geen regenwater in de normale riool mag dumpen, en dat regenwater dus enkel maar in de regenwater leidingen mogen (die soms dus de "oude riool" zijn omdat daar geen zuiveringsstation op zat). En dat je uiteraard op papier geen rioolwater in de regenwater pijpen mag dumpen. Maar in de praktijk gebruikt men wat er ligt. Soms is dat enkel een riool, soms is dat enkel een regenwater circuit (in mijn geval was dat de oude riool die omgedoopt was tot regenwater circuit).

In de praktijk is een pijp die direct in de rivier gaat een regenwater circuit (of dat nu vroeger een riool was of niet), en is een pijp die naar een zuiveringsstation gaat een rioolpijp.

In de ene mag enkel regenwater, in de andere enkel rioolwater, tenminste op papier.

In de praktijk gebruikt men wat er ligt.
Lees gewoon die link eens door die ik hier postte.

Dan is het gewoon duidelijk.
NIets over 'in de praktijk' of 'op papier'.

Ik kan het niet duidelijker uitleggen als hoe het in die tekst uitgelegd staat.

En dan zal je ook merken dat uw veronderstelling verre van klopt.

Dat je officieel geen regenwater in de riool mag laten lopen is hier (België, niet Frankrijk) sinds 1999 zo.
Dat is pakweg 25 jaar.
Nu is 25 jaar vrij lang maar niet als het over de ouderdom van woningen gaat eh?
Er zijn dus wel degelijk duizenden (tienduizenden, honderdduizenden) woningen waarbij het regenwater gewoon rechtstreeks de riool in gaat.


Maar voor de -tigste keer: daar gaat het hier niet over.
Mijn vraag was of infiltreren van regenwater invloed heeft op momenten zoals nu, waarbij bij veel mensen het water aan de voordeur staat.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 15:20   #33
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is meer dan 30 jaar geleden, dus ja.
Nogmaals; qua ouderdom van een woning is 30 jaar nog niet overdreven eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 16:23   #34
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee.

Gewoon alles (afvalwater en regenwater) samen het riool in.
Dat stond trouwens ook zo gewoon op de plannen.
Was heel normaal.

Wat ook wel gebeurde was dat afvalwater en regenwater apart tot net voor de rioolbuis werden afgevoerd om dan samen die rioolbuis in te gaan.
Maar dat was enkel om klaar te zijn mocht er ooit gescheiden riolering in die straat aangelegd worden.
Want dan was het op die moment makkelijk om de twee te scheiden.
Maar tot dan; alles samen de riolering in.
Inderdaad, zo rond het jaar 2001 nog een huis verbouwd, binnen alles apart en daar waar de aansluiting zat, ne put met een buis het riool in.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2023, 16:23   #35
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nogmaals; qua ouderdom van een woning is 30 jaar nog niet overdreven eh?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die hun afvoeren elke 10 jaar volledig vernieuwen
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 10:42   #36
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Inderdaad, zo rond het jaar 2001 nog een huis verbouwd, binnen alles apart en daar waar de aansluiting zat, ne put met een buis het riool in.
Dat heeft zo jaren geduurd.

Jammer genoeg duurt het meer dan een hele pagina vooraleer je dat uitgelegd krijgt aan iemand die vast zit in zijn eigen gelijk.

Waarmee we nu nog altijd niet weten of dat extra infiltreren van invloed is op de waterstand in de bodem en eventuele watersnood...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2023, 12:18   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat je officieel geen regenwater in de riool mag laten lopen is hier (België, niet Frankrijk) sinds 1999 zo.
Dat is pakweg 25 jaar.
Nu is 25 jaar vrij lang maar niet als het over de ouderdom van woningen gaat eh?
Er zijn dus wel degelijk duizenden (tienduizenden, honderdduizenden) woningen waarbij het regenwater gewoon rechtstreeks de riool in gaat.
Dat is toch exact wat ik ook zeg. Op papier doe je (allang) geen regenwater meer in de riool. In de praktijk is het wat anders.

Kortom, op papier zou het aanleggen van regenwater afvoer geen extra infiltratie veroorzaken, omdat het water dat men dan reglementair dient te infiltreren alvorens in de regenwater afvoer te mogen dumpen als 't niet meer gaat, TOCH al niet in de riool mocht (op papier) en dus wel degelijk allemaal diende te "infiltreren". In de praktijk laat men dat wel in de riool lopen, en zo zal men dat in de praktijk ook wel in de regenwater afvoer laten lopen ook he.


Citaat:
Maar voor de -tigste keer: daar gaat het hier niet over.
Mijn vraag was of infiltreren van regenwater invloed heeft op momenten zoals nu, waarbij bij veel mensen het water aan de voordeur staat.
Ik zou denken dat dat gene grote rol speelt, want ik zou denken dat het waterniveau van het grondwater niet SIGNIFICANT bepaald wordt door die "gedwongen infiltraties" en in de meeste gevallen lijken we eerder een probleem van te laag dan te hoog grondwater te hebben he.

Maar echt weten doe ik het niet, omdat ik de getallen niet ken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2023, 08:11   #38
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Langs de Schelde (en andere rivieren in Antwerpen) werden veel visvijvers, landbouwgronden en andere eigendommen onteigend en tot grote overstromingsgebieden omgebouwd. De argumenten van de burgemeesters van de Westhoek slaan dan ook op niets. Willen die van de stad Antwerpen overstromingsgebied maken ? Er zijn geen dorpen afgebroken voor overstromingsgebied maar van zowat alle mogelijke gebieden langs de Schelde waar men overstromingsgebied van kon maken is overstromingsgebied gemaakt of is men bezig het te maken.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 20 november 2023 om 08:12.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2023, 12:38   #39
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
...
Mijn vraag was of infiltreren van regenwater invloed heeft op momenten zoals nu, waarbij bij veel mensen het water aan de voordeur staat.
Als ge kunt infiltreren heeft dat geen invloed want het water dat in de grond zit loopt er niet bovenop (omdat het niet kan indringen wegens verharde bovenlaag)
Als alles verzadigd is, is de opdracht het water te vertragen dat naar de rivier) loopt (dus opslaan)
Speciale opslaginstallaties worden aangeraden in de plaats van uw woonruimten.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2023, 12:54   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Langs de Schelde (en andere rivieren in Antwerpen) werden veel visvijvers, landbouwgronden en andere eigendommen onteigend en tot grote overstromingsgebieden omgebouwd. De argumenten van de burgemeesters van de Westhoek slaan dan ook op niets. Willen die van de stad Antwerpen overstromingsgebied maken ? Er zijn geen dorpen afgebroken voor overstromingsgebied maar van zowat alle mogelijke gebieden langs de Schelde waar men overstromingsgebied van kon maken is overstromingsgebied gemaakt of is men bezig het te maken.
Yep , ik denk dat ze nu trouwens bezig zijn aan de laatste fase van de Vlassenbroek polder.

Er is nu ook ruimte voor bevers en boommarters. en andere beesten.

Ik weet de situatie zo niet langs de Ijzer maar gaat het daar niet vooral om polders ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be