Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2023, 23:53   #21
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als ge weefsnitje en de zweven zwergen in het Urdu wil aanhoren dan staat het u vrij terug naar de heimat te trekken in Pakistan of Afghanistan.

.
En als je Engels op jouw radio wil horen moet je opdonderen naar de VS?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 november 2023 om 23:53.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 10:16   #22
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En als je Engels op jouw radio wil horen moet je opdonderen naar de VS?
In uwe kop klinkt uwe logica misschien goed, maar dan ook enkel en alleen in uwe kop.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 10:50   #23
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
we zijn de enige regio in de wereld waar taalgenoten moeten worden ondertiteld om ze te begrijpen.

En nee, dat komt niet omdat grootmoeders één keer per jaar iets in Urdu voorlezen.
Ik ben redelijk fier op de dialecten die er gesproken worden en een groot voorstander om die te behouden. Niet tegenstaande dat het onderwijs AN moet aanleren.

En ja, daar zal af en toe ondertiteling nodig zijn. So what. Ik zag overlaatst een scène uit het Brits parlement. Ik verstond die welshman beter als sommige andere die in die zaal zaten en waarvan Engels de huistaal is.

En in mijn dialect is ne krijm ne krijm en ik kan het woord ijsje bijna niet horen. En ja ik weet dat dit van het Frans komt, en die er niet tegenkunnen, de pot op. Idem voor het woord vilo.

Laatst gewijzigd door Jan Janssen : 23 november 2023 om 10:51.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 11:04   #24
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Kritiek? Dat zal wel zijn...
Want voor één anderstalige leerling zitten dan telkens de 20 anderstalige en Vlaamse leerlingen, die geen woord ervan snappen, er maar voor spek en bonen bij.
Dat ruikt naar racisme en taal-discriminatie van de vlaamse school.
Hoe denkt die vlaamse school verbinding te kunnen maken als maar 1 leerling van de hele klas begrijpt wat er voorgelezen wordt omdat het in zijn/haar vreemde thuis-taal is?!

In Vlaanderen wordt er NEDERLANDS gesproken en ook voorgelezen, kwestie van respect te hebben voor de vlaamse landstaal van de vlaamse maatschappij waarin wij allemaal leven!
Ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie is de verantwoordelijkheid van de andertalige ouders door te integreren en zelf onze nederlandse taal te leren om in vlaanderen te leven en te kunnen deelnemen aan de maatschappij!

Die vlaamse school kan bijdragen aan de integratie door ouders en grootouders te helpen met verplicht te komen voorlezen op school in de nederlandse taal als taal-oefening...dan zou KCD ook nog eens iets nuttigs doen voor de maatschappij...

De vlaamse maatschappij/samenleving en vlaamse scholen moeten niet alle vreemde talen gaan leren, maar alle vreemdelingen, inwijkelingen en anderstaligen moeten de taal leren van de maatschappij waarin ze willen komen leven en dat is hier NEDERLANDS/VLAAMSE TAAL!!!
Het knelpunt is de graad van bereidheid van de ouders om Nederlands te leren. Ik vind dat daar veel meer zwaar moet worden op ingezet. Laat de VRT desnoods toelating krijgen om een extra tv-kanaal te openen om zelfs diegenen onder de allochtonen die verhinderd worden om Nederlands te leren, toch een gelegenheid daartoe te geven.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 11:08   #25
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En als je Engels op jouw radio wil horen moet je opdonderen naar de VS?
Het zal u misschien verbazen maar de presentatoren van radioprogrammas doen dat in het Nederlands.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 11:12   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ik ben redelijk fier op de dialecten die er gesproken worden en een groot voorstander om die te behouden. Niet tegenstaande dat het onderwijs AN moet aanleren.

En ja, daar zal af en toe ondertiteling nodig zijn. So what. Ik zag overlaatst een scène uit het Brits parlement. Ik verstond die welshman beter als sommige andere die in die zaal zaten en waarvan Engels de huistaal is.

En in mijn dialect is ne krijm ne krijm en ik kan het woord ijsje bijna niet horen. En ja ik weet dat dit van het Frans komt, en die er niet tegenkunnen, de pot op. Idem voor het woord vilo.
OK, het dialect mag er ook zijn. Maar kijk, dan hoor je toch ergens van uw kant bereid te zijn een stap te zetten. Wanneer u geconfronteerd wordt met een allochtoon, die de moed heeft opgebracht om goed Nederlands te leren en die u aanspreekt in het Nederlands, dan vind ik het uw plicht om tegenover die persoon in het Nederlands te antwoorden en niet in het dialect.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 11:21   #27
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
OK, het dialect mag er ook zijn. Maar kijk, dan hoor je toch ergens van uw kant bereid te zijn een stap te zetten. Wanneer u geconfronteerd wordt met een allochtoon, die de moed heeft opgebracht om goed Nederlands te leren en die u aanspreekt in het Nederlands, dan vind ik het uw plicht om tegenover die persoon in het Nederlands te antwoorden en niet in het dialect.
Ik zal de echte dialect woorden in een gesprek eruit halen, maar niet bekakt AN beginnen spreken. Dat de a wat platter is maakt u niet onverstaanbaar. Maar inderdaad, weinige gaan weten wat een mojerzeik is.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 11:38   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ik zal de echte dialect woorden in een gesprek eruit halen, maar niet bekakt AN beginnen spreken. Dat de a wat platter is maakt u niet onverstaanbaar. Maar inderdaad, weinige gaan weten wat een mojerzeik is.
AN is hoegenaamd niet “bekakt”. Ikzelf ben afkomstig uit de West-Vlaamse kuststreek en mijn echtgenote uit de regio Ninove. Stel je eens voor dat wij ons allebei zouden gedragen hebben als koppige ezels en ik was blijven steken in mijn “West-Vlamsch” en zij in haar “Nienofs”. Om dergelijke karikaturaal scenario te vermijden hebben wij altijd onder elkaar Nederlands gesproken.

Wij vormen met Nederland één taalgebied. Dat werd overigens bekrachtigd door een taalverdrag met Nederland. En zo is het goed.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 11:57   #29
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het zal u misschien verbazen maar de presentatoren van radioprogrammas doen dat in het Nederlands.
Mij maakt het persoonlijk niets uit, ik bezit niet eens een radio. Men doet maar.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:04   #30
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
AN is hoegenaamd niet “bekakt”. Ikzelf ben afkomstig uit de West-Vlaamse kuststreek en mijn echtgenote uit de regio Ninove. Stel je eens voor dat wij ons allebei zouden gedragen hebben als koppige ezels en ik was blijven steken in mijn “West-Vlamsch” en zij in haar “Nienofs”. Om dergelijke karikaturaal scenario te vermijden hebben wij altijd onder elkaar Nederlands gesproken.

Wij vormen met Nederland één taalgebied. Dat werd overigens bekrachtigd door een taalverdrag met Nederland. En zo is het goed.
En toch is er een onderscheid tussen Nederlands en bekakt Nederlands praten. Allebei AN maar één van de twee is niet aan te horen.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:06   #31
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Het AN bekakt noemen is wat Vlamingen zo onnozel maakt. Je zou haast denken dat het hen aangepraat werd door een paar Francofiele parvenus.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:07   #32
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Mij maakt het persoonlijk niets uit, ik bezit niet eens een radio. Men doet maar.
Echt? Ook niet in uw auto?
En TV?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:10   #33
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
En toch is er een onderscheid tussen Nederlands en bekakt Nederlands praten. Allebei AN maar één van de twee is niet aan te horen.
Wel ja, er is het ON (Onverzorgd Nederlands) en het AN (Algemeen Nederlands)
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:12   #34
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het AN bekakt noemen is wat Vlamingen zo onnozel maakt. Je zou haast denken dat het hen aangepraat werd door een paar Francofiele parvenus.
Ik denk dat ge niet goed leest. Er is een verschil tussen AN en bekakt AN.

Een Vlaming en een Nederlander kunnen allebei perfect AN praten, maar toch hoor je onmiddellijk wie een Nederlander en wie een Vlaming is.

In een buurt van Los Angeles hebben ze ook een wijk die perfect Engels praten maar op de manier waarop, praten zij bekakt Engels door de manier waarop ze praten.

Laatst gewijzigd door Jan Janssen : 23 november 2023 om 12:14.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:12   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zocht het even voor u op (En ik doe dat gratis he)

Ziehier de uitleg. Pas op met uw mening want wat de Fred schrijft is zelden onzin

Het zorgt voor een gigantische toename van de hoeveelheid videomateriaal. Materiaal waarmee je als zender een zo breed mogelijk publiek wil bereiken. En dan is ondertiteling een handig hulpmiddel om ook doven en oudere – soms slechthorende – kijkers aan te spreken.

VRT wil haar aanbod via ondertiteling zo toegankelijk mogelijk maken voor zowel horende als slechthorende kijkers


https://www.vrt.be/nl/aanbod/toegank...ondertiteling/
Ik schreef het al ....Vlamingen zijn zeer empathisch naar al wie niet Vlaming is

PS Een Amerikaan begrijpt ook nauwelijks Cockney dialect uit London Downtown maar in die landen is het meer van pech voor U
En wat doen ze voor de blinden?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:13   #36
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En wat doen ze voor de blinden?
Die kunnen geen tv “kijken” hé. Daarvoor is er radio.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:15   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
In uwe kop klinkt uwe logica misschien goed, maar dan ook enkel en alleen in uwe kop.
Dikke twee 2
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:19   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Mij maakt het persoonlijk niets uit, ik bezit niet eens een radio. Men doet maar.
Ik kocht mij ne radio, ik kreeg de Ford Ranger er bij.
Of was het andersom? Ik weet het niet meer.

Maar ik luister graag naar de radio, de presentatie gebeurt steeds in goed verstaanbaar Nederlands (PS: mijne radio heeft geen ondertiteling).

Dat er Engelstalige platen gedraaid worden, daar kan ik mee leven.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:19   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Die kunnen geen tv “kijken” hé. Daarvoor is er radio.
Oeps, je bent wakker.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:19   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Echt? Ook niet in uw auto?
En TV?
In de wagen sluit mijn gsm automatisch langs blue tooth aan op de muziekspeler. Wanneer ik rijd enkel Black Sabbath Thin Lizzy, BÖC en Motörhead.
Oh, en Slayer, de goede jaren, nog met Jeff Hanneman op gitaar.

Maar, u hebt gelijk, want die van ons luistert naar de radio als ze rijdt. Officieel bezit ik er dus wel ene.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be