Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2023, 12:19   #41
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ik denk dat ge niet goed leest. Er is een verschil tussen AN en bekakt AN.

Een Vlaming en een Nederlander kunnen allebei perfect AN praten, maar toch hoor je onmiddellijk wie een Nederlander en wie een Vlaming is.

In een buurt van Los Angeles hebben ze ook een wijk die perfect Engels praten maar op de manier waarop, praten zij bekakt Engels door de manier waarop ze praten.
Een Vlaming in de Randstad verhollandst zijn taalgebruik zelfs, onbewust. Omgekeerd ook al gezien in Antwerpen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 november 2023 om 12:20.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:24   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik kocht mij ne radio, ik kreeg de Ford Ranger er bij.
Of was het andersom? Ik weet het niet meer.

Maar ik luister graag naar de radio, de presentatie gebeurt steeds in goed verstaanbaar Nederlands (PS: mijne radio heeft geen ondertiteling).

Dat er Engelstalige platen gedraaid worden, daar kan ik mee leven.
Dat is iets dat ik niet begrijp. Soms urenlang luisteren naar muziek die je zelf niet uitgekozen hebt?
Jaar in jaar uit luisteren naar dezelfde 100 liedjes, in dezelfde toon, hetzelfde tempo, hetzelfde metrum.

Ik kan het niet.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:26   #43
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is iets dat ik niet begrijp. Soms urenlang luisteren naar muziek die je zelf niet uitgekozen hebt?
Jaar in jaar uit luisteren naar dezelfde 100 liedjes, in dezelfde toon, hetzelfde tempo, hetzelfde metrum.

Ik kan het niet.
Ik ben dankbaar voor Spotify.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:35   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wat een lachwekkende discussie.

We leven in een regio waarin de media op de radio 92% niet-Nederlandstalige muziek uitzendt. En op de tv is dat 70%.

Maar een omaatje zou niet iets mogen voorlezen in Spaans of Urdu?

Het is weer kakken naar beneden, likken naar boven.
De ouders van hedendaagse toddlers zijn meestal adults van tussen 20 en 30 (ongeveer).
Die spreken dus een taaltje dat men "Vlaams-Nederlands doorspekt met Engels" kan noemen.
Tot spijt van wie het benijdt, love it or hate it, zowel de poco-Turken-en-Marokkanen-poepers als de hardnekkige Nederlandse-taalpuriteiten: dat nieuwe Vlaams is/wordt/blijft onze cultuur. No shit.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:38   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
we zijn de enige regio in de wereld waar taalgenoten moeten worden ondertiteld om ze te begrijpen.

En nee, dat komt niet omdat grootmoeders één keer per jaar iets in Urdu voorlezen.
Hoe komt dat dan wel?
Tip: interessant om een aparte draad over te beginnen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:41   #46
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik ben dankbaar voor Spotify.
Moderne tijden.

Vroeger toen ik in de bouw werkte, daar stonden ook altijd van die radio's te blazen op een volume dat op mijn zenuwen werkte. Het gebeurde dan wel eens dat ik van de stelling kwam en die radio in één enkele trap- zoals bij een penalty, in stukken vaneen trapte.
Staat de eigenaar beteuterd te kijken en hij zegt zo: ik was daar naar aan het luisteren.
Ik vroeg hem kalm welk liedje er aan het spelen was.
Weet ik niet, zij hij.
DAN WAS JE NIET AAN HET LUISTEREN, brulde ik hem toe en kroop terug op de stelling.
Ik had daar nog twee dagen werk, zalig zo in alle stilte.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:41   #47
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een Vlaming in de Randstad verhollandst zijn taalgebruik zelfs, onbewust. Omgekeerd ook al gezien in Antwerpen.
Gij moet het mij niet vertellen. Ik woon langs de Nederlandse grens en 3 of 4 klein Hollanderskes in de klas is al genoeg.

Daarom dat ik ook over die krijm begon. In de zomer komt altijd de krijmboer langs en dan komt uw dochtertje plots zagen, "Papa, mag ik een ijsje." Ik antwoordde, " nee ge krijgt geen ijsje, maar je mag wel ne krijm van de krijmboer". Na een keer of tien, mijn dochtertje wenen, maar op den duur had ze het wel door. Papa, mag ik ne krijm. Ja mijn meisje.


Eén keer kwam zo een hollanderke bij ons spelen. Ik dieje kleine het woord frut aangeleerd. Kwam dieje thuis, papa, wanneer eten we nog eens frut? Dieje kleine kreeg daar een oorvijg thuis en werd gezegd het woord patat te gebruiken thuis. Sorry, blijf dan in Nederland wonen hé.

Laatst gewijzigd door Jan Janssen : 23 november 2023 om 12:41.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:46   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Moderne tijden.

Vroeger toen ik in de bouw werkte, daar stonden ook altijd van die radio's te blazen op een volume dat op mijn zenuwen werkte. Het gebeurde dan wel eens dat ik van de stelling kwam en die radio in één enkele trap- zoals bij een penalty, in stukken vaneen trapte.
Staat de eigenaar beteuterd te kijken en hij zegt zo: ik was daar naar aan het luisteren.
Ik vroeg hem kalm welk liedje er aan het spelen was.
Weet ik niet, zij hij.
DAN WAS JE NIET AAN HET LUISTEREN, brulde ik hem toe en kroop terug op de stelling.
Ik had daar nog twee dagen werk, zalig zo in alle stilte.
Maar voor de rest is je stelling nog steeds "van andermans zijn spullen blijf je af"?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:50   #49
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Gij moet het mij niet vertellen. Ik woon langs de Nederlandse grens en 3 of 4 klein Hollanderskes in de klas is al genoeg.

Daarom dat ik ook over die krijm begon. In de zomer komt altijd de krijmboer langs en dan komt uw dochtertje plots zagen, "Papa, mag ik een ijsje." Ik antwoordde, " nee ge krijgt geen ijsje, maar je mag wel ne krijm van de krijmboer". Na een keer of tien, mijn dochtertje wenen, maar op den duur had ze het wel door. Papa, mag ik ne krijm. Ja mijn meisje.


Eén keer kwam zo een hollanderke bij ons spelen. Ik dieje kleine het woord frut aangeleerd. Kwam dieje thuis, papa, wanneer eten we nog eens frut? Dieje kleine kreeg daar een oorvijg thuis en werd gezegd het woord patat te gebruiken thuis. Sorry, blijf dan in Nederland wonen hé.
Limburg zeker?
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 12:56   #50
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
In de wagen sluit mijn gsm automatisch langs blue tooth aan op de muziekspeler. Wanneer ik rijd enkel Black Sabbath Thin Lizzy, BÖC en Motörhead.
Oh, en Slayer, de goede jaren, nog met Jeff Hanneman op gitaar.

Maar, u hebt gelijk, want die van ons luistert naar de radio als ze rijdt. Officieel bezit ik er dus wel ene.
Ok maar als je van mijn generatie bent heb je toch ook al voor de 2000 ste maal naar War Pigs Iron Man of Paranoid geluisterd
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 13:01   #51
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is iets dat ik niet begrijp. Soms urenlang luisteren naar muziek die je zelf niet uitgekozen hebt?
Jaar in jaar uit luisteren naar dezelfde 100 liedjes, in dezelfde toon, hetzelfde tempo, hetzelfde metrum.

Ik kan het niet.
Ah ja, in de wagen switch ik wat tussen Radio1, StuBru en Spotify. Smorgens staat meestal Stubru op. Dan ben ik wel in de mood voor wat inhoudsloos ochtendshow gehalte. Savond vaak Radio1. Ben wel fan van die 15 minuten podcast die ze daar tegenwoordig spelen. En als ik geen woon-werkverkeer doe is het meestal spotify. Maar met Spotify moet je zelf de moeite doen om nieuwe muziek te ontdekken. Bij het radiogegeven is dat natuurlijk niet zo.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 13:08   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En als je Engels op jouw radio wil horen moet je opdonderen naar de VS?
Er wordt maar bijzonder weinig Engels gesproken op Nederlandstalige radio's toch ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 13:13   #53
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ah ja, in de wagen switch ik wat tussen Radio1, StuBru en Spotify. Smorgens staat meestal Stubru op. Dan ben ik wel in de mood voor wat inhoudsloos ochtendshow gehalte. Savond vaak Radio1. Ben wel fan van die 15 minuten podcast die ze daar tegenwoordig spelen. En als ik geen woon-werkverkeer doe is het meestal spotify. Maar met Spotify moet je zelf de moeite doen om nieuwe muziek te ontdekken. Bij het radiogegeven is dat natuurlijk niet zo.
Heb een bluetoothradio en heb ook Spotify in de wagen.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 14:16   #54
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Limburg zeker?
Inderdaad, maar van een plaats waar een hond een hond is en geen hoooond.

Laatst gewijzigd door Jan Janssen : 23 november 2023 om 14:16.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 14:25   #55
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Dat er Engelstalige platen gedraaid worden, daar kan ik mee leven.
Dat de Vlaamse belastingbetaler jaarlijks 100en miljoenen betaalt aan Engelstalige content, daar kan meneer mee leven, maar een omaatje die 1 x per jaar een kwartiertje voorleest in het Spaans is...een probleem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het zal u misschien verbazen maar de presentatoren van radioprogrammas doen dat in het Nederlands.
Ik neem aan dat je bedoelt dat we daar dan alvast maar héél blij mee moeten zijn?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Eén keer kwam zo een hollanderke bij ons spelen. Ik dieje kleine het woord frut aangeleerd. Kwam dieje thuis, papa, wanneer eten we nog eens frut? Dieje kleine kreeg daar een oorvijg thuis en werd gezegd het woord patat te gebruiken thuis. Sorry, blijf dan in Nederland wonen hé.
In Nederland hebben dialecten een zeer lage status. Je ziet dat daar eigenlijk alleen nog maar in een (klein) deel van de onderklasse.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:44   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ik denk dat ge niet goed leest. Er is een verschil tussen AN en bekakt AN.
https://forum.politics.be/newreply.p...ply&p=10273587
Een Vlaming en een Nederlander kunnen allebei perfect AN praten, maar toch hoor je onmiddellijk wie een Nederlander en wie een Vlaming is.

In een buurt van Los Angeles hebben ze ook een wijk die perfect Engels praten maar op de manier waarop, praten zij bekakt Engels door de manier waarop ze praten.
Maar kijk. Nederlands is de formele en wettelijk bekrachtigde taal van Nederland en Vlaanderen. Maar dat belet hoegenaamd niet dat er regionale accenten kunnen zijn. Dat is zo in elke taal.
Wat dat “bekakt” betreft, dat is een zeer subjectief gegeven. Sommigen vinden iemands taal “bekakt” van zodra de betrokkene zijn taal formeel, duidelijk en verzorgd spreekt. Het is niet omdat A plat dialect praat waar het ongepast is dat B dat dan ook maar moet doen. Ik herinner mij een artikel van Mia Doornaert. Daarin vertelde ze hoe ze in het Brussels Centraal Station aangeklampt werd door een persoon die haar informatie vroeg over de te volgen weg. De man sprak in het plat West-Vlaams. Mia Doornaert (uit Brugge afkomstig) gaf hem uitleg en zei tenslotte dat hij in Brussel toch best Nederlands en geen West-Vlaams zou spreken omdat het in Brussel zo reeds moeilijk genoeg is voor de Vlamingen. Waarop de man onthutst en kregelig antwoordde: “Mo Madam toch, onkik in Brussel al gèn Vlams meug’n klapp’n woa goat da nortoe !!!???”
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 23 november 2023 om 15:45.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:52   #57
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat de Vlaamse belastingbetaler jaarlijks 100en miljoenen betaalt aan Engelstalige content, daar kan meneer mee leven, maar een omaatje die 1 x per jaar een kwartiertje voorleest in het Spaans is...een probleem.
Wat vooral vreemd is dat jij het verschil tussen amusement en opleiding niet weet te maken.



Citaat:
Ik neem aan dat je bedoelt dat we daar dan alvast maar héél blij mee moeten zijn?
Blij niet echt. Ik vind het logisch dat de presentatoren dat in het Nederlands doen. Waarschijnlijk zou jij het liever in arabisch hebben.



Citaat:
In Nederland hebben dialecten een zeer lage status. Je ziet dat daar eigenlijk alleen nog maar in een (klein) deel van de onderklasse.

Dat klopt niet.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 16:14   #58
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het AN bekakt noemen is wat Vlamingen zo onnozel maakt. Je zou haast denken dat het hen aangepraat werd door een paar Francofiele parvenus.
Inderdaad, ik krijg het ook op de heupen van mensen die de mening zijn toegedaan dat in Vlaanderen geen Nederlands maar “Vlaams” moet gesproken worden. Dergelijke kneuterig provinciale types lopen hier en daar nog wel rond, maar gelukkig is hun aantal sterk verminderd. Ze doen mij steeds aan Guido Gezelle denken. Een zeer bekwame en succesvolle 19e eeuwse dichter, dat wel. Maar geweldig provinciaal “Vlaams” georiënteerd. Voor hem was Nederlands taboe. Hij was een bange scrupuleuze katholieke priester en wilde niets te maken hebben met Nederland en evenmin met het Nederlands. Want dat was “de taele van den duivel uit het Noorden”.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 22:23   #59
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Inderdaad, maar van een plaats waar een hond een hond is en geen hoooond.
Het Brabantse Limburg. Ik vind het wel goed dat je die Nederlandse kinderen de lokale gebruiken bijbrengt.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2023, 18:26   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Melissa Depraetere: ‘Ik wil mooier praten, maar de mensen moeten wel weten dat ik van West-Vlaanderen ben’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231124_96058412

Citaat:
We hadden dit wel kunnen verwachten. In een portret van de nieuwe Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere verwees De Standaard ook kort naar haar West-Vlaamse accent dat ze niet helemaal kan wegstoppen. Dat konden veel (West-Vlaamse) lezers – terecht – niet appreciëren. Ook de repliek van Depraetere zelf kon niet op zich laten wachten. ‘Ik lig daar niet wakker van’, reageert ze in de Krant van West-Vlaanderen. ‘Toen ik net fractieleider werd, heb ik logopedie gevolgd. Op bevel van Conner (Rousseau, red.) trouwens. Hij zei me: Je mag fractieleider worden, op voorwaarde dat je leert om verstaanbaar te praten voor iedereen.’

Mannen

In het magazine Feeling blikt Open VLD-minister Gwendolyn Rutten nog eens terug op haar opgemerkte opiniestuk in De Standaard over de (peri)menopauze en het gebrek aan aandacht daarvoor. ‘Dan denk ik: is dat misschien omdat er in de beheersorganen van onze gezondheidszorg bijna uitsluitend mannen zitten? Ik zie mannen graag, hé, maar als er iets niet op hun radar staat, dan wordt het vaak ook niet als probleem erkend’, zegt ze. ‘En nog een voorbeeld: menstruatieproducten. In Aarschot proberen we in publieke voorzieningen zulke producten te voorzien, en daar doet men dan weleens lacherig over. (...) We zijn 2023! Vertel maar eens tegen mannen dat ze voortaan zelf toiletpapier mee moeten hebben, en een handtas waar die rol in past. (lacht) Wat denk je dat er gebeurt?’

West-Vlaams (2)

Depraetere is trouwens afkomstig uit Harelbeke. Bij de liefhebbers van de Canon van West-Vlaanderen en het sketchprogramma In de gloria doet dat wel nog een belletje rinkelen. De legendarische Gerrit Callewaert uit ‘Bavikhove, een deelgemeente van Harelbeke’ klaagde jaren geleden al dat West-Vlamingen altijd ondertiteld werden op tv. Maar Depraetere ligt er duidelijk minder wakker van. ‘Ik ging naar de logopediste met de vraag: “Ik wil mooier praten, maar de mensen moeten wel weten dat ik van West-Vlaanderen ben”. Ze had nog nooit zo’n rare vraag gekregen, zei ze. (lacht) Dus neen, ik schaam me absoluut niet over mijn accent.’

Mannen (2)

De Feeling blijkt wel wat gedateerd en vergat aan te passen dat Rutten intussen terugkwam op haar beslissing om uit de nationale politiek te stappen en Vlaams minister werd. Al klinkt de passage toch wat profetisch. ‘De man is nog steeds de norm. En dat merk je aan de reacties op mijn vertrek uit de nationale politiek’, klonk het toen nog. ‘Welke stereotypes circuleren er over mij? Frustratie, emotie, hysterie. Dezelfde stereotypes die er altijd zijn. Terwijl: ik heb een zeer weloverwogen beslissing genomen. Besloten een lijn te trekken. Uit zelfrespect. Ik ben ervan overtuigd dat mijn engagement zich op een andere manier zal kanaliseren. Het vuur zit er nog steeds in.’

West-Vlaams (3)

Depraetere durft ook in eigen boezem kijken. ‘Als je het puur rationeel bekijkt, dan hebben we inderdaad te lang gewacht om een nieuwe voorzitter aan te stellen. Maar politiek is ook emotie’, zegt ze over het vertrek van Conner Rousseau na racistische uitspraken. Verder benadrukt ze nog dat ze het ‘niet onbelangrijk’ is dat er straks een West-Vlaming aan de onderhandelingstafel zit bij de regeringsvorming. ‘Jeremie (Groen-voorzitter Vaneeckhout, red.) heeft trouwens gelijk als hij zegt dat Antwerpen voorgetrokken wordt. Dat moet veranderen.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be