Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2023, 18:32   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, ik krijg het ook op de heupen van mensen die de mening zijn toegedaan dat in Vlaanderen geen Nederlands maar “Vlaams” moet gesproken worden. Dergelijke kneuterig provinciale types lopen hier en daar nog wel rond, maar gelukkig is hun aantal sterk verminderd. Ze doen mij steeds aan Guido Gezelle denken. Een zeer bekwame en succesvolle 19e eeuwse dichter, dat wel. Maar geweldig provinciaal “Vlaams” georiënteerd. Voor hem was Nederlands taboe. Hij was een bange scrupuleuze katholieke priester en wilde niets te maken hebben met Nederland en evenmin met het Nederlands. Want dat was “de taele van den duivel uit het Noorden”.
Nieuwslezers op journaals van nationale zenders zowel in Vlaanderen als in Nederland zijn van de puiksten om "fatsoenlijk algemeen Nederlands" te spreken.
Toch volstaat het om slechts drie seconden te luisteren, om blind te kunnen bepalen of het om een Vlaming of om een Nederlander gaat.

Dus, er "moet" geen Vlaams gesproken worden in Vlaanderen, want er wordt Vlaams gesproken in Vlaanderen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2023, 18:35   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat de Vlaamse belastingbetaler jaarlijks 100en miljoenen betaalt aan Engelstalige content, daar kan meneer mee leven, maar een omaatje die 1 x per jaar een kwartiertje voorleest in het Spaans is...een probleem.
....
Het voorlezen op zich is helemaal geen probleem.
Het probleem is dat dat voorlezen alweer 1 van de zovele dingen is waarmee poco-sossen, poco-groenen en nog van die dinges, de buitenlanders maar blijven pamperen.
Het kan ook zijn dat ze alleen maar zo'n initiatieven beginnen, om flaminganten te pesten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2023, 19:23   #63
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nieuwslezers op journaals van nationale zenders zowel in Vlaanderen als in Nederland zijn van de puiksten om "fatsoenlijk algemeen Nederlands" te spreken.
Toch volstaat het om slechts drie seconden te luisteren, om blind te kunnen bepalen of het om een Vlaming of om een Nederlander gaat.

Dus, er "moet" geen Vlaams gesproken worden in Vlaanderen, want er wordt Vlaams gesproken in Vlaanderen.
Je hoort het verschil tussen een Amerikaan en een Brit ook direct.

Maar niemand die het in zijn hoofd haalt die taal aan de andere kant "Amerikaans" te noemen...
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 08:37   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je hoort het verschil tussen een Amerikaan en een Brit ook direct.

Maar niemand die het in zijn hoofd haalt die taal aan de andere kant "Amerikaans" te noemen...
Och .....uiteindelijk spreekt een inwoner uit Wales ook Welsh en geen Engels en een Fries Fries en geen Nederlands......en dan hebben we het nog even niet over de Chinese varianten Spaanse en nog zovele meer.

De gesproken taal zal naar mijn mening steeds minder belangrijk worden ....in het bedrijfsleven wordt steeds minder met of tegen elkaar gesproken. Destijds moest men alles letterlijk zeggen nu zijn er al 100 andere manieren om je mening te geven.

Vertaal apps en programmas worden steeds performanter en beter.

Wij spreken hier toch ook al lang niet meer echt tegen elkaar ? Of dat een leuke evolutie is laat ik in het midden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 november 2023 om 08:41.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 08:59   #65
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je hoort het verschil tussen een Amerikaan en een Brit ook direct.

Maar niemand die het in zijn hoofd haalt die taal aan de andere kant "Amerikaans" te noemen...
Het is een zeer Vlaams gesprek waarvan ik wegvlucht. Holland is beter.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 09:18   #66
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Och .....uiteindelijk spreekt een inwoner uit Wales ook Welsh en geen Engels en een Fries Fries en geen Nederlands......en dan hebben we het nog even niet over de Chinese varianten Spaanse en nog zovele meer.

De gesproken taal zal naar mijn mening steeds minder belangrijk worden ....in het bedrijfsleven wordt steeds minder met of tegen elkaar gesproken. Destijds moest men alles letterlijk zeggen nu zijn er al 100 andere manieren om je mening te geven.

Vertaal apps en programmas worden steeds performanter en beter.

Wij spreken hier toch ook al lang niet meer echt tegen elkaar ? Of dat een leuke evolutie is laat ik in het midden.
Ik moet ook vooral Engels praten op mijn werk, of Pools of Russisch. Gelukkig ook Nederlands (Hollands wel, maar dezelfde taal IMO en ik ervaar het niet als vreemd).
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 10:19   #67
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Moeten de Vlaamse kinderen in Denderleeuw dan Swahili of iets dergelijks leren om nog te kunnen volgen wat er gezegd wordt?
De enige verklaring voor het feit dat er nog steeds Vlamingen zijn die met degelijke knotsgekke ideeën rondlopen is een schromelijk gebrek aan elementaire fierheid over onze eigen taal, het Nederlands. Only in Flanders…
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 11:02   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je hoort het verschil tussen een Amerikaan en een Brit ook direct.

Maar niemand die het in zijn hoofd haalt die taal aan de andere kant "Amerikaans" te noemen...
Et alors?
Heb jij ergens een goddelijke missie ontvangen om zo'n "vergissing" dan te corrigeren?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 11:04   #69
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Et alors?
Heb jij ergens een goddelijke missie ontvangen om zo'n "vergissing" dan te corrigeren?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be